hirdetés

A tavalyi év még nem ártott a Simicska-médiabirodalomnak

Cégeinek árbevétele és nyeresége is nőtt 2014-ben. 

hirdetés

Bár az akkori hírek szerint tavaly nyár óta jelentősen elapadtak a Simicska Lajos és üzlettársainak (Fonyó Károly, Nyerges Zsolt és a később vele látványosan szakító Liszkay Gábor) érdekeltségi körébe tartozó média- és reklámcégek állami reklámbevételei, a médiabirodalom képes volt valamelyest növelni összárbevételét és össznyereségét is 2014-ben. Így a vállalatbirodalom cégei összesen 40 milliárd 890 millió forintos árbevételt és 8 milliárd 485 millió forintos adózott eredményt (nyereséget) értek el.

Nem csökkent annyit az állami hirdetés

Ez több szempontból is figyelemre méltó teljesítmény. Merthogy elméletben több olyan tényező van, amely miatt ennek nem így kellett volna lennie. Egyfelől a hírek szerint a kormányzat részéről komoly szándék volt a Simicska-médiumok állami hirdetéseinek megvonása. Simicska cégek részéről a Magyar Nemzet, a Heti Válasz és a Hír TV többször is elmondta, hogy 2014 nyarától lényegében megszűntek az állami hirdetéseik. Ezt az általunk kikért Kantar Media listaáras állami hirdetési adatok cáfolják a Magyar Nemzet és a Heti Válasz esetében (a Hír TV-t nem mérik), az adatok azt mutatják, hogy ezekben a lapokban az év során inkább hullámvölgyek voltak, de a második félévben sem csökkentek jelentősen az állami hirdetések. Ahogy az egész médiaportfoliónál is az látszik, hogy lényegesen nem változtak az állami hirdetési bevételeik. Ha a listaár nyilván csak egy becslés, amit a hirdetések darabszámai/percei alapján számolnak, akkor is azt lehet mondani, hogy a darab és percszámok nem változtak jelentősen. Vagyis hiába állt fel a közbeszerzési piacot központosító Nemzeti Kommunikációs Hivatal és hiába veszett össze már tavaly nyáron Simicska Lajos és Orbán Viktor miniszterelnök, ez nem volt hatással az állami hirdetési bevételeikre. Ráadásul az a hatás sem érvényesült, hogy egy új kormányzati ciklus első évében az állami szektor visszafog az állami hirdetésekből, ennek épp az ellenkezője történt. A 2013-as listaáron 26,9 milliárd forinttal szemben 2014-ben már listaáron 35,6 milliárdot költött az állami szektor reklámra. 

Cégek szerint

Ha külön cégek szerint nézzük, akkor a Hír TV, a Hung-Ister tévés gyártócég és a Mahir Kiállítás és Rendezvény az, amelynek árbevétele jelentősen csökkent 2013 és 2014 között. A Hung-Ister és a Mahir rendezvényszervező cégének árbevétele 500 millióval, a Hír TV-é 680 millióval csökkent. A többi cégé többnyire az előző évihez hasonló forgalmat produkált, tehát a Magyar Nemzet és a Heti Válasz éves forgalmát az állami hirdetési bevételek elapadása nem befolyásolta, ahogy a Publimontét, a Mahir Cityposterét, a Class FM-ét, a Metropolét és az EuroAWK-ét sem. Egyedül a SonitusMedia rádiós sales-house árbevétele nőtt közel 1,3 milliárd forinttal.

Az adózott eredmények szerint jelentős nyereségnövekedést tudott elérni a Class FM és a Magyar Nemzet is. Veszteséges cég a médiaportfolióban nem volt.

Az árbevételarányos nyereségek (vagyis hogy egy egységni bevételből mennyi a haszon) tekintetében a teljes cégportfolió eredménye 20,75%-os volt, amely kiemelkedő eredmény. De külön cégenként még kiugróbb számokat találunk: A Class FM-nél 38,24%-os, a Publimontnál 36,64%-os, a Hung-Isternél és a Magyar Nemzetnél pedig 27-27%-os árbevételarányos nyereséget látunk.  

A korábbi évekkel összehasonlítva azonban a médiabirodalom növekedése lelassult, és az elmúlt hónapok történéseit figyelembe véve, valamint az új jobboldali médiabirodalom felépülése után a 2015-ös évre már inkább csökkenés várható Simicska Lajos reklám- és médiacégeinél. 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!