hirdetés
hirdetés
hirdetés

Áll a bál egy cannes-i bronz körül

Stockfotóval és egy sor szöveggel nyert bronzot egy Hyundai-kampány – állítja a fotót jegyző holland grafikus.

hirdetés

Mára nehéz elképzelni a Cannes Lions-t anélkül, hogy legalább egy díjazottról ne derülne ki, hogy valami nem kerek körülötte. Egy szabadúszó holland illusztrátor, Rik Oostenbroek azt állítja, hogy a kolumbiai MullenLowe SSP3 az általa készített, és stockillusztrációnak szánt grafikájának felhasználásával (minimális változtatás, pl. egyszerű tükrözés vagy elforgatás mellett), és egy hozzá biggyesztett sor szöveggel nyert bronzot print kategóriában a Hyundainak a legnagyobb reklámversenyen – írja az Adweek. Ugyanezt a munkát a D&AD-n fa ceruzával díjazták.

Névtelenül megszólalt a kategória egyik zsűritagja is, aki szerint stockfotóból nagyon „lusta" (lazy) dolog kampányt építeni. „Ha tudtuk volna, hogy ez a helyzet, változott volna az értékelésünk is. Kifejezetten aggasztó, hogy az igazi alkotót még csak fel sem tüntették egy ilyen nevezés esetében". 

Oostenbroek elmondta, először a Behance nevű kreatívoknak létrehozott platformon találkozott az ügynökség munkájával, és már akkor jelezte, hogy erősen hasonlít az ő stílusára, amelyről elmondta, őt erről ismerik a szakmában, és kifejezetten emiatt is keresik.

A MullenLowe SSP3 kreatívigazgatója, Carlos Andrés Rodríguez a komment után órákon belül felhívta a grafikust, és bocsánatot kért tőle, valamint hozzátette, hogy nem állt szándékukban ellopni az alkotását, sőt, legálisan megvásárolták a jogokat a Shutterstock nevű stockfotó portálról.

A kampány többi eleme a képekre kattinva tekinthető meg, az alapul szolgáló Shutterstock-képpel együtt.

Oostenbroek az Adweeknek elmondta: kész is lett volna fátylat borítani az egészre, ha nem látja viszont a szóban forgó kampányt a cannes-i díjazottak között. „Egy ilyen ember számára, mint én, cannes-i oroszlánt nyerni csak egy álom. Ezért teljesen sokkolt, és eldurrant az agyam, amikor láttam, hogy nyertek. Az ügynökség láthatóan még mindig nagyon büszke egy olyan kampányra, amire ők mindössze egy sor szöveget tettek. A zsűri pedig semmilyen kutatást nem végzett az eredetiségét illetően" - mondta a grafikus, aki feltette azt a költői kérdést is, hogy hol a vonal alja egy olyan fesztiválon, amelynek az eredetiséget kellene díjaznia?

Az Adweeknek eljuttatott közleményében a megvádolt ügynökség kifejtette, hogy ők mindig elismerik az alkotó jogait, szigorú protokoll szerint járnak el, amely során külső auditorok biztosítják, hogy nem futtatnak olyan kampányt, amelyhez nem birtokolnak minden jogot. 

„Ami a szóban forgó kampányt illeti, úgy gondoltuk, hogy a képek illusztrálják legjobban a „ne sms-ezz vezetés közben" üzenetünket ügyfelünk számára. A négy kép jogait megvásároltuk a megfelelő csatornákon keresztül, és a felhasználási feltételeket betartva használtuk fel azokat. Kapcsolatba léptünk az alkotóval, és elmagyaráztuk neki a kreatív folyamatot, valamint a jogi körülményeket" – áll a közleményben.

Bár a reklámiparban rendszeresen használnak fel stock illusztrációkat, nem kifejezetten vékony a határ aközött, hogy valamit alapanyagként felhasználnak, és aközött, hogy magát a stockot nevezik be. Ez utóbbi ugyanis az ügynökség oldaláról nézve semmilyen erőfeszítést nem kíván meg.

Egyébként az ügynökség állításával kreatív szempontból is lehetne vitatkozni: mit jelent pontosan a vezetés közbeni sms-ezés szempontjából néhány turbulens vonal?

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Az idén 30. évfolyamába lépett lap súlyos anyagi gondokkal küzd.

2016-17-ben tévesztették meg a fogyasztókat akciós készülékajánlataikkal. A Telekom nem ismeri el a jogsértést.

Bár igazán nem lehet látni a palackot a plakátokon, a jelenlétét tapintani lehet.

Spanyolországban elért bevételük 3 százalékától szabadítaná meg őket az új törvénytervezet.

Április 12-e a jelentkezési határidő. A díj támogatója, a Telenor idén különdíjat is oszt.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés