hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kilenc év után mennie kell a Gödör Klubnak

Január közepétől a Design Terminál a működtetője a Gödörnek február 1-ig otthont adó Erzsébet téri Kulturális Központ és Parknak, ami azt jelenti, hogy a létesítményt felépítő, a kulturális tartalmat szolgáltató, az üzemeltetését kilenc éve végző Uni-Co építészirodának át kell adnia az épületet. A programszervezést a Sziget vendéglátóegységeit üzemeltető Gamma Trade veszi át, a kinevezett programfelelős pedig Muraközy Péter lesz.

hirdetés

Új fejezet következik az Erzsébet téri Kulturális Központ és Park életében, ugyanis a Gödör Klub távozik, az ingatlant pedig összevonják a Design Terminállal. Ezentúl a Design Terminál lesz a kulturális központ működtetője, a kiszolgálóegységekre a Sziget vendéglátását szervező Gamma Trade Kft.-vel szerződnek, a fő programszervező pedig a Sziget különböző fesztiváljainak egyik programkoordinátora, Muraközy Péter lesz.

Ez azt is jelenti, hogy a létesítmény építészeti koncepcióját kitaláló, a beruházás első fázisában résztvevő és a félkész tér üzemeltetését végző Uni-Co Kft.-nek, valamint az általa alapított Gödör Klubnak kilenc év után távoznia kell, de ennek a megadott időpontig, februárig, állításuk szerint, nem tudnak eleget tenni.

Új kezdet

„A Gödör helyzetének a rendezése tavaly február óta volt folyamatosan napirenden, de csak most érett meg az elképzelés, hogy az Erzsébet tér létesítményeit minisztériumi akaratra összevonjuk. Így a Design Terminál alá tartozik ezen túl a Gödör és a mélygarázs is” – mondta el háttérbeszélgetésen a Kreatív Online-nak Englert Róbert, a Design Terminál ügyvezetője. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy nem lesz semmilyen radikális változás a programban, az összevonást szerintük az ésszerű gazdálkodási profil és a Gödör helyzetének rendezése indukálta (A Gödör történetéről lásd keretes írásunkat – a Szerk.).


„2011 nyara óta folyamatos bíztatásokat kaptam arra a Nemzeti Erőforrás Minisztériumtól, a Design Termináltól és a KIM-től, valamint a beruházással megbízott kormánybiztostól, hogy dolgozzam ki a 2012-es üzemeltetési, működtetési és beruházási tervet. Mivel októberben a Design Terminált tájékoztattuk arról, hogy három hónapra előre kell terveznünk a működést, márciusig el is kezdtük lekötni a programokat. Aztán december legvégén itt járt Englert, és közölte, hogy felsőbb utasításra a Gamma Trade Kft.-t bízzák meg a kulturális központ működtetésével. Január 31-ig kaptunk türelmi időt az átadásra, de erre ennyi idő biztosan nem lesz elegendő” – mondja már megkeresésünkkor Filep Ákos építész, az Uni-Co építésziroda ügyvezetője.

A koncepció szerint a telek tulajdonosi jogát a Fővárostól átveszi a Közigazgatási és Igazságszolgáltatási Minisztérium alá tartozó Vagyonkezelő Központ (KIM VK), a fenntartásért felelős Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) pedig a Design Terminállal szerződik a teljes Erzsébet téri komplexum – a Design Terminál, a Gödör Klub és a tervek szerint később a mélygarázs - üzemeltetésére. Így a létesítmények eddigi külön bevételei egy közös kasszába vándorolnak majd, köztük a tervek szerint a 2005-ben egy külön nonprofit cégnek kiadott mélygarázsé is, amelynek bevételeiből egyébként Filep szerint eddig is meg lehetett volna oldani az állagmegőrzést, a fejlesztést, az amortizációt és a gazdaságos működést. „Ehelyett az Uni-Co egyéb bevételeit fordítottuk a hely és az ingatlan karbantartására” – mondta.

Ezen kívül megágyaznak a máig befejezetlen kulturális tér második építési ütemének, amely a Nefminél kiemelt projektként szerepel és a tervek szerint 2013-ig 1,5 milliárd forintért rendezik a terepet. Ezen belül felújítják az amortizálódott eszközöket és befejezik a 2000-ben eltervezett, de eddig meg nem épült, vagy át nem adott részeket.

Akadnak problémák

„A koncepciót értem, nem is problémáznék rajta, ha az általunk felépített kulturális értékeket nem félteném és az átadásról azt gondolnám, hogy az mind szakmai, mind finanszírozási mind pedig kulturális szempontból rendben van” – mondja Filep, de ő erre nem lát garanciákat. Úgy látja ugyanis, hogy a működtetésre közbeszerzést kellene kiírni, a kulturális komplexum finanszírozását és a programokat pedig át kellene gondolni.

„Például a Magyar Táncház, amit befogadtunk, az általam ismert koncepció alapján kikerülne, ahogy az évi 1200 koncert, kulturális, civil program jelentős része is, mert ezt csak a cég más irányú bevételeinek átcsoportosításával, keresztfinanszírozással lehetett eddig is megoldani” – mondta Filep. Az az elképzelés pedig, miszerint februárig tehermentesen, tervszerűen ki kellene költözniük, szerinte kivitelezhetetlen. „Tíz teherautónyi ingóvagyont kell megmozgatnunk, ráadásul itt minden az irodáé. Arról nem is beszélve, hogy márciusig le vannak kötve a programok, most utólag kell mindenkit lemondanom” – sorolja a további problémákat Filep, majd hozzáteszi: „a levonulást negyed év alatt tudnám teljesíteni”.

