hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hogyan turbózzuk fel a kreativitást?

Magyarországon kevesebb mint minden tizedik ember él optimális, virágzó életet, állítja Paul Pahil (40) pozitív pszichológus, coach, aki két éve nálunk telepedett le, mert úgy érezte, itt van rá szükség.

hirdetés

Csíkszentmihályi Mihály neve és a flow fogalma viszonylag jól ismert itthon is, de azért össze tudná foglalni pár mondatban, mi is az a pozitív pszichológia?

Fontos, hogy nem szabad összekeverni a pozitív gondolkodással és hasonló ezoterikus dolgokkal, a pozitív pszichológia egy tudományág, amely az optimális emberi működést és a virágzó, gyümölcsöző életet vizsgálja. Utóbbi olyan tulajdonságokkal írható le, mint pozitív érzelmek, a dolgokba való bevonódás, az élet értelmének érzése, jó kapcsolatok, önbecsülés, eltökéltség, életerő, optimizmus és rugalmasság.

Szinte minden vállalat a válság hatásaival küzd, segíthet mindez az üzleti eredményben?

Természetesen! Marcial Losada matematikus és üzleti tanácsadó érdekes kísérletet végzett: detektívtükörrel szerelt fel egy tárgyalótermet, és asszisztenseivel így figyelte meg számos team munkamódszerét, próbálva meghatározni, melyek a hatékonyság összetevői. Három dimenziót vizsgáltak: pozitív vagy negatív, illetve önmagukra vagy másra fókuszáló kijelentések hangzanak-e el, továbbá hogy érdeklődés, kérdezés vagy egy álláspont védelmezése dominál-e egy-egy mondatban. Losada érdekes eredményre jutott: azok a csapatok, amelyek sikeresnek számítottak, azaz bevételt termeltek, elégedettek voltak velük az ügyfelek, a feljebbvalók, munkatársak és beosztottak, azok lényegesen több pozitív kijelentést használtak: minden negatívra hat pozitív esett. A rossz teljesítményt mutató teameknél ez az arány egy ez egyhez volt.

Paul Pahil <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Paul Pahil (Fotó: Egyed Péter)

Mi a helyzet a kreatív teljesítménnyel?

Barbara Fredrickson professzor, vezető pozitív pszichológus azt mondja, legalább három pozitív érzelemnek kell egy negatívra esnie, hogy optimálisan funkcionáljunk. Ez nagyon jó befektetés olyankor, ha gyorsan kreatív megoldásokra van szükségünk: Fredrickson kutatásai megmutatták, hogy ilyenkor az embernek megváltozik az agyműködése, tágabb lesz a látóköre és képes lesz a teljes képet látni – ennek egyik hozadéka a megnövekedett kreativitás. A negatív érzelmek, például a félelem fókuszálják a figyelmünket, így csak rövidtávú problémákkal tudunk foglalkozni.

Tapasztalatai szerint mik a legnagyobb problémák a magyar vállalatoknál?

Magyarországon nem élnek elegendően virágzó életet, így nem is tud elegendő cég virágozni. Európában a legtöbben Dániában élnek optimális életet, a népesség 33 százaléka, az Egyesült Királyságban ez a szám 18 százalék, míg Magyarországon nyolc. A cégeknek pozitív beállítottságú vezetőkre van szükségük, akik képesek erősíteni a pozitivitást, a dolgokban való részvételt és a másokkal való kapcsolatteremtést – hosszabb távon ez vezet nagyobb termelékenységhez. Említettem az imént a hat az egyhez arányt a pozitív-negatív érzelmek esetében – de ez csak az alsó határ. A felső 12 az egyhez, afölött már nincs mérhető hatékonyságnövekedés. Szóval van hova fejlődni.

Paul Pahil

Az angliai Coventryben született, indiai szülőktől származó Paul Pahil 2004-ben, egy esküvőn járt először Magyarországon, és hamar úgy döntött, céget hoz létre, mert – ahogy fogalmaz – úgy érezte, tud valamit adni, ami itt nyilvánvalóan hiányzik.

A magyarok kevésbé rugalmasak, nincs annyi támogató kapcsolatuk, és hiányt szenvednek önbecsülésből, optimizmusból és általában a kielégítő életből, véli Pahil, aki 2009-ben Magyarországra is költözött, elsősorban vállalatoknál foglalkozik tanácsadással, de rendszeresen szerveznek workshopokat a nagyközönségnek is.

Tapasztalt coachként úgy látja, nagyon sok tehetség van az országban, amit azonban ki kell fejleszteni, különben egyre többen fognak kiábrándulni és elhagyni az országot. Pedig szerinte sok lehetőség van itt is, csak az emberek tudati beállítottságuk miatt nem veszik észre ezeket. Úgy gondolja, a magyarok túlságosan individualisták, és a fogyasztásra koncentrálnak, ehelyett pedig inkább közösségi tevékenységekkel kellene foglalkoznunk, mint például segíteni a helyi kezdeményezéseket, sportcsapatokat vagy művészeti projekteket.

Hogyan tudjuk felturbózni a teljesítményünket és a kreativitásunkat?

Az embereknek csak nagyjából húsz százaléka ismeri az erősségeit és használja azokat naponta. A legtöbben kimerülnek a hét végére, még akkor is, ha sportolnak és egészségesen esznek. A legjobb módja energiánk megnövelésének, ha rendszeresen használjuk a pszichológiai erősségeinket. Több kutatás is kimutatta, hogy ettől megnő az önbizalmunk, energikusabbak leszünk, jobban teljesítünk és jobban bevonódunk a munkába. Sokan azt gondolják, hogy az erősség egyszerűen az, amiben jók vagyunk, de van még egy fontos összetevő: hogy rendszeresen használjuk is ezt, emellett ilyenkor valamiféle izgalmat is éreznünk kell. Már említettem, hogy a pozitív tudatállapot növeli a kreativitást, ráadásul csökkenti a stresszt. Kutatások szerint ez kilenc évvel is meghosszabbíthatja az életet.

Hogyan tudjuk magunkat motiválni, ha közeleg a szakma réme, a határidő?

Nem ajánlom a motiváció kifejezést, inkább az inspirációt javaslom. Ez az egyik a tíz pozitív érzelemből, melyet ápolnunk kell, és nemcsak jó érzés, de arra sarkall, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból, és így megvalósítsuk céljainkat. További, a munkában jól használható pozitív érzelmek az érdeklődés, a büszkeség és az öröm. Amikor ezeket tapasztaljuk, kreatívabbak, rugalmasabbak és nyitottabbak vagyunk, több lehetőséget látunk, könnyebben építünk kapcsolatokat. Mindezek eredményeképpen könnyedén be tudjuk majd tartani a határidőket.

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Október 20-án indult el a Social Design Network (SDN) nyolc országban, tizenegy partneregyetem bevonásával.

Pastyik Renáta irányítja tovább a kiadó minden értékesítési csatornáját, Kovács Anita tanácsadóként marad "közel a céghez". A nyomtatott Éva magazin "szünetelni" fog.

A DekoRatio Branding & Design Studio által tervezett Anjuna Ice Pops csomagolása is Red Dot-díjat nyert.

Október 30-ig várjuk a nevezéseket a járványhelyzethez igazított RGB-re. A zsűri elnöke idén is Vargha Balázs, a MOME Tervezőgrafika tanszékének vezetője lesz.

A műsor producere Máté Krisztina, az adások heti rendszerességgel lesznek láthatóak.  

Online eredményhirdetés: október 28., 10:00, a storeinsider.hu oldalunkon!

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Hipnózis sem maradt érintetlenül a napról napra egyre inkább feje tetejére álló 2020-ban, egy dologból azonban nem engedünk - a díjakat idén is átadjuk Magyarország legrégebbi reklámversenyén.

Újrahasznosítottuk 2019 egyik legsikeresebb KREATÍV rendezvényét: itt a Green Wave 2020! November 18-án fókuszban a fenntarthatóság és a marketing!

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!

hirdetés
hirdetés