hirdetés
hirdetés
hirdetés

A Youtube és a metál országa vagyunk

Tanulságos adatok a zenefogyasztási szokásainkról és a hazai zenészek bevételeiről.

hirdetés

Megosztott néhány adatot immár szokásos éves, a ProArttal közös zeneipari jelentéséből az Artisjus (a korábbi kutatások itt érhetők el). Ebben a jelentésben nem csak az adott évre jellemző zenehallgatási szokásokról, a koncerthelyzetről, de a hazai zenészek bevételi forrásairól is megtudhatunk néhány részletet.

Talán a legfontosabb jelenség a 2018-as számokat nézve, hogy a kutatás alapján immár elsősorban Youtube és nem a rádiók számítanak az elsődleges zenehallgatási csatornának. A válaszadók között egyaránt 28-28 százalék választja eslőként a rádiót és a Youtube-ot, azonban a másodlagos forrásként már 35 százalék az online videómegosztót jelölte meg a rádió 15 százalékával szemben.

A nemzetközi trendekhez képest meglepő, hogy a streaming 2016-hoz képest stagnál, a megkérdezettek 6 százaléka nyúl elsőként a Spotify-hoz, a Deezerhez vagy más online zenelejátszóhoz. A CD-k kora pedig végleg lecsengőben, hiszen a fizikai hanghordozók használata 2 év alatt is jelentősen csökkent.

Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés
Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés

A hallgatók szokásaira eléggé rímelnek azok a válaszok, amelyeket a zenészek adtak arra kérdésre, szerintük mi kell a sikeres zenei pályához. A legtöbben a Youtube-jelenlétben bíznak, ez a válasz még a fellépések fontosságát is megelőzte. A rádiós játszások pedig még a streaming-jelenlétnél is fontosabbak a válaszadók szerint.

Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés
Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés

A zenészek bevételeinek felét továbbra is a fellépésekért kapott gázsi teszi ki, a torta másik felét jogdjíak, a streaming és a pályázati támogatások uralják.

Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés 2018
Forrás: ProArt Zeneipari Jelentés 2018

Az élőzenés eseményeknél kiderült, hogy nem csak vízfejű, de két részre szakadt az ország. Ha az 1000 lakosra jutó koncertek számát nézzük 2017-ben, a nyugati országrész (különösen Veszprém, Somogy és Győr-Moson-Sporon megye) alaposan veri a keleti régiót. Abban már nagy meglepetés nincs, hogy fesztivál-, ezzel együtt a koncertszezon augusztusban ér a csúcsra, és csak decemberben tapasztalható némi felélénkülés az adventi vásárok miatt.

Forrás: Artisjus
Forrás: Artisjus

Az Artisjus összegyűjtötte, milyen műfajú zeneműveket regisztráltak 2018-ban a hazai előadók (fontos, hogy a műfajt maga a bejelentő határozza meg). Itt a rock/metal még a popzenét is megelőzte

Forrás: Artisjus
Forrás: Artisjus

Az Artisjus egyébként összesen 8,6 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek szerzői, illetve a jogutódok részére 2018 során. Ez az összeg az előző évinél 13,2%-kal magasabb. Az emelkedés fő oka az egyesület szerint az, hogy a beszedett jogdíj is emelkedni tudott a piaci változásoknak köszönhetően. Például a rádiók, televíziók több jogdíjat fizettek be a nagyobb reklámbevételükkel arányban, és az online bevételek is lassú növekedésbe kezdtek. A kifizetett jogdíjak fele (49,8%) került magyar alkotókhoz.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A csókolózó pár fotója 1800 kommentet kapott egy nap alatt.

A mobilozó gyalogosok allegóriáiként jelennek meg az elmaszkírozott arcú fiatalok.

A kezdeményezés nem független a Láncfűrész Akadémiától.

Joe ágyba viszi a reggelit, Sarah pedig időben felkel, és nem csak úgy összekaparja magát.

Nagyon forró dalra épül a szénhidrátcsökkentett sör Valentin napra időzített kampánya.

hirdetés

Merre tart az orvostudomány a digitalizált világban? Hogyan segíthet a technológia az egészség megőrzésében? Megtudhatod az első MOST Fórumon február 21-én (x)

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva február 19-én. BETELT!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Hasznos ötleteket, tapasztalatokat és gyakorlati megoldásokat mutatni a munkaerő-megtartással és -hiánnyal küzdő belső kommunikációs csapatoknak. Időpont: március 20., 09.00

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

hirdetés
hirdetés