hirdetés
hirdetés
hirdetés

Én csináltam

Dizájnmenedzser

Dizájnmarketing-szövetség létrehozását kezdeményezi Nemes Bálint, az Idom Design ügyvezetője, akinek álma, hogy a magyar formatervezés branddé váljon. Évek óta dolgozik fiatal magyar formatervezőkkel, cégét is azzal a céllal alapítota, hogy segítségével az alkotók és a megbízók egymásra találjanak.
hirdetés
Testnevelő tanár vagy és közgazdász. Hogyan fér ez össze a dizájnnal?
A családban van egy dizájner, az öcsém ipari formatervező lett, úgyhogy végigkövettem az ő pályáját, egészen a gyerekkori homokvárépítéstől mostanáig. Igaz, hogy testnevelő tanár az első végzettségem, de hamar rájöttem, hogy ez nem az én karrierem. A közgáz már sokkal közelebb hozott a választott területhez, a dizájnhoz. Sokszor más a szemléletem, mint az alkotóké, akiknek megpróbálom a tehetségét értékesíteni. Szerintem az a jó, ha mindenki azt csinálja, amihez a legjobban ért. A tervező tervezzen, a közgazdász pedig kössön üzletet.

Ezzel a céllal hoztad létre az Idomot?
Igen, az Idom a kezdeti ipari formatervezésen kívül ma már több területtel foglalkozik, például textil- és csomagolástervezéssel, webdizájnnal, enterirőrrel. Az Idomnál tulajdonképpen dizájnproducer vagyok, aki a terveket úgy fogja fel, mint egy forgatókönyvet, a tervező pedig nem más, mint a rendező. Amikor létrejön az adott termék, akkor segítek a bevezetésében, kommunikációjában.

Majdnem sikerült az Ikeába betörnötök. Mi volt a buktató?
A Fűtál nevű tárgyunkkal jutottunk be az Ikeába. A magyarországi beszerzési osztályon tetszett a terv, kivitték a svéd központba, ahol szintén nagyon pozitívan nyilatkoztak, azt mondták, hogy forgalmaznának belőle évi négyszázezer darabot. A gyártás a mi feladatunk lett volna, úgy terveztük, hogy az ár miatt ezt Kínában bonyolítjuk le. De még ez sem volt elég olcsó az áruháznak, hiszen olyan összegért vették volna meg, hogy csakis veszteségesen tudtuk volna eladni. Úgyhogy ez a projekt végül nem valósult meg, és nem volt idő a szponzorkeresésre sem, a bankok pedig nem kínáltak megfelelő segítséget.

Hasonló esetekben segítene a megálmodott szövetség?
Igen, az elképzelések szerint a Magyar Design Marketing Szövetség révén könnyebben találhatnánk támogatókat. Az lenne az igazi, ha az állam is garanciát vállalna, hiszen a fomatervezők sikere Magyarország imázsához is hozzájárulna. Jó példa erre Írország, ahová állami támogatással külföldi formatervezőket hívtak, és ők alapozták meg az ország dizájnhírnevét.

Miért éppen egy szövetség alapítását kezdeményezed?
Néhány éve beleástam magam a dizájn világába, és azt láttam, hogy az ipari formatervezők mögött nincs olyan szakmai szervezet, amely tudná, hogyan kell kommunikálni. Az a tervem, hogy a magyar dizájn márkanév legyen Európában. Ennek alapját pedig hasonlóan képzelem el, mint a magyar borok érdekében létrehozott bormarketing-szövetséget. Bár a dizájnnal foglalkozó szervezet még igencsak gyerekcipőben jár, néhány csatlakozóról – mint például a DDB és az Opennet – már be tudok számolni.

Miből gondolod, hogy a magyar alkotásokra lesz igény külföldön?
A nemzetközi site-okon látottak és a külföldi kiállításokon tapasztaltak számomra azt mutatják, hogy a magyar iparművészek megállnák a helyüket a határon túl is. A magyar alkotásokból ugyanis sajátos kelet-középeurópai íz, fifika, ötlet árad. A külföldieket egyelőre úgy próbáljuk elérni, hogy szállodákban állítunk ki néhány iparművészmunkát, például engedélyt adott erre a Boscolo-lánchoz tartozó New York Palota is.

Az elmúlt években több dizájnversenyt is szerveztél. Volt ezeknek valami gyakorlati hasznuk?
Három pályázatot írtunk ki a Malibu reklámajándék-forgalmazó céggel közösen. Itt születtek olyan tervek, amelyek azóta gazdára találtak. Például a fenékpárnaötletet – amelyet a pályázó a fesztivállátogatóknak talált ki, hiszen az övre erősített párnával bárhol le lehet ülni – a British American Tobacco (BAT) nevű dohánycég vette meg, és tavaly a Szigeten meg is jelent vele. Eladtunk egy speciális, frizbiként is használható sörtálcát is a Heinekennek. Egyébként szinte gombamód szaporodnak a dizájnversenyek, és úgy látom, hogy egyre kevésbé érdemes ilyet kiírni, mert a fiatal formatervezők legtöbbször nem új dolgokat terveznek, hanem a diplomamunkájukat adják le, akár több versenyre is.

Az Idom reklámajándékok tervezésével is foglalkozik. Mernek vállalni a megbízók vagány, különleges dolgokat?
A már említett Malibu megbízásából terveztünk olyan formatervezett alkotásokat, amelyek kifejezik magát a céget, és túlmutatnak a ma már unalmassá vált logós tollon vagy esernyőn. Dolgoztunk a magyarországi és a szlovák Heinekennek, a BAT-nak és a Camelt forgalmazó JTI-nek, de azért azt látni kell, hogy a hazai megbízóknak egyelőre egyszerűbb egy katalógusból kiválasztaniuk egy pólót, és azt felcímkézni egy logóval. Ha velünk dolgoznak, akkor időt kell áldozni arra, hogy megismerjük egymást, hiszen a közös munka során többször beszélgetünk, hogy az adott tárgy minél jobban tükrözze a céget. Egyébként nemrégiben megkeresett minket a tizenhat országban jelenlévő Inspirion reklámajándéktárgy-forgalmazó cég, hogy legyünk a tervezői csoportjuk. A dizájnereink most éppen egy gyerekzáras öngyújtón dolgoznak nekik, és ezt valószínűleg szabadalmaztatni is fogjuk.

Nemes Bálint
Nemes Bálint eredeti szakmája szerint testnevelő tanár és közgazdász. Egy év tanári pálya után váltott: dolgozott ügynökségi oldalon a Roxernél, majd saját modellügynökséget alapított, amelyben ma már csak tulajdonosként vesz részt. Az Idom Design dizájncéget két évvel ezelőtt hozta létre. Életcélja, hogy egy nemzetközi súlyú dizájnstúdiót vezessen.
(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Március óta dolgoznak együtt és az eddigi tapasztalatok alapján még sokáig tart majd a közös munka.

„Ez még csak a kezdet” – nyilatkozta a siker kapcsán az Iposos elnök-vezérigazgatója.

35 kamionra kerültek fel azok a gyerekrajzok, amikkel a baleset-megelőzést szeretnék segíteni.

A színésznő elment egy castingra és beválogatták A Tanár című sorozatba.

Az üzemeltetők szerint a külső alapján ítélő randioldal igazából egy társadalmi kísérlet.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés