hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hartung Attila: „Eltartom magamtól a harmincasok problémáit”

Októberber elején mutatták be Hartung Attila első nagyjátékfilmjét, a FOMO-t, ami tizenéves youtuberekről szól, akik egy buliban túlmennek egy határon, ahonnan nincs visszaút. A rendező mesélt a szabálytalan forgatásról, és arról is, hogyan nem lett festő.

hirdetés

A cikk eredetileg a Kreatív szeptemberi számában jelent meg.

Alig készül magyar film kamaszokról, pláne olyan, amiben a főhősök tényleg úgy viselkednek és beszélnek, mint a valódi tizenévesek. Mázli, hogy a 27 éves Hartung Attilának sokat jelent a tinik világa, és csinált egy belevaló filmet róluk. Így mesél a FOMO (Fear of Missing Out) kiindulópontjáról: „A bulizós létet, az útkeresést sokkal közelebb érzem magamhoz, mint a harmincasok olyan problémáit, mint hogy pl. mennyiért bérelnek lakást. Ezt eltartom magamtól, sokkal szívesebben emlékszem vissza a film közegére, illetve egy kicsit még a részese is vagyok ennek a világnak. A filmben elkövetett kisebb malőröket, szexista megnyilvánulásokat és hasonlókat nem kitaláltuk, hanem személyes élmények a gimiből. Nem én csináltam őket, de végigmoziztam.”

Attila és hét évvel idősebb bátyja, Hartung Dávid operatőr már egészen kicsiként is filmest játszottak. „Édesapánk Hartung Sándor festőművész, így otthonról kiskorunktól nagyon erős képzőművészeti vonalat kaptunk egész napos kiállításlátogatásokkal és rendszeres firenzei nyaralásokkal. De Dáviddal a VOX mozimagazint olvastuk, vártuk az új filmeket, és rögtön mentünk moziba a premierkor. Szórakozásból újraplánoztuk és újraírtuk a Rettenthetetlent, és 7-8 éves lehettem, amikor az angol buldogunkkal handycammel, trashben újraforgattuk a Jeleket. Így menekültünk a festészet elől. De még nem tudtuk, hogy miért csináljuk.”

Hartung Attila - Fotó: Szombat Éva
Hartung Attila - Fotó: Szombat Éva

Apai hatásra mindketten a Kisképzőbe mentek középiskolába, Dávid grafika, Attila festő szakra. De aztán Dávid a Színművészetire ment tovább, Attila pedig már középiskolás korában besegített lóti-futiként bátyja vizsgafilmjeibe. „A Kisképzőben három évig próbálkoztam a festéssel, utána mondtam Záborszky Gábornak, a festészettanárunknak, hogy nagyon szeretem az osztályomat és őt is, de lássuk be, ez a festészet dolog nekem nem fog összejönni. Negyed- és ötödévben laptopról néztem Kubrickot, Fellinit, meg ami éppen jött, amíg a többiek mellettem aktot festettek.”

Éppen Attila érettségije évében indult a Színművészetin az első 6 × 6-os osztály (ahol az egy évfolyamon levő rendezők, írók, operatőrök, vágók, hangmesterek és gyártásvezető-producerek lényegében együtt tanulnak és készítik vizsgafilmjeiket), és Attilát elsőre felvették Szász János és Janisch Attila rendezőosztályába, amit a BA-képzés után MA-n Enyedi Ildikó vitt tovább. „Mindhármuknak nagyon sokat köszönhetek, ezt csak így, Caps Lockkal tudom mondani. Ha ők nincsenek, akkor valószínűleg most semmi közöm nem lenne semmihez.”

Attila másodéves vizsgafilmje volt a Fasírt, egy fekete humorú Örkény-adaptáció Haumann Péterrel és Margitai Ágival, és még abban az évben készítette az Ischler című második világháborús kamaradrámát is három zsidó lányról, akiket egy orvos bújtat a lakásában. A következő évben pedig jött a Mindig csak, amelyben Bodrogi Gyula figurájának kell szembenéznie saját múltjával. Ezek a szuper rövidfilmek hangvételükben nagyon különbözők, de van bennük közös szál, amit Attila is érez: „Mindegyikben megjelenik a bűn, a felelősségvállalás, és az, hogy valaki visszaél a másik ember feletti hatalmával, és ezek a FOMO-ban is benne vannak, de még nem jöttem rá, miért. Az biztos, hogy tudatosan nem kerestem a kapcsolódást, sőt, hangulatban mindig az inverzét akartam megcsinálni annak, amivel előtte foglalkoztam, ösztönösen mindig egy nagyon másik világba akarok elmenekülni.”

Az egyetem után Attila rögtön kapott 60 millió forint gyártási támogatást a Filmalap Inkubátor Programjától a FOMO-ra, de a filmnek akkor még teljesen más volt a címe és a története is. „Csaba Bálinttal kezdtük el írni az egyetem negyedévében, és a sztoriban fontos szerepe volt egy autóbalesetnek, amiről nem tudtunk lejönni, mindent ahhoz akartunk hozzápasszítani. Aztán jött Kerékgyártó Yvonne, és egy hónapig faggatott, hogy tulajdonképpen miről akarok filmet csinálni, kaptam egy ingyenpszichológust a személyében. Elengedtem a balesetet, és elkezdtük vele újraírni a forgatókönyvet.”

Fotó: Szombat Éva
Fotó: Szombat Éva

A könyv végül jóval durvább és provokatívabb lett az eredetinél, és a Filmalapnál aggódtak is, amikor szembesültek a változással: „Volt egy hatalmas csörte, ami benyomasztott, de hasznos is volt, jót tett a forgatókönyvnek.” Attila egyébként azt mondja, általában képtelen megítélni, hogy jó-e a film, amin éppen dolgozik, és ez a FOMO-nál is így volt. Ilyenkor vágója, Duszka Péter segít neki, mégpedig Attila előadásában valahogy így: „Nézd, Attila, ez retek szar, amit itt a keddi forgatási napon csináltál, ezt soha a büdös életben nem fogom bevágni. Nézd, szerdán ezt csináltad, ezt használni fogom, mert ez jó.” És Attila nem sértődik meg: „Van bennem mazochizmus, nagyon szeretem, ha ekéznek, és én is ezt csinálom folyamatosan magammal. Nem vagyok hajlandó elhinni, hogy valami jól sikerült. Ez csomó mindenben segít. Másnap megyek, és megpróbálok jobbat csinálni. Ha meg már nem bírom, akkor éjjel nézem a Family Guyt, hogy ne ezen kattogjak.”

A FOMO világa nagyon hitelesnek tűnik a közösségi oldalakon lógással és youtuberkedéssel, de Attila szerint ez nem volt mindig így. „Amikor írtuk a forgatókönyvet, jó pár helyen éreztük, hogy ez necc, hiába írjuk bele a dialógba a »faszom« meg a »szpot« szót. Tudtuk, hogy tuti nem így lesz felvéve, és a dialógok, szlengek, beszólások nagy része tényleg a próbafolyamatnak köszönhető.” Attiláék nagyon hosszan castingoltak, míg meglettek az amatőr főszereplők, Yorgos Goletsas, a Deep Glaze együttes frontembere, László Panna, aki László Zsolt színész lánya és a Színművészetire készül, illetve a fiú haverjait alakító Bouquet Gergely, Sipőcz András és Pokorni Ábel. Aztán több mint fél éven át próbáltak.

„Szerencsére lusták voltak tanulni, a próbákból csak azt jegyezték meg, ami különösen jó volt, a többit friss aggyal kellett feltölteniük a felvételek alatt. Hál' istennek sokszor összezavarták egymást, így természetesek tudtak maradni.” Ráadásul számos jelenetben a szereplők maguk vették fel a filmet iPhone-nal. „Kezdetben evidens volt, hogy nemcsak a kamerás, hanem az iPhone-os jeleneteket is az operatőr, Deák Kristóf fogja felvenni, de kipróbáltuk úgy is, hogy a srácok csinálták. Amikor visszanéztük, Kristóf felvétele mindig komponáltabb, jobb ritmusú volt. Ő rám nézett szomorúan, és azt mondta: »sokkal élethűbb, amit a srácok csináltak«. Kicsit fura, de az összes alkotói gesztusommal az ellen mentem, hogy a dolgok terv szerint alakuljanak – hogy a szereplők tudják a szöveget, hogy képben legyenek, hogy normális legyen a világítás. Mindent máshogy csináltam.” 

Még több érdekességet a FOMO-ról itt találsz.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Három csatornájukon indul reklámértékesítés 2020-tól.

A kisfia születése miatt egy időre búcsúzó Krug Emília helyét két műsorvezető veszi át.

„Ne várj 72 órát!” címmel kampány indult az eltűnt gyerekek mielőbbi megkerüléséért.

Most fontosabb feladata lesz a magazin szerkesztőségének az év elején.

Egyelőre Magyarországon még nem, de 5 nyugati piacon már élesedik az új streamingfelület.

hirdetés

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés