hirdetés
hirdetés
hirdetés

Gazemberség, abszurd, aggasztó

Majtényi László volt ORTT-elnök gazemberségről beszél, egy nemzetközi médiaszervezet elnöke pedig sajátos magyar modellt említ a médiatörvény kapcsán. 

hirdetés

Gazemberségnek tartja Majtényi László, a Médiahatóság előtti Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) volt elnöke, hogy egy alapvetően nyilvánosságnak szóló törvényt a nyilvánosság teljes kizárásával, mindenfajta szakmai egyeztetést mellőzve terjesszenek elő. Mint a Napi Gazdaságnak említette, ugyanez volt a baja Jánosi György-Szalai Annamária-féle (utóbbi a Médiahatóság jelenlegi elnöke – a Szerk) 2008-as törvény előterjesztéssel is. A mostanin azonban érezhető, hogy megtárgyalták a tőkeerős külföldi médiatulajdonosokkal is, számukra ugyanis vannak kedvező részletek a törvényjavaslatban.

Majtényi László példaként a reklámidő maximumának emelését és a product placement legalizálást emelte ki, ami megmutatja, hogy a törvény készítésekor a médiacégek érdekeit is figyelembe vették.

A Napiban Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója is épp azokat a paragrafusokat üdvözli, amelyek támogatják a piac és a technika változásaival bekövetkező új lehetőségeket, vagyis a reklámozás kapcsán a termékelhelyezést, illetve a virtuális reklámokat.

A kereskedelmi csatorna vezetőjének ugyanakkor nem tetszik, hogy a közszolgálati adók reklámideje hatról nyolc percre emelkedett, mivel ezek a tévék állami támogatást is kapnak. Kolosi Péter szerint a médiatörvény korlátozza a sajtószabadságot, amikor arról rendelkezik, hogy a nagy kereskedelmi tévékben a bűnügyi hírek aránya nem haladhatja meg a húsz százalékot.

A szakember víziója szerint a Médiahatóság még bürökratikusabbá válásával nem a médiapluralizmust és a versenyt fogja elősegíteni, hanem azt eredményezheti, hogy mind több médiaszolgáltató vándorol majd el az országból vagy csukja be kapuit.

Péntek Zoltán, a Tv2 jogi képviselője szerint a törvény digitális átállásról szóló részét nehéz értelmezni. Ő a napilapnak azt mondta: egyelőre annyi látható, hogy a digitális átállásról szóló törvény azon rendelkezését, miszerint a Tv2-t és az RTL Klubot 2011. június 30-val lekapcsolják az analóg földi platformról hatályon kívül helyezi az új jogszabály, anélkül, hogy új dátumot határozna meg. Illetve azzal, hogy az analóg földi továbbítás után műsorterjesztési díjat kellene fizetniük.

 

Nagy szakmai szervezetek és a törvény

A magyar sajtó három jelentős szakmai szervezet közül csak a Magyar Újságírók Közössége (MUK) szerint elfgadató az új médiatörvény. A másik kettő, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) és a Magyar Katolikus Újságírók Szervezete (Makusz) tiltakozik az új szabály bevezetése ellen - erről is a Napi Gazdaság írt.

A MUK annak örül például, hogy a törvényalkotók befogadták a javaslatukat az anyanyelv védelméről, a szép magyar beszéd biztosításáról.

Eötvös Pál, a MÚOSZ elnöke szerint a Médiahatóság megjelenése nem csupán alkotmányellenes, de a szólás- és a sajtószabadság drasztikus korlátozása. Szikora József, a Makusz elnöke pedig kifejezetten abszurdnak véli, hogy a bíróságok helyett egy teljhatalmú médiahatóság dönt tartalmi kérdésekben.

 

Büntetőjog és sajátos magyar modell

„Nehéz bármilyen olyan körülményt felhozni, amikor a kormány igazolhatóan ellenőrzést gyakorolhatna a megjelenő tartalom felett, és a büntetőjog eszközével léphetne fel a médiával szemben” – mondta el a Népszabadságnak Nathan Siegel vezető amerikai médiajogász, aki a Szabad sajtó című tárgyat oktatja a Marylandi Egyetemen. A szakember washingtoni ügyvédként a többi közt a The New York Times, a The Washington Post, az Associated Press hírügynökség és több országos televíziós csatorna is szerepelt már az ügyfelei között.

Ez valami új sajátos magyar modell és okos rendszer a hatalomban maradáshoz – így vélekedett szintén a Népszabadságnak a hazai médiaszabályozásról Oliver Vujovic, a Dél- és Kelet-európai Média Szervezet (South and East Europe Media Organisation– SEEMO) főtitkára, aki múlt héten tartózkodott Budapesten. Ugyancsak új számára a közmédiumok összevonása a hírügynökséggel is. Szerinte csak az idő tudja megmondani, hogy ez a modell a történelem részévé válik-e, vagy követendő példává.

A SEEMO főtitkára óvatosan nyilatkozott az interjú idején még elfogadás előtt álló médiatörvényről, de aggasztónak nevezte az internet ellenőrzése, a nagy összegű sajtóbírságok, vagy a büntetőjogi szabályokról szóló részeket.

(forrás: Napi Gazdaság, Népszabadság , Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Négyféle csokit olvasztott össze egy táblába az édességgyár, és ezzel nem csak azokra gondolnak, akik Gombóc Artúr nyomdokain járva, minden csokoládét imádnak.

Lassan teljes az idei filmfesztivál programja, és már összeállt a nemzetközi zsűri is.

Őry Eszter két barátjával hozta létre az ArtNeszt, a képzőművészeti ügynökséget.

Urbán Zsolt a HírTV vendége volt, ahol a CBA csak az apropót adta, valójában a fő témát a #loveislove kampány szolgáltatta.

Egy évre szól, de kétszer meghosszabbítható további egy-egy évre.

hirdetés
hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.