hirdetés
hirdetés
hirdetés

Amikor az újságírók kocsmát vettek, hogy leleplezzék a korrupt ellenőröket

Pontosan 40 éve, 1978 januárjában kezdte el a Chicago Sun-Times azt a 25 részes cikksorozatát, amelyben a lap újságírói korrupt városi ellenőröket buktattak le úgy, hogy megvásároltak egy lelakott, rossz hírű kocsmát, és hónapokig üzemeltették inkognitóban. Kiderült, hogy az ellenőrök kenőpénz fejében a legnyilvánvalóbb törvényszegéseket is elnézték. A sztori két ok miatt érdekes: egyrészt rávilágít, hogy 40 évvel ezelőtt hónapokig dolgozhattak egy anyagon az újságírók (ráadásul még akkoriban is ritkaságszámba ment, hogy mennyire kreatív módon), másrészt viszont felvetette annak kérdését, hogy a titokban végzett újságírás mennyire etikus.

hirdetés

Pamela Zakman újságíró és a Better Government Association (BGA) nevű nonprofit, oknyomozó újságírással foglalkozó szervezet egyik tagja, Bill Recktenwald 1977-ben vásárolta meg a Mirage Tavern (Délibáb vendéglő) nevű kocsmát Mr. és Mrs. Ray Patterson álnéven, miután széles körben terjedt a hír, hogy a városi ellenőrök korruptak és kenőpénzt fogadnak el. Zekman egyébként a Chicago Tribune oknyomozó részlegétől érkezett, és azért jött onnan el, mert a vezetőség nem engedélyezte a sztori feltárását (Erre az egészre egyébként azért volt szükség, mert a boltosok közül senki nem akart kamera elé állni, és beszélni arról, micsoda tehertétel számukra a korrupt ellenőrök pénzéhsége.)

Egy másik Sunos újságírót, Zay N. Smitht (a bárban Nortyként ismerték), valamint egy másik BGA-s alkalmazottat, Jeff Allent bízták meg azzal, hogy játssza el a csapos, illetve a menedzser szerepét, míg a lap két fényképésze, Gene Pesek és Jim Frost szerelőket alakított, akik a mosdó fölé épített titkos helységből fotózták a gyanús aktivitásokat. Ehhez az is kellett, hogy a bárszékeket úgy pozícionálták, hogy a lehető legjobb rálátása legyen a kameráknak az ellenőrökre, amint épp elfogadják a kenőpénzt. 

Ezen kívül bekamerázták a kocsmát, így bizonyítani tudták, hogy az ellenőrök a biztonsági előírások megszegésének elnézéséért rendszeresen kisebb (kevesebb mint 100 dollár) összegeket vesznek át. Erről az újságírók később azt mondták, hogy úgy működött, mint a szupermarket: alacsony árak, de sűrű látogatás, az ellenőrök szerint ez volt ugyanis a legbiztonságosabb módja a korrupciós tevékenységnek.

Így például sikerült elérniük, hogy szemet hunyjanak a kocsma rosszul bekötött elektromos rendszere fölött, egy tűzoltó pedig engedélyt adott a nagyszabású megnyitóra annak ellenére, hogy a bejárat fölött a falból vezetékek lógtak ki, a pincében pedig állt a szemét - természetesen egyik sem felelt meg az előírásoknak. Egy, az alkoholos italok vizsgálatával megbízott állami ellenőr elnézte pénz ellenében, hogy az üvegeken rajzottak a legyek, míg egy egészségügyi megbízott a szivárgó vécéket és a hemzsegő kukacokat. Az újságírók egyébként titokban, a razziákat követően az összes problémát kiküszöbölték titokban.

Az újságírók és fotósok a sztori 40. évfordulójának ünnepségén. Fotó: Chicago Sun-Timesauto
 

A bár könyvelője, Phil Barasch (becenevén Mr. Fixit) előzékenyen kioktatta a tulajdonosokat, hogy miként kell egyszerre kétfelé könyvelni, hogy a valós profitot el lehessen titkolni, valamint folyamatosan tájékoztatta őket az ellenőrzések várható dátumáról és arról is, nagyjából mennyit kell fizetniük majd. Egyedül a rendőrök lefizetésétől intette őket: "Ha egyszer pénzt adsz egy rendőrnek, minden hónapban vissza fognak járni, mint a legyek". A zenegépekért és flippermasinákat szállító Swingtime Music Company is folyamatosan kenőpénzeket kínált az ellenőröknek (az adócsalás mellett).   

Nem etikus eljárás

A 25 részes cikksorozat jelentős fejlődést indított el a városfejlesztési gyakorlatban és a szabályozások felülvizsgálatában mind szövetségi, állami és városi szinten egyaránt. Például az Illinois állambeli pénzügyi hivatal felállított egy nyomozóegységet Mirage Audit Unit néven, és 20 nyomozót küldtek ki, hogy fokozott ellenőrzés alá vessék a főként készpénzzel operáló kisvállalkozásokat. Egy, a Mirage-sztori hatására induló szövetségi vizsgálat az elektromos hálózatért felelős ellenőrök egyharmadát vád alá helyezte korrupció miatt 1978-ban.

A sztorit felterjesztették Pulitzer-díjra, de a döntőbizottság végül úgy döntött, hogy nem ítéli oda a díjat, mert Ben Bradlee, a Washington Post szerkesztője azt mondta, hogy a titkos újságírás nem etikus, az a megtévesztés egy formája.

A sztori publikálásának 40. évfordulója alkalmából ünnepséget tartottak a kocsmában, amelyet azóta Brehon Pubnak hívnak. 

Forrás: itt, meg itt  és itt

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A kínai új évre készült a szpot. 

A tartalommarketing-tagozat élére.

Lépésről-lépésre mutatták be egy panel felújítását a branded content sorozatban.

Egy gyógyíthatatlan betegségben szenvedő, filmrajongó fiatalembernek gyűjtenek pénzt.

Birta Tibor a Netlife-től érkezett a kávézólánc újonnan indult pozíciójára.

hirdetés
hirdetés

Digital Pharma: gyógyszerkommunikációs konferencia március 1-jén.

Digital Branding Reggeli a Google-lel március 6-án!

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Amit egy hr-esnek a GDPR-ról tudnia kell. Konzultációval egybekötött workshop a Deloitte szakértőivel március 8-án.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől külföldi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 03.09.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Március 21., 09:00

Ismét saleskonferencia április 12-én az Üzlet&Pszichológia és a Kreatív szervezésében.

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én.