Az ajánlott alternatíva nem volt megfelelő

A választások előtt bízott a kormányváltás sikerében, de a súlyos választási vereség után is vállalta a beszélgetést az Együtt társelnöke, Szigetvári Viktor.

„Egy sikertelen kampányt nyilván súlyosan kudarcosnak kell tekinteni kommunikációs szempontból is” – ismeri el Szigetvári Viktor, aki tagja volt a baloldali erők kampányát irányító többpárti csapatnak. Relatív sikeresség Szigetvári szerint maximum ott figyelhető meg, hogy a balközép elkötelezettséggel rendelkező választók mobilizáltsági szintje megfelelő volt. „Nem mobilizációs oka volt a vereségnek, tehát nem az egyébként létező, balközép preferenciával rendelkező választók maradtak otthon, hanem ők egyszerűen kevesen voltak. Az ajánlott politikai alternatíva nem volt megfelelő, sem személyi, sem politikai értelemben” – mondta a politikus.

Szigetvári Viktor

A technikai és intézményes akadály Szigetvári szerint csak másodlagos. „Óvnék azonban mindenkit attól, hogy leegyszerűsítő válaszokat keressen a hiányzó narratívában vagy a nem voltak világos üzenetekben vagy a nem értettük meg az embereketben, mert ezek félrevinnének. Az alapvető probléma az volt, hogy a politikai, hatalmi feltételei nem voltak adottak annak, hogy a Fidesz-jelentette stratégiai kihívásra megfelelő választ adjunk. Az új választási rendszer által kikényszerített egyéni választókerületi és listás szavazatösszpontosítás feltételei technikailag megvalósultak, politikailag egyáltalán nem” – hangsúlyozta. Új választói koalíció a kampányszakértő szerint nem jött létre, mert a fragmentált balközép oldal szereplői, közöttük ő maga is, képtelenek voltak egységes stratégiai választ adni a több irányból hiányos szavazótábor kibővítésére.

Noha a baloldal kampányát egyértelmű kudarcnak látja Szigetvári, részsikernek tekinti, hogy sikerült napirendre kényszeríteni  Rogán Antal vagyonosodásának ügyét: jónéhány napon át való fenntartása jól megtervezett és adekvát akció volt. Emellett az Andrássy úti nagygyűlés politikai mozgósító erejét sem becsüli le az Együtt politikusa, aki szerint nem mozgósítási probléma volt, hanem egyszerűen potenciális szavazóból volt kevés. „Számos facebookos megoldásunk és a választási hétvége mozgósítása olyan szervezési munka volt, amelyek sikeresek voltak a makroszintű kudarc ellenére. Egyéni jelöltjeink közül 11-en az első 25 egyéni jelölt között voltak azon a listán, amelyen az összefogó erők listás szavazatához képest vizsgáljuk az egyéni jelölti szavazatokat. Jó és népszerű egyéni jelöltjeink voltak, és nagyon sok jó helyi kampánymegoldást láttunk mozgósításban, jelenlétben – nagyon egyenlőtlen feltételek között” – mondta Szigetvári. A politikus személyes kedvence az „Én hazám” dal utolsó hétre elkészült klipje volt, amely szinte nulla forintból valósult meg, és ha lett volna lehetőség nagyobb GRP-t elérő paid média támogatást adni neki (ami definíció szerint kizárt volt a mostani jogszabályi keretek között), akkor emelte volna a kampány ívét.

A vereséget állítása szerint nem lehet intézményi körülményekre fogni önmagában, minden ilyen elhamarkodott válasz félrevisz. Ugyanakkor a fizetett-média világának részleges elérhetetlensége, a közterületi cégek non-sztenderd piaci viselkedése, a közmédia teljes politikai elfogultsága, a kormányzati hirdetési kampányok és a CÖF-be outsource-olt jobboldali kampány együttesen olyan faktorok voltak, amelyeket szuper invenciózus sajtótájékoztatókkal és egyéb alternatív eszközökkel sem lehetett volna ellensúlyozni – véli.

„Személyes meggyőződésem, hogy a politikának nem médiával, hanem gondolattal kell rendelkeznie a sikerességéhez. Én nem akarok olyan országban élni, ahol politikusok és/vagy oligarchák járomba hajtják a sajtómunkások fejét. Ugyanakkor kezdek beletörődni, hogy még a szabad magyar magyar sajtó képviselői is felmentik a Fidesz médiapolitikáját célszerűségi érvekkel. Ennek ellenére én ennek ellentettjének létrehozásában nem tudok partner lenni. Lehet, hogy naiv vagyok, de ebben hiszek” – nyilatkozta a Kreatívnak Szigetvári Viktor.

A közterületi jelenlét megteremtése ügyében véleménye szerint mást kell csinálni 2018-ban. „De ötletem nincs, mert szemben sokak téves vélelmével, nem azért nem voltunk jelen közterületen kellő mértékben, mert nem találtuk az illetékes senior accountok mobilszámát” – ironizál.

Szigetvári információi szerint szövetségeseikkel együtt betartották a törvényben előírt költési limitet. Az Együtt-PM szövetség nagyságrendileg 200 millió forintot fordított a kampányra, amelyen belül 100 millió forint volt olyan szolgáltatás (nyomda, disztribúció, stb.), amelyet szövetségeseik számára is végeztek, a maradék 100 millió forint volt az, amit egyéni jelöltjeik kampányaira és működésre fordítottak. „Kampányköltéseinkről folyamatosan nyílt kampányszámlán számoltunk el, törvényi kötelezettségeinken túlmenően, ez honlapunkon el is érhető” – mondta el Szigetvári Viktor. 

Szponzorált tartalom! A cikk elkészítését a Népszabadság támogatta!

Rényi Ádám, kommunikációs szakértő, az Uniomedia kreatív tartalom igazgatója
a szerző cikkei

Szabó Vivien Gabriella, Corvinus Egyetem, phd hallgatója
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!