Hogy milyen érzés meghalni? Van már VR-szoftver, amely megmutatja

Az Embodied Labs legújabb, érzékenyítő VR-szoftverét elsősorban az egészségügyben dolgozóknak tervezte, akik a virtuális valóság segítségével a kórházba került, súlyos betegek utolsó óráit élhetik át, annak minden félelmével és megpróbáltatásaival együtt. 

Carrie Shaw 19 éves volt, amikor édesanyjánál előrehaladott stádiumú Alzheimer-kórt diagnosztizáltak. Az ezt követő, napi 24 órás felügyeletet és gondozást igénylő időszak alatt megélt tapasztalatai terelték az egészségügyi illusztrátori pálya irányába, majd 2016-ban néhány társával megalapította Embodied Labs nevű vállalkozását.

Csapatával ma azon dolgozik, hogy a VR-technológia segítségével gyökereiben változtassa meg mindazt, ahogyan ma tanulunk vagy szerzünk információt az emberi testről és az egészségről. A személyes élményalapú tanulás megteremtéséhez az interaktív média és a VR-technológia történetmesélő tulajdonságát használják.

Legutóbb például egy olyan szoftvert fejlesztettek, amelyben arra a kérdésre keresték a választ, vajon hatékonyabbá teszi-e az egészségügyben dolgozók, a családtagok és az otthoni gondozást végzők munkáját, ha akár csak egy fél órára a beteg bőrébe bújhatnak, és annak szemszögéből tapasztalják meg mindazt, amit utolsó napjaikban élnek át.

A Clay névre keresztelt, virtuális valóság programjukat egy 66 éves férfiról nevezték el, a történet narratíváját pedig arra a néhány napra építették, amely a gyógyíthatatlan rákbetegség diagnózisával való szembesüléstől kezdve a kórházi ágyon töltött utolsó pillanatokig tart.

A harminc perces szimulációs szoftvert a történet alapján három részre osztották, mindben a hatékony kommunikáció fontosságát hangsúlyozzák, és az ápolók szerepét emelik ki, akiknek a beteget nemcsak gondozniuk kell életük utolsó órájában, de az életvégi állapot tüneteiről is őszintén kell tudniuk beszélni. Mindeközben a haldoklás folyamatát, a fájdalomcsillapító szervezetre gyakorolt hatásának megértését több dimenziós vizuális képelemekkel és grafikákkal segítik.

A fél óra alatt nagyot fordul a világ azzal, aki felveszi ezt a VR-szettet. Megtapasztalja, milyen érzés, ha az onkológusától meghallja, hogy végstádiumú tüdődaganata van, és, hogy semmilyen kezelést nem tud már tanácsolni a számára. Ezt követően meg kell beszélnie családjával, hogy mostantól hospice-ellátásra szorul, végig kell hallgatnia a család dilemmáit, a gondozással járó konfliktusokat, és segítséget kell kérnie az ápolóktól, hogy megértse, mi történik jelenleg szervezetében.

Mindeközben napról napra súlyosbodnak tünetei, szinte minden fizikai változást megtapasztalhat a virtuális valóság segítségével. Láthatja kézfeje elszíneződését, a látása egyre inkább elhomályosul, és fokozatosan a hallását is elveszíti. Aztán a kép teljesen elmosódik, és minden végleg elcsendesedik körülötte.

A VR-programot több orvostanhallgatón és ápolón tesztelték, kivétel nélkül nagyon intenzív, megrázó élményként írták le tapasztalataikat. "Az volt a célunk, hogy a szoftver segítségével az egészségügyben dolgozók és családtagjukat gondozó emberek magabiztosabbá váljanak segítő szerepükben és a nehéz, életvégi beszélgetésekben" – fogalmazott Erin Washington, az Embodied Labs társalapítója a Digital Trends magazinnak adott interjújában, miközben hozzátette, ezt a fajta tudást, tapasztalatot és személyes élményt egyetlen tankönyből sem lehet megszerezni. És ha csak kis mértékben is segít felébreszteni az emberekben a betegek iránt érzett empátiát és türelmet, illetve megérteni, hogy a beteg számára milyen fontos utolsó napjaiban is a kommunikáció, akkor már megérte ezt a programot lefejleszteni.

Vajon a VR tényleg képes felkelteni az együttérzést?
Vagy csak az emberi kíváncsiságot elégíti ki? Ez a kérdés mindig felmerül, amikor a technológiát és a mesterséges intelligenciát az empátia megteremtésének szolgálatába állítják; mert nehéz eldönteni, hol a határ mások személyes tragédiájának kihasználása és a társadalmi érzékenyítés között. Néhány hónappal ezelőtt írtunk a Stanford Egyetem médialaborjának VR-szoftveréről, amelyben egy hajléktalanná vált ember mindennapi küzdelmeit lehetett átélni. Akkor a projektet egy tanulmány zárta, amelyből kiderült, hogy a hétperces VR-tapasztalat minden más eszköznél hatékonyabban volt képes a felmérésben résztvevők empátiáját felébreszteni embertársaik iránt, és hatásában is több hónapig volt érzékelhető. A projekt vezetője akkor azt nyilatkozta, hogy ma a VR az egyetlen kommunikációs közeg, amely képes arra, hogy saját valóságként élhessük meg a más emberek által érzékelt valóságot. Ezek a majdnem valódi, szinte megélt tapasztalatok pedig óriási hatással lehetnek a későbbiekben az emberek gondolkodására.
 
A sorozatot a Telenor támogatja.
Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

GYÓGYKOMM március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók