hirdetés
hirdetés
hirdetés

Erre mindenképpen költeni kell

A két éve indult VS.hu szerkesztősége számos díjat nyert a Kreatív versenyein, az Online Video Awardon és a Mediadesignon. A multimédiás tartalmakról és a VS.hu fejlesztési irányairól beszélgettünk Orosz Csilla rovatvezetővel, Gryllus Ábris art directorral és Lebhardt Olivér főszerkesztővel.

hirdetés

Két évvel ezelőtt indult a VS.hu. Mi az, amit utólag nagyon elkalkuláltatok akkor?

Lebhardt Olivér: Nagyon sokat változott azóta a koncepció. Régi formátumokat elvetettünk, újakat kipróbáltunk. Négy redizájnon és megszámlálhatatlanul sok apróbb ráncfelvarráson vagyunk túl, de ezekre soha sem úgy gondoltunk, hogy kudarcot vallott volna az egyik vagy a másik próbálkozásunk, mert ez volt a koncepciónk eleve. Azaz a munkamódszerünk része, hogy állandóan kísérletezünk, teszteljük, mi az, ami tetszik az olvasóknak, és mi az, ami nem, és az így felhalmozott tudás alapján egy olyan terméket hozzunk létre, ami tényleg érdekli az embereket. Azt pedig az én személyes sikeremnek tartom, hogy néhány nagy tudású online veteránt még snowfall rovatvezetőként sikerült meggyőznöm arról, hogy ez az egy út létezik, ha versenyképesek szeretnénk lenni. 

Lebhardt Olivér

A VS.hu-t leginkább a multimédiás anyagok miatt ismerte meg a közönség. Mi alapján dől el, hogy miből lesz megacikk vagy videó?

Lebhardt Olivér: Naponta rengeteg hírt dolgozunk fel. Ezek közül abból lesz videó, amit érdemesebb mozgóképen megmutatni - főleg eseményekhez kapcsolódó híreket dolgozunk fel így. Akkor szoktuk felvetni, hogy egy témából videós sorozat, vagy a nálunk „Mega” néven futó snowfall stílusú tartalom legyen, ha észlelünk egy átfogó társadalmi folyamatot, jelenséget, egy olyan témát, ami hónapokig, vagy hosszabb ideig napirenden van. A „Mi ér meg” című sorozatunk például úgy indult, hogy láttuk, hogy egyre többen vállalnak külföldön munkát, vagy döntenek úgy, hogy nem Magyarországon akarnak élni. Azt gondoltuk bemutatjuk azokat a helyeket, ahova a magyarok mennek. A menekültekről szóló Megát tavaly decemberben terveztük meg, amikor már látszott a nemzetközi és hazai sajtóban, hogy ez előbb-utóbb meghatározó téma lesz. Ezen két újságíró dolgozott nagyjából két hónapot, ami alatt az anyag szöveges, képes, videós tartalmi része áll össze. Eközben mi Ábrissal elkezdtük kitalálni az anyag vizuális koncepcióját, hogy honnan hova fusson ki a történet. Itt külön érdekes volt, hogy miközben mi dolgoztunk a témán, folyamatosan egyre központibb kérdés lett a menekültügy: elindult a kormányzati kampány, elkezdett épülni a kerítés.

Jobban illeszkedik az online médiához ez a multimédiás tartalomgyártási személet?

Orosz Csilla: Minden formátumnak megvan a létjogosultsága, a téma dönti el, hogy abból egy rövid cikk, egy négyperces videó, vagy egy Mega-anyag lesz. Ha a mozgóképes tartalmat nézzük, akkor az biztosan elmondható, hogy a figyelem fenntartására az online felületeken fokozottabban kell figyelni, bár ez minden filmes műfajra igaz.

Orosz Csilla

Lebhardt Olivér: Nehéz általában online videóról beszélni, mert teljesen másképp kell elkészíteni, megvágni egy Facebookra szánt videót, mint egy youtube-ost. Nem beszélve arról, hogy sokan mobilon nézik a tartalmat, amire megint más formátum passzol. Nálunk még annyira nem jellemző, de vannak médiacégek, amelyek a Snapchatre is külön videókat készítenek. Amikor egy Mega-anyaghoz készítünk mozgóképet, akkor az leginkább egy filmhez, portréhoz hasonlít, amiben az ember van a központban, itt nyugodtan lehetnek hosszúak a snittek, közeliek a képek. Egy Facebookra szánt hírvideó esetében maximum 20-30 másodpercünk van, hogy elmeséljük a történetet, akkor szöveg és néhány vágókép kell.

Miért ennyire hangsúlyos a mozgókép és a multimédiás anyag a VS.hu-n?

Lebhardt Olivér: Az induláskor biztos volt, hogy a VS.hu-nak kell valamilyen megkülönböztető jegy. Ez szinte spontán, az alapító csapat személyes habitusából a dizájntudatosság lett, a videó és a kísérleti multimédiás formátumok. Magunknak úgy fogalmaztuk ezt meg, hogy „szélessávú” tartalmat kell létrehozni, ami a nagyközönségnek szól, de ugyanakkor vizuálisan nagyon hangsúlyos és igényes, pont úgy, ahogy egy hollywood-i blockbuster, csak épp az online újságírásban.

Orosz Csilla: A vizuális irány kialakításában és megtartásában nyilván sokat segít, hogy a videós kollégák egy része a művészeti felsőoktatásból jön, így egy kreatív látásmódot tudnak hozzátenni az újságírói megközelítésekhez.

Gryllus Ábris: A VS.hu nagy szerencséje, hogy friss és dinamikus, ezért folyamatosan meg tud újulni. Ha mi kitaláljuk, hogy holnaptól minden kék legyen az oldalon, akkor átszínezzük, és az olvasók sem fognak megdöbbeni ezen, mert nincs mögöttünk egy súlyos történelmi örökség, ami szabályok közé szorítana minket. Ráadásul az indulás óta többször megújult az oldal, amit folyamatosan javítunk: ha valami működik egy helyen máshol is használni kezdjük, ha pedig nem, egyszerűen kidobjuk.

Gryllus Ábris

Lebhardt Olivér: Ennek a működésnek a másik előnye a tartalomgyártás során is visszaköszön. A folyamatos fejlesztések során ugyanis újságíró, fotós, grafikus, és programozó együtt dolgozik, közösen hoz létre valamit. Ugyanez a munkamódszer szükséges a multimédiás anyagoknál is. Mivel van gyakorlatunk abban, hogy különböző szakmák képviselői szorosan együtt dolgozzanak, az önkormányzati választások előtt például – nem viccelek – egy óra alatt terveztük meg a választási aloldalunkat. Ez azért volt lehetséges, mert egy csapatban megvolt hozzá az összes tudás: a választási törvénytől, az adatvizualizáción át egészen a programozásig.

Kevés médiacég engedi meg magénak, hogy ennyi erőforrást fordítson egy-egy tartalomra. A VS.hu-nál honnan van erre pénz?

Orosz Csilla: Attól még, hogy egy mozgóképes anyag jó, nem biztos, hogy sokba kerül. Egy animáción például lehet, hogy csak egy ember dolgozik pár napot. Ráadásul az, hogy egy-egy Mega-anyagon dolgozik 3-4 ember, az nem azt jelenti, hogy ők abban az időszakban csak ezzel foglalkoznak.

Lebhardt Olivér: Ha külön kiszámolnánk, hogy mekkora a költsége egy Mega-anyagnak, akkor az valószínűleg megijesztene sokakat, de a ha egyben nézzük a teljes szerkesztőséghez képest a költségeket, ez a szám már mindjárt nem olyan magas. És mivel az oldal egyik legfontosabb megkülönböztető jele a minőségi, multimédiás tartalomgyártás, ezért erre mindenképpen költeni kell.

A magyar online médiapiac mégis arra tart, hogy kisebb szerkesztőségek, egyéni kommentekkel ellátott, de újrahasznosított tartalommal tudnak üzletileg életképes médiumokat fenntartani. 

Lebhardt Olivér: Valóban el lehet érni egy viccesnek tartott videó posztolásával is százezer kattintást, amit mi egy Mega-anyaggal elérünk, de kattintás és kattintás között hatalmas különbség van. A snowfall formátumot egyébként azonnal nyereségessé tudnánk tenni, ha piacra dobnánk ezt a formátumot márkázott tartalomként. Az első ilyen anyagunk már meg is jelent, a Volvónak készítettük.

Ha a VS.hu lényege a szélessávú tartalomgyártás, miért dolgoztok fel naponta több száz rövidhírt?

Lebhardt Olivér: Ezen a piacon muszáj elérni egy méretet, hogy érdemes legyen egyáltalán csinálni bármit. Egy ekkora szerkesztőséget nem lehet eltartani napi száz-százötvenezer látogatóval. Ahhoz pedig, hogy több legyen, kellenek a hírek. a rövidebb cikkek és azok a sztorik, amiket az olvasók a VS.hu-hoz kötnek. Mostanra egyre több olyan hírünk van, amit átvesznek a nagyobb hírportálok. A magas látogatószámot a hírtartalom szállítja, a megkülönböztethetőséget pedig a multimédiás anyagok és szélesvásznú stratégia.

Ebben a cikkben bővebben is olvashat arról, mi inspirálja Gryllus Ábrist, a Vs.hu art directorát

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A cég áprilisban hozza ki a Pepsi Cafét, kétszer annyi koffeinnel.

Mikor kell igazán beindítani a hájpot? Saját közösségi csatornákra érdemes koncentrálni, vagy jobb, ha más oldalakon indul be beszélgetés a filmről?

Az emberi sokszínűség áll a karácsonyi reklám középpontjában.

Az ügynökség a klasszikus kékben is meglátta a potenciált.

hirdetés
hirdetés

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók