hirdetés
hirdetés
hirdetés

A rendezés kreatívabb, mint a zenélés

A Kreatív egyik korábbi, tévés piaccal foglalkozó lapszámában bemutattunk néhányat a tévés szakma hátterében, tehát nem a kamerák előtt dolgozó, ám ettől függetlenül is meghatározó képviselői közül rövid interjúk formájában. Első körben három hazai tévés forgatókönyvírót mutattunk be, most tévés rendezőkkel készült interjúkat olvashat. 

hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Egy feladatnak nem csak egy jó megoldása van

Lakatos András, Paprika Latino, vezető rendező

Hogyan lett önből tévés rendező?

Egy családi legenda szerint csecsemőként csak akkor voltam hajlandó enni, ha közben ment a tévé. (Ez különösen hétfőnként jelentett kihívást az anyukámnak, mert az akkor még műsorszüneti nap volt.) Valahogy így kezdődhetett. A meghatározó élmény azonban mégis az volt, amikor tizenhat évesen az A3 TV-nél dolgozhattam a nyári szünetben. Ott láttam először Kázsmér Kálmánt rendezni, akivel később több mint tizennyolc évig dolgozhattam együtt.

Miből merít inspirációt?

Elsősorban filmekből, könyvekből. Filmek terén mindenevő vagyok Michelangelo Antonionitól Takashi Miikeig. Több műsoromban használtam a show-műfajra egyáltalán nem jellemző hosszú beállításokat. Volt olyan eset is, amikor egy snitt majdnem három perc volt. