hirdetés
hirdetés
hirdetés

A tévés iparág a saját sorsát nehezíti

2018 januárjától Wavemaker néven folytatja a Group M két médiaügynöksége, az MEC és a Maxus. Gulyás Jánossal, az összevont ügynökség vezetőjével beszélgettünk a Wavemaker feladatáról, szerepéről, valamint a magyar média- és reklámpiac helyzetéről is. Az interjú teljes egészében a novemberi Kreatív hasábjain olvasható.

hirdetés

A novemberi Kreatív részletes tartalmát itt találjátok.

Az MEC az Egyesült Államokban tavaly elbukta az AT&T-t az Omnicom tavaly alakult Hearts&Science ügynökségével szemben. Ez egy intő példa volt, hogy nem az OMD vagy a PHD, hanem egy jól hangzó, egyben extra propozíciót kínáló ügynökség vitte a tendert?

Abszolút mutatja, hogy merrefelé megy a világ. A WPP is rengeteg ügyfelet nyert hasonló propozíciókkal, amikor összehozott különböző tudásokat egy entitásba, amely az egész marketing kérdéskörét próbálta meg a saját értékteremtésének területeként beállítani az ügyfelek számára. A Wavemaker létrejötte annak a tanulságnak a leszűrése, ami a WPP-ben nagyon sikeres - mint a Blue Hive a Ford, vagy a Red Fuse a Colgate számára -, de annak is, amikor nem ebben a szellemben jártak el. Mi, mint szervezet távolról sem vagyunk ennek az új megközelítésnek a felkent pápái, akik a viselkedésünk minden elemében tükrözzük ezt. De tudjuk, hogy mi a cél, és afelé törekszünk. 

Tehát ez működhet itthon is?

Igen. Viszont, a piacnak van egy ellenirányú mozgása Magyarországon: a média átalakul, a társadalmi-politikai hatások a médiapiacot nem mindig a racionálisabb működés felé sarkallják. Pedig fel kellene ismerni azt, hogy a médiacégek miként tudnak ebben a megváltozott értékláncban az ügyfelek számára még több értéket teremteni. 1,5 milliárd forintot költenek el egy nagy, állami bank lakáshiteleire. Ez annyi pénz, amit az egész szektor költött el lakáshitelekre fénykorában. Van a magyar realitásnak egy olyan része is, ami a gazdasági logikát teljesen figyelmen kívül hagyja, ami persze nem támogatja azt, hogy az újszerű megoldások elterjedjenek. 

A televíziós piacon tapasztalható változások is erre mutatnak. Ma a nap 24 órájának minden percére 5 perc reklám jut. Ez teljesen szürreális. 15 évvel ezelőtt összesen majdnem 300 ezer szpot ment le egy évben a tévében. Idén 10 millió fog lemenni. Ezzel a piac egy más logika miatt teljesen keresztbe veri azt, hogy mit gondolunk arról, az emberek számára milyen értéket kellene teremtenie a kommunikációnak. Nem véletlen, hogy egy év alatt félórával csökkent az átlagos tévénézési idő. 

Mikor lett maximalizálva az inventory mennyisége?

Egyrészt még teljesen nincs, de valóban már közelítünk. Ez jó pár éve megtörtént. Erről nemcsak a tévécsatornák tehetnek, hanem az is, hogy az ügyfelek nagyon erősen koncentráltak arra, hogy a CPP legyen alacsony. De az elérés költségének inflációja nagyon is valóságos. Ez az ügyfelektől indul sajnos, de az ügynökségek is játsszák ezt a játékot, és a tévék is elfogadják, tehát mind a hárman bűnösök vagyunk a saját iparágunk nehéz helyzetbe hozásában. Érdekes kérdés, hogy ki tudná ezt megállítani. Azt gondolom, hogy az ügyfeleknek kellene először azt mondani, hogy nem, nemcsak az érdekel, hogy mennyibe kerül a CPP, hanem az is, hogy az elérés minősége jó legyen.

Ez az, amit egy rengeteg kis csatornával rendelkező sales house soha nem fog kommunikálni.

Biztos hogy nem. Mindig azt mondom, hogy nem minden GRP született egyenlőnek. Sok tévés meg azt mondja, hogy mindegy, hogy mikor képződött a GRP. Én ezzel nagyon nem értek egyet. Úgy látom (ahogy egyszer egy ügyfelem megfogalmazta), hogy a tévé átment használt kilós ruhavásárlásba. Mindenki nagyon örül, hogy veszünk 10 kiló használt ruhát ezer forintért, és mindenki erre a két számra koncentrál. Aztán hazavisszük, és van benne egy Tommy Hilfiger póló, nem is nagyon vérfoltos, de ez a logika visz el minket oda, hogy a tévé ruti butikra hasonlít ahelyett, hogy különböző embereknek különböző minőségű dolgokat adnánk el célzottan. Hosszú távon ennek muszáj megváltoznia.

Amióta mérés van Magyarországon, körülbelül 100 ezer háztartásban nem volt lineáris tévé. Most több mint 300 ezer háztartásban nincs. Nem kulturális szempontból utasítják el, hanem rájöttek, hogy nincs szükségük rá. Rengeteg videokontentet fogyasztanak, csak más módon. Persze a lineáris tévé mindig lesz és fontos marad, de az, ami Magyarországon történik, nem gazdasági, hanem egészen más logika miatt ellentétes irányba tereli az egész tévés iparágat, ami kommunikációs szempontból az egyik legfontosabb a digitális mellett. Mintha a saját sorsát próbálná nehezíteni.

Ha érdekel a teljes interjú, és még nem fizettél elő, az alábbi újságárusoknál juthatsz hozzá a novemberi Kreatívhoz:

 

Budapest: Allée, MOM, Mammut, Hegyvidék Központ, Aréna, Savoya Park, Campona, budaörsi Tesco, óbudai és soroksári Auchan, Váci utca, Városház utca, repülőtér T2

Batthyány tér HÉV, Deák tér, Kálvin tér, Ferenciek tere, Árpád híd, Örs vezér tere, Déli pályaudvar, Klinikák, Népliget, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Blaha Lujza tér, Ferenc körút megállók

Debrecen (Malompark, Tesco, Árkád, vasút), Győr (Árkád és Győr Plaza), Kecskemét (Március 15. utca), Komárom (Igmándi utca), Miskolc (Tesco, Auchan), Nagykanizsa (pláza), Nyíregyháza (Korzó), Orosháza (vásárcsarnok), Pécs (Árkád), Sopron (Széchenyi tér, Tesco), Szeged (Árkád), Székesfehérvár (Alba Plaza, Auchan), Szolnok (Volán üzletház), Szombathely (vásárcsarnok, vasútállomás), Tatabánya (Vértes Center), Veszprém (Kossuth utca, buszpályaudvar), Zalaegerszeg (Tesco, buszpályaudvar)

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Három évig dolgoztak együtt, a Mito váltja őket.

A Central European Startup Awards egyetemi partnere lett az iskola.

A telekommunikációs szolgáltató átnevezte a hazugságvizsgálót.

Mostantól szombaton is hallható az "egyik legkarakteresebb műsor".

A Vermis összeszedte, mi minősül reklámnak és mit kell tennie egy véleményvezérnek.

hirdetés
hirdetés

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Hosszabbított nevezési határidő: 12.15.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására január 25-én.

A HRKOMM Award 2017 győztes pályázatainak bemutatása. Időpont: 2018. február 13.