#Foodporn - Egy foodstylist titkai

A GLAMOUR-nál már több mint két éve elindítottuk a #Foodporn rovatunkat, mert azt vettük észre, hogy a #mutimiteszel egy top trend a virtuális térben. Az emberek egyre igényesebbek azzal kapcsolatban, hogyan is néz ki a tányérjuk tartalma. Éppen ezért izgalmas egy food designerrel beszélgetni! Félreértés ne essék, Matók Zsuzsi nem főz, műremekeket alkot. (x)

Matók Zsuzsi
Matók Zsuzsi

Hogyan képzeljük el a munkádat? Mit csinálsz egy dolgos hétköznapon?

Rendezvényeken vagyok jelen és magam is szervezek pop-up eseményeket. Árajánlatokat írok, koncepciókat tervezek, alapanyagokat szerzek be, fotózást szervezek és bonyolítok le, sütök – főzök bisztrókban, közösségi terekben, megbeszélésekre rohangálok, kompozíciókat tervezek saját a témáimhoz. De egyébként nekem sokkal fontosabb a munkám művészeti vonatkozása, tehát ez azt jelenti, hogy ebbe az irányba törekszem, mert ez okozza a legnagyobb örömet számomra.

Mennyire menő szakma a foodstyling manapság?

Tetszik a kérdés! Szerintem nagyon menő és titokzatos szakmának tartják, mert keveset tudni róla – ugye nem sok foodstylist rohangál köztünk. Azt mindenki tudja, hogy mindez speciális szakmai tudást igényel, kreatív gondolkodást, és filmes trükkök ismeretét is feltételezi. Kicsit úgy tekintenek egy foodstylistra, mint egy bűvészre! Nos, én nem vagyok bűvész, az én szenvedélyem az, hogy az ételeket olyan területeken is alkalmazom, ahova nem feltétlenül „valók”. Az ételek az én szememben pusztán textúrák és színek együttesei, amit ízlés és funkció szerint formálni lehet. Kompozíciók tervezésével, arculat megjelenésének kivitelezésével foglalkozom (például pop-up kiállításokon, adott termékekhez vagy szakácskönyvhöz). Mindig az éppen adott témára reflektálok, szabad kezet kapva a kreativitásra – ez nagyon fontos nekem. Tehát az én munkám végterméke lehet étel, fotó, videó, ehető műtárgy. Ez afféle visual art – minden, amit az étellel lehet kezdeni a konyhán kívül!

Mi okozta eddig a legnagyobb szakmai örömödet? Mire vagy a legbüszkébb?

Két dolog jut hirtelen az eszembe: Mautner Zsófi szervezte az Electrolux- Chili&Vanília Food Stylist versenyt és nagyon örültem, hogy szakmai zsűri előtt megmérettettem és nyertem. Izgalmas volt, nagyon régen éreztem ilyen drukkot. A másik munka, amit nagyon szerettem, amikor Bálint Sára divattervezővel mutattunk be a 2014-es tavasz-nyári kollekcióját és minden egyes ruhájához terveztem egy organikus műtárgyat. Együtt fotóztuk le a tárgyaimat a ruhákkal és bemutattuk az eredményt egy popup eseményen. Kereknek éreztem az egészet, nagyon egymásra tudtunk hangolódni.

Ez egy magányos műfaj vagy vannak társaid a alkotásban?

Van egy segítőtársam, asszisztensem, Búza Blanka. Mostanában kezdtünk el együtt dolgozni és technikai dolgokban segít nekem, olyanokban, mint a fotózások leszervezése, események kommunikációja, online marketing. Így több időm marad a tervezésre és kreatív alkotásra. Ezen kívül vannak fotósok, akikkel rendszeresen együtt dolgozom, ők egy-egy koncepcióhoz is nagyon sokat hozzátesznek, mint Erdei Gábor az Art Detector-tól, aki egyébként műtárgyfotózással foglalkozik. Kovács Tamás a másik fotós, akivel sokat dolgozom,  ő divatfotós. A Jurányi inkubátor házat egy nagyon fontos alkotói műhelynek tartom manapság, ahol sok minden történik. Itt működik sok színház, tervező irodák, divattervezők, fotósok dolgoznak itt, és én is ide tartozom. Egy nagyon jó és fontos alkotói műhely ma Budapesten. 

Milyen ma Magyarországon ezzel foglalkozni? Dolgozol külföldön is?

Önálló vállalkozóként kicsivel több, mint egy éve kezdtem el dolgozni és sok vonatkozásban Budapesthez kapcsolódom – ezért még nem foglalkoztam külföldi lehetőségekkel, de persze izgat a gondolat. Eddig még nem nyitottam messzebbre, mert még sok olyan dolog van itthon, amit kiaknáznék.

Hol nézhetjük meg a munkáidat?

Egyelőre nincsen állandó helyszín, az aktuális munkákat vagy kiállításokon, vagy nyilvános kiállítás megnyitókon, esetleg rendezvényeken lehet elcsípni. A referenciákat az éppen készülő honlapon és a Facebookon lehet megtekinteni, és ha minden jól megy, akkor most tavasszal a Portéka Bolt polcain lehet találkozni Nedill art & food termékekkel, ételekkel és fotómunkákkal egyaránt. Érdemes követni a Facebook oldalamat, Nedill art & food néven lehet megtalálni, ott minden történésről hírt adok, és az összes fotómunka és videó megtalálható.

Gyerekkorodban mi szerettél volna lenni?

Minden nap más, és azt hiszem ez így is lett!

Hol szerzed be az alapanyagokat? Van valami „titkos” lelőhelyed, amit elárulhatsz nekünk?

Ez nehéz ügy, mindig az aktuális témától függ – a különlegesebb alapanyagokat mindig nyomozás előzi meg, de általában bármit be tudok szerezni régebbi munkakapcsolataimon illetve a barátaimon keresztül – a friss ehető virágoktól a nátrium-alginátig.

Melyik művészeti ág áll a legközelebb a szívedhez és miért?

Ó, a land art! A hatalmas kültéri installációkat nagyon érdekesnek tartom, szeretem, ha valamit megalkotnak, aztán hagyják, had élje az életét. Az ilyen alkotásoknak a szerves része az elmúlás – ahogy az én kreációimnak is. Fontos, hogy ne ragaszkodjunk sokáig semmihez.

Mi volt a legőrültebb szakmai feladat, amit meg kellett csinálnod?

Ehető habfürdőt létrehozni.

Mit olvasol mostanság?

Emaileket.

Mi a kedvenc éttermed Budapesten és Magyarországon?

Bors Gasztrobár és a Tandori Express.

Mi a kedvenc ételed?

Mindent imádok, ami zöld – bármilyen formában: spenót, rukkola, petrezselyem. Tésztán, salátában, pestónak vagy akár szendvicsben.

Milyen zenét hallgatsz manapság?

Tame Impala, Toro y Moi, The Knife, Blood Orange, Mac DeMarco, Glass Candy.

Ha szuperhős lennél, min változtatnál a világban?

Elég komplex a válaszom: kulturális antropológiát végeztem, sokat foglalkoztam művészetekkel, a szépség fogalmával és ez egyre inkább átszűrődött a mindennapjaimba. Jó lenne, ha az emberek kicsit lassítanának, és jobban körülnéznének maguk körül, másokban és végül önmagukban. Ilyenkor lehet megfigyelni a szépséget és megtapasztalni az örömöt.

(x) 

Maróy Krisztina, GLAMOUR, főszerkesztő
a szerző cikkei

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók