hirdetés
hirdetés
hirdetés

Kálmán Tibor posztumusz díjat kap

Szimpóziummal tiszteleg a tervezőgrafikus szakma az idei posztumusz Moholy-Nagy-díjas Kálmán Tibor (1949-1999), a vizuális kommunikáció meghatározó alakja előtt szerdán; a Moholy-Nagy-díjat a művész özvegye, alkotótársa, Maira Kalman veszi át a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) csütörtökön.

hirdetés

A MOME minden évben díjat adományoz egy olyan személyiségnek, akinek emberi és alkotói léte szorosan kapcsolódik az egyetemhez vagy az egyetem által képviselt értékekhez, és Kálmán Tibor - akit Tibor Kalmanként ismer a világ - ilyen személyiség volt. Családjával 1956-ban hagyta el Magyarországot, a fiatalember New Yorkban tanult és ott is élt - mondta el az MTI-nek Molnár Gyula, a MOME tanára, az esemény főszervezője.

Idézte az amerikai grafikai intézet (American Institute of Graphic Arts) megjegyzését, miszerint "a nyolcvanas-kilencvenes években két név változtatta meg a dizájnt: a MAC (Apple Macintosh) és (Kálmán) Tibor. Az egyik azt, ahogyan dolgozunk, a másik, ahogyan gondolkodunk. Az előbbi az eszköz volt, a másik a lelkiismeretünk."

Kálmán Tibor alapvetően kommunikációs szakember volt, folyóiratokat szerkesztett, és lapok művészeti vezetője volt. Provokatív, újító szemlélete alapvetően meghatározta a 90-es évek kommunikációját. Ragaszkodott magyarságához és nevéhez, a világban ma is Tiborként emlegetik. New Yorkban feleségével, Mairával megalapította a M&Co design céget, és kezük alatt amerikai grafikusok több neves generációja nőtt fel.

Tevékenységük a 20. század végi vizuális kommunikációban rendkívül jelentős. Új szemléletükkel, különböző személyiségükkel és alkotói pályájukkal hasonló módon hatottak a tervezőkre, mint a maga korában az egyetem névadója, Moholy-Nagy László.

Kálmán Tibor nevéhez kötődnek többek közt a Talking Heads, az 1974-ben alakult amerikai rockegyüttes lemezborítói is. A banda 2002-ben bekerült Clevelandben a Rock and Roll Hallhatatlanok Csarnokába. Életművének és alkotói hitvallásának csúcsa a Benetton csoport Colors című magazinja Rómában, ahová Oliviero Toscani felkérésére érkezett 1993-ban.

E tevékenysége nyomán nagy fordulat következett be a reklámban, mert Kálmán Tibor nemcsak grafikus volt, hanem szociálisan érzékeny alkotó, aki műveivel küzdött az előítéletek ellen. A Colors magazinban jelent meg például három, anatómiailag teljesen egyforma emberi szívről készült plakátja: az egyikbe beírta White, a másikba Black és a harmadikba Yellow (fehér, fekete, sárga) - ismertette a grafikus művészetét Molnár Gyula.

Kálmán Tibor életművét a díjátadót megelőző szimpóziumon hazai dizájnerek, grafikusművészek, kommunikációs szakemberek mellett Maira Kalman mutatja be. A posztumusz díjat is özvegye veszi át, György Péter esztéta, aki személyesen is ismerte a művészt, mond méltató beszédet a MOME Auditóriumában, Budapesten, a Zugligeti úton.

Maira Kalmannal a Kreatív interjút készít. 

(forrás: MTI)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Míg a ruhahajtogató technikái mindenkit lenyűgöznek, az új projektje nem aratott osztatlan sikert.

Mindegy is voltaképp, hogy mit reklámoz a videó.

Novembertől a Skivak felel a logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalat közösségi média kommunikációjáért.

15 éve rendezi meg miden évben a pincészet a címketervező pályázatát, most bemutatják az eddigi legjobb műveket.

"Kristály. Rajta vagyunk" - ezzel a szlogennel indított kampányt Dél-Dakota. Hamar virális tartalom lett belőle.

Díjátadó: 19.11.26. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

hirdetés
hirdetés