hirdetés
hirdetés
hirdetés

Idén 10,7 milliárd állami médiavásárlásra

Az idei évben eddig 17 számottevő összegű médiavásárlásra szóló közbeszerzést írtak ki az állami cégek és 6-nak volt eddig hivatalos eredményhirdetése a Közbeszerzési Értesítőben. Eddig 5,1 milliárdnyi összegre hirdettek eredményt, melyből az Inter Media Group-nak 2,45 milliárd jutott, de az MEC Global is kettőt nyert 1,7 milliárd forint értékben. Négy nagy összegű tender sorsa ősszel dől el.

hirdetés

A Közbeszerzési Hatóság nemrég megújult online felületének keresője szerint az idei évben eddig összesen 17 olyan médiavásárlásról szóló (vagy zömében médiavásárlást tartalmazó) közbeszerzést írtak ki a minisztériumok és állami tulajdonú cégek, melyek jelentkezési határideje 2011 december 28-a és 2012 szeptember 19-e közé esett. Ezek összértéke összesen 10 milliárd 700 millió forint volt (mindenhol nettó összegeket írunk! – a Szerk.).

Ebből a 17 tenderből eddig hivatalosan hétnek jelent meg az eredménye a Közbeszerzési Értesítőben, további kettőről pedig tudni lehet, hogy mi lett az eredménye. Ennek a kilencnek az összértéke 5,1 milliárd forint, tehát eddig minimum ennyi médiavásárlásra szánt pénznek van nyertes ügynöksége. Négy nagy összegű közbeszerzés még csak az ajánlattételi/részvételi szakaszban van.

Rutinos IMG, régi-új MEC

A hivatalos eredményhirdetések szerint a rutinos Inter Media Group (IMG) továbbra is a legsikeresebb szereplője a médiavásárlási feladatokra kiírt közbeszerzéseknek. Először februárban megnyerte a Budapesti Fesztiválközpont 69 millió forint keretösszegű tenderét a Bell & Partnerst maga mögé utasítva, illetve a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) tenderét is, melyet ugyan még tavaly novemberben írtak ki, de csak idén áprilisban hirdettek eredményt három induló közül. Ezen is indult a Bell, valamint a Hammer Advertising. Az IMG továbbá megnyerte a Diákhitel 103 millió, a Miniszterelnökség 630 millió, végül a Magyar Turizmus belföldi kampányokra szóló 1,575 milliárd forintos közbeszerzését is. Ez utóbbi háromnál az IMG egyedüli induló volt. A Diákhitel Központ kiírása szerint a keretösszegtől a későbbiekben plusz 50 százalékkal is eltérhetnek majd, az FKF-nél plusz 30 százalékkal. Ettől függetlenül is az IMG ebben az évben nettó 2,45 milliárd forintnyi médiatendert nyert meg, a kormányváltás óta ezzel számításaink szerint 4,44 milliárdnyi állami megbízásnál jár.

Régi-új szereplőként idén megint belépett a közbeszerzési piacra az előző kormányzati ciklus alatt számos állami megbízást elhozó MEC Global (korábban: Mediaedge:cia), amely a Magyar Turizmus Zrt. külföldi kampányainak lebonyolítását idéntől szintén 1,575 milliárdért végzi, de az előző két évben is ugyanezt végezte az MT-nek csak akkor 3 milliárd forintért. Bár hivatalos eredményhirdetés még nincs, több forrásból is úgy tudjuk, hogy az MEC idén behúzta továbbá a Művészetek Palotája médiatenderét is 106 millióért.

Rajtuk kívül idén csak a Bell & Partners és az Issues Management tudott tendert nyerni. Előbbi az Agrármarketing Centrum 750 milliós, opcionálisan 2,1 milliárdos keretig kitolható tenderét nyerte meg, noha hivatalos eredményhirdetés a január 8-i jelentkezési határidő óta nem volt, a szerződésnek pedig nincs nyoma az AMC honlapján sem. Az Issues pedig az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség tavaszi Te szedd! kampányának komplex, médiavásárlást is tartalmazó közbeszerzésén lett győztes. Az Issues azonban a médiavásárlást többnyire alvállalkozóval, legtöbbször a Bell & Partners-szel végezteti.

Ezeken kívül az ajánlattételi határidőt figyelembe véve a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.-nek és a Hungarofestnek kellett volna már elméletben eredményt hirdetnie (167 ill. 105 millió forint keretösszegért), de erre vonatkozó információt sem a Közbeszerzési Értesítőben, sem honlapjaikon nem találtunk. Előbbi médiaügynöksége eddig az IMG, utóbbié pedig a Bell & Partners volt.

Még szabadon lévő nagyvadak

Ősz elején az eddigieken kívül hat médiatender eredménye várható, melyek közül az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség közben a gyors határidő miatt már LMP-s feljelentésig jutó 716 millió forintos tenderének eredménye várható talán a legkorábban. A részvételi szándékot augusztus 21-ig kellett jelezni, a Kreatív Online-nak nyilatkozó, a tender bonyolító Óvári és Társa Ügyvédi Iroda a hét elejére ígért tájékoztatást az indulókkal kapcsolatban (kerestük az irodát ma is, de a kapcsolattartót nem sikerült elérnünk – A Szerk.).

Augusztus 29-én van az ajánlattételi/részvételi határideje a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő 140 milliós, augusztus 30-án az Egyenlő Bánásmód Hatóság 131 milliós tenderének. Szintén augusztus 30-ig lehet jelentkezni két óriási keretösszegű médiás, vagy zömében médiavásárlási feladatokat tartalmazó közbeszerzésre is. Gazdára vár még a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 1,5 milliárdos komplex, az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) az Új Széchenyi Tervhez kapcsolódó 1 milliárdos médiavásárlási közbeszerzésének is. A legkésőbbi, szeptember 19-i ajánlattételi határideje a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) digitális átállást népszerűsítő, 1,9 milliárdos, szintén komplex közbeszerzésének van.

Alighanem az MTVA, az NMHH és az NFÜ tendere fogja a legnagyobb érdeklődést kiváltani az ügynökségekből, hiszen összesen 4,4 milliárd forint értékűek, vagyis az összes megbízás értékének 41 százaléka. 

Az állam egyre fontosabb megbízó

Számításaink szerint a 16 legnagyobb magyarországi médiaügynökség 2011-ben összesen 75,5 milliárdos forgalmat bonyolított le (erről a napokban bővebben írunk majd). Ha megengedjük, hogy az állam idén már nem ír ki több médiavásárlási közbeszerzést, úgy ez a 10,7 milliárd forint a médiaügynökségek tavalyi összforgalmának már a 14 százaléka. 

Természetesen ezt a 10,7 milliádot nem egy év alatt, vagyis nem idén költik el az ügynökségek, vannak két-három évre szóló megbízások is. Ugyanakkor az idei évre is komoly keretösszeg-maradék csúszott át a tavalyi, vagy az azt megelőző évről. A médiaügynökségi piac forgalma 2008-hoz képest 30 százalékkal, nyeresége pedig 40 százalékkal csökkent, így az állami megbízások elnyerése sok ügynökség számára vált fontos kiegészítő, vagy egyenesen fő bevételi forrássá.

A közbeszerzéseken való jó szereplés pedig egy-egy ügynökséget forgalom alapján a piac legfontosabb szereplői közé katapultálhatja. Míg az IMG például 2010-ben forgalom alapján a 12., nyereség alapján pedig a 11. médiaügynökség volt, addig 2011-ben forgalom alapján már a 7., nyereség alapján pedig a 3. legnagyobb médiaügynökséggé vált a piacon.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári kézműves sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés
hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.