hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ez volt a tévés piac 2015-ös éve

Az év utolsó hetén összefoglaljuk az összes médiapiaci szegmens 2015-ös évét és megpróbáljuk megmondani, mi lesz 2016-ban. Elsőként a televíziós piac idei évét foglaljuk össze.

hirdetés

MI TÖRTÉNT 2015-BEN?

Dirk Gerkens kirúgása

Az év elejét még a kormány reklámadója és az RTL közötti háború határozta meg, de január végén már arról jelentek meg hírek, hogy a kormány alkudozik a csatornával, mert ahogy mi is felhívtuk rá a figyelmet: ezt a háborút a kormány nem nyerheti meg. Február elején aztán körvonalazódott, hogy részben uniós nyomásra a kormány kénytelen lesz visszakozni és egykulcsos, csökkentett reklámadót bevezetni, amely az RTL-nek jobb, a többi szereplőnek azonban rosszabb lesz, de legalább ki lehetett mondani, hogy a rendszer igazságosabb. Március 10-én az RTL Magyarország bejelentette, hogy távozik Dirk Gerkens vezérigazgató, helyére pedig Andreas Rudas ülhet ideiglenesen. Akkor mindenki azt találgatta, hogy a reklámadóról szóló törvény módosításáért cserébe a kormány, köztük különösen Lázár János akkori miniszterelnökséget vezető miniszter, Gerkens fejét követelte. Az RTL tagadta, hogy ez az egyezség született volna, és utólag látszik jobban, hogy maga a helyzet kapóra jött a tévétársaságnak, mivel Gerkenstől már régóta meg akartak szabadulni, de így bele tudták simítani a kormánnyal való kiegyezés narratívájába. Gerkens távozása viharos volt, 18 év után „a hátsó ajtón kellett távoznia”.

Kié a TV2?

Nyár közepén már mindenki le merte írni, amit minimum fél éve lehetett sejteni: Andy Vajna kormánybiztos saját médiabirodalmat szeretne, melynek ékköve a TV2 lenne. Október 13-án a Figyelő kész tényként közölte, hogy a TV2 Vajnáé, október 15-én pedig Vajna hivatalosan is bejelentette, hogy megvásárolta a TV2-t, vezérigazgatóvá pedig Dirk Gerkenst nevezte ki. Csakhogy ugyanezen a napon Simicska Lajos médiás főembere, Fonyó Károly is bejelentette, hogy a Megapolis Media nevű holdingján keresztül két nappal korábban már megvásárolta a TV2-t. Pár nappal később már mindenki számára világos volt, amit korábban szintén csak szóbeszédből lehetett ismerni, hogy a TV2 2013 év végi management buy outja mögött valójában Simicskáék kölcsöne állt. A TV2 tulajdoni joga azon múlik, hogy a két fél végül is milyen cégeket vásárolt fel pontosan és azokban a cégekben milyen javak vannak. Jelenlegi tudásunk szerint annyi látszódik, hogy a Fonyó által felvásárolt, korábban a TV2 tulajdoni jogával rendelkező cégeket az elmúlt két év során Simon Zsolt és Yvonne Dederick cégvezetők lassan kiüresítették, ráadásul azt is állították, hogy a Simicskáék által adott kölcsön felét (amire a Megapolis Media az elővásárlási jogát építi) visszafizették, a másik felét pedig egyelőre nem is kellett nekik visszafizetni.

Az Atmedia egyre nő

A TV2 Vajnáék-féle tulajdonbejelentése után Dirk Gerkens új vezérigazgató azt is közölte, hogy megállapodtak, az Atmedia lesz a TV2 értékesítési partnere. November végén az is kiderült, hogy az Atmedia 2016 év elejétől a közmédia összes tévés reklámidejét saját kockázatára megvette a közmédia sales house tenderén győztes Media Services Companytól (MSC), azaz az Atmedia ezzel tovább nőtt a tévés reklámpiacon.

GVH

A Gazdasági Versenyhivatal június elsején eljárást indított az RTL és az R-time értékesítési gyakorlata miatt, ezt 2015. január 1-től vizsgálja. Kérdés, hogy az Atmedia ilyen megerősödése mellett valóban megáll-e az erőfölénnyel való visszaélés, és hogy az Atmedia milyen árazási gyakorlatot vezet majd be. Az év vége az RTL számára pedig megint a kormánnyal való csatározássá vált, mivel Kövér László, a parlament fideszes házelnöke az RTL Klubot kitiltotta az országházból.

Megújult a köztévé

Az MTVA teljesen átstrukturálta a működését. Az M1-ből a Hír TV konkurenciájának szánt Nemzeti Hírtévét, az M2-ből nosztalgiacsatornát csináltak, a Duna TV-ből pedig „a nemzet főadója” lett. Emellett elindították a saját sportcsatornájukat is. A közmédia élére Szabó László Zsolt lemondása után szeptembertől Vaszily Miklóst, az Index és az Origo korábbi vezérigazgatóját nevezték ki. A Simicska-birodalom vezérkarának felállása után a Hír TV-től távozott a teljes felsővezetés és számos, addig a jobboldalon emblematikus tévés – többek közt az MTVA kötelékébe. Azóta a Hír TV kritikusabb lett a kormánnyal és a tévé olyan arcokat igazolt le, mint Veiszer Alinda, Reisz András és Kovács Kokó István.

A Sonyé a Viasat

A Sony Pictures felvásárolta a Modern Times Grouptól a Viasat Hungáriát.

Minden eddiginél több saját gyártású műsor a nagy tévéknél

Idén ősszel volt 18 éves az RTL Klub és a TV2 is. Az előbbi minden eddiginél több saját gyártású műsorral állt elő. Sok más mellett volt újra Konyhafőnök, 1 perc és nyersz!, új szombati show-műsor Gyertek át szombat este címmel, előtte Vigyél el címmel csajozó show, debütált a Hungary’s Got Talent és az új hazai sorozat, a Válótársak. A TV2-nél elindították a Kocka című vetélkedőt, folytatódott az 50 milliós játszma, és sok más mellett a Sztárban sztár is. Az HBO is folytatta minőségi hazai sorozatgyártását, novemberben kezdődött az Aranyélet, ami minden film- és tévékritikus idei egyik kedvence lett.

MI VÁRHATÓ 2016-BAN?

Számos okunk van azt gondolni, hogy jövőre a TV2, az Atmedia és a kormány közösen mindenképpen le akarja majd gyűrni az RTL-t, a módszerekben nem fognak válogatni. Dirk Gerkens dühös a volt munkaadójára, így duplán motivált lesz. Továbbá a Rákosi Tamás-féle IKO Műsorgyártó is nagy valószínűség szerint megjelenik majd a TV2 környékén. Akkor sem lennénk meglepve, ha végül az Atmedia is valamilyen módon Vajna, Gerkens és Rákosi Tamás tulajdonába vándorolna.

Fonyó Károly és a Megapolis Media minden jogi fronton támadni fogja a TV2 Vajnáék-féle tulajdonszerzését, aminek rövid távon nem lesz látványos eredménye, viszont hosszabb távon meg fogja nehezíteni részben azt, hogy Vajnáék komolyabb befektetővel finanszírozzák a vásárlást.

Az RTL Klub–TV2 harc tovább élesedik majd, ami egyik oldalon nyilván a nézettségért folyik, ebben szerintünk drámai átalakulás nem lesz, az RTL megőrzi vezető szerepét. A harc a hirdetői oldalon minden eddiginél erősebb és piszkosabb lesz.

Lukács Csaba, ügyvezető igazgató, Atmedia

Lukács Csaba (forrás: Atmedia)
Milyen évet zárt a tévés piac, és milyen éve volt az Atmediának?

A tévés piac egészében véve a tavalyihoz hasonlóan jó évet zárt, becslésünk szerint mérsékelt, egyszámjegyű növekedést sikerült elérni. Az Atmedia ismét a piaci átlag fölött tejesített, hoztuk a dinamikus kétszámjegyű növekedésünket. 2015 tehát kiemelkedően jó év az Atmedia életében. Ez a siker az eddigi többéves munkánknak köszönhető.

Melyek voltak a piac legfontosabb történései idén?

Az idei év bővelkedett fontos eseményekben és nem csak a piaci versenynek köszönhetően. Meghatározó volt a reklámadó módosítása, a bónusz- és a médiaügynökségi jutalék szabályozása, amihez a szereplőknek alkalmazkodniuk kell. Számunkra azonban a legfontosabb üzleti események a TV2 Csoporttal és az MTVA-val létrejött stratégiai együttműködési megállapodásaink, valamint az, hogy a Digital Media and Communications Zrt. csatornái és az AXN is csatlakoztak a portfóliónkhoz. Ezek a megállapodások előrevetítik a további növekedésünket, ugyanakkor átrendezik a piacot is.

Mi határozza majd meg 2016-ot?

2016 merőben más lesz, mint a korábbi esztendők, hiszen a televíziós piac jelentősen átalakult. Az évet véleményem szerint egyértelműen a két nagy tévés portfólió harca határozza majd meg. Terveink szerint a második negyedév végétől az Atmedia portfóliója tovább növeli előnyét, hiszen jön a labdarúgó EB és az olimpia. Ezeket az eseményeket az MTVA közvetíti. Az ősztől pedig azt várjuk, hogy a TV2 begyújtja a rakétákat és megváltoztatja a két országos csatorna piaci pozícióját. Mindez szükségszerűen átrendezi majd a piaci struktúrát. A nyertesek közép- és hosszabb távon azok lesznek, akik hamarabb alkalmazkodnak a megváltozott piaci helyzethez. Ez nem könnyű, gondolkodásukban erre a piaci szereplőknek is át kell állniuk. Mindemellett továbbra is nyitott a disztribúciós díjak kérdése, és ha ezen a területen is változás lesz, az átrendezheti a disztribúciós piac struktúráját is.

Csikesz Erika értékesítési igazgató és Koltai Péter üzletfejlesztési igazgató, TV2

Milyen évet zárt a hazai tévés piac, és milyen éve volt a TV2-nek?

Csikesz Erika: A tévés piacot óvatos vállalások, az év második felében pedig túlköltések jellemezték. Sikerült megismételnünk 2014-es sikereinket, elértük az idei tervszámokat. Egyre több olyan kutatás lát napvilágot, amely a médiafogyasztás középpontjába a tévés tartalmakat és magát a tévékészüléket állítja, a linearitásnak kiemelkedő szerepet tulajdonítva.

Koltai Péter: A terjesztési piacon nem következett be óriási átalakulás, ennek oka a kereskedelmi tévék terjesztési díja bevezetésének elmaradása, emiatt a piac kivár. A nézők figyelme iránt óriási csata zajlik. Disztribúciós bevételeink hozzávetőlegesen 8%-ot növekedtek, valamint komoly fejlesztéseket tettünk a digitális területen. Ilyen a TV2 Live alkalmazás vagy a Tények.hu elindítása.

Csikesz Erika és Koltai Péter (Forrás: TV2)


Melyek voltak a piac legfontosabb történései idén?

Cs.E.: Idén a piacon és a jogszabályi környezetben is nagy változások történtek, elég csak a reklámadóra gondolni, de nyilván az RTL Magyarország vezetőváltása és a TV2 Csoport eladása is ide tartozik, valamint az, hogy majdnem egy év után kiderült: ki értékesíti a közmédia reklámidejét.

K.P.: Terjesztési szempontból egyértelműen a Viasat csatornák akvizíciója, illetve a TV2 Csoport tulajdonosváltása. A köztévé portfólió dinamikus fejlesztése is komoly hatással bírt, amit erős szabályozói támogatás kísért, gondoljunk itt a nyári csatornakiosztásra.

Mi határozza majd meg 2016-ot?

Cs.E.: Erős versenyre számítunk, a korábbi piaci gyakorlat, viszonyrendszer felbomlik. Ezzel együtt a stabilitást a hirdetői kör mindennél jobban fogja díjazni; tervezhetővé válnak a kampányok, kialakulnak a piac végleges szereplői.

K.P.: Izgalmas év áll előttünk, egyrészt a technológiai fejlődés, másrészt a piaci átrendeződés miatt. Ami biztos, hogy portfóliónkat tovább erősítjük, komoly programinvesztícióra készülünk. Tovább fejlesztjük digitális szolgáltatásainkat, eljuttatva márkáinkat a nézőkhöz, bárhol is legyenek az adott pillanatban.

 

 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés
hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.