Kodály-módszerrel tanítanak Jackót szolmizálni

A mai világ teljesen leszoktatja az embereket arról, hogy zenéljenek. Ami nagyon nem jó, mert a zene egy önkifejezési mód – ezt Béres Eszter a Koda alapítója mondta, aki csapatával a Telenor Accelerate programjában rakta össze a világ első interaktív, Kodály-módszeren alapuló zeneoktató alkalmazását.

Honnan az ötlet egy digitális zeneoktató platformra?

Alapvetően zenészek vagyunk, én az Új Liszt Ferenc Kamarakórusban énekelek, az édesapám pedig egy zenekedvelő IT-szakember. Tőle jött az ötlet, hogy csináljunk egy zenei digitális platformot, amellyel tanulni is lehet. Mert hiába vannak hasonló kezdeményezések a piacon, olyat nem találtunk, ami következetesen elmagyarázná, hogy mit miért érdemes megtanulni a zenében. A projekthez aztán csatlakozott egy zenetanár kórustársam, aki egyébként szintén fejlesztő, majd a negyedik csapattagunk, aki már az üzleti részért lett felelős. 

Musicating: Béres Mátyás, Nász Csaba, Béres Eszter és Bali Dániel
Musicating: Béres Mátyás, Nász Csaba, Béres Eszter és Bali Dániel

Mi változott azóta, hogy bekerültetek a Kodával a Telenor gyorsító programjába?

Például az, hogy a Koda teljesen átalakult: új nevet kapott, és a koncepció is más lett. A Koda a zeneileg képzett felhasználóknak készült, akiknek már komoly tudásuk van zenei téren. Aztán elkezdtünk gondolkodni, hogy mi lenne, ha egy sokkal szélesebb rétegnek terveznénk egy hasonló platformot, akár zeneileg teljesen kezdőknek. Ezért lefejlesztettünk egy Musicating nevű alkalmazást, amely már egy tananyaggal egybekötött, játékos oktató platform.

Mennyire volt cél, hogy startupként működjetek tovább?

Amikor már bekerültünk a programba, az lett. Érdekes, hogy teljesen megváltozott a projekt-szemléletünk. Megtanultuk, hogy fontosabb a felhasználó-alapú gondolkodás, mint öncélúan örülni a jó termékünknek, és várni, hogy megvegye valaki. Fel kellett kutatnunk, hogy pontosan mire van igény ezen a piacon, hogy mi a valós probléma, és milyen megoldások lehetnek rá. A mi problémánk a stresszes, unalmas, időrabló zenetanulás volt. A megoldás pedig az, hogy ezt játékkal, interaktivitással könnyebbé lehet tenni.

Az alkalmazásban a felhasználó az aktuális tudásszintjét és egyéni tempóját figyelembe véve tanulhatja meg a zenei alapokat, miközben ugyanazt a szaktudást kapja, mint az iskolai zenetanártól. Egy kicsit a Duolingo nyelvoktató applikációhoz hasonlóan szeretnénk megcsinálni. A felhasználó tudását egy felmérővel azonosíthatja be, de ha akarja, teszt nélkül is elkezdhet tanulni. Egyszerre 5 különböző típusú feladatot adunk alapszinten, aztán apránként, mindegyik készségét fejlesztve épül majd egymásra a tudása.

Ki az elsődleges célcsoport?

A 7-21 közötti korosztály, akik zenét szeretnének tanulni. De valójában bárki használhatja. Amikor például egy beszélgetés kapcsán szóba kerül a zene, mindenki egyből arról beszél, hogy milyen nehézségeik, hiányosságaik voltak, amiket felnőttként szívesen bepótolnának. Énektanárként és muzikológusként pedig azt tapasztalom, hogy ez a készség bármilyen életkorban fejleszthető. A mai világ teljesen leszoktatja az embereket arról, hogy zenéljenek – ami nagyon nem jó, mert a zene egy önkifejezési mód. Karvezetőként is látom, hogy sokakat frusztrál például, ha mások előtt kell énekelniük, vagy csak megszólalniuk. Pedig a zene akkor válik igazán belsővé, ha valaki vissza is tudja adni a hangokat. Sok hangszeresnél tapasztalom, hogy sosem énekel, csak eljátssza a kottát, de saját hangjával már nem tudja megszólaltatni. A Musicating alkalmazással azonban bárki otthon, egyedül, folyamatosan a visszaéneklésre bíztatva gyakorolhat.

Kodály hol bújt meg az alkalmazásban?

Kodály Zoltán egyik nagyon fontos gondolata volt, hogy mindent csak apró lépésekben szabad megtanítani a diáknak. Az alkalmazásban is szándékosan ezt a filozófiát követjük: előbb csak a hangokkal ismertetjük meg a felhasználót, majd apránként megtanul kottát olvasni és írni, hogy a végén élményszerűen használhassa fel a megszerzett tudását. Az iskolai szolfézsóra sokak számára rettegett dolog, gyerekkoromban nekem is káoszosnak tűnt. Talán ezért is szeretném most megértetni minél több emberrel, hogy a zenét érteni tényleg jó dolog.

Mi a cél, mikor lennétek elégedettek az appal?

Valószínűleg nyáron lesz aktív az alkalmazás, kezdetben napi kétszáz letöltéssel számolunk, ami az iskolai együttműködésekkel több is lehet. Mert az a célunk, hogy minél több oktatási intézménybe, akár felsőoktatási szintre is eljuthasson ez a program. Az ingyenes alapverzió mellett fizetős prémiumszolgáltatásokat is beépítünk az alkalmazásba, amelyekben már könnyűzenei, vagy egy-egy sztár zenei munkájához köthető oktatóanyagot építünk fel. Így ha például valaki egy Michael Jackson-dalon keresztül szeretne megtanulni szolmizálni, akkor azon keresztül mutatjuk majd meg neki. Azt szeretnénk, hogy a Musicating ne átvegye, hanem megkönnyítse az élő zene megértését és tanulását. Mert az egy dolog, hogy a mai fiatalokat már csak weboldallal, applikációval, digitálisan tudjuk megszólítani, de szerencsére még az élő zenére is van igény.

 A sorozatot a Telenor támogatja.

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.