hirdetés
hirdetés
hirdetés

A rizsakérdés

Ez év elejétől van szerencsém kézhez kapni a Lóngyín Review számait. Ez az orgánum egy az egyben a Lürzer’s Archive távol-keleti megfelelője. Negyedévente ad összegezést a japán, kínai, thai reklám és a térség egyéb országai által nyújtott kreatív teljesítményről.
hirdetés
Kaszás GyörgyAz, hogy a Lóngyin oldalain látott munkák jelentős hányada szakmailag szuper, korábbi, Távol-Keletről származó reklámokból leszűrt tapasztalataim nyomán nem okozott meglepetést. Viszont – lévén a Lürzer’s előfizetője is – érdekes, általános jellegű párhuzamra lettem figyelmes a két orgánumban megjelenő reklámok láttán. Párhuzamra, amely egy megfejthetetlen kérdést indukált bennem. A rizsakérdést.

Nyugati reklámok (megrendelő: Emmental)Az, hogy a távol-keleti reklám a képszerűségen alapul, természetes, hisz az egész kommunikációjukra ez jellemző. Az, hogy mesterei a tömörítésnek, szintén jól ismert tény.

Az, hogy emellett a nyugati reklámtrendek is a vizualitást helyezik előtérbe, köztudott. Az egy reklámüzenetre jutó egyre kevesebb és kevesebb befogadói figyelem kényszeríti ki ezt. Nyugati reklámok (megrendelő: Curry of the Roof indiai étterem)És intelligensebb reklámkultúrával rendelkező piacok szereplői fel is fogják annak a jelentőségét, hogy a kép – a jól megfogalmazott kép! – egy impaktban hat, míg a verbalitás lineáris – szó után szó rendszerű –, sokkal hosszabb megértést követel meg. Az, hogy az egy-mondat-egy-gondolat elv a meghatározója a nyugati reklámtrendeknek, ugyancsak tény. Nyugati reklámok (megrendelő egy holland taxivállalat)A sajtóhirdetések nagy többsége mostanság billboardmennyiségű – vagy annál csak hajszálnyival több szöveggel dolgozik. A filmek leghatásosabbjai egy mondatot és egy márkanevet mondanak el, és természetesen kiemelkedő képi intelligenciahányadossal működnek.

Na és most jön a rizsakérdés. Azt látom ugye, hogy a Távol-Keleten képekkel és minimális mennyiségű szöveggel érnek el maximális hatást. Azt is érzékelem, hogy távol- és közel-nyugaton ugyanezt teszik. Mindkét helyen rájöttek valamire. Távol-keleti reklámok (megrendelő: Toyota Spacio)Ugyanarra. Hogy sok beszédnek sok az alja. És akkor itt vagyunk mi, földrajzi értelemben véve a kettő között, egy kis szigetként. Nem érdekel minket a jól bevált, működő kommunikátori elv, bármelyik irányból is jön felénk a híre. Nem érdekel minket se Kelet, se Nyugat. Nem érdekel minket hatásmechanizmus, hatás, semmi se. Egy dolog érdekel minket. Hogy minden „információt” és semmitmondó szuperlatívuszt, minden rizsát belezsúfoljunk minden egyes üzenetbe, függetlenül attól, hogy milyen médiumról van szó. Már a briefing „Mandatories” rovata is egy adattár. Később a megbízó beosztott képviselője egy ellenőrző listával a kezében dönt az elfogadásról, s a fő kérdés nem a hatóerő, hanem az, hogy minden érdektelen közlendő benne van-e az adott üzenetben. Az eredmény ismert. Húsz-negyven (!) különböző elemet „kommunikáló” billboardok.Távol-keleti reklámok (megrendelő: IKEA) Részletes termékleírásokat mikroszkopikus betűkkel közlő sajtóhirdetések. Hadarva végigdumált filmek és rádióreklámok. A legjobban kereső reklámnarrátorok azok, akik egységnyi idő alatt a legtöbb szótag kispriccelésére képesek.

Szóval, ez a rizsakérdés. Hogy miképpen lehet az, hogy miközben a világ hatalmas reklámpiacain a reklámcsinálók szó szerint képesek alkalmazkodni a mindent elmosó idő által meghatározott új tömegkommunikáció-fogyasztási szokásnak, a gyors befogadhatóság igényének, addig e kis ország e kicsiny reklámja ily vitézül állja a sarat, ha a közléskényszert kell védelmeznie a hatásossággal szemben? Hogy termelhet a mi reklámunk évente annyi rizsát, amennyitől nálunk sokszorta nagyobb országok reklámpublikuma is krónikus csömört kapna? Távol-keleti reklámok (megrendelő: CMC ASIA sportbiztosító)Hogy lehet az, hogy nemcsak Keleten, de Nyugaton is tudják, hogy a rizsa a tányérban ízletes, a reklámban viszont kifejezetten taszító, s hogy lehet, hogy ugyanakkor nekünk, itt középen erről fogalmunk sincsen? Ha erre valaki meg tudja adni a védhető választ, veszek egy Sport szeletet neki. Minden rizsa nélkül.

hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Megújul a cimkék designja és a márka weboldala is - kampánybejelentő! 

 A TV2 közleményében csak magyar Dallasként fémjelzett sorozat történetének középpontjában az egyedülálló és hatásos gyógyvíz álll majd.

A hivatalos FIFA videójáték következő kiadásában feltűnik a legendás magyar futballista is. 

A karantén alatt az emberek két dolgot szerettek csinálni, bőrt ápolni és kockulni, így aztán megszületett ez a furcsa fúzió.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

2 x 1,5 órás tréningünket HR-szakembereknek, vezetőknek ajánljuk, akiknek feladata, hogy önmagukat is eddzék a változásokra, és tovább is tudják adni ezt a tudást. Oktató: Cser Alexandra, trainer partner. Időpont: Szeptember 4. péntek délelőtt

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.

hirdetés
hirdetés