hirdetés
hirdetés
hirdetés

Bocsi, de máshogy

Hogy jutunk oda, hogy ez a film a nézők egy részében, a lelkiismeret-furdalás, a „szaranya / hálátlangyerek” érzetét keltse? Hutlassa Tamás, producer véleménycikke az anyák napi, reklámos ügyről.

hirdetés

Mielőtt szégyenkezve belátnám, hogy igazán rossz társaságba keveredtem, és hirtelen rájönnék, hogy ezért valójában egy „szarember” is vagyok, inkább felerősítem azon Facebook-ismerőseim hangját is, akik értetlenkedve fogadták a „Bocsi Anyu! film miatti felzúdulást (kampánybejelentő itt, ellenvélemény itt, Telekom reakció itt.) Azért is, mert ez az értetlenkedés az én véleményemhez is közel áll.

Világos, tiszta ajánlat

Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy miről is szól ez a film, mivégre is készült. A Bocsi Anyu! – Egy rendhagyó Anyák napja, egy reklámfilm (egy átfogó kampány része), célja a márkakommunikáció. A film üzenete, hogy ha ezért vagy azért nem sikerül személyesen találkoznod a számodra amúgy fontos emberekkel akkor: „egy üzenet, egy hívás vagy fotó megosztás olyankor is közelebb hoz titeket egymáshoz, amikor épp nem fér bele, hogy együtt legyetek.”

Világos, tiszta ajánlat, klasszikus képlet: neked van egy problémád, nekünk erre van egy megoldásunk.
A probléma azonosítása tökéletesnek tűnik, ezt az erős visszhang is igazolja, mindenki érti, így vagy úgy saját problémájának is tekinti.

Az alkalmat - amihez a márkakommunikáció kapcsolódik -, anyák napját önmagában is túlfűtött érzelmek kísérik, ezt összekapcsolni egy olyan problémával, ami hasonlóan erős érzelmeket vált ki, igazán nem ördögtől való, jó ötlet. A megközelítés pedig, hogy szembesítsük magunkat a hétköznapi önmagunkkal, akár azzal is, akivel nem szívesen találkozunk, szintén szokásos kommunikációs eszköz, ebben az esetben különösen koherens megoldás.

Nincs baj a dramaturgiával

Mátyássy Áron rendező, és alkotótársai már könnyen mondhatjuk, igazán hatásos filmet készítettek. Egy szokásos anyák napi ünnepséget nehéz elképzelni gyerekek nélkül és miután az anyukák egy ünnepre érkeznek, mindenki a legjobb formájában igyekszik megjelenni. Ezekkel semmi baj nincsen. Ahogy nincs baj a dramaturgiával sem. Van meglepetés, van feszültség és van feloldás érzelmes erős képekkel. Elgondolkodó, meghatódott, büszke, mosolygó arcokat látunk. Akárhogy keresem, egyetlen sértett, szaranya-képet vágó, hálátlangyerek-arcú anyukát nem találok a képen.

Akkor, hogy jutunk innen oda, hogy ez a film a nézők egy részében, a gyerekeken keresztül az anyukákban (akik egyben a saját anyukájuk gyerekei is) a lelkiismeretfurdalás, a „szaranya/ hálátlan gyerek” érzetét keltse?Számomra ez az igazi kérdés.

A közélet is hasonló mintákat követ

Érzelmekkel nehéz vitatkozni, nem mondhatjuk valakinek, hogy nem jól érzi, amit érez, és gyakran a ráció sem képes megbirkózni velük. Így nem is azt vonom kétségbe, hogy érezheti-e, vagy gondolhatja-e valaki sértőnek a filmet akár attól függetlenül is, hogy mit lát.

Sokkal inkább irányítanám a figyelmet a mára jól begyakorolt problémakezelésre, amikor a megoldást abban találjuk meg, hogy vagy jó messzire eltartjuk magunktól, és ezzel kizárjuk magunkat a problémából, vagy valakit ellenségként tüntetünk fel. Mondjuk, aki a problémát elénk hozta és máris nem a problémával kell foglalkozni.

Mindkét önfelmentő mechanizmus emberi, és a közélet is gyakran ezt a mintát közvetíti, de ne tekintsünk rájuk úgy, mint egyetlen kívánatos és kizárólagos megoldásra. Ezek primer reflexek - általában nem tartozik hozzájuk nagy gondolat.

A szakmától és a sajtótól elvárható lenne a józan mérlegelés

Van azonban még egy elgondolkodtató jelenség. A nézők, a fogyasztók a kommunikációs szakma szempontjából többnyire laikusok, így nem várható el tőlük, hogy gondos elemzés után értékeljenek, majd alakítsák ki érzelmi viszonyukat például egy reklámfilmmel kapcsolatban. A szakmával szemben viszont, széles körben a sajtót is ideértve, azonban lehetnek elvárásaink. Tőlük elvárható a józan mérlegelés, szakszerű elemzés, még akkor is, ha sokkal kényelmesebb felülni egy alkalmasnak látszó méretű hullámra és azon lovagolni a klikkek és lájkok mámorában.

Mert térülünk-fordulunk és azon fogunk sértetten búsongani, hogy micsoda alakok vagyunk (szar), amiért nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyan fogkrémet/autót/cipőt vegyünk, amit a reklámok nap mint nap az arcunkba tolnak. Aztán majd emiatt jó sokan fogják rosszul érezni magukat, és ezért a reklámok megrendelői, kitalálói és megvalósítói lesznek a felelősök a közvélemény és a sajtó bólogató támogatása mellett.

Csak remélni tudom, hogy a szakemberek már az Apák napján dolgoznak.

Hutlassa Tamás, producer
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghívásos tenderen végül a Next9-t választották.

A nemrég önálló sales house-zá alakuló cég a Toprum Barba hívta partnereit. Képgalériával mutatjuk meg, hogy sikerült az este.

A márka új termékeit fiatal művészek értelmezték újra. A nonfiguratív snackdarabkák értelmezésére pedig nyereményjátékot is indított a Cheetos.

A márka kompakt autóval bővíti a portfólióját, amihez a Café és a White Rabbit készítettek bevezető kampányt. A koncepció az „elsőség” volt.

Azzal, hogy a brazil kozmetikai cég egyesül az Avonnal, a világ negyedik legnagyobb teljes mértékben szépségiparral foglalkozó vállalatcsoportját hozza létre.

hirdetés

A MOST Fórum május 30-i eseményén a magyar sportélet szereplőivel tekintjük át, hogyan változott a szabadidő- és élsport a technológia fejlődésével. (X)

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés