hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ezt tanulhatja a reklámszakma a hiphoptól

A Havas nevében egy chicagói hiphopper mondta el Cannes-ban, hogyan kéne a szubkultúrákhoz közelíteni, a Comedy Central viszont nagyon bánatosat prezentált.

hirdetés

Ez az utolsó cannes-i reklámfesztiválról mesélésünk. Írtunk már A szolgálólány meséjéről, a rasszista muszlimokról, a KFC reklámjainak újkori szárnyalásáról, Conan O'Brienről és a Facebook és a Google szétdarabolásáról is.

Mi vagyunk a Havas, yo

A Havas U.S. sávja ígéretesen indult: szabadtéren, a fesztiválpalota két épülete közötti tetőteraszon tartották, kora délután jéghideg rozét osztogattak a bejáratánál, és az ügynökség Annex nevű almárkája vette a nevére. Az Annex – nem az évezred névválasztása, amennyiben nagyon nehéz rákeresni – Chicagóban működik, és friss szubkulturális dolgokat igyekszik a márkacélok szolgálatába állítani. A nevükhöz fűződik például az egyik legnagyobbat szóló rapper-promó idén, amikor Vince Staples indított saját maga ellen crowdfunding kampányt.

Ennek szellemében a chicagói illetőségű Vic Mensát szállították el a fövenyre (azoknak, akik hozzám hasonlóan nem teljesen naprakészek amerikai hiphopból: ő a mainstreamnél izgalmasabb B-liga egyik kurrens arca). A koreográfia az volt, hogy Vic Mensa alapvetéseket mond a hiphopról, Jason Peterson, a Havas Creative amerikai társelnöke pedig frappánsan átköti ezeket marketingkommunikációra.

Ez a legjobban úgy sikerülhetett volna, ha Peterson New York-i, felső-középosztálybeli kreatívigazgatóként viselkedik (ami valójában), és a hídszerepet meghagyja az Annexet és elméletileg a beszélgetést is vezető Michael Fairnek, aki Vic Mensához hasonlóan afroamerikai és chicagói.

De Peterson inkább az idők szelét nagyon érző hídszerepet választotta, és megpróbált egyszerre kreatívigazgató és mindenkinél hiphopabb arc lenni.

Vic Mensa egyébként érdekes dolgokat mondott és az ál-tinédzserkedést lehámozva Peterson is jobbára értelmesen fűzte ezeket tovább.

Három kicsi néger
Három kicsi néger

  1. Drop bombs. Mensa ezt az őrjöngés művészetének hívta: hogy legyél te a beszélgetés szikrája, a dolgok mozgatója, az ellenkultúra. „Nem azért, mert a hiphop mindennel szemben anti-, hanem mert a konvenciók ellen megy” – mondta, és egy hiper-PC reklámfesztiválon rendkívül üdítő módon az NWA Fuck the police-át hozta például, ami „azelőtt született, hogy az emberek ilyesmit mondhattak volna”. Ezek a bombák szerinte elsőre népszerűtlen ötletek, de a reklámipar – ami inkább úgy tesz, mintha bombákat dobálna, mintsem bombákat dobál – is tanulhat belőlük.

    Peterson: „Ne te legyél a faszfej, aki a buli közepén áll, a saját neve van a pólóján és nem beszélget senkivel.”

  2. Experience is a must. Utólag bajban vagyok, hogy mi lehetett itt a tétel, mert Mensa arról beszélt, hogy 2016 óta nagyon sok a nagyon politikus projekt a rendőri lövöldözések meg a mindenféle válság miatt, és hogy összeállt a Hiphop Caucusszal, ami az új Rock the vote (=zenekarok szavazásra buzdítják az amcsi fiatalokat). Szóval hogy a hiphop nem egy koncert, hanem cselekvés.

    Peterson ehhez képest: „Senki sem vár arra, hogy végre mondjon valamit az üdítőd, de fontos, hogy amikor megteszi, hiteles legyen, passzoljon a sztoriba. És azért van ügynökséged, hogy releváns is legyen, amikor megszólal.”

  3. Co-sign and collaborate. A közös trekk a legnagyobb ajándék a hiphopban, a kölcsönös elismerésen alapszik, és amikor jól csinálják, nagyobbat szól, mint bármelyik alkotó külön tudna – fejtegette Mensa.

    Peterson ezután olyan sokszor kimondta a „közös értékek” szókapcsolatot, hogy Mensa visszavette a szót, és coming outolt, mint egykori reklámügynökségi gyakornok, aki egyedül is tud márkáknak gondolatokat átadni. „A márkák általában félnek azoktól, akik nem a legnagyobbak a területükön, pedig valójában nem annak van hatása, aki a legnagyobb.
    Azt keresd, akit a legnagyobb másol – ők a valódi influencerek.”
  4. Family matters. „Sosem hagyom, hogy egy random kurafi vegye fel nekem a snitteket” – idézte Mensa Frank Oceant (és a kurafit a finomkodó magyar filmszinkron szelleme előtt tisztelegve fordítottam). Mensa szerint ahol a márkák nagyon nem vágják, hogy mi a szar van, az a bénán kulturális kölcsönzésnek fordítható cultural appropriation (amikor fogsz egy kulturális alkotást, trendet, jelenséget, és a reklámjaid részévé akarod tenni): általában kihagyják az ötletgazdát, másolni próbálnak, ahelyett, hogy bevennék, aki kitalálta. „Pedig azzal szereznének tiszteletet. Játsszatok normálisan.”

  5. Community comes first. Mensa: „Tudd, hogy honnan jöttél! A hiphop a küszködésben gyökerezik, és amikor kurva nagy dollárjelek vannak az égen, akkor is vissza kell adnod a városnak, ahonnan jössz. A márkák mindenhova bezúdulnak learatni a gyümölcsöt, és ezt úgy tudják helyesen csinálni, ha be is fektetnek az adott közösségnek fontos dolgokba.”

    Peterson eddigre kiesett a szerecsenszerepből és Nyilvánvaló Kapitányra váltott: „Az összes kedvenc márkádnak vannak közösségi értékei.”

Szomorúság Central

Bár a zárónapot a hét legnagyobb gálája koronázza meg, napközben azért a fesztivál már úgy nézett ki, mint bármelyik többnapos konferencia kipörgő „futottak még” sávja. A termek úgy kongtak, hogy egyértelmű volt: mindenki inkább a gálára henyél rá a szállásán, birkózva a halmozott másnaposságával, vagy valahol ráktálakat tol az arcába céges pénzen, ráeszmélve, hogy másnap haza kell repülnie.

És ők tették jól, legalábbis abból kiindulva, hogy milyen szomorú mítoszdöntést mutatott be 50 percben az USA-beli Comedy Central és a rendezvényügynökségük, a Superfly, akik az egyik utolsó programelem voltak idén. A Clusterfest nevű San Francisco-i rendezvényüket prezentálták, ami egy fantasztikusan eltalált comedy+jóétel+jóital fesztivál, a tökéletes termék felnőni képtelen, urbánus fiataloknak, akik ezekre a termékekre külön-külön is szórják a pénzt, hát még ha egy helyre viszik nekik. De tényleg tökéletes: standuposok hegyekben, Lonely Island a zenei színpadon, szuperül leütött magas labdák catering vonalon. Megcsinálták például élőben az Eddy's Pubot az It's always sunny in Philadelphiából, vagy a Casa Bonitát és a Lesbo's a South Parkból, San Francisco-i éttermekkel kooperálva.

Minderről 45 percig próbált beszélgetni egy Comedy-marketinges és az ügynökség két képviselője, akik folyamatosan alákérdeztek egymásnak, a növekvő élménygazdaságról beszéltek szigorú arccal, és a leglelkesebb pillanataikban olyanokat mondtak, hogy „it was really, really fun”, „that was a fun time”, „it was cool” – egy idő után várni kezdtem, hogy egy stratégiailag fontos pillanatban az egyik megpróbáljon felvenni egy hirtelen ott termő baseballsityakot. Biztos, hogy a fesztivál szuperkúl volt, de érdemes lett volna szólni valakinek, aki a tartalmán dolgozott, hogy egy prezit is segítsen összerakni róla.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Kamu és valós hírekkel jelentkezik a humorcsatorna a műsorok között és a Facebookon is.

Természetesen nem igazi dobostortát, hanem annak az árát kapják meg.

105 millió forintra lehet pályázni az NMHH-nál.

Indul a 2018-as Employer Branding Award, immár negyedik alkalommal, először a PR Toplistán.

Az influencer-ügynökség tartalomgyártásba fogott.

hirdetés

Tervezzük meg együtt a munkavállalód élményét! Időpont: szeptember 28.

Gyógyszerkommunikációs konferencia - Future Pharma október 2-án.

Konferencia a mentes termékek piacáról Időpont: október 3., 10.00 - 17.00

Az Élelmiszer az FMCG szektor meghatározó szaklapja új versenyt indít. A verseny célja, hogy megtaláljuk a hazai piac legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeit. Díjátadó: október 3., 18.00, Corner Rendezvényterem

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 5.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: október 9., 19.00

Coaching eszközök a gyakorlatban hr-eseknek, coaching szemléletű vezetőknek és coachoknak október 11-én.

Kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok versenye. Nevezési határidő: 10.12.

Gyakorlati útmutató lépésről lépésre október 16-án.

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 31.

Részletes program hamarosan! 2018. november 15.

hirdetés
hirdetés