Ez is egy Rubik-kocka, de ez már zseléből készült és életet menthet

Kínai és amerikai kémikusokból álló csoport addig játszott és kísérletezgetett egy tál hidrogéllel, amíg felfedezte az információtömörítés következő generációs találmányát, amely a QR-kódnál is több információt képes tárolni – ráadásul akár rólunk, a bőrünk legapróbb pórusait végigpásztázva.

Az Egyesült Államokból és Kínából származó vegyészek egy csoportjának az ötlete az a Rubik-kockaszerű hidrogélzselé tömb, amely korábban sosem tapasztalt mennyiségű információ tárolására lehet alkalmas, és amelyet az egészségállapot folyamatos monitorozásának szolgálatába terveznek állítani a jövőben. Ezek  
az apró, színes zselékockák nemcsak úgy néznek ki, de úgy is működnek, mint ahogyan Rubik Ernő találmányánál is megszokhattuk.  
 
A nagy mennyiségű vizet felszívni képes, öngyógyító hidrogélből készült zselékockák három emeletnyi, háromszor hármas kockává állíthatók össze, miközben soronként vagy oszloponként el is forgathatók. A hidrogél szerkezete 24 óra után gyakorlatilag egy masszává áll össze, vagyis, ha a régi kötéseket megszakítják, akkor automatikusan új kémiai kötések jönnek létre, amelyek összetapasztják a kis zselékockákat, amelyek ilyenkor - a kémiai inger hatására - fluoreszkálni kezdenek. Hogy jön mindez az öngyógyításhoz és egyáltalán az orvostudományhoz?
 
Leginkább úgy, hogy ilyen öngyításra képes hidrozselével a tudomány már az emberi izomszövet pótlására, regenerálására is kísérlezik, és egy ideje ezek a vegyészek is egy olyan puha, érzékeny, intelligens anyagon dolgoznak, amely képes az ember bőrén keresztül - a szervezetében megváltozott kémiai folyamatok hatására -  egészségügyi információkkal szolgálni. 
 
Feltételezéseik szerint egy olyan matériát sikerült létrehozniuk, amelyet hamarosan a bőrön viselhető egészségmonitorozó eszközökben tudnak majd elhelyezni. Mert ezek a ragacsok például képesek lesznek arra is, hogy a bőr felszínén elszíneződjenek, ha túl magas vagy túl alacsony vércukorszintet érzékelnek valakinél – írja az Engadget. 

Jonathan Sessler, az austini Texasi Egyetem kémia professzora és a projektről készült tanulmány egyik társszerzője a zselékocka jelentőségét a QR-kódéhoz hasonlította, amely fekete-fehér képpontok különböző mintaalakzatából képes egy kétdimenziós felületen bármilyen információt tárolni.
 
"Mi most azt vizsgáljuk, hogyan lehet kódolni ugyanilyen hatalmas mennyiségű információt három dimenziós felületen és színes minták segítségével, mert elméletileg ebben még több információt lehet majd tömöríteni" – olvasható az Advanced Materials fizikai és kémiai szakfolyóiratba írt cikkében. És, ha abból indulunk ki, hogy matemítikusok szerint a Rubik-kockából több mint negyvenháromtrillió eltérő konfiguráció is kihozható, akkor egy ilyen zselékocka óriási mennyiségű információ tárolására használható.
 
"Ha egy társaságban valaki hozzám dobna egy Rubik-kockát, hogy rakjam ki, valószínűleg egy sarokba félrevonulva 10-20 perc alatt megtenném. De a hidrozselé kockánál mindössze annyit kell tennünk, hogy szétszereljük az egyes darabokat, és oda ragasztjuk, ahova akarjuk. Vagyis a problémát másodpercek alatt meg tudjuk oldani, mert a kémia segítségével most már könnyedén csalhatunk" – tette hozzá Sessler utalva arra, hogy a közeli jövőben egyértelműen az orvostudomány fogja legnagyobb hasznát venni ennek a zselékockának.
 
A sorozatot a Telenor támogatja.
 
Szekeres Andrea
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A Kreatív és a Vodafone közös Ready pályázatának célja, hogy ösztönözze, elismerje és támogassa azokat a vállalkozásokat, vállalatokat és magánszemélyeket, akik 2020-ban alkalmazkodni tudtak a járványhelyzet miatt kialakult változásokhoz, és sikeresen leküzdötték a kihívásokat.

Az Üzlet és Pszichológia és a HRPWR.HU ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 4.0 online szakmai konferencia szeptember 24-én.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: október 2. péntek délután

Idén a Nagy Kreatív Hét teljesen biztonságosan, online stream formájában érkezik, ráadásul stúdióminőségben! Érdekel? Akkor ne hagyd ki! Jelentkezz!

SAVE THE DATE - 2020. október 21. Te mennyire ismered az embert? És hogyan tudsz neki még többet, még több csatornán eladni? Teszi fel a fő kérdéseket a konferencia, melyekre igyekszünk válaszokat találni, garantáltan túllépve a közhelyeken, néhány előadásban a pszichológia segítségével.

Célunk, hogy megtaláljuk a hazai legszebb és legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásokat. Normál nevezési határidő: 10.30. Meghosszabbított nevezési határidő: 11.06.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU, a Kreatív és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Napot! - A digitális az új normális? Legyél nyolckarú HR SHIVA 1 nap alatt!