hirdetés
hirdetés
hirdetés

Egyre több az illegális építési reklámháló

Egyre több az illegális  építési reklámháló Budapesten. A szakmai szervezetek szerint hamarosan szigorú ellenőrzés várható. Még nem tudni, hogy kényszerbontás vagy a reklám jogszerűtlenségének jelzése, és ezzel a reklámozott márka stigmatizálása történik-e?

hirdetés

Egyre több az építési hálón elhelyezett reklám. Nem véletlenül: ez a médium jó a reklámozott márkának, jó az építkezőnek, mert nemcsak hozzájárulást jelent az építési költségekhez, és a járókelőknek is,  hiszen sokkal szebb egy színes reklám, mint a szürke poros üres háló. 

Az óriási épülethálók egy része azonban illegális. Szelei Szilárd a JCDecaux Hungary társ-vezérigazgatója és az Önszabályozó Reklámtestület közösen tenni akarnak az egyre súlyosbodó káosz ellen, ezért összefoglalták, mi a helyzet az épülethálós médiumokkal.

Szerintük sokan nincsenek tisztában azzal, hogy az építési reklámhálók tekintetében a helyi (kerületi) önkormányzatok, illetve ott, ahol a főváros a tulajdonos, maga a Fővárosi Önkormányzat az általános reklámberendezésekhez képest rendeletükben speciális követelményeket állapítanak meg. Ha valaki nem tartja be ezeket az előírásokat – ideértve többek között a szükséges engedélyek hiányát, valamint az engedélyektől eltérő kihelyezést is -, úgy a reklámkihelyezés jogellenesnek minősül. A jogellenes kihelyezés következményeit a vonatkozó rendeletek egyértelműen rögzítik.

Miből látszik, hogy egy háló illegális?

„A szabályokat ismerők számára sok reklámról már első pillantásra kiderül, hogy melyik nem rendelkezik engedéllyel, ugyanis csak építési hálóra lehetne ilyen reklámot kihelyezni" - kezdi a probléma ismertetését Szelei Szilárd a JCDecaux Hungary társ-vezérigazgatója, és hozzátette: ahol nincs építkezés, csak a kifeszített reklámháló látható, ott bizony erős a gyanú, hogy valami nem stimmel.

Egyes szabálytalanságok azonban nem ismerhetőek fel egyből, hanem kizárólag a vonatkozó önkormányzati, hatósági követelmények ismeretében válnak egyértelművé. Emellett gyakran tapasztalható, hogy a reklám felületéül szolgáló állványzatot nem az előírásoknak megfelelő módon építik fel, vagy maga a reklám olyan helyre kerül , ahol az önkormányzati rendelet egyértelműen tiltja azt.

A reklámok kihelyezéséhez ráadásul nem elegendő, ha a közterület-használati engedély áll a médiacég rendelkezésére, ugyanis – mint azt a vonatkozó közterület-használati rendeletek is rögzítik – önmagában a közterület használati engedély nem pótolja a jogszabályokban előírt egyéb (pl. építésügyi, egészségügyi, rendészeti, stb.) hatósági, szakhatósági engedélyek, hozzájárulások, nyilatkozatok beszerzését, bejelentések megtételét.

E körben is kiemelendőek az önkormányzatok településképi előírásai, melyek be nem tartása, így például a településképi bejelentés elmulasztása ugyancsak bírsághoz, illetve a reklám eltávolításához vezethet. Ezen követelmények ráadásul nem csak a közterületinek minősülő elhelyezések, hanem a magánterületen lévő táblák tekintetében is kötelező erővel bírnak.

Illegális épületháló bontása Moszkvában 2012-ben
Illegális épületháló bontása Moszkvában 2012-ben

"Úgy tűnik, hogy az ilyen reklámok mennyisége már oly mértékben szemet szúrt az önkormányzatnak, hogy szigorúbb ellenőrzés várható" – hívta fel a figyelmet Szelei Szilárd a JCDecaux Hungary társ-vezérigazgatója.

"Emlékszem, hogy néhány éve az engedély nélkül telepített táblákat az ingatlan tulajdonosa felülragasztotta – „jogszerűtlenül elhelyezett reklám” – felirattal. Mindegy tehát, hogy hol kerül a porszem a gépezetbe, vagyis hogy kerülhetnek ki az ilyen reklámok, a helyi építési hatóságok – helyi önkormányzat - engedélye nélkül, de mindenképpen a reklámozott márkára vetne rossz fényt egy ilyen felirat. Ezért feltétlenül fontos, hogy a márkatulajdonos kérje be az engedélyt még a reklám kihelyezése előtt" – figyelmeztet Fazekas Ildikó az ÖRT főtitkára.

"Mindent elkövetünk, hogy a jogszerűen kihelyezett óriásreklámok kihelyezési lehetősége megmaradjon, mert meggyőződésünk, hogy ez valóban egy mindenki számára kiváló lehetőség. Sok szép ház és így a város köszönheti a felújítás lehetőségét a reklámnak, arról nem is beszélve, hogy az építési háló egyedi, kreatív megfogalmazást tesz lehetővé, amit mindenki szeret, a reklámozó és a fogyasztó is" – tette hozzá Szelei Szilárd.

Mi történik az illegális épülethálókkal? 

Az első lépés az, hogy az illetékes hatóság felszólítására - az általa szabott határidőn belül - a jogellenesen kihelyezett reklámberendezést el kell bontani és az eredeti állapotot helyre kell állítani, amennyiben pedig ez nem történik meg, úgy a hatóság jogosult a bontást és a helyreállítást- természetesen a kötelezettségszegő költségére maga, vagy az általa megbízott társaság útján elvégezni.

A fentiek mellett még bírság kiszabására is sor kerülhet, amely a jogellenesség időtartama és súlya szerint akár az egyébként irányadó közterület-használati díjtétel tízszerese is lehet.

Sajnos az építési reklámhálók mennyiségi növekedése a jogszerűtlenül - a megfelelő engedélyek nélkül - kihelyezett reklámok elszaporodását is eredményezte, amely magukra a reklámozókra is hatással lehet. Mindamellett, hogy ha a hatóság megállapítja, hogy a kihelyezés jogellenes volt és eltávolítják a hirdetést, az esetleges negatív sajtóvisszhang is rombolhatja a reklámozó üzleti jó hírét.

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tisztességtelen módon reklámozták a Black Friday-es akciókat. 

A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) ötödik alkalommal hirdette meg az Employer Branding Awardot az idei év elején. 

Az EY nemzetközi felmérése szerint a fogyasztók szorongása a korlátozások feloldása után is megmaradt.

A cél az új szlogen bevezetése, a hazai gyártás, illetve a márka és Szikszó város kapcsolatának tudatosítása.

De Bayer Zsolt fröcsögését és a Híradó sajátos szerkesztési gyakorlatát már nem büntette a Médiatanács.

hirdetés
hirdetés

DIGITALIZÁLVA – ÚJ MEGOLDÁSOK SAVE THE DATE 07.23. 14:00

Hetedik alkalommal rendezzzük meg content marketing versenyünket, amelyre most megújult kategóriarendszerben jelentkezhetnek az ügynökségek, médiumok és a megbízói oldal képviselői az elmúlt év legjobb tartalomalapú marketingmegoldásaival.

Bemutatjuk a GyártásTrend első, letölthető online webinárját! #FACTORY Insight - II. rész: Autóipari technológiák. A szakmai anyag egy hónapig elérhető!

A Kreatív második alkalommal hirdeti meg az Influt, a közösségi márkavezérek versenyét, melyre az elmúlt év legjobb, influencerek bevonásával készített marketing-, PR- és kommunikációs kampányait és aktivitásait várjuk.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.