hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hamarosan véget érhet a három éve tartó BKV-tender

A Kreatív információi szerint pénteken 10 óráig adhatják le ajánlataikat a közterületi reklámcégek a Budapesti Közlekedési Vállalat reklámhelyeinek hasznosításáról szóló, még 2016 januárjában kiírt tenderre. A Kreatív információi szerint két induló biztosan lesz: a JCDecaux, illetve a Publimont és a Hungaroplakát konzorciumban.  A BKV tulajdonában álló Peron Reklám, amely 20 éve működik fővállalkozóként (valójában csak közvetítőként a BKV és a plakátcégek között), nem indult a tenderen.

hirdetés

A tenderkiírás szerint a BKV tulajdonában vagy kezelésében lévő összes hirdetési felületet koncesszióba adná a nyertesnek, így az összes jármű külső és belső felületét, a megállók citylightjait vagy a mozgólépcsők mentén található felületeket, ami összesen jelenleg bő 1 ezer négyzetmétert jelent, ami 12 ezer négyzetméterig bővíthető (az eddig parlagon heverő felületek hasznosításával). Ugyanakkor a 3-as metró felújítása, illetve a folyamat elhúzódása miatt sok felületet nem lehet kihasználni legalább 2020 végéig, illetve a megújult belső terekben a BKV szerint kevesebb reklámfelület található majd, mint korábban.

A pályázóknak, tehát a Publimont-Hungaroplakát konzorciumnak,valamint a JCDecaux-nak, minden egyes plakáthelyre meg kell mondani, hogy az mennyit ér nekik, ebből áll össze majd, hogy a BKV mennyit kaszál a keretösszeg nélkül kiírt tenderből (a Peron Reklám jelenleg félmilliárd forintot fizet a BKV-nak). A tenderen 70 százalékkal esik latba az ajánlati ár, és 30 százalékkal a szakmai koncepció. Az együttműködés négy évre szól, ami további négy évvel opcionálisan meghosszabbítható.

A tender pikantériája, hogy annak kiírásakor sem a Publimont, sem a Hungaroplakát nem volt éppen házi kedvenc a kormánynál: a Publimont még Simicska Lajos tulajdonában volt, a Hungaroplakát vezetője pedig az a (MSZP-közeli) Bleuer István, aki korábban az ESMA tulajdonosa volt. Az ESMA-t még az Orbán-kormány első ciklusában, 2014 elején egy bravúros törvénnyel lehetetlenítették el: törvényben tiltották meg a lámpaoszlopokra szerelt reklámhordozókat (az ESMA ebben volt piacvezető), arra hivatkozva, hogy veszélyezteti a közlekedést. AMikor a cég értéke így nullára esett, Bleuer eladta Garancsi István Fidesz-közeli vállalkozó cégének z ESMA-t, majd a parlament egy év múlva semmissé tette a lámpavas-törvényt, így minden mehetett tovább a régi kerékvágásban, annyi különbséggel, hogy MSZP-közeli helyett immár fideszes vállalkozó kezében volt a cég.

Mivel a tendert 2016 elején a műszaki alkalmassági kritériumokat már úgy alakították ki, hogy azon a Publimont ne indulhasson el (a HVG akkori alapos cikke úgy fogalmazott, hogy azt a JCDecaux-ra írták ki), Simicska húzott egy váratlant, és összeállt a Hungaroplakáttal, amely révén már megvoltak a hiányzó referenciái. Most értünk el a korábban lebegtetett pikáns részhez: a Publimont ugyanis, Simicska Lajos szinte összes cégéhez hasonlóan, korábbi üzlettársán, Nyerges Zsolton keresztül a Fidesznél kötött ki.

A Hungaroplakátnak tehát a Fidesz-közelivé vált (és a KESMA-ba betagozott) Publimonttal közösen kell indulnia a tenderen. Nagy kérdés az, hogy Bleuer miért nem lép ki a konzorciumból, ami viszont azzal járna, hogy a Publimont-Hungaroplakát pályázat érvénytelenné válna, hiszen tenderfolyamat közben ilyen változásokra nincs lehetőség a közbeszerzési szabályok szerint. 

A részben a BKV, részben pedig több nagy plakátcég által birtokolt Peron Reklám eddig is csak úgy tudott fővállalkozó lenni, hogy alvállalkozóként alkalmazta a JCDecaux-t és a Publimontot. Azzal, hogy ez a két cég külön indul el a tenderen, a Peronnak nincsenek meg a szükséges gazdasági és műszaki referenciái. Ez egyébként nem feltétlenül rossz a BKV-nak, hiszen ők a múlt héten kirobbant Coca-Cola plakátbotrány során is azzal takaróztak, hogy a reklámfelületeket nem ők, hanem a plakátcégek birtokolják – ugyanakkor a Peron Reklám 24 százalékban a BKV-é, illetve, mint írtuk, a szóban forgó plakátcégek is tulajdonosai, tehát a közlekedési vállalat érvelése nem teljesen helytálló. Egy olyan felállásban, amiben BKV csak a felületek bérbeadójaként jelenik meg, számukra kényelmesebb helyzetet teremthet.

Napokkal ezelőtt kérdéseket tettünk fel a BKV sajtóosztályának a tenderrel kapcsolatban: kik indultak rajta, mikor várható eredményhirdetés. A BKV válaszában elküldte a tenderkiírás linkjét, valamint annyit írtak: „A tervezett ütemezés szerint az eljárás legkésőbb októberben zárulhat.”, ami egybeesik az önkkormányzati választásokkal. Hogy egy három éve húzódó tenderen miért pöröghettek fel ennyire az események (a pályázók két hete tudták meg, hogy a végső ajánlattételi határidő augusztus 9-e 10 óra), az Index azt a magyarázatot hozza, hogy a tenderrel meg akarják kötni az új városvezetés kezét, lett légyen az Tarlós István, vagy egy ellenzéki győztes, aki esetleg más plakátcéget látna szívesen a BKV-nál.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés