hirdetés
hirdetés
hirdetés

Altavista, betárcsázás, ICQ és lassúság

Április 30-a a világháló napja, ugyanis húsz évvel ezelőtt ekkor jelentett be a CERN, hogy a világháló mindenki számára szabad. A kommunikációs szakmabeliektől azt kérdeztük, milyen emlékeik vannak az első internetezésről.

hirdetés

Gács Róbert
Gács Róbert, az Allison Advertising kreatívigazgatója
Ott voltam amikor elindult az interweb a Young & Rubicam budapesti irodájában. Őrület volt! Éppen befejeztük a munkát a Lajossal meg a Zolival és mentünk volna sört inni, amikor mondták, hogy a Viktor gépén megy a zinternet. Tényleg ment. Mi már nagyon mentünk volna sört inni ezért rövid tanakodás után a Heineken oldalát kerestük fel gondolva, hogy nekik már biztos van internetes oldaluk. Volt nekik. Az volt a legjobb az egészben, hogy egy chatszobát is találtunk az oldalon, ahova egyből beléptünk és elkezdtük sértegetni a már ott lévő embereket. Minőségi trollkodást csaptunk - de ekkor még nem tudtuk, hogy ezt így hívják - majd elmentünk sört inni.
Nagy idők voltak kéremszépen. 

 

Bitter Brunó, a Next Wave Europe alapítója
Az 1990-es években lelkes Newsweek előfizető voltam és máig emlékszem az 1993-as "Interactive" számukra, ami a címlapon öles betükkel hirdette, hogy ez az internetizé meg fogja változtatni az életünket és mellesleg "zilliódolláros" iparág lesz belőle (talán). Bennem már ez is bizsergést okozott, de amikor 1995-ben már sorozatban jöttek ki a webet ünneplő Newsweek címlapok, kezdtem kétségbeesni: úgy éreztem, hogy egy izgalmas új világ rohan el mellettem, amiből kimaradok. Aztán jött 1995 karácsonya és vele egy Windows95-ös, VGA kártyás (800x600 felbontás!), 100MhZ "Intel Inside" Pentiumus gép. Ami egy 14K modemmel csatlakozni tudott az internethez, vagy ahogy Al Gore akkori amerikai alelnök elnevezte, az Információs Szupersztrádához. Ilyen volt a hangja: 

 

Első emailemet egy Camila Segura Bonet nevű kolumbiai lánynak írtam. Első keresésem az Altavistával történt és Primus basszusgitár kottákat töltöttem le 30 perc/kotta sebességgel. A történelem iróniája, hogy az internet végül a print Newsweeket is megszüntette.

 

Hegedüs Mihály, a Clear & Curtis art directora
A WWW nevű osztrák reklámügynökségnél dolgoztam, és sokan hívtak, hogy akkor most mi vagyunk-e az internet... 

(WWW = Wiener Werbe Werkstatte) 

 

 

Balatoni Zsófia, az Uniomedia elnöke
Amikor 8 évesen ZX81-en tanultunk programozni, még híre-hamva sem volt az internetnek. Mármint számunkra, a TIT tanfolyamán a Nemzeti Múzeum mellett - fel sem merült egy ilyen őrültség. Így aztán tíz évvel később, a '90-es évek első felében nem is igen értettem, hogy az öcsém mit csinált, amikor éjjel-nappal az IRC-n lógott, chatelt vadidegenekkel és sok hónapos közös munka után büszkén mutatott a monitorra: forog a kocka.  A forgó kocka aztán megjárt néhány Demo partyt (nagy sikere volt ám!), ahol éjszakába nyúlóan forogtak a kockák, ütötték a klaviatúrát a résztvevők - és az egész család döbbenten állt a jelenség előtt. Azt meg végképp nem értettük, hogy olyan okos, nagy cégek, mint pl. Microsoft ugyan mit látnak ezekben a fiúkban, hogy kitelepülnek ezekre a partykra?! Hát mit… a jövőt. 

 

Aczél László, a Young & Rubicam ügyvezetője
Nekem az Altavista böngésző az első élményem - apám mutatta nekem az otthoni dial up neten. Már akkor is elképesztő volt keresni a neten es találni! Persze az Altavistaval keresni elég fárasztó volt, iszonyú sok hibával és felesleges találattal. Azóta is a felfedezés a legcsodálatosabb dolog, rátalálni mindarra ami érdekel. 

 

Kurucsai Csaba, a Kastner & Partners kreatívvezetője
Nehéz nyakon csípni az “elsőt”, mert nem olyan drámaian tört életünkbe, mint az első szerelem, a szüzesség elvesztése vagy az első próbálkozás a biciklin. Hiszen szépen fokozatosan épült, bővült, terjesztette ki hálóját.
Az első élményem, amit meg tudok fogalmazni, indirekt volt, viszont kapcsolódik a szakmánkhoz: egy tévéreklám, amelyben nyugat-európai kistermelők “tanúskodtak” arról, hogy milyen jó, hogy már látják őket a neten. Én meg néztem, hogy hol is látják őket, és hogy ki láthatja őket. Igazából boldognak tűntek, pedig csak egy tévéreklám volt.

 

Rényi Ádám
Rényi Ádám
Rényi Ádám, kommunikációs szakértő
Az internet valamikor 1996-ban köszöntött be az életembe, de akkor inkább csak beköszönt. Az édesapámnak volt egy PC-je, amire telepítették az internetet. Betárcsázós volt természetesen azzal a jellegzetes sipító hanggal. A szolgáltatást a Compuserve adta, és az email-címünk is nagyon furcsa volt, a @ előtt egy nagyon hosszú számsor volt, utána meg compuserve.com. Abban a formájában nem különösebben keltette fel az érdeklődésemet, bár egy ideig leveleztem egy norvég lánnyal, akit valamilyen fórumon ismertem meg, sőt ICQ-n is kommunikáltunk. De ekkor még nem szippantott be az internet, az este 10 utáni egyórás Matáv-kedvezményt leginkább telefonálásra használtam a barátaimmal. Az első már saját email-címemet ( This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. ) az ELTE Médiaszakán kaptam 1998-ban. Az első elektronikus levelemet Solymosi Eszternek, a Viasat3 jelenlegi pr-vezetőjének írtam, aki mellettem ült a számítógép-teremben. Az ő címe ez volt: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Hogy mit írtam, arra már nem emlékszem.

 

 

Csurgó Balázs
Csurgó Balázs, a Havas Worldwide Budapest ügyvezetője
A konkrét, első élményre nem emlékszem, de a régi internetezés hangulatára igen. A 90-es évek végén az otthoni előfizesem még időalapú volt, és betárcsázós modemmel lehetett csatlakozni. Viszont vigyázni kellett, mert ha valaki közben felhívott, akkor az internetkapcsolatot is szakította egyúttal. 

1999-ben, mielőtt Magyarországon is bemutatták az első új Star Wars filmet, letölthető volt az előzetese. 20 MB-os videofile volt a trailer, amit az akkori sebességgel kb 2-3 óra volt leszedni (a streamelés az akkori sávszélességgel vicces lett volna...). El is kezdtem lelkesen tölteni, és kiszámoltam, hogy kb. mikor fog lejönni. Idő volt bőven, hiszen 3-4 Kb/mp-es sebességgel száguldottak az adatok, úgyhogy úgy döntöttem, hogy addig beülök egy moziba. A film után hazatelefonáltam ravaszul, bontva ezzel a netkapcsolatot, hogy mégse kelljen túl sokat fizetni, de persze sikerült ezt 97%-nál megtennem... Érdekes belegondolni, hogy ma már 20 MB annyi idő alatt lejön, amíg ezt a pár sort elolvasod.

 

Forrás: MPRSZ
Sós Péter János, a B. Swan Partners ügyvezető igazgatója
Nem tudom már, mi volt a legelső, de a legelső EMLÉKEZETES tényleg megmaradt:
Egy nagy pr-ügynökségnél dolgoztam, már volt e-mail levelezésünk. Nagyon érdekesen működött: naponta, munkaidőben 3 alkalommal csatlakozott fel a hálózatra, és akkor volt a levélforgalom.

Nos, az egyik délután érdekes mailt kaptunk (ha jól emlékszem, keddi napon): ha valakinek van pénze a Postabankban, vegye ki nagyon gyorsan, mert a bank csődbe fog menni. Másnap reggel már hosszú sorok álltak a Postabank-fiókok előtt. Ezzel kezdődött a Postabank válsága.

 

Benkő Lívia, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) főtitkára
14 körül lehettem, amikor Magyarországra betört a Gyalogló chat láz és kinyílt a világ. Otthon nem is volt számítógépünk csak szüleim üzletében, és unokatestvéremmel annyira rápörögtünk az oldalra, hogy több alkalommal az üzletben aludtunk, pizzát rendeltünk és reggelig chateltünk. Nem egyedül a technika volt újdonság, hanem az is, hogy az ország másik feléből ismeretlen emberek életébe és személyiségébe kaphattunk betekintést, ezekből a beszélgetésekből Aronson újraírhatná A társas lényt.

Aztán a kezdeti lelkesedés után hamar ráuntam a chatszobákra és az internetet néhány évvel később, az egyetem alatt kezdtem igazán megismerni. Az első 2 évben még a Bródy Sándor utcai könyvtárba kellett futkosni  minden zárthelyi előtt, majd profi tematikus olasz irodalmi gyűjtőportálokkal ismerkedtem meg, ahonnét könnyen összegyűjthettem háttérinformációkat  a házi dolgozathoz. Komplett könyveket, elemzéseket, esszéket találtam külföldi oldalakon, ilyen jellegű hazai site-ok még nem léteztek akkor, jó néhány év eltelt, mire megjelent a magyar nyelvű Wikipedia.

 

Papp Péter, a Carbon Group kreatívigazgatója
Az első internetes élményeket írásban nehéz visszaadni. Ugyanis leginkább furcsa hangokat jelent nekem. Tárcsahang, búgás, kerregés, foglalt jelzés, sercegés, pittyenések. Olyasmi, mint gyermekkoromban a Commodore-64 számítógép kazettás magnója. Az élmény is ahhoz hasonló: mai szemmel szánalmas tartalom és forma, akkor mégis ez volt a világ maga. 

 

Benesch Ferenc, az Ogilvy & Mather kreatívigazgatója
1995-ben vettem először egy 14.4k-s modemet. Ezt próbáltam különösebb felkészültség - és persze az internetes fórumok segítsége - nélkül egy korai Machintoshra telepíteni. Nem kevés időt vett igénybe a feladat, ami főleg az internetszolgáltató telefonos zaklatásából és a különböző beállítások random cserélgetésből állt. De egyszer csak eljött a pillanat, amikor megszólalt a felejthetetlen "dial-up" hang és feljutottam először a netre! Felemelő, diadalmas érzés volt az elképesztő lassú letöltési sebesség ellenére is. 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A hagyományos íznél édesebb New Coke csak 79 napot ért meg 1985-ben, annyira gyűlölték Amerikában. A sorozat 1985-ben játszódó folytatása miatt újra felélesztik a receptet.

Az MTÜ Budapesten kezdte a bemutatást, elmennek az összes nagy borvidékre.

A Punkt szerkesztőinek célja, hogy kritikusan reagáljanak a hazai és külföldi színtér aktuális történéseire.

A fürdőszoba felszereléseket forgalmazó cég meghívásos tenderen választotta ki az ügynökséget.

A vállalat kerekasztal-beszélgetésen viszi tovább a párbeszédet, ami az anyák napi reklámjuk kapcsán elindult.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés