hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fog-e Dancsó Péter kamera előtt pelenkázni?

Mikor váltak a bloggerek influencerekké? Vajon öt-tíz év múlva is lesznek youtuberek, vagy ez is csak egy hype? Mi lesz a videósokkal, ha elmúlik? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekről vitatkoztak az ELTE-n.

hirdetés

Az Independent Media Education Center a pr, marketing és média területén szervez képzéseket, egyik legutóbbi, influencer-youtuber képzésük záróakkordjaként szervezett kerekasztal-beszélgetésükre mi is ellátogattunk. A kerekasztal résztvevői Börcsök Gyöngyi klinikai szakpszichológus, Gayer Zoltán szociológus, Szabó Gergő, a Special Effects Media vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója, Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, illetve Kiss Adél, a T-Systems munkatársai voltak. Az eseményt Guld Ádám médiakutató és B. Csejtei Ildikó, a The Independent Media Group alapítója moderálta.

A beszélgetés résztvevői
A beszélgetés résztvevői

Kezdetben a téma elméleti megközelítéséről volt szó: Guld Ádám a tévé és az online platform közötti átjárhatóságról tartott előadást, Nagy Andrea pedig a marketingesek nézőpontjából közelítette meg a témát az AMC Network Fear the walking dead című sorozatának influencerekkel kiépített kampányán keresztül. Szerinte az offline világból érkezők szerepléseit átveszi a nyomtatott sajtó és a PR is, ezzel szemben a youtubereket csak a saját rajongói táboruk követi. Egy teljesen más megközelítést hallhattunk azonban Dancsó Pétertől, aki mint influencer volt jelen az eseményen, és már a beszélgetés elején rácáfolt a korábban elmondottakra.

„Én, mint youtuber nem vagyok átültethető a televízóba. Megpróbáltuk és nem ment” – mondta Dancsó, aki menedzserével, Szabó Gergővel a kerekasztalon kívül is folytatott egy beszélgetést, melynek alapvető témája a szponzoráció volt. A youtuber szerint Magyarországon egy videósnak muszáj szponzorokkal is dolgoznia, ha ebből akar megélni, mert a Google nem fizet annyit a videókért, kattintásokért, mint külföldön. Viszont nagyon fontos, hogy megmaradjon a hitelessége, hiszen egy véleményvezér csak addig lehet véleményvezér, ameddig hiteles. A Trollfoci oldal egyik adminja, aki szintén csatlakozott a beszélgetéshez, ezt példákkal is megerősítette: „Volt olyan cég, amely azt kérte, hogy reklámozzunk óvszert. Nem igazán láttuk az összefüggést a focival, ezért nem vállaltuk el. Ugyanígy visszautasítottuk a tamponreklámot is, hiszen nem kapcsolódik a témánkhoz” - mondta.

Arra a kérdésre, hogy mégis milyen arányban lehet szponzorált tartalom egy csatornán, hogy ne veszítse el a videós a hitelességét, Dancsó Péter kezdetben viccelődött, de aztán elmondta, hogy nagyon megválogatja milyen szponzorokkal dolgozik együtt. „Egy videósnak akkor kell abbahagynia, amikor már csak szponzorált tartalom van a csatornáján. Mi figyelünk arra, hogy a havi körülbelül 8 videóból csak 1-2-ben legyen termék vagy márkamegjelenítés, és ezt mindig jól láthatóan fel is tüntetjük. Nem szabad, hogy a rajongók úgy érezzék: becsapják őket”.

Dancsó Péter influencer
Dancsó Péter influencer

Menedzsere hozzátette, hogy a komolyabb csatornáknak rendkívül nagy felelőssége van, nemcsak gazdasági, hanem társadalmi szempontokból is. Börcsök Gyöngyi mesélt a saját csatornájáról, ahova többek között az öngyilkosságról is töltött fel videót, mert a „kommentelők megkövetelték”. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a youtuberek igen nagy mértékben befolyásolják a követőiket: ebben rejlik az influencer-marketing potenciálja, de a platform veszélye is: hiszen nemcsak társadalmilag felelős csatornák vannak jelen a videómegosztón.

„Fogalmam sincs milyen hatással lesz ez a fiatalokra, a jövő generációira. Az biztos, hogy elősegítheti a platform a szorongásos és nárcisztikus zavarok kialakulását” – mondta a pszichológusnő. „Azonban ez a veszély csak akkor fenyegeti a társadalmat, amikor már jobban nevel a Youtube, mint a gyermekek közvetlen környezete, a szülők, pedagógusok, kortársaik” – tette hozzá Horváth-Magyary Nóra, aki egyébként sok mindenben nem értett egyet a többi résztvevővel: „Ugyanez a hatás régen is jelen volt az ifjúsági magazinok révén, mindössze most saját, egyszemélyes szerkesztőségük van a szereplőknek. Ők is kaptak egy hangszórót, ennyi az egész.”

Szabó Gergő, a Special Effects vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója
Szabó Gergő, a Special Effects vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója

Szabó Gergő szerint azonban a Youtube-on sokkal nagyobb hangsúlyt kap a kommunikáció, az egymásra reflektálás. „Most a néző dönt, nem a producer, és a videósok a rajongókkal közvetlenebb kapcsolatot építhetnek ki, a barátaik lehetnek - még ha ez csak látszat is” - mondja. „A mozgókép kommunikáció, nem alkotás” – teszi hozzá Gayer Zoltán szociológus.

A Youtube jövőjéről szintén Horváth-Magyary hozott egy kemény véleményt: „Los Angeles mellett kirúgott youtuberek élnek. Nincs minta a videósok előtt, ráadásul szerintem az elérés túlhájpolt. Két lehetősége van az online influencereknek: vagy a követőivel együtt öregszenek és például Dancsó Péter majd a kamera előtt fog pelenkázni, vagy folyamatosan megújulnak.”

Ezzel szemben Szabó Gergő arról beszélt, hogy a külföldi példákon keresztül lehetséges akár 5 évre előre látni. Szerinte a platform nem veszi át a tévé szerepét, mert más a célközönsége. „Mivel ez még egy új terület, most minden márka kipróbálja, majd végül csak azok maradnak meg, akikhez tényleg passzol, hiszen ez a felület sem való mindenre.” Gayer Zoltán szerint azonban igenis lerombolja az online felület a hagyományos iparágakat. „Ma a közösségi médiában van a világ libidója” - mondja a szociológus.

A beszélgetés során több szempontból közelítették meg az influencerek világát, és sokszor teljesen ellentétes véleményeket hallhatott a közönség. Az iparág még gyerekcipőben jár, és folyamatosan változik, ám mindenképpen nagy a gazdasági, kulturális és társadalmi ereje. Ahogy Kiss Adél mondta: „Most főként a jövőről beszélgettünk, pedig én azt is szeretném tudni, hogy a jelenben hogyan használhatnám ezt a csatornát.”

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés