hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kedves Jézuska!

Tudom, nehéz időket élünk. Nem is gondolok hát arra, hogy megkérjelek, hozz nekünk karácsonyra valami nagy ajándékot. Pedig már régóta szeretnénk mi itt egy kellemes, országosan elismert rekláméletet, de hát nem lehetek oly telhetetlen, hogy pont most kérjem ezt tőled. Még egy világszínvonalú reklámfilmet se kérek. Az ugyanis a mi dolgunk. (Lenne.) Vagy vegyünk például csak engem: tréningekhez, előadásokhoz mióta szeretnék egy kisméretű, profi projektort magamnak! Na látod, ismerve a lehetőségeidet, ezt se kérem tőled. Még egy apró doboz legót se várok.
hirdetés
Kaszás György
Kaszás György

Tudod, mit? Ne is hozzál nekünk semmit! Sőt. Vigyél inkább! Vigyél el tőlünk néhány dolgot, ha lehet! Vidd el az országos reklámellenességet! A hatalmi értetlenséget ezzel a szakmával szemben. A szankciószerű szabályozás pusztító beidegződését. A városvédés privátilag is jól jövedelmező jelszavával történő reklámirtást. A reklám állandó bűnbakként való szerepeltetését.

Engedd meg, hogy ezzel kapcsolatban csak a legfrissebb sztorit megosszam veled! Tudod, reklámnyelvtörvény született itt minálunk, mely szerint magyar nyelvű magyarázat nélkül csak meghonosodott idegen szavak szerepelhetnek a reklámokban. Hogy mi a meghonosodott, azt majd egy nyelvész Timur és csapata dönti el esetenként. Más nyelvészek ugyan azt bizonygatták hosszasan, hogy a nyelvtudomány nem ismeri a meghonosodottság egzakt fogalmát, ez azonban nem zavarta a hivatalnokokat és a képviselőket, hogy keresztül ne verjék törvénykezési akaratukat.

És képzeld! Még az a honatya is megszavazta a törvényt, aki nem is oly régen a k... anyád! kitétellel zárta a honvédelmi miniszterhez címzett parlamenti hozzászólását. Később, ártatlan szemeket meresztgetve mentegetőzött, mondván ő nem a miniszter úr k... anyjára utalt, hanem a mikrofonzsinór k... anyjára, belegabalyodott ugyanis leültében.

Ja, az mindjárt más, gondolta az ország nyilvánossága, benne az összes gyerek, aki a parlamenti közvetítéssel háttértévézett éppen. Mert a hadügyminiszter k... anyjának emlegetése valóban egy randa dolog lett volna, de hát mint hallhattuk, erről szó se volt. A zsinór k... anyja viszont bőven összefér a magyar nyelv tisztaságának a reklámtól való, hatalmi szóval történő csak azért is megvédésével, s az utódoknak való átmentésével, ahogyan a reklámnyelvtörvény beterjesztői voltak oly szívesek fogalmazni. A nyelv tisztaságába belefér még más is. Például doktor Hende úr államtitkár pökhendinek nyugodtan nevezhető válasza Fábri Péter író Népszabadság-béli gondolataira a reklámnyelvtörvény feleslegességéről. F. P. egyebek mellett a honatyák mérhetetlenül alacsony nyelvi kultúrájára utalt, amire dr. H. Cs. azt találta felelni, idézem: „De azért ne legyünk igazságtalanok: F. P. sem Jókai Mór." Mit mondjak, elegáns riposzt. És felettébb választékos nyelvi fordulat.

„A törvényjavaslat senkit sem foszt meg semmiféle jogától, hiszen a kereskedelmi érdekek létjogosultságát is elismeri, amikor nem tiltja meg a nemzetközileg egységes megjelenés részét képező idegen nyelvű szövegek, szavak használatát. Követelményei nem tiltók, hanem kiegészítők, hozzáadók. Ennek legfényesebb bizonyítéka, hogy a Magyar Reklámszövetség sem kifogásolta a törvényjavaslat tartalmát „Írta az államtitkár a Népszabadság–beli válaszában. A valóság meg az, hogy az MRSZ soha nem értett egyet a javaslattal. Erre az egyetértésre nézvést dr. H. Cs. tudtommal egyetlen dokumentummal sem tud szolgálni, az ellenkezőjéről viszont egy sor interjú és állásfoglalás szövege szól. Téved? Remélem. Mert ha csúsztat, az nem fér bele a magyar nyelv használatának tisztaságába, ugyebár. Mi lesz akkor az utódoknak való átörökítéssel?

Ja, majd elfelejtem, „A magyar nyelv a magyar nemzet egyik legfontosabb alkotása", így kezdődött a törvénytervezet szövege. Mert tudod, az úgy volt, hogy a nemzet összejött egy hatalmas asztal körül (akkor persze még nem sejtették, hogy azt majd asztalnak fogják hívni), mindenki mondott egy szót, s így egykettőre összedobták legfontosabb alkotásukat, a magyar nyelvet.

De felmerül az is, hogy esetleg ez az első mondat a törvénytervezetben egy orbitális baromság volt. A dolog ugyanis pont fordítva igaz. A nemzet jött létre a közös nyelv és sok egyéb közös tényező (történelem, sors, érdek, lakóhely, génállomány stb.) jóvoltából. Az, hogy a végleges, elfogadott szövegből ez a kis beköszönés kimaradt, nem jelent semmit. Mert ami viszont a helyére került – „A magyar nyelv nemzeti létezésünk legfontosabb megnyilatkozása..." – is erősen olyan, mintha Fülig Jimmy írta volna. Talán bizony megnyilvánulását tetszettek akarni írni a bölcs törvénykezők? Ki tudja, mit tetszettek akarni ők. Szerintem egy nyelvtörvény kezdő mondata lehetne értelmes is. Vagy túl telhetetlen lennék?

Azt azért még meg kell jegyeznem, hogy a törvényszöveg – a magyar nyelv tisztaságát célzó reklámnyelvtörvény – következő, második mondatában szereplő alkalmazkodóképesség szót szerintem és a Magyar Helyesírási Szótár szerint egybe kell írni. Csak a jogszövegezők szerint kell külön. Talán erre a kötelező különírásra is kellene hozniuk egy újabb törvényt, ha javasolhatom.

Mi mással is fejezhetném be e kis sztorit, mint hogy a k... anyját. Na nem ennek a reklámnyelvtörvénynek természetesen, hiszen én egy törvénytisztelő egyén vagyok, hanem a teáscsészének, ami kiborult itt nekem írás közben.

Szóval, kedves Jézuska! Inkább ne hozz semmit, de vigyél el tőlünk a fentiekből valamicskét! Az lenne nekünk az igazi ajándék. Előre is köszönöm. És nagyon boldog karácsonyt neked is.

Véleményeket, visszajelzéseket örömmel adok-veszek.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Szerinte kevés a forrás, az unió pedig még mindig nem érti, hogy a demokrácia léte függ attól, eljutnak-e a lakosokhoz a valódi információk.

A Hirado.hu vezetését egy hónapja vette át a Lokál nevű kormányközeli bulvárlaptól érkezett Leitner Attila. 

Naomie Harris, a James Bond-filmek sztárja és Brian Eno brit zenész is közreműködött a rövidfilmben.

Ennél többet csak focira költött eddig a közmédia. a 2020-2022 közötti futamokért kellett ennyit fizetni.

A jellegzetes ta-damm hang megmarad, de a mozikba jobban passzoló, hossszabb zenei felvezetés előzi meg a védjegyszerű kezdést.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés
hirdetés