hirdetés
hirdetés
hirdetés

Csók a halottnak? Vagy evolúciós lépcsőfok a netes híroldalak támogatási programjai?

A 2018-as év sok mindennek volt az éve Magyarországon, most nem listázom, ne piszkáljunk be sem gyógyult, fájdalmas sebeket. E sok minden mellett azonban az internetes újságok olvasói támogatásának az éve is volt. Mit hozhat ezen a piacon a következő egy-két év? Nádori Péter írása a Kreatív decemberi számából.

hirdetés

Október 1. óta él az Index támogatói programja. Az önbizalomtól duzzadó Nincs másik szlogennel, dedikált oldallal, horrorsokk-kampánnyal (az oldal teljes elsötétítésével) indult akcióban az első szűk két hónap alatt 92 és fél millió forintot utaltak a portált működtető Index.hu Zrt. számlájára az olvasók. Az oldalon megtalálható, hogy különböző mérföldköveket elérve mit fog megvalósítani a szerkesztőség. Még több vidéki riportra és például a szerkesztőségi rendszer fejlesztésére eszerint már megvan a pénz, de a magam részéről leginkább azért drukkolok, hogy összejöjjön további hét és fél millió, és beköszöntsön a még több korrektor kora. 

Nagyjából fél évvel korábban, az országgyűlési választások másnapján, április 9-én indult a HVG hetilap és a Hvg.hu Pártoló Tagság kezdeményezése. Az évi 6000, 12 000, illetve 36 000 forintos csomagokhoz különböző dolgok járnak: többek közt van szerkesztőségi túra, közös mozi és a hetilaphoz való digitális hozzáférés is. Április óta több mint négyezren lettek pártoló tagok vagy küldtek különböző összegű, egyszeri támogatást a HVG Kiadó Zrt.-nek. A befolyt pénz közel 40 millió. A legutóbbi, november elején tartott szerkesztőségi látogatáson hetvennél több támogató vett részt. 

Hasonló összegről, 41 millió forintról számolt be a 444 idén júniusban – náluk akkor volt egy éve nyitva a támogatás lehetősége. Idén februárban hirdették meg aztán külön támogatható projektként a 444 jó hely Budapesten című könyvet és a vagabund híroldal szerzőivel közös támogatói étkezések lehetőségét; utóbbi ára 50 000 forint volt. A projekt több mint 21 millió forintot hozott a Magyar Jeti Zrt.-nek (amiből persze ki kellett nyomtatni a köteteket és ki kellett fizetni a kaját is). 2018-ra támogatásokból nagyjából 50 millió forintra számítanak – amiben nincsenek benne a könyvhöz és a hasonló projektekhez dedikáltan érkező pénzek. 

A három tartalomszolgáltatásban közös, hogy mindegyik változatos témákat feldolgozó, jelentős mennyiségű tartalmat termelő, profitorientált vállalat által kiadott híroldal, ami elvileg reklámbevételekből termel nyereséget. Az alapmodelljük más tehát, mint a támogatásgyűjtésben veteránnak számító, mondjuk így, rokon szakmát űző Átlátszónak és Direkt36-nak. A tényfeltáró-aktivista, ebből a szempontból túlzás nélkül vizionáriusnak mondható Átlátszó 2011 óta fogadja a mikrodonációkat; tavaly 44 millió forintot kaptak, idén valamivel többet várnak. Az ex-origósok által gründolt nyomozó-újságíró műhely, a Direkt36 2015-ben eleve gyűjtéssel indított; tavaly 25 millió forintot kaptak magánszemélyektől, idén pedig 30 millió fölötti összegre számítanak. 

Az öt említett médiaműhely 2018-as támogatói bevétele tehát összerázva megközelíti, akár meg is haladhatja majd a 300 milliót úgy, hogy a HVG programja tavasszal, az Indexé csak ősszel indult. Ez éppen annyi, amennyit az idén januárban zárult, a legjobb indulattal is csak elhibázottnak minősíthető elképzeléséhez, a szakújságírók új hajnalával csábító Politishoz össze akart szedni Dudás Gergely, az Index egyik korábbi főszerkesztője. Ami persze véletlen egybeesés, de tény, hogy ennyiből – illetve nem beláthatatlanul többől – akár már fenn is lehet tartani egy folyamatos hírszolgáltatást nyújtó és nyomozó projektekre is alkalmas internetes szerkesztőséget. 

A 300 millió szép számnak tekinthető, ami még szebb lehet jövőre, ha az eddigi tendenciának megfelelően egy kicsit minden érintett növelni tudja a bevételeit ezen az ágon. Az viszont „csúnyának” ítélhető, hogy lapzártakor még a legnépszerűbb Indexet támogató emberek száma is csak 8500 körül volt – miközben a hivatalos mérés nyilvánosan hozzáférhető legfrissebb (augusztusi) adatai szerint naponta közel 600 ezer, havonta pedig 2,6 millió ember keresi fel a portált. 

Hogy ez igazából mennyire csúnya, az viszonyítás kérdése. A brit The Guardian „tagsági” programja 2014-ben kezdett, és idén november közepén tudatták a világgal igen hangsúlyosan, hogy támogatóik száma elérte az egymilliót. A Guardian kapásból elérhető adatai között persze nincs olyan, ami a magyar mérésekkel egy az egyben összevethető lenne, de némi kreativitással azért kiháromszögelhető, hogy ez az egymillió támogató a világszerte elért havi egyedi látogatók 1-1,5 százaléka lehet számításaim szerint (melyek módszertanát fedje jótékony homály, elvégre ezt az újságot szakemberek is olvassák), konkrétan 1,1 százalék. 

A nullszaldó felé törekvő Guardiantől nem találtam adatot arra, hogy pontosan mennyi pénzt kap a támogatóktól, de az április 1-én zárt üzleti évükről szóló beszámolóban fontos, a nyomtatott termékek bevételcsökkenését ellensúlyozni képes tényezőként emelték ki a programot. A magyar viszonyok között, ahol nemcsak a globális infokommunikációs trendek, hanem a kormányzat erőteljes törekvései is arra irányulnak, hogy a független média minél előbb szíveskedjen kipusztulni, ennek az új finanszírozási lábnak még nagyobb jelentősége lehet. 

A HVG bő fél év alatt összegyűlt négyezer támogatója ehhez képest a havi egyedi látogatók 0,2 százaléka körüli elkötelezett, kemény magot jelent, az Index pedig szűk két hónap alatt jutott valamivel 0,3 százalék fölé. Máskor zajlott meg máshol, de ezzel együtt is említést érdemel, hogy a Guardian programja ennél sokkal lassabban indult be 2016-ban, tehát a start utáni második évben voltak 0,2 százalék körül. Szóval semmiképp sem lehet azt mondani, hogy a magyar támogatói programok kétségbeesett hülyeségek, halottnak a csók, miközben látszik, hogy nagyon komoly erőfeszítésekre lesz szükségük ezeknek a médiumoknak ahhoz, hogy fenntartsák a lendületet, és egy-két éven belül egy nagyságrenddel több támogatójuk legyen. 

Mit hozhat ezen a piacon a következő egy-két év? 

  • Hát igen, például azt, hogy ez az egész egyre inkább úgy fog működni, mint egy piac. Valószínű, hogy az egyes műhelyek támogatói körei között jelentős átfedések vannak. Lesznek sokan olyanok, akik idén lelkesedésből, impulzusvezérelten akár három-négy helyre is adtak pénzt, de jövőre már lesz stratégiájuk, előre tervezetten utalnak majd ugyanannyit, de csak egy-két címzettnek. Küzdeni kell majd értük. 
  • Ezért még nagyobb szerepe lehet annak, amit egyébként minden szereplő kifejezetten átgondoltan, értelmesen, profin csinál: a támogatókkal való kapcsolattartásnak, az exkluzív izéknek, a rendezvényeknek, projekteknek és beszámolóknak. 
  • Ezen belül és ezen túl is egyre fontosabb lesz, hogy a támogatott műhelyek átlátható módon elszámoljanak a pénzekkel, és demonstrálni tudják, hogy amit az olvasóktól kapnak, azt kizárólag úgy és arra költik, ami meg volt beszélve. 
  • Az üzleti alapon működő híroldalak számára is szignifikáns bevételek érkeznek a támogatóktól, vagyis nem várható, hogy hirtelen leálljanak ezek a programok. Izgalmas kérdés, hogy a terület nonprofit úttörői – akik sokkal kevesebb felhasználót érnek el közvetlenül, így külön tiszteletet parancsolnak az eredményeik – hogyan reagálnak majd a zrt.-k megjelenésére a terepen. Nem egy jó forgatókönyv, amiben a reklámbevételekkel is rendelkező portálok előlük szívnak el pénzeket (még akkor sem, ha a nonprofitok előtt olyan pályázati, támogatási lehetőségek is nyitva állnak, amik a nyereségérdekelt keretek közt működő szerkesztőségek számára nem, az Átlátszó mindemellett még 1 százalékos felajánlásokat is fogadhat, 2017-ben 23,3 milliót kaptak így.

2018 annyit megmutatott, hogy a dolog működhet Magyarországon is. Hogy összesen pár tízezer embernél több bevonható-e a támogatók, pláne a rendszeres támogatók körébe... Hát ezt még nem tudjuk. A médiaellenes internetvilág és a nyilvánosságellenes magyar kormányzat a támogatást kérő műhelyek legjobb marketingesei, de az olvasói támogatások hazai kultúrája most fog csak kialakulni. Igazából még senki nem tudja, mit és miért várjon, illetve várhat a másiktól, hogy a támogatás inkább hitvallás (amivel kifejez valamit), vagy inkább tranzakció (amiért kap valamit a jó érzésen kívül is). Azt sem tudja senki, pontosan hogyan illeszthető össze az önkéntes adományok rendszere a médiaüzlet logikájával. 

Könnyen lehet, hogy három év múlva már világosan fogjuk látni, hogy a támogatói nekibuzdulások csupán szimpatikus evolúciós lépcsőfokot jelentettek egy olyan világba, amelyben a híroldalak csak azok számára elérhetők, akik előfizetnek rájuk. Kevesebb esélyt adok rá, de kizárni azt sem lehet, hogy egy-két portálszerkesztőség számára meghatározó, a fenntartás költségeinek 25-50 százalékát fedező források lehetnek majd a támogatások. És ugyanilyen könnyen lehet az is, hogy három év múlva bluetoothon fogják az agyunkba sugározni minden reggel a Magyar Idők aznapi számát. Becsüljük meg és támogassuk tehát a független médiát, amíg létezik. 

A cikkben szereplő vonatkozó számokért köszönet Kardos Gábornak (Magyar Jeti), Bodoky Tamásnak (Átlátszó), Nagy Iván Zsoltnak (HVG) és Pethő Andrásnak (Direkt36). 

Nyitóképünknek az Index támogatói kampányának grafikai elemét használtuk fel.

A cikk eredetileg a Kreatív decemberi számában jelent meg, amelyről erre írtunk bővebben


Hogyan juthatsz Kreatívhoz? Hát az újságosoknál!

A magazin gyönyörű, vaskos, 1290 forint, és ezekben a Relay és Inmedio üzletekben biztosan megtalálod:

Budapest: Allée, MOM, Mammut, Hegyvidék Központ, Aréna, Savoya Park, Campona, budaörsi Tesco, óbudai és soroksári Auchan, Váci utca, Városház utca, repülőtér T2

Batthyány tér HÉV, Deák tér, Kálvin tér, Ferenciek tere, Árpád híd, Örs vezér tere, Déli pályaudvar, Klinikák, Népliget, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Blaha Lujza tér, Ferenc körút megállók

Debrecen (Malompark, Tesco, Árkád, vasút), Győr (Árkád és Győr Plaza), Kecskemét (Március 15. utca), Komárom (Igmándi utca), Miskolc (Tesco, Auchan), Nagykanizsa (pláza), Nyíregyháza (Korzó), Orosháza (vásárcsarnok), Pécs (Árkád), Sopron (Széchenyi tér, Tesco), Szeged (Árkád), Székesfehérvár (Alba Plaza, Auchan), Szolnok (Volán üzletház), Szombathely (vásárcsarnok, vasútállomás), Tatabánya (Vértes Center), Veszprém (Kossuth utca, buszpályaudvar), Zalaegerszeg (Tesco, buszpályaudvar)

Ha inkább online rendelnéd meg a példányodat vagy szétnéznél az előfizetési csomagok között, akkor erre tovább!

 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A világhírű modell és hazai influencerek egyszerre küldik a fotóikat az sztratoszférába, hogy a Samsung űrszelfit csináljon nekik.

Ráadásul pont a sorozat 30. horrorkiadásában, a 666. epizódban.

Az UNICEF és az ACG plakátokkal hívja fel a figyelmet az alapjogokra, amelyek minden gyermeket megilletnek szerte a világon.

Így tiltakoznak az újságírói jogok korlátozása ellen.

Ez üzeni a Deutsche Telekom új kampánya, ami csak félig vicc.

hirdetés

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről, az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

A GyártásTrend ősszel folytatja országjáró Roadshow-ját, amelynek keretében a gyártó cégek használható tudást kapnak a digitalizációs ipar 4.0 megoldásokról.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

hirdetés
hirdetés