hirdetés
hirdetés
hirdetés

Fog-e Dancsó Péter kamera előtt pelenkázni?

Mikor váltak a bloggerek influencerekké? Vajon öt-tíz év múlva is lesznek youtuberek, vagy ez is csak egy hype? Mi lesz a videósokkal, ha elmúlik? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekről vitatkoztak az ELTE-n.

hirdetés

Az Independent Media Education Center a pr, marketing és média területén szervez képzéseket, egyik legutóbbi, influencer-youtuber képzésük záróakkordjaként szervezett kerekasztal-beszélgetésükre mi is ellátogattunk. A kerekasztal résztvevői Börcsök Gyöngyi klinikai szakpszichológus, Gayer Zoltán szociológus, Szabó Gergő, a Special Effects Media vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója, Bernschütz Mária egyetemi adjunktus, illetve Kiss Adél, a T-Systems munkatársai voltak. Az eseményt Guld Ádám médiakutató és B. Csejtei Ildikó, a The Independent Media Group alapítója moderálta.

A beszélgetés résztvevői
A beszélgetés résztvevői

Kezdetben a téma elméleti megközelítéséről volt szó: Guld Ádám a tévé és az online platform közötti átjárhatóságról tartott előadást, Nagy Andrea pedig a marketingesek nézőpontjából közelítette meg a témát az AMC Network Fear the walking dead című sorozatának influencerekkel kiépített kampányán keresztül. Szerinte az offline világból érkezők szerepléseit átveszi a nyomtatott sajtó és a PR is, ezzel szemben a youtubereket csak a saját rajongói táboruk követi. Egy teljesen más megközelítést hallhattunk azonban Dancsó Pétertől, aki mint influencer volt jelen az eseményen, és már a beszélgetés elején rácáfolt a korábban elmondottakra.

„Én, mint youtuber nem vagyok átültethető a televízóba. Megpróbáltuk és nem ment” – mondta Dancsó, aki menedzserével, Szabó Gergővel a kerekasztalon kívül is folytatott egy beszélgetést, melynek alapvető témája a szponzoráció volt. A youtuber szerint Magyarországon egy videósnak muszáj szponzorokkal is dolgoznia, ha ebből akar megélni, mert a Google nem fizet annyit a videókért, kattintásokért, mint külföldön. Viszont nagyon fontos, hogy megmaradjon a hitelessége, hiszen egy véleményvezér csak addig lehet véleményvezér, ameddig hiteles. A Trollfoci oldal egyik adminja, aki szintén csatlakozott a beszélgetéshez, ezt példákkal is megerősítette: „Volt olyan cég, amely azt kérte, hogy reklámozzunk óvszert. Nem igazán láttuk az összefüggést a focival, ezért nem vállaltuk el. Ugyanígy visszautasítottuk a tamponreklámot is, hiszen nem kapcsolódik a témánkhoz” - mondta.

Arra a kérdésre, hogy mégis milyen arányban lehet szponzorált tartalom egy csatornán, hogy ne veszítse el a videós a hitelességét, Dancsó Péter kezdetben viccelődött, de aztán elmondta, hogy nagyon megválogatja milyen szponzorokkal dolgozik együtt. „Egy videósnak akkor kell abbahagynia, amikor már csak szponzorált tartalom van a csatornáján. Mi figyelünk arra, hogy a havi körülbelül 8 videóból csak 1-2-ben legyen termék vagy márkamegjelenítés, és ezt mindig jól láthatóan fel is tüntetjük. Nem szabad, hogy a rajongók úgy érezzék: becsapják őket”.

Dancsó Péter influencer
Dancsó Péter influencer

Menedzsere hozzátette, hogy a komolyabb csatornáknak rendkívül nagy felelőssége van, nemcsak gazdasági, hanem társadalmi szempontokból is. Börcsök Gyöngyi mesélt a saját csatornájáról, ahova többek között az öngyilkosságról is töltött fel videót, mert a „kommentelők megkövetelték”. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a youtuberek igen nagy mértékben befolyásolják a követőiket: ebben rejlik az influencer-marketing potenciálja, de a platform veszélye is: hiszen nemcsak társadalmilag felelős csatornák vannak jelen a videómegosztón.

