hirdetés
hirdetés
hirdetés

Facebook - kezdődik a visszaesés?

A Rebel Viral vírusmarketing-ügynökség egy „Facebook-ellenes” himnusz elkészítésével és YouTube-ra való feltöltésével népszerűsíti magát. Az ironikus film az utóbbi hónapok közösségi hálókkal kapcsolatos fejleményeire reagál: egyre több szakmai fórumon kerül elő a social network fatigue, azaz a „közösségi háló kifulladás” kifejezés, mivel egyre több felhasználó válik közömbössé vagy éppen elutasítóvá az ilyen szolgáltatásokkal szemben. A legnagyobb háló, a Facebook pedig fennállása óta még sohasem vesztett annyi látogatót, mint ez év januárjában.

hirdetés

Gordon Macmillan, a Brand Republic szerkesztője a blogjában mutatja be azt a YouTube-os vírusfilmet, amit az Aspect Film és a Mason Zimbler interaktív ügynökség által létrehozott Rebel Viral készített el és töltött fel a YouTube-ra február 28-án.

Az ügynökséget népszerűsítő film – melynek címe Faceboook Anthem, azaz Facebook-himnusz –, azt az „alkalmazásellenes” hangulatot igyekszik meglovagolni, amely egyre több felhasználót tántorít el a közösségi oldalak rendszeres használatától.



A himnusz előadói gyakorlatilag végigéneklik az idegesítőnek és irritálónak tartott Facebook-alkalmazásokat, az IQ és egyéb teszteket, meghívókat, feedeket és így tovább.

Bár a szpot lehetne csupán egy vicc, az utóbbi hónapok számai azt mutatják, van alapja a népharag dalba öntésének.

A Facebook Nagy Britanniában 2006 szeptembere, azaz a hálózat nem-egyetemisták számára való megnyitása óta a legnagyobb visszaesését élte meg: öt százalékkal, azaz mintegy 400 ezer látogatóval esett a látogatottsága januárban a Nielsen/NetRatings adatai szerint. Igaz, nyolc és fél milliós látogatottságával még így is a legnépszerűbb brit közösségi site, de a jelenség általános, mert a két legnagyobb vetélytárs, a MySpace és a Bebo szintén megtorpant, előbbi öt, míg az utóbbi kétszázalékos látogatóvesztéssel.

A jelenség érthető módon aggodalommal tölti el azokat a hirdetőket, akik az eddigi töretlen növekedés folytatódásában bízva invesztáltak a közösségi marketingbe.

A Facebook Ads platformnak – ahol márkázott oldalakat építhetnek a hirdetők – az Adidas, a Coca-Cola és a Microsoft jelenleg a legnagyobb partnerei, a MySpace kiadókkal tárgyal hirdetéstámogatott zeneletöltésért, a Bebo pedig a Yahoo-val egyezett meg reklámjainak értékesítéséről, kérdés, milyen perspektívával.

A közösségi hálók kifulladásáról szóló blogbejegyzésében Tim O’Reilly, a web 2.0 fogalom egyik úttörő guruja megjegyzi, hogy egyrészt korlátai vannak annak, hogy egyvalaki hány hálón van fönn, és hány profilt tud egyszerre menedzselni. Másfelől pedig ezek a hálók bár virtuálisan összekapcsolhatnak embereket, de nem kapcsolódnak sem egymáshoz, sem a valósághoz: „Hol vannak, kérdem én a fejlesztőket, a webkettes telefonkönyvek?” – fakad ki O’Reilly.

Összegezve a szkeptikusok javaslatait: a kiutat egyfelől a specializált közösségi hálókra való koncentrálás, és a nagy hálók átjárhatósága jelenthetné, másfelől pedig nem a gyakran értelmetlennek nevezett vicc-alkalmazások áradatára, hanem a valós életben használható közösségi eszközökre van szükség a közösségi site-ok újraélesztésére.

Egy ilyen funkció lehetne például az O’Reilly által hiányolt web 2.0-ás telefonkönyv, mely segítségével szinkronizálhatnánk például ismerőseink telefonszámait email-es kontaktjainkkal, akár a mobilunkon. Ilyen fejlesztést, szolgáltatást azonban jelenleg egyik háló sem ajánl a tagjainak.

Tófalvy Tamás, kultúrakutató, újságíró
a szerző cikkei

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

De Bayer Zsolt fröcsögését és a Híradó sajátos szerkesztési gyakorlatát már nem büntette a Médiatanács.

Ezzel hívnák fel a figyelmet a korlátozások feloldása alkalmából, hogy élnek, és felkészültebbek, mint eddig bármikor.

A Blikk+Győző című formátumban a színész ismert emberekkel beszélget.

Indul az Art is Business Díj 2020, különböző kategóriákban jelölni és pályázni július 1. és szeptember 30. között lehet.

Az egyik Dreher Antalt, a másik egy söröskocsit ábrázol.

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

hirdetés
hirdetés