hirdetés
hirdetés
hirdetés

A tenderre mindig ugyanazokat hívják

A kis ügynökségekben lát jövőt Szabó Virág, aki külföldi munkái és multi pr-ügynökség után saját céget alapított. Egyéves évfordulójukat a Prizma-verseny díjával ünnepelhették. 

hirdetés

A Hill & Knowltontól egy éve léptél ki kollégáddal, Kulich Zoltánnal, és elindítottátok a NeoNoirt. Ezalatt az egyik nagy – és Prizma-díjjal elismert – munkátok volt a DM-nek végzett kríziskezelés. Az elmúlt év tapasztalatának birtokában belevágnál újra az ügynökségalapításba?

Bele, mert összességében sikertörténetnek értékelem. Persze azt a kezdetekkor nem tudtam, hogy mennyire sok munkával jár, idegen volt tőlem, hogy banki ügyeket, könyvelőt kell intézni, leltározni, leselejtezni. Az elején sok idő ment el ezekre, amikről nem is tudtam, hiszen ügynökségi pr-esként csak annyi volt az adminisztratív dolgom, hogy aláírjam a jelenléti ívet. Aztán, amivel még elszámoltam magam, az az ügyfélszerzés volt. Mi Zolival eldöntöttük, hogy nem hozunk magunkkal ügyfelet, és alapoztunk azokra a baráti ígéretekre, hogy ha ügynökséget csinálunk, akkor majd adnak nekünk munkát. Hát nem így lett, tenderekre pedig egyelőre nem hívtak bennünket, mert amíg nincs név, addig nincs tender. Rengeteg cold calling, szerencse és valóban kimagasló ár-érték arány szükséges a fennmaradáshoz. Csúnyán is végződhetett volna, de szerencsére nem így történt.

Akadt volna befektetőtök is, de mégsem döntöttetek mellette. Miért?

Amikor megalapítottuk a NeoNoirt, az egyik barátnőm ismeretségi köréből lett volna egy befektető, de aztán úgy gondoltuk, hogy nem akarunk együtt dolgozni egy pr-hez nem értő emberrel, aki a pénze miatt bármibe beleszólhatna. Inkább vállaltuk a rizikót. Az idő minket igazolt, se befektetőnk, se banki kölcsönünk vagy egyéb védőhálónk nincs, és mégis szépen muzsikálunk.

K&V

Szabó Virág
Szabó Virág

Mire szoktál ébredni?
A Rekviem egy álomért főcímzenéjére

Melyik a kedvenc sorozatod?
Dr House és a Kisvakond

Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni?
Túlmotivált vagyok. Engem inkább vissza kell fogni, hogy a munkán kívül is legyen életem

Melyik volt a legcikibb munkád eddig?
Nem emlékszem semmi cikire, ha volt is, kitöröltem a memóriámból.

Mikor volt utoljára kikapcsolva a mobilod?
Sosem kapcsolom ki, nem tudom a PIN kódot

Sportoltál valamit komolyan?
Error

Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód?
3 huszár és a Chilli bár

Melyik a kedvenc boltod?
Nem szeretek vásárolni, így nincs kedvenc boltom sem

Hogy bírod az üzleti öltözetet?
Amikor muszáj, felveszem

Mire vagy a legbüszkébb?
Senkinek sem tartozom semmivel, és hogy a magam ura vagyok

Rendet tartasz az íróasztalodon?
Nem, de én így szeretem

Mi lennél, ha lenne egy alternatív életed?
Szeretnék magamnál háziállat lenni

Sör vagy bor?
Mikor mi

Voltál már részeg céges bulin?
Persze

Mi a zsánered?
Magas, nagyon magas és van haja

Microsoft vagy Apple?
Microsoft vagy Apple

Bonyolódnál munkahelyi szerelembe?
Volt már rá példa, nem bántam meg.

Melyik a kedvenc márkád?
Amelyiken épp dolgozom

Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz?
Ha anyukám azt mondja, büszke rám

Hogyan mutatnád be magad egy mondatban?
Nem mutatnám

Mi az, amit még mindenképp szeretnél elérni az életben?
Mongóliába el szeretnék jutni

Hogyan képzeled el magad tíz év múlva?
Családosan, pihenősen

Kávé vagy tea?
Kávé, napi 1 liter. Csökkenteni kellene

Zenei stílus?
Török és rock, de leginkább török rock

Álmaid munkahelye?
Hivatásos világutazó lennék

Ki az a három ma élő ember, akit vendégül látnál egy vacsorára?
Teljesen mindegy, csak szóljanak oda fél órával érkezés előtt.

Az ügyfélszerzésből is kivetted a részed a Hillnél. Ezen a téren nehezebb dolgod van most, mint a nemzetközi cégnél?

Az ügyfélszerzésben nem elég, hogy jó vagy, vagy annak látszol, pedig az öndicséret szerintem büdös és smúzolni sem tudok, úgyhogy nehéz dolgom van. A tender pedig ritka, ráadásul mindig ugyanazt a néhány céget hívják meg. Ezért is örülök az olyan nyílt pályázatoknak, mint amilyen a Bosché volt, mert ő sem keresné meg a legkisebbeket. Máshogyan pedig kezdő cégeknek esélye sincs, ha nem elhozott ügyfelekre szeretne építkezni.

Az egy év alatt viszont 15 ügyfeletek lett. Őket hogyan szereztétek?

Nem tudom hogy zajlott, de szerencse szerencse hátán jött. Az első megbízásunkat a PhotoPlanet fotóstúdiótól kaptuk, akkor alakultak ők is, így kommunikációs stratégiára is szükségük volt. Utána is jött egy újabb és vettük észre, hogy ajánlásra jönnek hozzánk. Mostanság már keresnek régi ügyfeleink, illetve reméljük a Prizma díjnak köszönhetően tendermeghívásokat is kapunk majd, és több ajtó nyílik meg előttünk.

Van előnye a független, magyar pr-ügynökségnek a nagy multikkal szemben?

Szerintem a kis ügynökségeké a jövő, ahol nem a külcsínt fizeti meg az ügyfél, vagyis azt, hogy hol van az ügynökség irodája, milyen autóval közlekednek vagy milyen márkájú tanácsadók ruhája, holott sok esetben a munka a juniorokhoz kerül, akiket a jól megfizetett ügynökség kiszipolyoz és bohócpénzzel fizet a munkáért. Nem csoda, ha olyan nagy a fluktuáció, és hagyják is elmenni az embereket, pedig a junior elviszi azt a tudást, amit ott kapott. Itt nemcsak a szakmai tapasztalataira gondolok, hanem például a nemzetközi intraneten elérhető információkra is. Ti is többször beszámoltatok nagy elvándorlásokról, és annál is többen cserélődnek a kezdő szinteken. Szerintem ez egyáltalán nem normális, de semmi esetre sem kifizetődő az ügynökségeknek. A cég legnagyobb értéke az embereiben rejlik, kár, hogy sokan ezt veszni hagyják. További előny, hogy a hazai ügynökségek olcsóbbak, a munkát viszont képzett emberek végzik, hisz ilyen ügynökségeknél nincs nemzetközi tőkeinjekció baj esetén, az ügyfelek megtartása rettenetesen fontos, ezt pedig csak minőségi szolgáltatással és rugalmassággal lehet elérni.

Úgy tudom, hogy barátok is vagytok az üzlettársaddal. Hogyan osztoztok a munkán?

Igen, Zoli a legnagyobb barátom, nemcsak a saját, hanem az anyukám életét is rábíznám. Úgy alakult, hogy ő intézi az adminisztrációs és pénzügyi dolgokat is, mindent rendben tart és ezzel tehermentesít engem. Én nagyon kaotikus vagyok, például míg nála van közlemény dokumentum, addig nálam sajtóközlemény egy, kettő, final, tényleg final és FINAL nevű dokumentumok sorjáznak. Ő normál munkarendben dolgozik napközben, én inkább éjszaka és nem kelek korán. Remekül kiegészítjük egymást, és a közös cég miatt a barátságunk is csak erősebb lett.

A Hill & Knowltonhoz Kínából érkeztél, előtte pedig Brüsszelben dolgoztál. Hogy kerültél ezekbe az országokba?

Még a szegedi egyetem alatt kerültem az AEGEE diákszervezet helyi részlegére, ahol sajtótájékoztatót, nemzetközi rendezvényeket, nemzetközi nyári egyetemeket szerveztünk és nonprofit szervezetként folyamatosan kapcsolatban voltunk a polgármesteri hivatallal, meg a rektori hivatallal, vagyis full public affairs-szel (pa) is foglalkoztunk, csak kicsiben. Ennek a szervezetnek először a brüsszeli irodájába jutottam el, ahol kétévente rotálódtunk, ahol a pa-t is már magas szinten kellett művelni, a European Commissionnal, az ENSZ-szel és a Council of Europe-pal dolgoztunk együtt, olyan emberekkel szerveztem eseményeket, mint Pat Cox, Kofi Annan, Günter Verheugen vagy Romano Prodi. A szakma lényegét ott kellett magamba szívnom, nem volt szabad hibázni. Épp amikor a végefelé jártam a két évnek, jött Pekingből a hívás, hogy nem mennék-e oda egy európai cég pr-esének globális médiakapcsolatokat intézni? Napi két órát tanultam a mandarin kínait, és ott ismertem meg egy másik munkakultúrát. Kínában napi 12 órát dolgoznak a hét hat napján, így nekem meg sem kottyan az ötször tíz óra. A külföldi munkáim során többször dolgoztam együtt a Hill & Knowltonnal, és eldöntöttem, hogy Budapesten ennél az ügynökségnél szeretnék dolgozni. Megkerestem Hutera Erzsit (a Hill & Knowlton előző ügyvezetője) még Kínából ismeretlenül, hogy én itt szeretnék dolgozni. Írta, hogy nincs hely, de amikor hazajöttem, mégis egyből felvettek.

Az angol, a francia és a kínai mellett még egy furcsa idegen nyelven is beszélsz: törökül.

Hátizsákos turistaként nagyon sok helyen jártam és Törökországba teljesen beleszerettem. Először itt Budapesten tanultam törökül, aztán kimentem és túravezetőként, freelance pr-esként dolgoztam. Bármit elvállaltam, csak ott maradhassak. A kínait sajnos rohamosan felejtem, de törökül a mai napig nézek filmeket és próbálom a nyelvtudásom szinten tartani.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A több éves nagyvállalati HR vezetői tapasztalattal rendelkező Kárpáti Diána 2019 májusától a cégcsoport tagja.

A győztesek mámorától egészen Galactic Jackson szettjéig dokumentáltuk az eseményeket.

A hírek szerint több ezer szellemi munkát végző alkalmazottat küldenek el a cégtől a közeljövőben.

A Property Market meghívásos tenderén három ügynökség indult, a két körös kiválasztási folyamat végén pedig a Black Page Consulting nyert.

Mint kiderült, a kiadóvállalat fiókjait azért zárolta a Facebook mert egyikük megsértette a reklámszabályzatot.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés