hirdetés
hirdetés
hirdetés

Félszáz magyar képzőművészt terelt egybe a HVG

A január 21-ig látogatható rendhagyó kiállítás a hetilap A sötétség nem tart örökké – Legyen világosság című kampányához készült. 

hirdetés

Tavaly augusztusban új szlogent kapott HVG, a Tények mögött a lényeg helyére a Legyen világosság! került. Azaz ennek egy hosszabb verziója, A sötétség nem tart örökké – Legyen világosság!, amivel azt szeretnék üzenni az olvasóknak, hogy a lap független médiaként az objektív hírszolgáltatást tekinti fő feladatának, másrészt egy előfizetési kampányt is takar.

Nézzegessen a megnyitóról képeket! Fotó: Fülöp Máté /HVG

A kampány viszont ezzel nem fejeződött be. A mottó gondolata mentén most egy rendhagyó kortárs képzőművészeti kiállítást rendezett a lap a budafoki AQB Project Space-ben. A szervezést már nyáron megkezdték, a kiállításra művészek, illetve őket képviselő galériák összesen 50 alkotást neveztek be. Lényegében azon túl, hogy kortárs műveket vártak, semmiféle megkötés nem volt, de értelemszerűen nem egy alkotás reflektál a kampány gondolatához. Bár fontos hozzátenni, hogy az adott művészekre a közéleti, politikai felhang, értelmezési lehetőség amúgy is jellemző.

Nemes Csaba - aki anno a 2006-os kormányellenes tüntetéseket egy teljes sorozatban (Remake) örökítette meg - például egy Fortepan fotót vett elő. A Magyar Néphadsereg Színházának egy előadása a festményén is marad fekete-fehér, a jelenet meg a mai is létező kultúrharcra utal (a kép lent látható). A Híres Magyar Hipszterekkel a fiatalabb generációhoz is eljutó Brückner János egy nagyon frappáns geggel érkezett, a műanyag napszemüveg üvegrészén kicsi Nagy-Magyarországokat vágott ki, a Szemellenző cím így duplán jó. Kifejezetten a kiállításra készítette Tarr Hajnalka az Ez a hajó elment – Ez a hajó nem ment el című munkáját: a művész a HVG korábbi számainak lapjaiból (illetve nyomtatás előtti üres lapokból) hajtogatott mini hajókat, amelyek maguk együtt egy nagy hajót adnak ki.

Nemes Csaba: Majomper (2017)

„Mindenki egy pillanatig gondoljon arra, hogy a szabadon gondolkodásnak milyen eredményei lehetnek” – fogalmazta meg a kiállítás üzenetét a Kreatívnak Szauer Péter, a HVG Kiadó tulajdonos-vezérigazgatója  a megnyitó előtt. A gondolat egy verziója szerepelt a hivatalos meghívóban is, miszerint a kiállított művek „a szabad, demokratikus alkotó közeg szükségességére és értékére” hívják fel a közönség figyelmét.

A Legyen világosság kiállítás másik célja még, hogy elérjék azokat a politika és kultúra iránt amúgy érdeklődőket (így olvasóikat), akik - a médiában amúgy tényleg csak elvétve szereplő - kortárs képzőművészettel kevés kapcsolatot ápolnak. De azzal, hogy a különböző generációhoz és művészeti irányzathoz tartozó alkotók műveit egy térbe terelték, így azok egymással kapcsolatba is lép(het)nek, még azt az üzenetet is belecsempészték a kiállításba a szervezők, hogy egy-egy problémáról nagyon sokrétűen lehet beszélgetni.

Küszöbfélelem és egy sörgyár

A kortárs képzőművészet befogadását egyébként sokszor maga a kortárs képzőművészeti színtér is nehezíti. „Ha belépsz ma egy kortárs képzőművészeti galériába, akkor könnyedén elfog a küszöbfélelem: ül valaki egy fehér pult mögött, alig akar köszönni, miközben a telefonját nyomkodja. Te meg aztán állsz egy olyan dolog előtt, aminek megértésével, azok az emberek is iszonyat sok időt töltenek, akik ezzel foglalkoznak” - fejtegette nekünk a HVG-kiállítás egyik rendezője, Bencze Péter, az Everybody Needs Art vezetője, aki idéntől az AQB vezető kurátori feladatait is ellátja. A kiállítás másik rendezője Andrási Gábor művészettörténész, az Új Budapest Galéria kurátora volt. (Szándékosan nem kurátorokat írok, hiszen a műveket a művészek, galériák ajánlották fel.)

Nézzegessen a megnyitóról képeket! Fotó: Fülöp Máté /HVG

A befogadás nyilván a Legyen világosság esetében sem a pillanat műve, Andrási Gábor és Bencze Péter ezt azzal támogatták meg, hogy stiláris, illetve tematikus blokkokba rendezték a műveket. A tájékozódást segíti még maga a kiállító tér is. A várostól (jelenleg még) kieső, Nagytétényi úti 48-50. alatti AQB Project Space-nek különleges adottságai vannak. A volt Haggenmacher sörgyár 1800-as években épült épülettömbjét 2004-ben vette meg egy német vállalkozó Wolfgang Bartesch, majd fokozatosan fejlesztve hozta létre az Art Quarter Budapestet, azaz az AQB-t. Az épületben a kiállítótér mellett, különböző területen alkotó művészek műtermei találhatók (például a kiállításon szereplő Borsos Lőrinc művészpár vagy Keresztesi Botond is itt alkot), de itt készítik a prémiumkategóriás Rózsavölgyi Csokoládét is. 

A Legyen világosság kiállítás január 21-ig tekinthető meg, 10-18 óra között. A belépés ingyenes. Helyszín: AQB Project Space,1222, Nagytétényi út 48–50. A program Facebook oldala erre, a képekből a Hvg.hu Nagyítás rovatába egy képgaléria is felkerült.

A kiállított művek mindegyike megvásárolható. 

A kiállító művészek:
Bak Imre,  Bálványos Levente, Batykó Róbert, Benczúr Emese, Benedek Barna, Borsos Lőrinc, Brückner János, Czeizel Balázs, Csoszó Gabriella, Eperjesi Ágnes, Felsmann István, Gábor Áron, Gerhes Gábor, Gróf Ferenc, Haász István, Haász Katalin, Hecker Péter, Jederán György, Kelle Antal, Keresztesi Botond, Kicsiny Balázs, Kis Róka Csaba, Maria Lavman Vető – Vető János Mátrai Erik, Maurer Dóra, Mengyán András, Nagy Barbara, Nemes Csaba, Nem’s Judit, Nemes Márton, Omara, Pinczehelyi Sándor, Pintér Gábor, Robottó-Szabó Ottó, Roskó Gábor, Sugár János, Szalay Péter, Szarka Péter, Szegedy-Maszák Zoltán, Szíj Kamilla, Szombathy Bálint, Szűcs Attila, Szűts Miklós, Tarr Hajnalka, Katarina Šević, Uglár Csaba, Varga Bertalan, Várnai Gyula, Vojnich Erzsébet

 

Kandó Eszter
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Budapesti járókelők csendesíthetik le a zabolátlan gépeket.

A Peugeot új, elektromos e-208 modelljéhez ötletes kültéri reklámot készített a francia BETC és a Clear Channel közterületi reklámcég.

A Café PR két elismerést húzott be, az LA Communications egyet.

A Republic Group feladata a márkapozicionálás és az online kommunikációs stratégia kialakítása lesz.

Díjátadó: 19.11.26. (19:30) Akvárium Vedd meg jegyed a bétéelesek bulijára!

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés