hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hogyan turbózzuk fel a kreativitást?

Magyarországon kevesebb mint minden tizedik ember él optimális, virágzó életet, állítja Paul Pahil (40) pozitív pszichológus, coach, aki két éve nálunk telepedett le, mert úgy érezte, itt van rá szükség.

hirdetés

Csíkszentmihályi Mihály neve és a flow fogalma viszonylag jól ismert itthon is, de azért össze tudná foglalni pár mondatban, mi is az a pozitív pszichológia?

Fontos, hogy nem szabad összekeverni a pozitív gondolkodással és hasonló ezoterikus dolgokkal, a pozitív pszichológia egy tudományág, amely az optimális emberi működést és a virágzó, gyümölcsöző életet vizsgálja. Utóbbi olyan tulajdonságokkal írható le, mint pozitív érzelmek, a dolgokba való bevonódás, az élet értelmének érzése, jó kapcsolatok, önbecsülés, eltökéltség, életerő, optimizmus és rugalmasság.

Szinte minden vállalat a válság hatásaival küzd, segíthet mindez az üzleti eredményben?

Természetesen! Marcial Losada matematikus és üzleti tanácsadó érdekes kísérletet végzett: detektívtükörrel szerelt fel egy tárgyalótermet, és asszisztenseivel így figyelte meg számos team munkamódszerét, próbálva meghatározni, melyek a hatékonyság összetevői. Három dimenziót vizsgáltak: pozitív vagy negatív, illetve önmagukra vagy másra fókuszáló kijelentések hangzanak-e el, továbbá hogy érdeklődés, kérdezés vagy egy álláspont védelmezése dominál-e egy-egy mondatban. Losada érdekes eredményre jutott: azok a csapatok, amelyek sikeresnek számítottak, azaz bevételt termeltek, elégedettek voltak velük az ügyfelek, a feljebbvalók, munkatársak és beosztottak, azok lényegesen több pozitív kijelentést használtak: minden negatívra hat pozitív esett. A rossz teljesítményt mutató teameknél ez az arány egy ez egyhez volt.

Paul Pahil <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Paul Pahil (Fotó: Egyed Péter)

Mi a helyzet a kreatív teljesítménnyel?

Barbara Fredrickson professzor, vezető pozitív pszichológus azt mondja, legalább három pozitív érzelemnek kell egy negatívra esnie, hogy optimálisan funkcionáljunk. Ez nagyon jó befektetés olyankor, ha gyorsan kreatív megoldásokra van szükségünk: Fredrickson kutatásai megmutatták, hogy ilyenkor az embernek megváltozik az agyműködése, tágabb lesz a látóköre és képes lesz a teljes képet látni – ennek egyik hozadéka a megnövekedett kreativitás. A negatív érzelmek, például a félelem fókuszálják a figyelmünket, így csak rövidtávú problémákkal tudunk foglalkozni.

Tapasztalatai szerint mik a legnagyobb problémák a magyar vállalatoknál?

Magyarországon nem élnek elegendően virágzó életet, így nem is tud elegendő cég virágozni. Európában a legtöbben Dániában élnek optimális életet, a népesség 33 százaléka, az Egyesült Királyságban ez a szám 18 százalék, míg Magyarországon nyolc. A cégeknek pozitív beállítottságú vezetőkre van szükségük, akik képesek erősíteni a pozitivitást, a dolgokban való részvételt és a másokkal való kapcsolatteremtést – hosszabb távon ez vezet nagyobb termelékenységhez. Említettem az imént a hat az egyhez arányt a pozitív-negatív érzelmek esetében – de ez csak az alsó határ. A felső 12 az egyhez, afölött már nincs mérhető hatékonyságnövekedés. Szóval van hova fejlődni.

Paul Pahil

Az angliai Coventryben született, indiai szülőktől származó Paul Pahil 2004-ben, egy esküvőn járt először Magyarországon, és hamar úgy döntött, céget hoz létre, mert – ahogy fogalmaz – úgy érezte, tud valamit adni, ami itt nyilvánvalóan hiányzik.

A magyarok kevésbé rugalmasak, nincs annyi támogató kapcsolatuk, és hiányt szenvednek önbecsülésből, optimizmusból és általában a kielégítő életből, véli Pahil, aki 2009-ben Magyarországra is költözött, elsősorban vállalatoknál foglalkozik tanácsadással, de rendszeresen szerveznek workshopokat a nagyközönségnek is.

Tapasztalt coachként úgy látja, nagyon sok tehetség van az országban, amit azonban ki kell fejleszteni, különben egyre többen fognak kiábrándulni és elhagyni az országot. Pedig szerinte sok lehetőség van itt is, csak az emberek tudati beállítottságuk miatt nem veszik észre ezeket. Úgy gondolja, a magyarok túlságosan individualisták, és a fogyasztásra koncentrálnak, ehelyett pedig inkább közösségi tevékenységekkel kellene foglalkoznunk, mint például segíteni a helyi kezdeményezéseket, sportcsapatokat vagy művészeti projekteket.

Hogyan tudjuk felturbózni a teljesítményünket és a kreativitásunkat?

Az embereknek csak nagyjából húsz százaléka ismeri az erősségeit és használja azokat naponta. A legtöbben kimerülnek a hét végére, még akkor is, ha sportolnak és egészségesen esznek. A legjobb módja energiánk megnövelésének, ha rendszeresen használjuk a pszichológiai erősségeinket. Több kutatás is kimutatta, hogy ettől megnő az önbizalmunk, energikusabbak leszünk, jobban teljesítünk és jobban bevonódunk a munkába. Sokan azt gondolják, hogy az erősség egyszerűen az, amiben jók vagyunk, de van még egy fontos összetevő: hogy rendszeresen használjuk is ezt, emellett ilyenkor valamiféle izgalmat is éreznünk kell. Már említettem, hogy a pozitív tudatállapot növeli a kreativitást, ráadásul csökkenti a stresszt. Kutatások szerint ez kilenc évvel is meghosszabbíthatja az életet.

Hogyan tudjuk magunkat motiválni, ha közeleg a szakma réme, a határidő?

Nem ajánlom a motiváció kifejezést, inkább az inspirációt javaslom. Ez az egyik a tíz pozitív érzelemből, melyet ápolnunk kell, és nemcsak jó érzés, de arra sarkall, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból, és így megvalósítsuk céljainkat. További, a munkában jól használható pozitív érzelmek az érdeklődés, a büszkeség és az öröm. Amikor ezeket tapasztaljuk, kreatívabbak, rugalmasabbak és nyitottabbak vagyunk, több lehetőséget látunk, könnyebben építünk kapcsolatokat. Mindezek eredményeképpen könnyedén be tudjuk majd tartani a határidőket.

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Úgy volt, hogy nem lesz hivatalos mörcs karácsonyra, de aztán észhet tért a cég.

Az árnyalat hivatalosan persze nem a kólásdobozról kapta a nevét, hanem nemes egyszerűséggel „klasszikus kéknek” hívják.

Robert De Niro saját gyűjteményének darabjait is felajálotta a könyvhöz.

A fenntarthatóság jegyében állt össze a két nagy múltú amerikai vállalat.

A szezon eddigi legváratlanabb ünnepi szpotját szállította a norvég posta.

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

hirdetés
hirdetés