Hajléktalanoknak tervezett napelemes sátrat néhány középiskolás

A Los Angelesben élő diáklányok minden különösebb műszaki tapasztalat nélkül álltak neki egy hátizsákká hajtogatható high-tech sátrat tervezni, hogy minél több utcán élő emberen segíthessenek. Amikor a legendás elit geek-képző MIT pénz adott ötletükre, meg is építették belőle az első prototípust. Most befektetőket keresnek, de nagyon bánnák, ha csak a turisztikai szektor látna fantáziát a sátrukban.

A sztori még tavaly nyár elején kezdődött, amikor a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) pályázatot írt ki olyan technológiai innovációkra, amelyek valódi, mindennapi problémákra jelentenek megoldást, és képesek egy picit megkönnyíteni a különböző okból a társadalom perifériájára került emberek mindennapjait. Erre a pályázatra lett figyelmes néhány kaliforniai diák, akiket a DIY Girls nevű civil szervezet hozott össze.

A cég 2012-ben indította mentorprogramját, amelyben azóta is a nehéz anyagi körülmények között élő, de a technológia iránt érdeklődő 10-18 éves lányokat támogat speciális fakultációkkal. Az a céljuk, hogy az itt szerzett tapasztalataiknak köszönhetően minél több lány kerülhessen be a felsőoktatási intézményekbe, és minél többen válasszák majd a programozói, fejlesztőmérnöki pályát. Az erősen gyakorlatorientált oktatási módszerükben az elmúlt öt évben 1200 diáklány vett részt, akik saját projektjeiken keresztül kerülhettek közelebb a technológiai innovátorok világához, és egy kicsit saját álmaik megvalósulásához.

A tizenkét San Fernando-i középiskolásnak például az volt az álma, hogy minél több hajléktalanon segíthessen, mert közvetlen lakókörnyezetükben is napról napra egyre több embert látnak az utcán élni. Ezért egy napelemes mobil menedékben kezdtek gondolkodni – írja a brit Huffington Post. A sátor prototípusa közel egy évig készült, a lányok minden különösebb műszaki tudás nélkül kezdtek a tervezésébe. Minden nap suli után és az évközi szünetekben is ezen dolgoztak. Ha nem értettek egy műszaki kifejezést, rágugliztak. Mivel nem tudták, hogy lehet a napelemeket beszerelni, YouTube-videókat néztek róla. Majd utánajártak, hogyan kell 3D-ben nyomtatni vagy C++ nyelven programozni.  

DIY Girls
DIY Girls

De a netről összegereblyézett infók alapján tervezték meg az elektronikát is, és így tanulták meg, hogy mit mivel kell összekötni ahhoz, hogy egy gombnyomásra világos legyen a sátorban, vagy, hogy mobiltöltő tápegységként működjön a sátor egyik beépített panele. Olvastak az ultraibolya sugarak csíraölő hatásáról – a Boeing mérnökei is ennek kapcsán kísérleteznek egyébként az első öntisztító wc-vel –, ezért egy UV-fénysugárzáson alapuló eszközt terveztek a sátor fertőtlenítéséhez.

Amikor ötletükkel megnyerték a Lemelson-MIT program tízezer dolláros pályázati pénzét, meg is építették az első prototípust. Pontosabban kettőt, mert saját minőségellenőrző tesztjükön megbukva, az elsőt inkább szétvágták. A másodiknak már strapabíró, vízálló szigetelőanyagból varrtak ponyvát, ez alá csúsztatták be a napelemeket, majd LED-es égőkkel, két USB- és egy micro-USB porttal szerelték fel, és még egy biztonsági zárrendszert is megálmodtak hozzá. Úgy tervezték, hogy könnyen hátizsákká lehessen hajtogatni, és a tartózsákját is kerekkel látták el, hogy akár gurulós bőröndként is húzható legyen – teszi hozzá a Business Insider.

Amikor elkészültek vele, a MIT meghívta a lányokat Bostonba, hogy mutassák be találmányukat élőben is. Nem volt az utazásra pénzük, ezért indítottak egy közösségi finanszírozós kampányt a GoFundMe oldalán. Ezen pont annyi pénz gyűlt össze, hogy az egész csapat elutazhatott pitchelni a június közepén tartott EurekaFestre. A lányok most nagyon reménykednek, hogy hamarosan találnak egy komoly befektetőt, aki akár a MIT jól csengő hívószavára látja meg a fantáziát a tömeggyártásban. Még akkor is, ha csak egy innovatív túrafelszerelésként értelmezi azt. Mert az ő céljuk mégiscsak az lenne, hogy az akár csak átmenetileg is utcára kerülőknek egy kicsit elviselhetőbbé tegyék a világot.

 

Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.