„Fogalmam sincs milyen hatással lesz ez a fiatalokra, a jövő generációira. Az biztos, hogy elősegítheti a platform a szorongásos és nárcisztikus zavarok kialakulását” – mondta a pszichológusnő. „Azonban ez a veszély csak akkor fenyegeti a társadalmat, amikor már jobban nevel a Youtube, mint a gyermekek közvetlen környezete, a szülők, pedagógusok, kortársaik” – tette hozzá Horváth-Magyary Nóra, aki egyébként sok mindenben nem értett egyet a többi résztvevővel: „Ugyanez a hatás régen is jelen volt az ifjúsági magazinok révén, mindössze most saját, egyszemélyes szerkesztőségük van a szereplőknek. Ők is kaptak egy hangszórót, ennyi az egész.”

Szabó Gergő, a Special Effects vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója
Szabó Gergő, a Special Effects vezetője, Horváth Magyary Nóra, a K&H csoport kommunikációs igazgatója

Szabó Gergő szerint azonban a Youtube-on sokkal nagyobb hangsúlyt kap a kommunikáció, az egymásra reflektálás. „Most a néző dönt, nem a producer, és a videósok a rajongókkal közvetlenebb kapcsolatot építhetnek ki, a barátaik lehetnek - még ha ez csak látszat is” - mondja. „A mozgókép kommunikáció, nem alkotás” – teszi hozzá Gayer Zoltán szociológus.

A Youtube jövőjéről szintén Horváth-Magyary hozott egy kemény véleményt: „Los Angeles mellett kirúgott youtuberek élnek. Nincs minta a videósok előtt, ráadásul szerintem az elérés túlhájpolt. Két lehetősége van az online influencereknek: vagy a követőivel együtt öregszenek és például Dancsó Péter majd a kamera előtt fog pelenkázni, vagy folyamatosan megújulnak.”

Ezzel szemben Szabó Gergő arról beszélt, hogy a külföldi példákon keresztül lehetséges akár 5 évre előre látni. Szerinte a platform nem veszi át a tévé szerepét, mert más a célközönsége. „Mivel ez még egy új terület, most minden márka kipróbálja, majd végül csak azok maradnak meg, akikhez tényleg passzol, hiszen ez a felület sem való mindenre.” Gayer Zoltán szerint azonban igenis lerombolja az online felület a hagyományos iparágakat. „Ma a közösségi médiában van a világ libidója” - mondja a szociológus.

A beszélgetés során több szempontból közelítették meg az influencerek világát, és sokszor teljesen ellentétes véleményeket hallhatott a közönség. Az iparág még gyerekcipőben jár, és folyamatosan változik, ám mindenképpen nagy a gazdasági, kulturális és társadalmi ereje. Ahogy Kiss Adél mondta: „Most főként a jövőről beszélgettünk, pedig én azt is szeretném tudni, hogy a jelenben hogyan használhatnám ezt a csatornát.”

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Fördős Zé és cimborái karácsonyig térnek vissza.

A magány kap központi szerepet a cég új, Redditre készített amerikai projektjében.

Egy pénzkötegalakú rodeóbikával igyekeznek vonzóbbá tenni a befektetési lehetőségeket a fiatal felnőttek számára.

Halpert Zsuzsa felel a jövőben a vállalat külső és belső kommunikációjáért Magyarországon és további öt országban a dél-kelet-európai régióban.

Hajú vana dududu rilivonna duda densz?

hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről, az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

A GyártásTrend ősszel folytatja országjáró Roadshow-ját, amelynek keretében a gyártó cégek használható tudást kapnak a digitalizációs ipar 4.0 megoldásokról.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

hirdetés
hirdetés