hirdetés
hirdetés
hirdetés

Magazinpiac 2008

A tévé- és az ifjúsági magazinok is esnek

Olvasóból sokat, hirdetőből alig vesztettek tavaly a tévémagazinok. Ugyanez a helyzet az ifjúsági lapoknál is, míg a programmagazinoknál változatos jeleket mutat a piac. A Kreatív magazinpiaci összeállításának negyedik része.
hirdetés

Programmagazinok - Még jól szórakoznak
Alapvető átrendeződésről nem beszélhetünk a programmagazinok piacán, a Nemzeti Médiaanalízisben mért lapoknál az Exit kivételével tovább folytatódott az olvasószám-csökkenés. Eközben a válság kibontakozásának esztendeje talán meglepő módon, de magas listaáras árbevétel-növekedést eredményezett a szegmensbe tartozó médiumoknál. Az Exit olvasottsága és reklámbevételei is számottevően nőttek. Persze hozzá kell tenni, e magazincsoport esetében a szokottnál is nagyobb eltéréseket feltételezhetünk a valós költésekhez képest, hiszen ezen a területen különösen fontos szerepet kapnak a bartermegállapodások – például szórakozóhelyekkel vagy más vendéglátóipari egységekkel. A szegmens legaktívabb hirdetői közé továbbra is a mozik, filmforgalmazók, szórakozóhelyek és telekomcégek tartoztak.

Idén eddig jelentős változások elsősorban az Est Media Groupnál (EMG) látszódnak: a második negyedévben megújulását tervező Pesti Est főszerkesztői székéből március elején távozott Darányi András, helyére a korábban az online megjelenésekért felelős Viszmeg Krisztina került. Az EMG-nek köszönhetően új piaci szereplőt is üdvözölhettünk, a brit Time Out programmagazin budapesti verziójával fizetős lapot dobtak piacra. Az angol nyelvű próbaszám már 2008 végén megjelent, az első igazi idén februárban jött ki, a magyar változat kiadása pedig 2009 második felében várható, bár a válság hatására ez az időpont nem kizárt, hogy tolódik majd. A lap mindenesetre a szintén fizetős Pesti Műsoron kívül az angol nyelvű Funzine-nak is konkurenciát jelenthet.



Tévémagazinok - Adásszünet
Szinte riasztóan csökkenő olvasószámok és az esetek többségében biztatóan magas listaáras adatok jellemezték a tévémagazinok tavalyi évét. Az utóbbi esztendő legérdekesebb történése, hogy az EMG által kiadott ingyenes Est Tv-nek – legalábbis egyre inkább úgy tűnik – nem sikerült megvetnie a lábát a szegmensben: a tavaly áprilisban útjára indított lapnál idén áprilisban – bár hivatalos közlés szerint csak időlegesen – lehúzták a rolót. A döntést a kiadó a gazdasági válságnak a reklámpiacon is érezhető hatásaival magyarázta.

2008-ban is folytatódott az egy évvel korábban megfigyelhető tendencia, vagyis a tévémagazinok hirdetési bevételeinek a többi magazinkategóriát meghaladó növekedése. Pedig többszörösen is túltelített szegmensről beszélünk, hiszen a pénzért vásárolható kiadványokon kívül szinte valamennyi budapesti és megyei napilapnak van ingyenes tévémelléklete. A kategória két – olvasószám és hirdetési bevétel tekintetében egyaránt egyértelmű – uralkodója a Sanoma által kiadott Színes Rtv és az Axel-Springer Tvr-Hét című lapja, melyek listaáras hirdetési bevételei meghaladták az egymilliárd forintot a tavalyi évben. A magazincsoport hirdetői között tavaly legintenzívebben a telekommunikációs, illetve a mobilkommunikációs szektor képviseltette magát.



Ifjúsági magazinok - Fiatal forintok
Alig észrevehetően volt kevesebb a gyermek-és ifjúsági lapok bevétele tavaly, de a Bravót leszámítva (ami öt százaléknyi olvasót veszített) minden nagy szereplő jelentős, 16-19 százalékos olvasottságcsökkenést könyvelhetett el. Hirdetési bevételek tekintetében vegyes a kép: a 100Xszép, a Zsiráf és az IM százalékban kifejezve kétszámjegyű csökkenését a Bravo, a Bravo Girl és a Popcorn növekedése ellensúlyozza. Egyébként az ifjúsági lapoknál is meglehetősen magas, 21 százalék a szerkesztőségi reklám és a rovatszponzoráció aránya.

A szegmens hirdetési bevételeinek fele a könyvkiadásból és a szolgáltatási szektorból származik, utóbbinál elsősorban telefonos szolgáltatásokra kell gondolni. Visszaesett a távközlési és az élelmiszeripari cégek költése, arányaiban jóval kevesebbet hirdettek a ruhagyártók, a szépségápolási szektor azonban negyedével többet költött.
 

 
A táblázatok indexe:
1 = A Matesz 2008. évi auditált adatai és a gyorsjelentése alapján, megjelenésenkénti átlagok.
2 = Összehasonlítva a Matesz 2007. évi auditált adataival (százalék).
3 = A Szonda Ipsos és a Gfk Hungária Nemzeti Médiaanalízis kutatása alapján, a 15 évesnél idősebb korosztályban, egy lapszámra jutó olvasók (readers per issue, RPI) száma 2008-ban  (ezer fő).
4 = Összehasonlítva a Szonda Ipsos és a Gfk Hungária Nemzeti Médiaanalízis 2007-es kutatásával (százalék).
5 = A TNS Media Intelligence adatai szerint, listaáron, apróhirdetések és a saját kiadói hirdetések nélkül  (ezer Ft).
6 = A TNS Media Intelligence adatai szerint, a 2007-es hirdetési bevételekkel összehasonlítva (százalék).
7 = A TNS Media Intelligence adatai szerint (darab).
8 = A TNS Media Intelligence adatai szerint, a 2007-es értékesített  oldalak számával összehasonlítva (százalék).


A közéleti és gazdasági lapokkal foglalkozó első rész itt, a női lapokkal és a sztármagazinokkal foglalkozó második itt, a lakberendezési és dizájnlapokkal foglalkozó harmadik rész pedig itt olvasható. Mellékletünkben a Nemzeti Médiaanalízis és a TNS Media Intelligence mellett a Magyar Terjesztésellenőrző Szövetség (Matesz) és a Lapker adatait használtuk fel. Természetesen a táblázatokban terjedelmi okokból legtöbbször csak a szegmens kiemelt szereplőit tüntettük fel, az adott laptípusba sokkal több cím tartozhat. A szöveges elemzésben szereplő adatok, megállapítások viszont az adott szegmens összes, a TNS Media Intelligence által mért szereplőjére vonatkoznak.

(forrás: Kreatív)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Gondolom már kitaláltátok, de igen, egy meleg pár áll a kávémárka belgiumi hirdetésének középpontjában.

Az egyik legismertebb filmes, sorozatos, képregényes rendezvény hazai kiadását augusztusban rendezik.

Engedély nélkül került ki a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórházról szóló cikk. De nem a cikk szerzője, hanem az online szerkesztő távozik.

Kétfordulós tenderen választották ki az ügynökséget.

„Mélységesen tisztelt és szeretett kollégánktól, barátunktó,l az MRSZ első Tiszteletbeli Örökös Tagjától fájdalommal búcsúzunk".

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

GYÓGYKOMM március 12-én!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés