hirdetés
hirdetés
hirdetés

Idén lépnek

A kiadók erősíteni akarják a magazinok online jelenlétét

A hazai magazinpiac szereplői eddig csak abban voltak biztosak, hogy az online jelenlét elengedhetetlen. Nem tudták azonban, hogy milyen tartalom és milyen üzleti modell lehet számukra kifizetődő. Idén viszont a kiadók szerint áttörés várható.
hirdetés
A Style.com a Vogue divatmagazin internetes otthona. Ennél azonban sokkal több: egy internetre kitalált divatoldal rengeteg képes és videós tartalommal. Letisztult, átlátható, olyan mint egy divatmárka weboldala. Első pillanatban látszik, hogy sok idő és pénz áll mögötte. Ugyancsak jóval többet ad a lapnak interneten a szintén amerikai People magazin. A fókusz itt is a mozgóképen, a fotósorozaton, a napi híreken van. Ez a két példa pontosan megmutatja, hogy a sikeres nyomtatott magazinok webes fejlesztéseiben nincs különleges recept. Az alkotóelemek többsége itthon is ismert, csak az összeállítás minősége múlja felül az eddigi hazai példákat. Persze a Vogue és a People egy-egy számából csak az Egyesült Államokban több millió példány fogy el megjelenésenként, így van forrás a fejlesztésekre.

Az Időszakos Kiadványok Nemzetközi Szövetségének (The Federation of International Periodical Press, FIPP) honlapján számos tanulmány, elemzés, jóslat érhető el a globális magazinpiaci tendenciákról. Ezeknek a tanulmányoknak többnyire az a konklúziója, hogy a hosszú távú gondolkodást, a következetes és nyitott hozzáállást az olvasók és a hirdetők is honorálják. Ez persze szépen hangzik, de hogyan gondolkodjanak hosszú távon egy alulfinanszírozott, a csökkenő példányszámok miatt néha pánikban lévő üzletág szereplői?

Lassú reakció
„Felejtse el a magazin szót, márkákban kell gondolkodni!” – mondta nyomatékosan Margaret Ann Dowling, a Marquard Media ügyvezető igazgatója, amikor a magazinok webes stratégiájáról kérdeztük. Hogyan kell mindezt a gyakorlatban megvalósítani? A számos recept közül a hazai kiadók egyelőre többnyire a legegyszerűbbet és legbiztonságosabbat választották. A magazinok webes megjelenése néhány kivételtől eltekintve tapasztalataink szerint még kiadói vélekedések szerint is maximum középszerűnek nevezhető.

Az ezredforduló környékén kezdett el néhány hazai magazin tapogatózni a weben, de azok többsége inkább független réteglap volt. Tartalomszolgáltatásuk leginkább a cikkek teljes vagy csonkított online utánközlésére szorítkozott, elvétve találhattunk olyan oldalakat, amelyek gyakran frissültek vagy fórum is kapcsolódott hozzájuk.

A magazinpiac lassú reakcióideje mögött nyilván az a fő ok, hogy a lappiacon belül ezt a szegmenst fenyegette a legkevésbé az online média előretörése. Juhász György, a Ringier kiadó online divízióvezetője elmondta, hogy náluk az első körben a napi sajtótermékek online megjelenése élvezett prioritást, csak ezután következnek a magazinok. Juhász ugyanakkor elismerte, hogy előbb-utóbb a magazinoknak is lépni kell: „Ugyan a szegény Buci Maci kivételével ma már minden magazinunknak van internetes megjelenése, de ezek jó része nem felel meg a kor követelményeinek, tehát mindenképpen megújulásra van szükség”.

Kérdés, hogy a felhalmozott lemaradást be lehet-e hozni valaha? A szakemberek többsége szerint a blogok és a különböző egyéb weblapok sokasága nem jelent igazi konkurenciát a magazinkiadóknak, mert a magazinok szerkesztettségének profizmusával, tartalmuk súlyával képtelenek felvenni a versenyt. Hosszú távon pedig a márkanév mellett a hitelesség és a relevancia fog dönteni a neten is. Dowling a jelenlegi netzajt a következőképp jellemezte: „Ez olyan, mint amikor valaki a Hyde Parkban kiáll a Speakers Cornerre, és elkezd ordibálni. Lehet, hogy sokan hallják, hogy miket hord össze, de valójában senkit sem érdekel” – vélekedett.

Fotó: EuroPress/Getty Images
Fotó: EuroPress/Getty Images
Nem a hogyan

Nemcsak a színvonalas jelenlét, hanem az üzleti modell is fontos kérdés. Németh Norbert, a Sanoma internetes lapigazgatója szerint jelenleg nem minden magazinszegmens esetében van megoldás arra, hogy a web kínálta pluszelérés üzletileg is megtérüljön.

Margaret Ann Dowling elmondta, hogy a Marquard Média mindig a felhasználói igényeknek megfelelően alakítja online stratégiáját. „Nyitottak vagyunk az újdonságokra, de nem mi szeretnénk diktálni az internetes trendeket. Mi inkább figyelünk, tanulunk és tapasztalunk, márkáinknak van idejük kivárni, hogy mi működik és mi nem. Csak abban az esetben lépünk, amikor az olvasói-felhasználói igényeket a legtökéletesebben tudjuk integrálni hosszú távú stratégiánkba. De akkor pillanatok alatt és lehengerlően” – magyarázta a kiadóvezető.

A szakemberek szerint tehát nem az a fő kérdés, hogy milyen tartalmakkal érdemes próbálkozni, hiszen azok adottak, ahogy az sem okoz fejtörést, hogy ezek közlésére milyen technológiát alkalmazzanak, mert nagyjából ma már ezek is bejáratott ösvények, a megvalósításnak csak a rendelkezésre álló pénz szabhat határt. Az igazi probléma sokkal inkább az, hogy a webes megjelenésből hogyan lesz haszon.

Annyi bizonyos, hogy ha egy magazin a neten is komoly tartalomszolgáltatóként akar fellépni, akkor annak üzemeltetésére több tízmillió forintot kell költeni évente.

A szakemberek szerint ez az év fordulópontot hozhat, mert a hirdetők egyre inkább igénylik a magazinok online jelenlétét, és nagyságrendekkel több pénzt is hajlandóak áldozni bannerjeik megjelenésére.

Németh Norbert szerint az egyik legjobb megoldás, ha a magazinok olyan akciókat és promóciókat szerveznek, amelyekbe könnyen kapcsolódnak be a felhasználók is. Példaként említette az FHM 100 Szexi választást. Szerinte az ilyen jellegű ötletek mellett szívesen jelennek meg a hirdetők is.

Csetényi Csaba, a Hamu és Gyémánt kiadó ügyvezető igazgatója azonban megfontoltságra int. Szerinte sok magazin csak azért hoz létre website-ot, mert követni akarja a versenytársait, de nem méri fel, hogy vajon ez a cég számára hasznos és értékes-e. Hozzátette: „a csábítás persze nagy, de ha felteszem magamnak a kérdést, akkor nem vagyok biztos abban, hogy ez a profitnövelés leghatékonyabb módja”.

Főleg marketingeszköz
A Marquard Media ebben az évben a Playboy 100. lapszámának megjelenésével egy időben elindítja a Playboy.hu-t, amely az első nemzetközi háttérrel rendelkező online férfi életmódportál lesz a piacon. Emellett nemrég megújult a Ckm.hu, amely a fiatal férfiak internetes közösségi igényeit szolgálja majd ki, valamint bevezetik a Evavilaga.hu honlapot is, amely a nők széles korosztályának szeretne színvonalas tartalmat kínálni.

Fotó: EuroPress/Getty Images
Fotó: EuroPress/Getty Images
Nemcsak a Marquard tervez netes innovációkat 2008-ra. A Kreatív által felkeresett kiadók képviselői mind egyértelműen áttörést várnak idén. A Ringier április második felében indította útjára a Képes Sport Online megújult weblapját, ami Juhász György szerint nem veszi el az olvasókat a Nemzeti Sport Online-tól (NSO), mert sokkal inkább szórakoztató jellegű lesz, előtérben a képes és videotartalmakkal, játékokkal, kvízekkel, sztárchattel és e-kereskedelemmel.

Németh Norbert a Sanoma terveiről konkrétumokat ugyan nem árult el, de azt elmondta, hogy további magazinok jelennek meg online is. Az tény, hogy eddig az ő portfóliójukba tartozó magazinoknak volt a legerősebb webes megjelenésük. Csetényi pedig a Hamu és Gyémánt magazin önálló weblapját (eddig a Cigartower honlapjának egy belső linkje volt csupán) a cikk megjelenése előtti időszakra ígérte.

Nem meglepő persze, hogy a nagy lapkiadók mostanáig húzták a magazinjaikhoz tartozó online beruházásokat. Egyrészt a magazinszegmensnél lassabban csökkentek a példányszámok, mint a napilappiacon, másrészt mindössze az utóbbi két évben kezdett el rohamosan izmosodni az online médiapiac, amely a Magyar Reklámszövetség adatai szerint 2007- ben már a teljes reklámpiaci költés 7,5 százalékát tette ki. Ez már vonzó lehet, de kérdés, hogy sikerül-e megtalálni a megfelelő modellt. A kiadók többsége információink szerint ennek ellenére elsősorban továbbra is brandépítésre és marketingeszközként kívánja használni az oldalakat, robbanásszerű látogatottságnövekedésre egyelőre nem számítanak.
hirdetés
Hozzászólások (3 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Ha már a Marquardról volt szó. Ha nem is önálló weblappal, de digitális kiadásokkal jelentkeznek.

http://www.elofizetesem.hu/digitalis/

üdv,

ba
#
Kedves Bengurion,

Nem hiszem, hogy csak a Marquard-nál lehetne ezt a fajta hozzáállást furcsállni. Ámbátor a Sanoma online jelenléte is elsősorban a portfólió hangsúlyozására épül,
és nem egyes magazinok külön netes megjelenésére. Ami Dowling asszonyt illeti. Ugye ön sem gondolja, hogy a Marquard vezetője az összes szakemberével körülvéve ostobák
lennének? Mert én nem gondolnám, óvatosság ide vagy oda. Egyrészt. Másrészt azt se felejtse, hogy a tulajdonosok adják a pénzt, és nem az ügyvezető, vagy a stratéga.
A cikkben is olvashatta, hogy egy nagyon komoly online jelenlét a szakemberek szerint nagyon sok pénz. Miért is tennének bele annyit, ha közben az előzetes kutatások nem sok
haszonnal kecsegtetnek? És nem feltétlenül anyagi haszonra kell gondolni. Persze elsőként lépni, sokszor ez a siker kulcsa, de ha már nem sikerült elsőnek lenni, akkor
szerintem érthető, hogy nem kell mindenáron és főleg nem jó akármilyen igénytelen megjelenés. Főleg egy prémium magazinokra szakosodott kiadónál nem mindegy.

Egyébiránt, ha már az átirányított blogon a Kreatív szemlélete bírálva lett, írván: rossz, akkor kifejthetné, hogy ön szerint milyen lenne a jó szemlélet. Kicsit
az az érzésem, hogy a blogger valami olyasmit vár el a Kreatívtól, ami speciel "tényfeltáró" cikkektől elvárhatatlan. Ez persze örök dilemma, de erre vannak
ellensúlyként a véleményformálók.

Üdv,

Bátorfy Attila
#
Nekem igen furcsa a Marquard Média vezetőjének hozzáállása az online világhoz. Tényleg komolyan gondolja, amit mond? Margaret Ann Dowling, úgy beszél, mintha az online
média valami újdonság lenne, és nem egy óriási üzleti lehetőség hosszú távon. Vajon miért fordít akkora energiát a Sanoma, az online portfoliójába?? Ajánlom
figyelmébe a következő blogot: http://ujsag.blogspot.com/2008/05/elremenekls.html, illetve a www.internetezonok.hu-t.

A több éves nagyvállalati HR vezetői tapasztalattal rendelkező Kárpáti Diána 2019 májusától a cégcsoport tagja.

A győztesek mámorától egészen Galactic Jackson szettjéig dokumentáltuk az eseményeket.

A hírek szerint több ezer szellemi munkát végző alkalmazottat küldenek el a cégtől a közeljövőben.

A Property Market meghívásos tenderén három ügynökség indult, a két körös kiválasztási folyamat végén pedig a Black Page Consulting nyert.

Mint kiderült, a kiadóvállalat fiókjait azért zárolta a Facebook mert egyikük megsértette a reklámszabályzatot.

hirdetés
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.