Folyamatosan változó karatés

Sokan csak azért nem vágnak bele új dolgokba, mert félnek hibázni. Pedig merni kell, csinálni kell, és nem szabad mással foglalkozni - mondja Farkas Zsolt, aki a Mentorship programban mutatja az utat a vállalkozó kedvű fiataloknak, és azon dolgozik, hogy ezt a szemléletet minél több magyar egyetemista megismerhesse. Jó arcok címmel pályázatot írtunk ki a Coca-Colával, amelyre a kommunikációs szakmában dolgozó közösségek jelölhettek embereket. A következő napokban összesen tíz olyan embert mutatunk be, akitől tanulhatunk. Ismerjétek meg ti is az elsőt.

Az igaz, hogy egy Facebook-poszt hatására építettél fel társaiddal egy mentorprogramot, amelyben fiatalokat tanítasz meg vállalkozni?
Vállalkozni nem tanítjuk meg, mi csak utat mutatunk és szemléletmódot adunk nekik. Vállalkozni majd gyakorlás útján tanulnak meg. Még februárban láttam egy ismerősömet, hogy mentoráltakat keres a Facebookon - olyan fiatalokat, akik vállalkoznának, de nem tudják, hogyan vágjanak bele. Ehhez csatlakoztam én is, először csak a barátaink jöttek el egy ilyen beszélgetésre, majd egyre többen lettünk, végül tizennégyen indítottuk el a Mentorship nevű programunkat. Összedobtuk a pénzünket, hogy helyszínt béreljünk a beszélgetésekhez, és a már kiépült kapcsolatrendszerünknek köszönhetően szerveztük meg magunknak a pr-t. Olyan vállalkozó szellemű fiatalokat kerestünk, akiknek vagy van egy ötletük, de nem tudják, hogyan lehet abból pénzt csinálni; vagy nincs ötletük, de vállalkozni szeretnének. Mentorral pedig sokkal gyorsabban, könnyebben el lehet ezt érni.

Farkas Zsolt

Miért volt fontos neked, hogy másnak segíts az ötletét pénzzé alakítani?

Én tényleg szeretek adni, a magam nagyobb tempójában megyek mindig előre, de arra figyelek, hogy mindig jusson időm segíteni másoknak, mert nekem is mindig segített valaki. Ha együtt sokkal jobb lehet valami, akkor miért csinálná azt valaki egyedül? Az élet eddig még mindig igazolta, hogy egyszer visszakapom, amit adok.

Mondasz egy példát?

Én is a mentoromnak köszönhetem, hogy most itt vagyok. Minden segítséget megkaptam, amikor szükségem volt rá. Az én kapcsolatrendszeremmel ugyanúgy próbálok segíteni a mentoráltamnak, mint ahogy én is használhattam a mentoromét, aki egyébként most a főnököm is egyben. Tőle tanultam meg, hogyan lehet vezetni egy szervezetet, hogyan lehet a leghatékonyabban kezelni egy problémát, vagy, hogy milyen a jó menedzsmentszemlélet. Ezeket belülről látni óriási érték, és ő akarta is, hogy ezt lássam. Én is ezt szeretném átadni.

Milyen értékekben hiszel még?

Dunaújvárosban nőttem fel, sokáig lovagoltam, latintáncoltam és hét évig karatéztam egy helyi egyesületben. Ott kellett egy dojo kun-t, úgynevezett termi esküt letennünk, aminek alapja a tisztelet, becsület, önuralom, udvariasság és az akarat. Ezeket az edzőmnek elég jól sikerült belém vernie. Nagyon szerettem őt, sokat mesélt nekünk a világról, és a jellembeli dolgokról tőle tanultam a legtöbbet.

Jut még időd erre a hobbira?

A japánoknál van egy mondás: ha van egy terem, ami a te termed és közösséged volt, akkor máshova már nem mész el. Ezért miután 18 évesen megszereztem az első dant, és amikor a következő évben felvettek a pécsi egyetemre, abbahagytam a karatét. Nem kerestem másik termet Pécsett, én így zártam le ezt a részét az életemnek.

Mindig ennyire következetes vagy?

Próbálok az lenni, de inkább rugalmas vagyok. Hiszem, hogy mindig menni kell egy cél felé, még ha nem is látom mindig tisztán azt a célt. És azt is hiszem, hogy semmi nem történik véletlenül. Ha jön valami, ami azt sugallja, hogy azt a dolgot el kell vállalni, hogy ide vagy oda el kell menni, akkor meg kell csinálni, el kell menni, és nem ragaszkodni foggal, körömmel ahhoz, amit az ember korábban eldöntött magában. Ez ugyanaz, mint amikor valaki vállalkozni akar. Felesleges öt évre előre üzleti tervet írni, mert úgysem fogja tudni, hogy mikor, mi fog vele történni. A dolgok változnak, ezt kell tudni rugalmasan kezelni. És ez az, amit sokan nem tudnak.

Szerinted ez hiányzik ma leginkább az emberekből?

A proaktivitás, ami jól mutatja a változáshoz való hozzáállást is. Egyre gyorsabban változik a világ, amit sokan nem tudnak kezelni. Ezért inkább csak félnek tőle, és megpróbálják tovább erőltetni a múltat, a jól bevált, megszokott dolgokat. Miközben az az új már javában ott van az életében, és vele elindult valami. De sokan jönnek ki úgy az egyetemről, hogy azt hiszik magukról, ők már készek, mindent tudnak, ami a munkájukhoz kell. Pedig azzal a tudással nem lehet öt, tíz évig dolgozni. Folyamatosan képezni kell magunkat, tanulni kell, néha a saját hibánkból is. A mentoráltjaimnak mindig azt mondom, nem baj, ha hibázol, csak tanulj belőle. Ha nem tanulsz, abból lesz később nagy hiba. Sokan csak azért nem vágnak bele új dolgokba, mert úgy hiszik, ha hibáznak, a környezetük hatalmas blamának nézi. Pedig merni kell, csinálni kell – és csak azt, amit szeretnénk. Ilyenkor sosem szabad mással foglalkozni.

 

Farkas Zsolt, Traction Tribe, marketing és PR-vezető
Pécsi egyetemistaként helyi alelnöke volt a Magyar Közgazdasági Társaságnak, majd megalakította Magyarország első fiatal vállalkozói klubját Entrepreneurship Club of Pécs néven. Utóbbi időszakos rendezvényeire azért hívott meg sikeres vállalkozókat és befektetőket, hogy azok tapasztalatain keresztül ismerhessék meg a fiatalok a nyugati vállalkozói kultúrát. Azóta is a magyar startup-közösség újfajta gondolkodásmódját népszerűsíti: a Magyar Közgazdasági Társaság kérésére kidolgozott egy vállalkozói programot az egyetemistáknak, és szervezője lett a budapesti Growth Hacking Meetup rendezvényeknek, amelynek havi eseményeire onlinemarketing-szakértőket hív meg. Az egyetem után első munkahelyére azért kopogtatott be, mert marketinget akart tanulni, és tulajdonképpen mindent, ami az egyetemen kimaradt. Online kurzusokat végzett, blogokat bújt, hazai és külföldi marketingkonferenciákat látogatott végig, a Traction Tribe gyakornokából pedig másfél év alatt a marketinges csapat vezetője lett. Mindeközben azon dolgozik, hogy egyre több fiatalnak mutassa meg a lehetőséget: az egyetem után nem muszáj multikatonának állni.



Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Gyógyszerkommunikációs konferencia március 12-én!

Az Instagram üzleti használata elméletben és gyakorlatban március 4-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján!

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók