hirdetés
hirdetés
hirdetés

„El kell lépni attól, hogy lélegző billboardnak tekintsük őket”

Sokféle, eltérő hangvételű – kritikus, lelkes, töprengő – szakmai véleményeket fogalmaztak meg a nyári Kreatív magazinban szereplő influencer összeállításunk résztvevői. Ez ugyanis a lapszám egyik fókusztémája. Az összeállításból az derül ki, hogy máig ellentmondásos a terület, sok megoldandó kérdés, probléma akad. A fókusztémánkban éppen ezért a legfontosabb érintetteket, az ügyfeleket, ügynökségeket és influencermenedzsment-cégeket kérdeztünk meg, hogy miként látják a területet, és mit gondolnak, hogyan fog kinézni az influ marketing jövője. Hármat már korábban bemutattunk, most újabb három következik: Telekom, Special Effects Media és Fastbridge.

hirdetés

Ebben a korábbi cikkben a SPAR Magyarország, a Star Network és a Positive Adamsky vezetőinek gondolatait olvashatjátok, az újságosoknál kapható teljes összeállításban pedig megszólalnak még a HPS, a Greenroom és az Uniomedia szakemberei; a Fiat Chrysler, a Coca-Cola, a UPC Magyarország, a Rauch és az Adidas döntéshozói; valamint a 4Kids Network, a NuHeadz, és a Post For Rent vezetői.

A többi megszólaló szintén nagyon izgalmas véleményét megtaláljátok a Kreatív nyári lapszámában az újságosoknál. Részletes elérhetőség a cikk alján!

(A nyitóképet egy best of TikTok India videókból készített Youtube-videóból vettük.)

 

El kell lépni attól, hogy lélegző billboardnak tekintsük őket

Kovács András Péter, a Magyar Telekom marketingkommunikációs vezetője

„Amennyiben ellépünk attól a gondolattól, hogy az influencert csak egy »lélegző billboardnak« vagy »emberi vonásokkal felruházott display-nek« tekintjük, akkor meglehetősen sok probléma merül fel ezen a szakterületen. Általában – ha mélyen magunkba nézünk – tömegkommunikációra szeretnénk használni úgy, hogy feladatának elsősorban egyrészt a termékmegjelenítést, másrészt az eseménybeszámolót tartjuk” – fogalmaz a probléma gyökeréről a Magyar Telekom marketingkommunikációs vezetője.

Kovács András Péter szerint ehelyett az volna a helyes út, ha az influencerrel közösen, annak követői bázisa számára is hitelesnek maradva, együtt hoznának létre valami közös történetet. Ehhez dedikált időre és dedikált témafelelősre volna szükség akár ügyfél-, akár ügynökségi oldalon. „Ha ezt egy újfajta, érdekes, izgalmas co-kreálásnak tekintjük – és én hiszek abban, hogy annak kell tekintenünk – akkor úgy kell viszonyulnunk hozzá, mintha tartalmat gyártanánk egy abban jártas, vagy legalábbis adott területen kellőképpen izgalmas külső személyiséggel. Nem lehet az influencer a hagyományos médiamix része, ahova majd »leadunk egy posztot, írunk egy copyt, jóváhagyunk egy videót«.”

Ez szerinte nem könnyű, sőt, nagyon nehéz. „Egyrészről mert még tanulnunk kell ezt a fajta kollaborációt, másrészről pedig sokkal jobban kell(ene) egymásra figyelnie a megrendelőnek és a tartalom-előállítónak – jelenleg mindketten egy minél gyorsabb teljesítésben érdekeltek, ezért sokszor formális a viszony. A Telekomnál mi általában történeteket keresünk, és ha ehhez kapcsolódik egy véleményvezér, annak nagyon örülünk.”

Kovács András leginkább a több közös munkát látná szívesen a piacon, ahol nem kész formátumhoz keresnek szponzort. „Ahol nem a heti hat szponzorált posztból hiányzó kettőt kellene kitölteni egy termékkel. Együtt gondolkozást, együtt ötletelést, közös új formátum létrehozását szeretnék, amelyben jelen van az influencer személyisége és a márka alapvető értékei” – mondja, majd hozzáteszi azért, hogy szerencsére egyre több ilyen megoldás születik.

A jövőt illetően egy sokkal transzparensebb világot képzel el, ahol az ügyfél tudja, mi van a számok mögött követőkben, engagementben. „Kipukkan talán a több százezer követős hazai influencer-lufi, ami nem baj, mert az a szép egy véleményvezérben, hogy valamilyen szegmensnek, kulturális közegnek, korosztálynak ő az etalon. Így homogénebb követői csoportok jönnek létre, melyek sokkal célozottabb, végül relevánsabb tartalmak előállítását eredményezik majd az influencer együttműködésből.”

 

A mikroinfluencer kampányok csökkenésére számítunk

Szabó Zsolt, a Special Effects Media vezérigazgatója

„Szabályozatlan és szervezetlen piacon dolgozunk, ahol az ügyfél, az ügynökség és sok esetben az influencerek is próbálják maguk megoldani a kampányokat segítség bevonása nélkül, ami oda vezet, hogy nehezen azonosíthatók a felelősségi körök, és maga a munkafolyamat is esetleges, így sokszor a határidők tartása és a márkabiztonság nem garantálható” – sorolja a gondokat a Special Effects Media vezérigazgatója.

Úgy véli, a YouTube-jogkezelő cégek érdekeltek leginkább abban, hogy a youtuber hosszú távon is fenntarthatóan fejlődni tudjon. „Fontos lenne mindenkinek belátnia, hogy ahhoz, hogy az értéket hordozó influencerek a jövőben is elérhetők legyenek a márkák számára, mi is nagyon kellünk.” A piacon már vannak, akik között remekül működik a munkamegosztás, de olyan is akad, ahol a szereplők egymás feladatait igyekeznek átvenni. „Mi a Special Effects Mediában nem törünk ügynökségi szerepre, az a célunk, hogy az ügynökségekkel gördülékenyen működjünk együtt.”

Ehhez szerinte arra volna szükség, hogy ahogy a médiapiacon megkülönböztetünk kreatív, pr- vagy médiaügynökségeket, úgy az influencer-ügynökségeket, a YouTube vonatkozásában az MCN-eket is külön kategóriába kellene sorolni, és ehhez megfelelő munkafolyamatokat kialakítani.

A jövőre vonatkozóan arra számít, hogy erősödni fognak a márkabiztonsági és minőségi szempontok, ezek miatt a legnagyobb, legjobb minőséget előállítani képes influencereket lesz érdemes használni. „A mikroinfluencer kampányok csökkenésére számítok, legalábbis abban az értelemben, hogy mekkora számú mikroinfluencert von be egy márka – egyszerűen nem hatékony és nem megvalósítható a sok-sok kicsi influencer felületen keresztül az üzenet következetességének és a márka biztonságának a garanciája.”

A másik jelenség, amire a Special Effectsnél számítanak, hogy a YouTube-on egyre nagyobb teret nyernek majd a műsorszerű tartalmak. „Megérett a piaci helyzet arra, hogy egy-egy produkció esetében megfontolják a tartalomtulajdonosok, hogy az vajon tévében vagy YouTube-on lehet sikeresebb. A fiatalabb rétegeket célzó tartalmak esetében ez már lehet a YouTube.”

 

Amikor kell, improvizálunk

Tőrös Balázs, a Fastbridge kreatívigazgatója

„Egy ideális világban az ügyfél a briefet, a büdzsét és a szabad kezet adja, az ügynökségek pedig közösen, korrekt határidővel dolgoznak, természetesen a tartalomgyártó bevonásával az egyedi koncepciókon. A fékek és ellensúlyok rendszerének működnie kell, de minden érintett oldalnak feszegetnie kell a kollaboráció határait” – véli Tőrös, aki a Fastbridge-et egyébként szerencsés helyzetben lévőnek tartja ebből a szempontból, mert olyan ügyfelekkel dolgoznak, akik vagy már tisztában vannak az influencerekkel való együttműködés sajátosságaival, vagy rájuk bízzák magukat, és elfogadják a véleményüket. „Ha mégis borul a bili, akkor a szakértői státuszunk a legtöbb esetben segít a meggyőzésben. Amikor meg nem, akkor improvizálunk.”

Ő is kiemeli, amit többen felemlegetnek, hogy a piac egyelőre nem képes elegendő számú, kellően nagy elérésű tartalomgyártót kitermelni. Akik felértek a csúcsra, sokszor sztárallűröket vettek fel, nehézkes velük az együttműködés, és ahogy Tőrös fogalmaz, „szüzek akarnak maradni egy hardcore üzleti szituációban.” Az utánpótlás ehhez képest lelkes, de sokszor nem rendelkezik elég nagy követőtáborral. Szerinte ezen sokat lehetne segíteni az utánpótlás felgyorsított nevelésével, többek között az influencer-ügynökségen belüli, népszerűséget növelő tartalmi kollaborációk segítségével.

Rámutat: ha a Facebook mélyrepülése tovább folytatódik, akkor egyre nagyobb teher fog hárulni a már most is kritikusan szennyezett Instagramra. A kreatívigazgató ezért bízik abban, hogy egyre több olyan tartalomgyártó lesz, aki el tud mozdulni a stockszagú termékmegjelenítésektől, és valóban be tudja építeni a mondanivalójába az adott terméket.

A YouTube diadalmenete szerinte tovább folytatódik, és a mainstream mellett megjelennek és megerősödnek a niche csatornák is, amik nagyobb mozgásteret adnak majd a hirdetőknek. „Ezzel összefüggésben sok munkát várok ügyfél- és ügynökségi oldalon egyaránt, mert a piac töredezettségével hamarosan nem lehet majd egy-két tartalomgyártóval végigvinni egy kampányt” – mondja.

 

Hol találod meg a Kreatívot? Hát az újságosoknál!

Ezekbe a Relay és Inmedio üzletekbe szállítjuk a Kreatívot:

Budapest: Allée, MOM, Mammut, Hegyvidék Központ, Aréna, Savoya Park, Campona, budaörsi Tesco, óbudai és soroksári Auchan, Váci utca, Városház utca, repülőtér T2

Batthyány tér HÉV, Deák tér, Kálvin tér, Ferenciek tere, Árpád híd, Örs vezér tere, Déli pályaudvar, Klinikák, Népliget, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Blaha Lujza tér, Ferenc körút megállók

Debrecen (Malompark, Tesco, Árkád, vasút), Győr (Árkád és Győr Plaza), Kecskemét (Március 15. utca), Komárom (Igmándi utca), Miskolc (Tesco, Auchan), Nagykanizsa (pláza), Nyíregyháza (Korzó), Orosháza (vásárcsarnok), Pécs (Árkád), Sopron (Széchenyi tér, Tesco), Szeged (Árkád), Székesfehérvár (Alba Plaza, Auchan), Szolnok (Volán üzletház), Szombathely (vásárcsarnok, vasútállomás), Tatabánya (Vértes Center), Veszprém (Kossuth utca, buszpályaudvar), Zalaegerszeg (Tesco, buszpályaudvar)

Ha inkább online rendelnéd meg a példányodat vagy szétnéznél az előfizetési csomagok között, akkor erre tovább!

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés