hirdetés
hirdetés
hirdetés

Agysebészet lett a reklámfilmezés

Pedig régen elég volt a fogorvos asszisztensének kutyáját és kisgyerekét kölcsönkérni. Herendi Gábor, Miki357 és Sós Bálint beszélgettek a Nagy Kreatív Nap reklámfilmes paneljében. Előkerültek sztorik az ügyeskedő ügyfelekről is.

hirdetés

A keddi Nagy Kreatív Nap egyik délelőtti kerekasztalán beszélgetett egymással három különböző reklámfilmes korszakban professzializálódott rendező: Herendi Gábor a rendszerváltás követő időszakban tanulta ki a szakmát még fogorvosként; Sós Bálint a kétezres években; Miki357 pedig videóklipes szemlélettel került bele a hirdetési videók világába az elmúlt két-három évben. Bicsérdi Ádám vezette a beszélgetést a Kreatív részéről.

Balról: Sós Bálint, Miki357, Herendi Gábor

Amiben már kezdetben konszenzus volt, főleg Herendi és Sós tapasztalatai alapján, hogy az elmúlt években leapadtak a reklámfilmekre költött büdzsék, miközben egyre kevesebb idő van egy-egy film megrendezésére. Herendi szerint ki vannak zsigerelve a produkciók és ez meglátszik a minőségen is. „Nem emlékszem, mikor voltam utoljára kétnapos forgatáson” – mondta, és hozzátette hogy épp három filmet kell majd csinálnia két nap alatt nyolc helyszínen.

Ráadásul, Sós szerint a szkriptekben egyre kevesebb az ötlet és többnyire úgy kezdődnek, hogy „sok embert kell mutatni”, azaz nem csak a kreativitás veszik el, hanem általában a rendelkezésre álló idővel és büdzsével fordítottan arányosan nő a produkciós igény is. Sósnak hiányoznak az olyan filmek, amiben „egy autóban ül és beszélget két ember”.

Miki357 ezzel szemben hozzá van szokva a nehéz körülményekhez, hisz videoklipes közegből jön. „Sok problémát kellett mindig áthidalni, rugalmas vagyok. El se tudom képzelni, hogy milyen probléma nélkül dolgozni” – mondta, illetve hozzátette, hogy a mai reklámfilmes rendezőnek eleve több platformban kell gondolkodnia.

Erre Herendi bedobott egy rendszerváltás utáni reklámfilmes anekdotát. Ő, mint viszonylag köztudott, fogorvos végzettségű. A reklámfilmezésbe, majd a filmezésbe pedig „belecsöppent”, azaz menet közben tanulta meg a szakmát. Az egyik első reklámfilmje az a légfrissítőreklám volt, amiben a kisbaba fingik egyet, mire a kutya kimegy a vécéről. A filmet viszonylag barkácskörülmények között rakták össze, a kutya és a gyerek például a fogorvosi asszisztensé volt. Ráadásul a megbízók eléggé kiakadtak a filmen, majdnem ki is rúgták Herendit. Viszont hatalmas siker lett, a kilencvenes évek egyik ikonikus reklámja.

Utóbbinak azért is van jelentősége, mert Herendi szerint ugyan a Postabankban például a kilencvenes években kutatták és figyelték a reklámfilmek hatását, de csupán azt, hogy mennyire tetszett a nézőknek. Nem pedig azt, hogy mennyire van hatással a fogyasztásra vagy mennyire ment át az üzenet.

Ezzel szemben, mondta Sós, az elmúlt időben túl sok kutatás, mérés, stratégia előzi meg a filmeket, amelyekből sokszor épp ezért hiányzik a jól körülhatárolható kreatív ötlet. „Sok jó ötlet elveszik a tengerben. 12 év alatt agysebészetté vált a reklámrendezés. A legrosszabb reklám az, amelyik elveszik a kutatásban” – mondta.

Mégha nem a „régen minden jobb volt” hangulat lengte is be a beszélgetést, hiszen eléggé gyakorlatias emberek ültek le egymással, azért az elhangzott, hogy „régen mindent lehetett”, azaz hogy a rendszerváltás utáni magyar reklámfilm kifejlődésének idején sokkal nagyobb kreativitást engedtek a reklámfilmes rendezőknek, emellé pedig nagyobb költségvetés és szabadabb mozgástér társult.

Előkerültek egyébként történetek a hazai ügyfelek, marketingvezetők ügyeskedéseiről is. Herendi mesélt egy forgatásról, amihez egy belvárosi lakást két napra vettek ki, de a stábnak szigorúan egy nap alatt kellett felvennie az anyagot, mert a második napon a márka marketingese arra használta, hogy fényképalbumba fotózzák be a családját. Sósnak is akadt hasonló sztorija: az ő egyik forgatásán a szintén nem megnevezett marketinges szokatlan alapossággal választotta ki a helyszín bútorait, a felvétel után pedig az egész, céges büdzséből vásárolt berendezést hazavitte a frissen felújított lakásába.

Puskár Krisztián
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés