hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ismét magyar startup lett a dobogós

A Pocketguide dobogós lett a bécsi Startup Week konferencián. Az eseményről Miskolczy Csaba számol be. 

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Igazi magyar „álomcsapat” jutott be a régió legnagyobb startup eseményének, az osztrák Startup Week konferencia startup versenyének döntőjébe: a Pocketguide, a Mixgar és a Dragontape nem először nyert ugyanis itthon startup versenyt és most a bécsi elődöntőbe is bejutott. A dobogóra közülük magyar színekben egyedül a Pocketguide állhatott fel, amely nem kezdő a startup versenyekben, hiszen anno itthon számos versenyt megnyert már és befektetést is kapott. A Pocketguide mintegy 23 város mobilos túrakönyvét szolgáltatja.

A bécsi versenyen az első helyezést a diabetesz betegeknek szóló közösségi site, az osztrák MySugr kapta, ezt követi a hazai Pocketguide, illetve a litván MyKoop, iskoláknak CRM-et kitaláló ötlet is. Az első helyezett 30 ezer eurót kapott, a másik két helyezett pedig ellátogathat vele a Szilícium völgybe. Persze a kelet-közép európai esemény számos más érdekességet is tartogatott.

A szervezők is jót mulattak – vidám volt mindenki! Igazi startup feeling!

Hazai csapatok hajrá! 

Szóval a Pocketguide biztos hazai befutónak tűnt, de a szünetben hosszabban beszélgettünk a többi hazai versenyzővel is. A Dragontape-esek márciusban a IV. Startup Underground versenyt nyerték meg, a Mixgar pedig a berlini Hackfwd konferenciájának döntősei közé jutott be korábban (lásd itt). A Dragontape ötfős csapata március óta már olyan ún. „mixtape” formátumot talált ki, amely a korábbi videós lejátszó listához képest sokkal többet tud és akár képes DJ-k, vagy egyéni előadók, együttesek albumait applikációban letölthetővé vagy nézhetővé, hallgathatóvá tenni. Az ötlettől még az eseményen résztvevő Bruckner Zoltán, a Primus Capital befektetője is elájult, pedig őt gondolom számos ilyen zenei alkalmazással keresték már meg.

Bruckner Zoltán befektető a szünetben a Dragontape-en csodálkozik –joggal!
 

A Mixgar csapata nagyon dinamikus és lelkes, közöttük igazi startup-tenni akarással és lelkesedéssel találkoztam. Megérdemlik, hogy ennyire sikeresek már az európai startup közösségben, szerintem érdemes lesz rájuk figyelni. A Mixgar szolgáltatása lehetővé teszi, hogy szórakozóhelyeken vagy házibuliban összeállítsuk a társaságnak a lejátszandó zenék listáját és azt dinamikusan módosítgathassuk.

Kelet-európainak lenni mégis jó!

Az Insider blog színeiben és szervezők meghívására vehettünk részt az eseményen, és igazán büszkék lehettünk a magyar részvételre. Ugyan európai szinten kicsinek számított az esemény a maga 700-800 főjével, azonban a résztvevők számos kelet-közép európai országból érkeztek. A magyarok mellett ott voltak a litvánok, oroszok, lengyelek, horvátok, szlovákok, csehek és sokan mások. Igazán jó volt kelet-európainak lenni és mindenki nagyon barátságosan, kollegiálisan viselkedet. Tehát mindenki jelen volt, aki foglalkozni akar a régióban a startup közösséggel és a lelkesedést mutatja, hogy az eseményre már két héttel az indulás előtt elfogyott az összes jegy. Itthonról mintegy másfél tucatnyi startup arc, befektető nem sajnálta a borsos, 500 eurós belépőre az árat és ellátogatott Bécsbe.

A Facebook-téma sem maradhatott ki: egy kissé unalmas előadás a Fb-jelenségről, enyhe érdeklődés mellett
 

Profi tálalás francia mintára

Az impozáns helyszínen, az osztrák Iparházában megrendezett esemény hasonlított a nagy európai példakép eseményre, a párizsi LeWeb-re (itt írtunk róla) – sőt mintha annak kistestvére akart volna lenni. Még a szünetekben felszolgált ételeket is hasonló sushis kiszerelésű dobozkában szolgálták fel, és a kivetítő is megszólalásig hasonlított a kb. háromezer fős megakonferencia megoldásaira. Az osztrák szervezők tényleg kitettek magukért, hiszen az esemény kb. 500-600 résztvevőjét folyamatos és serény pincérek hada szolgálta ki. Ha nem figyeltél, akkor azonnal elvitték a kávédat, vagy ha éppen belekortyoltál az ingyenes borodba, vagy sörödbe, máris ott termett egy fiatal pincér, hogy lecserélje a poharadat. Szóval mindenki nagyon lelkes és tettre kész volt.

Amikor a közönség éppen nem kajált, akkor ilyen „aktív” szobákban figyelhette az előadóteremben zajló beszélgetéseket

Magyarok hajrá!

A magyar csapattal a szünetekben klassz volt beszélgetni, ők már hétfőtől napokig ott éltek és drukkoltak mindenkinek. Talán egyedül a rengeteg startup versenyt megért Rétai Martin, a(Pocketguide alapítója izgult a legjobban, holott büszke lehetett arra, hogy a három magyar elődöntősből ismét ők jutottak be a döntőbe. A Pocketguide, másfél éve itthon megnyerte az Elevator Pitch döntőjét és ezt követően 1,5 millió eurót kapott a Finext tőkealaptól. A Pocketguide mobilos applikáción letölthető turista könyveket és közösségi turista eszközöket kínál, a mostani prezentációja nagyon profi és látványos volt. Talán a tíz döntős közül ő volt az egyetlen, aki profin animált videófilmmel illusztrálta a termékét. Egyébként is meglepő volt, hogy a  döntőben prezentáló startupok szinte csak a hagyományos és néhol unalmas prezentációs eszközökkel éltek, például a Pocketguide-on kívül senki nem használta a Prezi.com prezentációs eszközét, vagy nem mutatta be a terméke működését.

A magyarok mellett a másik litván dobogós, egy meglepő ötlettel: „CRM for schools”

Kereskedők előnyben?

Ez különösen zavaró volt a SaveUP lengyel startupnál, amely arról prezentált, hogy startupjával képesek a felhasználók az egyes akciókat gyorsabban összehasonlítani. Az persze nem derült ki, hogy ez mitől gyorsabb vagy jobb, mint a több tucatnyi hasonló ár-összehasonlító applikáció. A zsűriben nagy tetszést kiváltó ajánlat-előregyártó QuoteRoller startup sem mutatta be, hogy mitől is tud gyorsabban és egyszerűbben legyártani egy kereskedelmi ajánlatot, mintha mi mindezt kézzel csinálnánk. Egyébként sem értettem, hogy a verseny tíz döntőse közül miért szólt négy pályázat valamilyen kereskedelmet segítő eszközről. Kelet-közép-Európában miért ilyen fontos vajon az eladás és a sales-et támogató eszközök? Volt tehát az ajánlatíró QuoteRoller, aztán az áruházi akciókat elmentő és kezelő SaveUp, vagy még ott volt Salespod.net értékesítőket kiszolgáló mobileszköz, illetve a Loftville német startup, amely a lakások kiadásában segédkezik.

A „rolleres” srác előadása tetszett legjobban Mike Butcher, techcrunchos moderátornak – de szerencsére nem nyert, mert azért egy „ajánlat-generátor” nem váltja meg a világot…

Lopod, vagy fizetsz érte? - A szlovák megoldás

Fölöttébb impozáns volt a szlovák Piano Média ötlete, amely a kábeltelevíziós csatornákhoz hasonló újság olvasási, letöltési szokásokat kíván meghonosítani. A lényege, ha fizetünk egy tartalomért, akkor egy csatornában más fizetős tartalmakat is megkapjunk. Persze ebben az a turpisság, hogy maguk a tartalom előállítók próbálnak minket ebbe a fizetős csatornába behajtani, és az eddig csupán 300 ezer eurós befektetést kapott, de a szlovák médiát már uraló startup próbálja ezt felénk is tálalni. A Pianóval  – a piaci pletykák szerint – már itthon is tárgyalt számos nagy hazai tartalomelőállító, de szerencsére még egyikük sem tudott vele megállapodni, azaz egy darabig még biztosan ingyen olvashatjuk itthon kedvenc online tartalmainkat.

Hirdetési megoldások

A helyszínen tartózkodó és zsűriben résztvevő Várdy Zoltán befektető kedvence a szlovén DoubleRecall volt, amely egy szintén tartalomfizetős modellt talált ki. Ennek lényege, hogy a fizetős tartalmakhoz olyan hirdetési felületeket kapcsol, amelyen csak megfelelő aktivizáció, mondjuk egy hirdető márkához kapcsolódó kérdés megválaszolásával lehet eljutni. Okos, ugye? Az más kérdés persze, hogy ehhez először rengeteg fizetős tartalomba kellene ütköznünk… De ennél még meglepóbb volt a dobogós Mykoob modellje, amely lényege, hogy iskolai CRM-et csinál, amelybe minden tanuló közösség 1 dollárért feltöltheti adatait. Egyébként egy ehhez hasonló gyerekekre szakosodott ötlet is volt még: az olasz Puntalo, amely a gyerekekre képes vigyázni egy közösségi oldal segítségével. Tehát a litván MyKoob és az olasz Puntalo is egy hétköznapi website-hoz kötött számos iskolai, és fiatalok védelmére való funkciót – okos, bár nem világ-megváltó ötletek.

Multi metamorfózis Simó-módra

Színes élményként, a döntő délutánjának fénypontja az volt, amikor a barokkos ornamentikájú és plüss szőnyeges lépcsőházban Várdy Zoltán, egykori TV2 vezérigazgatóval és mostani befektetővel beszélgetve belénk futott Simó György, egykori Origo vezér. Simó újabban szuper-angyalként tevékenykedik a stratup világban és Straub Elekkel a DayOne Seed tőkealapot gründolja, amely éppen a napokban jegyzett 400 millió „kemény” forintot. Nos a „szuperangyalként” tevékenykedő egykori Origo-vezér lehengerlő lazasággal előadta, hogy igazából még a befektetői lét kezdetén jár és mivel jobbára a networking határozza meg a startupok fejlődését, ezért kezdőként ezt a „networkingelést” itt Bécsben már ő maga is gyakorolja. Ez nekem nem hatott annyira meglepőnek, hiszen már régen ismerem a startup ekoszisztéma ilyetén közösségi működését, de az tetszett, hogy az egykori multicéges vezető ilyen komoly metamorfózison esett át. Persze az már nem volt tréfa, hogy szerinte az első igazán nagyot durranó startupos befektetés után lehet mindebben sikeres. Igen, ez mindekinek fontos lesz itthon!

De hol voltak a Szilícium-völgyi trendek?

Nekem főleg ezzel a világmegváltással volt a fő problémám, hiszen szerintem egyik döntős sem volt olyan átütő erejű, mint amilyenekben egy startup verseny esetén gondolkodunk. Nem volt egyetlen szórakoztató formátum sem, például videótechnológia, zenével kapcsolatos megoldás, és nem láttunk speciális e-commerce (azaz elektronikus kereskedelmi) szolgáltatást sem, holott azért a kuponoldalak vagy éppen a luxusdivatot, luxuskéglit áruló zárt-klub-oldalak még mindig nagyon menők. Furcsa, hogy amíg a Szilícium-völgy legmenőbb inkubátorai eleve a felvételi listáikban a zenét, médiát, vagy éppen a file-letöltést forradalmasító platformokat keresik továbbra is, addig itt egyik fent említett, aktuális Szilícium-völgybeli trendből sem volt döntős startup.

Ha ötleted van, jobb ha elhúzol vele valley-be...

Nos hol maradtak Bécsből a völgybeli trendek? Miért nem volt igazi Szilíciumvölgy-szintű startup a döntőben? - Erre a problémára a választ talán a startup döntőt követő, egyik legérdekesebb beszélgetésben hallhattuk. Anil Hansjee, aki tavaly még a Google összes akvizíciójáért volt felelős - és idén elkezdett egy új befektetői alapot gründolni – elmondta a tuttit. Szerinte ugyanis, aki bármilyen világmegváltó platformot, vagy ötletet dédelget, az jobban teszi, ha kiköltözik a Szilícium völgybe. Mert hiába szexi már Londonban, vagy Berlinben startupot művelni, és hiába vannak Bukarestben és Szófiában tehetséges programozók (sajna a magyarokat nem említette..), ha a világ eleve csak a Szilícium-völgybeliek szavára figyel…  Mindez persze kiábrándítónak hatott, de emellett azért mind a műsorvezető Mike Butcher (Techcrunch Europe), mind a Google EMEA funkcióban is dolgozó Anil hitet tett a legelső európai inkubátor, a 2007-ben induló Seedcamp nyomdokaiba lépő új inkubátor kezdeményezések mellett. Szerintük ez segíthet Európa startup világának felzárkózásában, az USA-beli fölényhez képest. Nos, ezt az egyik első startup inkubátor ötlet, a Valley Connect gazdájaként nagy örömmel hallgattam, hiszen azt az elképzelést erősíti, hogy a sikeres startupok már csíraként is befektetésre és üzletre képesek – akár itthon is! Szóval hajtsunk csak tovább a hazai startupok fejlődéséért és rengeteg, közös sikersztorival váltsuk meg ne ia Szilícium völgyet, hanem inkább a saját régiónkat!

Epilógus

Szóval siker ide vagy oda, tényleg büszkék lehetünk a magyar részvételre és gratulálunk a Pocketguide-nak a dobogós helyért, illetve a Mixgar és Dargontape csapatainak a döntőbe való bejutásért! És már csak azért drukkolok, hogy az ősz hazai startup eseményei is ezt a jövőképet, és a hazai startup világ fejlődősét szolgálják. Aktív őszre számíthatunk startup téren!

Őszi start-up szezon itthon is

A hazai startup közösség számára néhány várható esemény:

Október 11-12-én  lesz az Internet Hungary-n egy startup szekció befektetőkkel és hazai arcokkal. Aztán a Prezi.com tervez egy egyelőre alig beharangozott startup weekendet, StartUP Live címmel az október 15-i hétvégén. Itthon elsőként, november 25-én rendezik meg a Mobil weekendet, amelyre a közösségi szervezők többszáz résztvevőt várnak és amely mobilban fejlesztő startupok seregszemléje lesz. Illetve ezt megelőzően a Startup Underground színeiben november 10-én workshop lesz a „Hogyan szerezzünk tőkét?” címmel. Aztán december elején jön a csúcs LeWeb  konferencia Párizsban, amire már jobb most elkezdeni a pénzgyűjtést, mert hiperdrága a belépő, de megéri! Szóval lesz ősszel rengeteg hasonló esemény, ahol érdemes követni a startup világ történéseit, hiszen mostanában már ez határozza meg a média fejlődését, vagy a hightech világ legtrendibb vonulatait. 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A 2016-os, paksi atomerőművet reklámozó villámhirdetések után ezúttal az Origo villantott fel reklámot a TV2 csoport csatornáin.

A WWF és a White Rabbit Living Coralja, a Spice és a Cofidis kirgiz űrhajósa, valamint az ACG Jenga-tornyai a döntőben. A White Rabbit megoldása ráadásul három kategóriában esélyes.

A Wise Group a menedzsmentet érintő döntéseket kommunikálja, a műsorokért továbbra is a belső pr-csapat felel.

Nem az Attenborough-féle, kifinomult hangnemre építettek az új kampányban.

A multifokális lencséket árusító cég nagykövete lett Várkonyi Andrea. Az új tévészpot kampánybejelentőjét közöljük.

hirdetés

Tarts velünk a következő MOST Fórumon és tudd meg, hogyan lesz a kultúrából #kult! (x)

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

Vedd kezedbe (akár magán, akár szervezeti) céljaidat és dolgozz velük! Vágyakból célok! Változásmenedzsment workshop Limpár Imrével május 14-én

Az MPRSZ tavaly negyedik alkalommal hirdette az Employer Branding Awardot. Május 14-én ezeket a díjnyertes megoldásokat ismerhetik meg a résztvevők.

Mostantól még sűrűbben találkozunk! Ha részt veszel a konferencián, előrébb leszel, mint a konkurenciád. 2018.05.16.

Ne róluk, hanem velük beszélgessünk! Kékgallérosoktól , IT-soktól, Y-os tehetségektől, kismamáktól lehet kérdezni egy nyitott kerekasztal-beszélgetés keretében május 22-én.

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

hirdetés
hirdetés