„Örülök, hogy szóba került a Magyar Táncház, mert Muraközy Péter már fel is vette velük a kapcsolatot, ahogy például a Romaprogram sem kerül le a programpalettáról” – reagált Englert a felvetett félelmekre. Hozzátette továbbá, hogy a célok között szerepel a Gödör eddigi kulturális értékeinek továbbvitele, ezzel együtt természetesen változások is lesznek: „szélesíteni szeretnénk a kínálatot, a könnyűzene részéről például olyan produkciók is megjelennének, amelyek eddig kisebb teret kaptak a Gödörben” – fogalmazott. Az üzemeltető kiköltözésére rákérdezve úgy látja, hogy nem okozhat problémát, szerinte legfeljebb három nap elégséges az általa becsült ingóvagyon elszállítására.

Englert szerint az egységes üzemeltetéssel számos korábbi probléma megoldódhat majd. „A létesítmények helyeit jobban ki szeretnénk majd használni, a Design Terminál és a Gödör közötti program- és kulturális kínálatot pedig jobban szeretnénk összehangolni” – vázolta a terveket. A beruházás második üteme után az ideális állapot Englert szerint az lenne, hogy a Gödör eddig kihasználatlan tereit, köztük a koncerttermet megnyissák, a tervezett éttermet elindítsák és ezek az egységek a kulturális és könnyűzenei programokkal együttesen önfenntartóvá tegyék az egész csoportot.

A név is változik

Az Uni-Co csütörtökön tart sajtótájékoztatót, ahol Filep felvázolja, hogy szerinte hogyan lehetne szakmailag elfogadható módon átadatni az intézményt és egyben felhívja a figyelmet arra is, hogy a működtetésre – már a szóban forgó értékhatárt tekintve is – szerinte közbeszerzést kellene kiírni.

Ennek megvalósulására nagyon kevés esély van, ahogy az is eldöntött, hogy az Uni-CO-nak mennie kell. A szellemi tulajdon azonban az Uni-CO kezében marad. „Megkerestek a szigetesek, hogy megvennék a nevet, de nem adom.” – mondja Filep.

Háttérbeszélgetéseken pedig már felmerült, hogy a Gödörnek helyet adó Erzsébet téri Kulturális Központ és Parkot esetleg Akváriummá neveznék át, ám egyelőre nincs végleges döntés ebben az ügyben.

A Gödör története

„A Gödör a kezdetektől fogva a mi szellemi tulajdonunk, a mi koncepciónk alapján működik” – mondja Filep Ákos. A Horn-kormány által elkezdett, majd az első Orbán-kormány alatt lefújt új Nemzeti Színház építési területén egy hatalmas gödör állt, amelynek területét 2000-ben kezdték el rendezni az első építési ütemmel az Uni-Co építésziroda koncepciója alapján. 2002-ben ugyanezt az irodát kérték fel, hogy valósítsa meg létesítmény hasznosítására vonatkozó elképzeléseit, majd az Oktatási és Kulturális Minisztérium eredetileg fél évre szerződést kötött velük a Kulturális Központ és Park karbantartására és kulturális programjainak szervezésére.

Az alaphelyzet az volt, hogy a klub egyrészt saját bevételeiből, másrészt a mélygarázs bevételeiből önfenntartó módon, közpénzek felhasználása nélkül is működőképes. Ehhez még jött az a remény, hogy hamarosan elkezdik a második építési ütemet is, amely során a félkész koncertterem és az étteremhelység is elkészülhetne, ezekkel is növelve a hely bevételi lehetőségeit. 2005-ben azonban a minisztérium a mélygarázs bevételeit kivonta a hely összforgalmából és más költségvetési rovatból részlegesen pótolta. „Innentől a karbantartásra kevesebb pénz jutott és a hely nullszaldós működtetését úgy oldottuk meg, hogy az Uni-Co építészeti tevékenységéből jövő nyereséget átforgattuk a kulturális központ karbantartására. Az amortizációt nem terheltük rá a helyre, illetve azzal, hogy nyitottuk üzleti rendezvények felé is, ezek bevételeit a civil és művészeti rendezvényekre költöttük” – magyarázza Filep. Az elmúlt kilenc év során az Uni-Co-val kötött határozatlan idejű, három hónapos felmondású időt tartalmazó szerződés miatt a cég nem tudott előre tervezni és pályázatokon sem tudott indulni.

A céggel legutóbb január 31-ig kötött szerződést a Design Terminál, szóban biztosítva a hely vezetőit arról, hogy maradnak és várva ajánlatukat a jövőbeli együttműködésről. Az Erzsébet téri Kulturális Központ és Park helyzetének rendezését nagyban hátráltatta, hogy az építési telek és ingatlan tulajdonosa mindeddig a Fővárosi Önkormányzat volt, és noha többször jelezte szándékát, hogy akár cseremegállapodás keretében hajlandó lenne megválni a telektől, eddig nem történt változás. A létesítmény fenntartásáért a Nefminél bejelentkezett korábban Belváros-Lipótváros Önkormányzata is, ám végül a Nefmi a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Vagyonkezelő Központjának adja át, amely ésszerű lépésnek tűnik, hiszen a KIM a fenntartója a Design Terminálnak is.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Budapesti járókelők csendesíthetik le a zabolátlan gépeket.

A Peugeot új, elektromos e-208 modelljéhez ötletes kültéri reklámot készített a francia BETC és a Clear Channel közterületi reklámcég.

A Café PR két elismerést húzott be, az LA Communications egyet.

A Republic Group feladata a márkapozicionálás és az online kommunikációs stratégia kialakítása lesz.

hirdetés
hirdetés

Díjátadó: 19.11.26. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!