hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kolosi Péternek sokáig lesz még munkája

A Toldi Moziban péntek délelőtt a Telekom által szervezett kerekasztalbeszélgetésen jártunk a többképernyős tévézésről. A beszélgetésen következő szakemberek vettek részt: Szabó Zoltán, az Index tartalomvezetője; Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés ügyvezetője; Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója; Rajki Annamária, a Magyar Telekom média és tartalom menedzsment igazgatója; és Rab Árpád, az Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpontjának kutatója. A beszélgetést Rényi Ádám moderálta. A téma a többképernyős televíziózás volt, illetve az, hogy miképpen alakítja át a tévénézési, online médiafogyasztási szokásokat és hol van mindebben a pénz?

hirdetés

„Péternek még sokáig lesz munkája”

Elsőként Kolosi Péter elmondta, hogy a késleltetett tévézés aránya az Egyesült Államokban 10 százalék, míg itthon egyelőre 1 százalék. Szerinte azonban fontos megjegyezni, hogy az USA-ban a 10 százalék a plafon, vagyis nem növekszik számottevően. Kolosi úgy látja, hogy az élő televíziózástól biztosan elvesz a késleltetett, ám ez nem probléma. Továbbá műsortípusonként is jelentős eltérések mutatkoznak, sorozatokat inkább néznek késleltetve az emberek, míg showműsorokat, sportműsorokat kevésbé. Azonban ma már az is fontos, hogy a műsorok részben azzal a fejjel készüljenek, hogy később kisebb részletekben online is felhasználhatóak legyenek, és olyan blokkokban gondolkodjanak a tévék, hogy azok online médiafogyasztásra is alkalmasak legyenek.



Vörös Csilla, a Nielsen Közönségmérés ügyvezetője ehhez azt tette hozzá, hogy Magyarországon a tévénézők száma stabil, a tévénézéssel eltöltött idő még nőtt is öt perccel a teljes lakosság körében (2013-2014 során), ám korosztályonként döntő eltérések vannak. Az 50 év felettieknél a tévénézés nő (napi 376 perc!), a 18-29 éves korosztályban azonban drasztikusan csökken, egy év alatt napi átlagban 20 percet. A lakosság 76,8 százaléka naponta legalább 1 percre bekapcsolja a tévéjét. Így a számok azt mutatják Vörös Csilla szerint, hogy „Péternek még sokáig lesz munkája, mert az élő, szerkesztett műsorokra mindig lesz igény.”

Szabó Zoltán ezt annyival egészítette ki, hogy véleménye szerint egyre inkább párhuzamos, multitasking médiafogyasztásról kell beszélnünk, ráadásul úgy látja, hogy van egy olyan generáció, amelyik nem is tudja, mi az a tévé és mi az az online, és nem is tesz a kettő között különbséget.



Rab Árpád szerint az is érdekes, hogy a magyar internet- és mobilhasználat hasonlít a tévénézéshez, teljesen passzív, hiába van lehetősége a fogyasztónak kommentálni, megosztani. Később annyit tett hozzá, hogy noha soha annyi lehetőség nem volt még a tartalom kontrolljára, mint ma, eközben a fogyasztók mégis unatkoznak. Emellett az early innovatorok és adopterek által jelzett trendek, akár csak a tévénézés jelenlegi helyzetére vonatkozóan ugyan kirajzolhatnak valamiféle üzleti lehetőséget, ám elég sokszor bebizonyosodott már, hogy amikor egy-egy megoldás tömegessé válik, kiderül, hogy nem működik, üzletileg értelmezhetetlen.

Nem lehet mindenkinek világbajnoksága

Rajki Annamária, a Magyar Telekom TV GO-szolgáltatásainak alapján azt mondta, hogy a késleltetett televíziózásban is azt keressük, amit az élő tévében megszoktunk. A lineáris szerkesztett műsor a legfogyasztottabb, mert esemény, és ’”ragaszkodás”’ alapján keresik ezeket. Az emberek fő célja az élményszerzés, amit mindenki a személyes igényeihez igazít, emellett mindenki más-más platformon keresi. Ugyanakkor a felhasználók körében 40 évnél törés van, efölött alig használja – legalábbis náluk – a késleltetett tévészolgáltatást.

Balról jobbra: Rényi Ádám, Szabó Zoltán, Vörös Csilla, Kolosi Péter, Rajki Annamária, Rab Árpád


Kolosi azonban ezt annyival kiegészítette, hogy noha megszokottat keressük, a többképernyős tévézésnek az az elképesztő előnye, hogy olyan műsorok, műsortípusok is megvalósulhatnak, amelyek korábban nem. „Régebben az volt a kérdés, hogy egy műsorötlet elér-e 35 százalékos közönségarányt, ez alatt bele sem kezdtünk. Ma 20 százaléknak is örülök” – mondta, majd hozzátette, hogy emellett a többcsatornás, többképernyős modell tudja hozni az üzletileg értelmezhető közönségarányokat.

Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy Az elnök emberei az amerikai piacon is 1-2 százalékos share-t tud elérni, ahogy a magyaron, de itthon nincs tévécsatorna, amelyik kihordjon anyagilag egy ilyen sorozatot. Ettől függetlenül Kolosi úgy látja, hogy a helyi gyártású tartalmak aránya nőni fog: „olyan műfajokra gondolok, amelyek itthon nincsenek.”

 

Rajki Annamária szerint pontosan a fragmentáció és a széttöredezett igények miatt a pénz is több forrásból fog jönni, de több nem lesz. Miközben a legtöbb médiatartalmat ingyen elváró fogyasztók kiszolgálása egyre költségesebb és erőt próbálóbb. Kolosi erre úgy reagált, hogy a tévék számára a többképernyős modell nem hozott sem több nézőt, sem több pénzt. „A Rising Star, amely eleve a többképernyőre, az interakcióra, a közösségi médiára, a sharing economyra épült, Európában megbukott.” A fejlesztéseket tehát meg kellett tenni, hogy ne veszítsenek, de anyagilag egyelőre legalábbis nem hozta a számokat.



Abban a résztvevők egyetértettek, hogy akár élő, akár késleltetett tévézésről beszélünk, a sport és a tehetségkutató a közös nevező, ez az a tartalom, amit mindenféle fogyasztó minden platformon leginkább keres. Kolosi szerint azonban nem lehet mindenkinek világbajnoksága, és úgy látja, sokszor nem is éri meg. „A Celeb vagyok, ments ki innen! gyártási költsége hasonló árkategória, mint megvásárolni a focivébé licenszjogait. De legalább a mi márkánk, amire több üzleti lábat is lehet építeni” – mondta.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Love, Death & Robots egyik epizódjában végzett digitális effektekért kapták az Annie-díjat.

A SorozatWiki információi szerint az RTL Magyarország, a TV2 és a Viasat is bedarál saját gyártású műsort.

Nagyívű, Sissitől egészen Mészáros Lőrincig eljutó összeállítás az osztrák és magyar nézőknek.

A Media1 biztosnak véli, hogy jövő csütörtöktől minden munkanap megjelenik az ingyenes újság.

Először osztják majd ki a „Live Communication” díjakat, amire 2019-es rendezvényekkel lehet pályázni.

hirdetés
hirdetés

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók