hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kihalófélben vannak a klasszikus PR ügynökségek a PR Toplistáról

A 2019-es, 11 ügynökséget számláló PR Toplistára ez alkalommal négy olyan cég került fel, amelyik korábban sosem szerepelt a rangsorban. Ezek közül egy olyan van, ami magát tényleg PR-ügynökségként definiálja, kettő vadonatújnak nevezhető, hiszen alig egyévesek, valamint megjelent egy reklámügynökség is. Ezek alapján indokoltnak láttuk, hogy közelebbről megvizsgáljuk és bemutassuk az PR Toplistás újoncokat, akik közé félig újként a Wavemakert is bevettük. A médiaügynökség ugyanis már tavaly megkapargatta a rangsor alját, az idei harmadik helyével viszont egyértelművé tette, hogy számottevő szereplőjévé vált a hazai PR-szcénának.

hirdetés

A cikk eredetileg a Kreatív január-februári számában jelent meg.

A kivétel – az egyetlen valódi PR-ügynökség

Bár PR Toplistáról beszélünk, mégis egyre kevesebb a klasszikus értelemben vett PR-ügynökség rajta, pláne az olyan, ami ekként definiálja magát. Így szinte üdítő színfoltként említhetjük a HPS PR-t, ami mindössze három éve alakult, de máris felkerült a listára. Ahogy pedig a partnertől, illetve divízióvezetőjétől, Zorigt Batjintól – Battól – megtudtuk, ez egy abszolút tudatos építkezés eredménye volt. Mint mondja, a cég első éve arról szólt, hogy a HPS-en belül kiépüljön a PR-divízió, aminek az is része volt, hogy az alapvetően reklámfókuszú cégben a munkatársaikat edukálják arról, hogyan működik a PR. A divízió vezetője szerint ez ugyanis kardinális kérdés manapság. „Gyakran érezhető, hogy a PR-ra nem kreatív szakmaként tekintenek. Mi nemcsak újságírói vénával, sajtó- és influencerkapcsolatokkal rendelkező accountok vagyunk, hanem egyfajta kreatív szakemberek is, akik koncepciókban, stratégiákban gondolkoznak.” (Első évben ezt a cannes-i Young Lions PR-kategóriában Magyarország számára első arany elhozásával mutatta meg a csapat.)

Ezt követte a HPS PR második éve, aminek a középpontjában a növekedés állt, majd ebből következett a harmadik év célkitűzésének megvalósítása: a PR-szakmában a láthatóság növelése. Ehhez az egyik cél a top 10 ügynökség közé való bekerülés volt a rangsorban. „Az elismerésen felül HR-szempontból is fontos szerepe van az eredménynek: a meglevő kollégák motiválásán túl ez a munkaerőpiacon is vonzóbb munkahellyé teheti a HPS-t. Ezenkívül a díjnyertes munkák kapcsán meg lehet állni néha a hajtásban egy pillanatra, hogy az ügyfelekkel és munkatársakkal együtt örülhessünk és koccinthassunk az eredményes projektekre. Valamint ezekkel a munkákkal tudjuk megmutatni, mi a missziónk” – magyarázza Bat, aki hozzátette, az említett misszió az, hogy a tevékenységük szerves részei legyenek az olyan projektek, koncepciók kidolgozása, amelyekben van társadalmi szerepvállalás. Erre pedig jó példa a két kampány, ami számottevő szerepet játszott a helyezés elérésben. A cég ugyanis a Vodafone nőnapi aktivitásával (Vénusz-szimbólumra cserélték a vállalat jól ismert logóját) és a Balaton Sound Safety First projektjével (tudatos fesztiválozásra ösztönző kampányt készítettek szakemberek bevonásával) húzta be főleg a pontokat, amik a lista negyedik helyére voltak elegendők.

A HPS PR csapata (fentről lefele, balról jobbra): Sosztarics András (PR Expert), Keserű Vagyim (Senior PR Consultant), Hadnagy Luca Réka (Account Director), Mihály Anita (PR Consultant), Őrsi Barbara (PR Expert), Gál Laura (PR Consultant), Kékvölgyi Anita (PR Expert), Zorigt Batjin (Business Unit Director), Halmosi Imola (PR expert), Varga Tímea (PR Intern), Mók Júlianna (PR Intern), Egyházy Dóra (Junior PR Executive)
A HPS PR csapata (fentről lefele, balról jobbra): Sosztarics András (PR Expert), Keserű Vagyim (Senior PR Consultant), Hadnagy Luca Réka (Account Director), Mihály Anita (PR Consultant), Őrsi Barbara (PR Expert), Gál Laura (PR Consultant), Kékvölgyi Anita (PR Expert), Zorigt Batjin (Business Unit Director), Halmosi Imola (PR expert), Varga Tímea (PR Intern), Mók Júlianna (PR Intern), Egyházy Dóra (Junior PR Executive)

A HPS PR pedig elsőre ezzel maximálisan elégedett. A divízióvezető jövőbeni tervei között szerepel a toplistás előkelő hely megtartása mellett a kollégáival a leendő és jövőbeni ügyfeleiket a társadalomra pozitív hatású kreatív PR-kampányokra való ösztönzés is. Emellett pedig, egyetlen klasszikus PR-újoncként, Bat elmondta, a szakmában tapasztalja a „mindenki mindenhez ért” tendenciát, ahol a reklám, a digitális, az influencer és a PR-ügynöségek közötti határok elmosódnak, viszont úgy látja, hogy a PR-szakma a kreatívitáson túl tapasztalaton és sajtóismereten alapszik, így nem fél a PR-szakma elmosódásától.

PR-ban erős nem PR-ügynökségek

A 2019-es PR Toplistára két olyan ügynökség is megérkezett, akik alig egy éve alakultak. A tavaly év elején alapított feat. a kilencedik helyen, a 2018 decemberében létrehozott White Elephant Digital pedig megosztott tizedikként végzett (utóbbi csupán egy kampánnyal érte el a helyezést). A két vállalkozás közül pedig egyik sem definiálja magát klasszikus értelemben PR-ügynökségnek.

A White Elephant Digital a már 2012 óta működő White Elephant Marketing leányvállalataként jött létre, tevékenysége fókuszában pedig digitális és storytelling típusú kontentgyártás áll. A digitális vonal az anyavállalatból jön, ami egy kifejezetten ilyen fókuszú cég, a sztori pedig abból, hogy az ügynökség tapasztalatai szerint nagy az igény az ilyen típusú tartalomra, éppen azokra az ügyfelekre céloznak, akik ezt keresik.

Arra pedig, hogy bemutassák ennek a működését és hasznosságát, kiváló példának tartják a Katica Tanya számára készített, Samu feleséget keres kampányt – amelynek során valóban kerestek és találtak is párt egy magányos lámának. A cég ezzel az egy munkával indult a Sándor Imre- és Prizma versenyeken, és ennyivel is elegendő díjat nyert ahhoz, hogy felkerüljön a toplistára. Sőt, Prizmán még egy „Legjobb sztori” különdíjat is behúzott, ami jól egybecseng az ügynökség profiljával.

A White Elephant csapata: Sztaniszláv András (CEO), Pálvölgyi Beatrix (Senior Account Manager), Madarász Zsuzsa (Senior Marketing Consultant), Pesti Viktória (Kommunikációs és PR tanácsadó), Samarjay Péter (New Business Director)
A White Elephant csapata: Sztaniszláv András (CEO), Pálvölgyi Beatrix (Senior Account Manager), Madarász Zsuzsa (Senior Marketing Consultant), Pesti Viktória (Kommunikációs és PR tanácsadó), Samarjay Péter (New Business Director)

És ugyan azzal tisztában vannak, hogy ebben az esetben közrejátszott a szerencse is, hiszen az élet prezentált egy jó kiindulási pontot a kampányhoz a szingli láma képében, az ügynökség társtulajdonosa, Sztaniszláv András kiemeli, hogy azt sem szabad elfelejteni; ezt a történetet meg kellett találni, meg kellett látni benne a potenciált, és egy jó stratégia alapján profi kommunikációt kellett mellé tenni, hogy az elméleten túl is működjön, hozza a célokat. „Azt is látjuk, ha egy ügynökség jól kezel és kommunikál egy sztorit, akkor sokkal kevesebb pénzt kell elkölteni a siker érdekében” – mondja, és azt is hozzáteszi, hogy a kampány jó megerősítése annak, amit az ügynökség vall: miszerint a PR-vezérelt tartalomnak és a digitális eszközöknek támogatniuk kell egymást.

Hasonlóan hibrid konstellációban gondolkozik a PR Toplista másik vadonatúj újonca, a feat. is. A céget 2019. elején Probáld Attila indította, miután a korábbi év végén távozott a HPS operatív vezetői pozíciójából és társtulajdonosi szerepköréből. Mint mondja, az, hogy mi is lesz a feat.-ből, valójában menet közben, a további csapattagok érkezésével körvonalazódott. Probáld mellett ugyanis további három társtulajdonos alkotja az ügynökség vezetőségét: Szabó Vera client service director, aki korábban a HPS digitális divízióját vezette, Persely Tamás kreatívigazgató, aki közvetlenül a csatlakozás előtt a Wavemaker lead creative pozíciójában dolgozott, valamint Szekeres Bálint, a feat. technology directora, aki a HPS vezető fejlesztői pozíciójából érkezett a frissen alakult ügynökségbe.

A feat. a vezetők elmondása szerint egy kreatív- és technológiafókuszú indie reklámügynökség. Szabadon, klasszikus határokat átívelő, független, mégis nagy szakmai tapasztalattal rendelkező csapatként működnek – többek között ezt jelenti esetükben az indie (ami nem összetévesztendő az integrálttal, hiszen itt a határok között mozgás a lényeg, nem az, hogy minden szakterületre legyen dedikált csapat). Mint mondják, munkájuk során értékteremtő, izgalmas kommunikációs megoldások létrehozására törekednek, szoros együttműködésben partnereikkel és ügyfeleikkel. Ezt sugallja a popkultúra ihlette név is: „Ez egy olyan kreatív kollaborációra utal, amiben a felek a közös energiák által még többet tudnak kihozni egymásból” – magyarázzák a feat.-esek.

A feat. tulajdonosai (balról jobbra) ‒ Szekeres Bálint, Persely Tamás, Szabó Vera, Probáld Attila
A feat. tulajdonosai (balról jobbra) ‒ Szekeres Bálint, Persely Tamás, Szabó Vera, Probáld Attila

Ez a látásmód, úgy tűnik, vonzó az ügyfelek számára is – hiszen a feat. indulását követően több nagyobb tendert, köztük a Campona teljes kommunikációját is megnyerte. Ennek keretében készítették el az óceánok szennyezettségét érzékeltető, díjnyertes kampányukat, a Real Ocean Experience-t. Emellett pedig a SINOSZ számára készített, innovatív pro bono kampány, a Sztoriból JELES volt az, amivel szintén behúztak néhány olyan díjat, ami segítette a felkerülésüket a listára és a szakmai térképre.

Ahol a határok végérvényesen elmosódtak

Nem teljesen váratlan, de izgalmas új és félig új szereplők a listán a Publicis és a Wavemaker. A Publicis felbukkanása a top tízben nemcsak azért érdekes, mert alapvetően egy reklámügynökségről van szó, hanem azért is, mert a Publicis Groupe Hungary égisze alá tartozó ügynökségek (Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Publicis, Zenith, Publicis Emil, Starcom és Performics) közül mostanáig egy sem szerepelt soha a listán. A Publicis vezetője, Urvölgyi Balázs, és a cég kreatívigazgatója, Farkas Vilmos egyébként a korábban említett ügynökségekhez hasonlóan a határok átrendeződésében látják a magyarázatot arra, hogy felkerültek a listára.

Úgy vélik ugyanis, hogy egyre nehezebb szétválasztani a reklám- és PR-tevékenységet, már csak azért is, mert az ügyfelek is egyre inkább határok nélküli, integrált ötleteket várnak az ügynökségüktől. Épp ezért, mint mondják, már egy ideje nem diszciplínákban gondolkoznak, hanem problémák megoldásában. Ennek érdekében pedig fejlesztik magukat, hogy adaptálódni tudjanak az ügyfelek problémáihoz, és ha kell, akkor erős PR-fókuszú kampányt csináljanak. Mindebben sokat segít az a kreatív-média-PR területeken átívelő, integrált gondolkodásmód is, ami mind az ügynökségcsoporton belül, és ha szükséges, azon kívül is megtalálja a szükséges kompetenciákat egy probléma megoldására.

Ezt a gondolkodásmódot támasztja alá az a két aktivitás is, amiknek köszönhetően felkerültek a listára. Mindkét projekt a Zewának készült, az egyik során a házimunkákhoz kapcsolódó sztereotípiák ledöntése volt a cél, és így jött létre az Egyenlőtlen verseny, amiben gyerekekkel együtt mutatták be, hogy a „női feladatoknak” titulált otthoni teendők aránytalan elosztása milyen mértékben hátráltathatja a nőket az életben. A másik kampány célja pedig az volt, hogy a nedves törlőkendőt integrálja a mindennapi használatba a vécépapír mellett.

Az Essity Hungary, a Publicis Groupe Hungary,  valamint a partnerügynökségek képviselői az Effie 2019 díjátadón
Az Essity Hungary, a Publicis Groupe Hungary, valamint a partnerügynökségek képviselői az Effie 2019 díjátadón

Urvölgyi és Farkas két dologra mutat rá ezekkel kapcsolatban: a nedves törlőkendő esetében a berögzült szokások megváltoztatását kellett elérni, ami nem kivitelezhető csupán hagyományos reklámmódszerekkel, így mindenképp PR-eszközöket is be kellett vetni. A másik esetben pedig a társadalmi szerepvállalás erősödésére hívják fel a figyelmet. Azzal, hogy nő a cégek és a vásárlók igénye a márkák társadalmi szerepvállalása iránt, jelentősebbé válik a PR jelenléte is. Hiszen egyre kevésbé elegendő csupán vásárlásra ösztönözni, csak mondani valamit, látható, érezhető tettekre is szükség van. Tehát úgy vélik, a társadalmi szerepvállalás előtérbe kerülése erősíti a PR szerepét, akár egy reklámügynökségen belül is.

Hasonlóan látják a határok elmosódásának mértékét és jelentőségét a Wavemakernél is, ami az összeállítás kakukktojása, hiszen nem teljesen újonc a listán. Az ügynökség tavaly már bejelentkezett a tizedik helyért, a friss listán viszont olyan látványosan jó eredményt értek el, hogy úgy döntöttünk, ők is helyet kapnak az újoncok bemutatásában. Az elsősorban médiával foglalkozó cégnél már évekkel ezelőtt felfigyeltek a PR erősödésére és szükségességére, így már három éve működik a Wavemakeren belül egy erre dedikált csapat. A PR- és influencercsapat Hollósy Eszter vezetésével főleg influencerkampányok tervezésével és lebonyolításával foglalkozik. A médiaügynökségnél a natív megerősödése, majd az influencerek előretörése hozta természetes folyamatként magával a PR-vonal erősítését.

Ám Jedlicska Márton, az ügynökség kontentcsapatának vezetője úgy véli, valójában nem is arról van szó, hogy megnőtt a PR szerepe, csak egyre kevésbé lehet elválasztani a többi üzletágtól. „Nem kell félteni a PR-t az eltűnéstől. Az változott meg alapvetően, ahogy korábban a szakma működött, hiszen régen egy-egy nagyobb ügyfélnél egy briefen ott ült külön egy PR-, egy média-, egy digitális stb. ügynökség, ma pedig már látszik, hogy ezeket nem lehet és nem is érdemes szétválasztani egymástól. Egyben kell látni, kezelni a dolgokat, és így adni komplex megoldásokat az ügyfeleknek” – mondja Jedlicska, akinek a gondolatát Szládovics Orsolya associate creative director ezzel egészíti ki: „Akkor tudsz igazán jó kampányt csinálni, ha el tudod érni, hogy az PR-ban is erős legyen.”

Szladovics Orsi, Jedlicska Marci, Hollósy Eszter
Szladovics Orsi, Jedlicska Marci, Hollósy Eszter

Ezek fényében pedig az elmúlt évben három, PR-szempontból is emlékezetes és eredményes kampányuk készült (az Írók Boltjának a Nyitott Polcok, a Huaweinek forgatott Éjszaka hősei című dokumentumfilm, valamint a Nestlé számára készített Konyhafőnök-hack), és már most tervezik a jövőt, hiszen nem titkolt céljuk, hogy a jövőben is szülessenek olyan kampányaik, amelyekkel nemcsak az ügyfelek elégedettek, hanem a versenyeken is jól szerepelhetnek velük. Mint mondják, érdemes lesz figyelni például a friss, a BMW megbízásából a stresszes sofőrök számára készített relaxációs playlistjük utóéletét, hiszen van rá esély, hogy erről és más kampányaikról jövőre is írunk majd a PR Toplistás anyagunkban. 

Győri Zsófia
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Az új megállapodás értelmében a csatorna marad a Tour de France és a Vuelta otthona is.

Néhány üzletben már nem kell többször a papírtörlőt kérni a pultnál.

A teljes kampányköltés fele a milliárdos demokrata elnökjelölt-aspiránstól származik. A jelöltek összesen 6,5 milliárd dollárt is elkölthetnek a Kantar szerint.

Ezúttal is a Budapest Music Center lesz a gála helyszíne.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés