hirdetés
hirdetés
hirdetés

Folyamatosan csökken a félperces szpotok aránya

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szokása szerint, 2019 első félévére vonatkozó televíziós reklámszpot-vizsgálatát, a kutatásban a „legnézettebb televíziókban első alkalommal közreadott reklámok" tartalomelemzését végzik el. Csökkent a 30 másodperces szpotok, valamint a terméket népszerűsítő szpotok aránya is. Nagyot nőtt az egy csatornán átlagosan megjelenő reklámok mennyisége is.

hirdetés

A reklámszpotok alapadatain (bemutatás napja és időpontja, reklámszpot címe, reklámozó cég neve, hirdetés típusa, reklámozott termék/szolgáltatás kategória szerinti besorolása) kívül olyan tartalmi jellegzetességek et is rögzít a hatóság, mint pl. a kereskedelmi üzenet célcsoportja, ábrázolásmódja, a reklámozott termék/szolgáltatás vélelmezett ára, vagy egy reklámarc és szlogen feltűnése.

Jelen kutatásban a 2019. január 1. és június 30. között első alkalommal közzétett reklámszpotok legfontosabb jellemzőit mutatják be. 2019 első hat hónapjábana következő televíziók alkották a vizsgálati mintát: M1, M2, M3 (a csatorna a vizsgált időszak alatt kikerült a lineáris sugárzásból - a szerk.), M4, M5, Duna TV,Duna World, RTL Klub, TV2, Viasat3, Viasat6, ATV, Hír TV, Spektrum TV, Spektrum Home, Sport1, Sport2, Spíler 1 TV, Galaxy4, Story4, TV4, Life TV, Ozone TV, TV Paprika, Film Mánia, Film+, Film4, Cool TV, Comedy Central, Super TV2, RTL II, Minimax, Sorozat+, Paramount és AXN.

A felsorolt televíziók műsorkínálatában a vizsgált periódusban 2510-féle új reklámszpotot regisztrált a Hatóság, amelyek összesen 1 594 905 alkalommal kerültek képernyőre. Ez a félév során közreadott reklámszpotok 52,18 százalékát jelentette, amely érték valamelyest meghaladja a 2018 hasonló időszakában mértet (49,2 százalék).

Átlagértékekkel számolva, 2018-hoz képest jelentős emelkedés volt tapasztalható az egy csatornára jutó összes reklámszpot (74 773 vs. 87 330) esetében, hasonlóan a médiaszolgáltatónkénti összes új hirdetés mennyiségéhez (36 795 vs. 45 568) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszámához (505 vs. 635). Az egy televízióra jutó új reklámfilmek száma ugyanakkor stagnált (73 vs. 72 darab).

Az első alkalommal bemutatott új reklámfilmek számát tekintve a félévlegerősebb hónapjának május számított - a korábbi évek gyakorlatától eltérően, amikormárcius emelkedett ki a sorból.

2019 első felében a hétfői napokon mutatták be a legtöbb új hirdetést (csakúgy, mint egy évvel korábban), igaz, részesedése csökkenő tendenciát mutat 2017 és 2018 hasonló időszakával összevetve (39,6 százalék vs. 37,6 százalék vs. 34,1 százalék). A hirdetők továbbra iselőnyben részesítették a hónapok első napjait - az összes új reklámfilm 13,7 százalékát ekkor szerkesztették adásba. A legtöbb, korábban még nem látható reklámszpottal (71 darab) január 1-jén, kedden találkozhattak a televíziónézők. Ha napszakot nézünk, akkor reggel 6 és 8 óra között találkozhattak a tévénézők a legtöbb új szpottal.

A reklámblokkokban kiemelt figyelmi zónának számít a reklámblokk első és utolsó helye, mivel a néző ezekre emlékszik a legjobban, míg az alacsonyabb figyelmi zónába a közbülső reklámok tartoznak. A vizsgált félév új reklámfilmjeinek 19 százalékát a kiemelt figyelmi zónákban szerkesztették adásba. A reklámfilmek csupán 8 százaléka volt ún. single spot, vagyis olyan hirdetés, amely egyedüliként szerepelt a reklámblokkban. 

Tovább folytatódott a 30 másodperc hosszúságú reklámszpotok részesedésének 2016 eleje óta megfigyelt csökkenése (2016: 33,6 százalék, 2017: 31,7 százalék, 2018: 29,9 százalék, 2019: 25,4 százalék). Egy átlagos reklámfilm hossza 21,8 másodpercet tett ki (2018 első felében 25,9 másodpercet). A csökkenés oka, hogy a 30 másodperces szpotok mellett a 30 másodpercet meghaladó hosszúságú hirdetések részaránya is visszaesett. Míg korábban előfordultak 300 másodperces reklámfilmek is, 2019 első hat hónapjában a leghosszabb, a Hatóság által regisztrált új hirdetés 135 másodperces volt.

A reklámok szektor szerinti megoszlása tekintetében továbbra is kimutatható a kereskedelem szektor dominanciája (33,7 százalék). A reklámok tematikáját illetően megállapítható, hogy a termékek részesedésének korábban megfigyelt csökkenése tovább folytatódott.

A kifejezetten valamelyik nemhez szóló reklámszpotok aránya (7 százalék) valamelyest visszaesett 2018 azonos időszakához (8,7 százalék) képest. Ezen reklámfilmek túlnyomó többsége továbbra is a hölgyek kegyeibe igyekezett férkőzni (54 százalék, 2018-ban 77 százalék). Az ide sorolható hirdetések közel fele (40 százalék) a szépségápolás szektorhoz kötődött, de a férfiakat megszólító reklámszpotok között is ez a kategória fordult elő legmagasabbarányban (41 százalék). A hirdetők a célcsoport nemek szerinti differenciálását már a legfiatalabb befogadók esetében megkezdik: az összes ide tartozó hirdetés tíz százaléka jól azonosíthatóan fiúknak vagy lányoknak szóló játékreklám volt.

A kutatás további részletei ide kattintva olvashatók.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Három csatornájukon indul reklámértékesítés 2020-tól.

A kisfia születése miatt egy időre búcsúzó Krug Emília helyét két műsorvezető veszi át.

„Ne várj 72 órát!” címmel kampány indult az eltűnt gyerekek mielőbbi megkerüléséért.

Most fontosabb feladata lesz a magazin szerkesztőségének az év elején.

Egyelőre Magyarországon még nem, de 5 nyugati piacon már élesedik az új streamingfelület.

hirdetés

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés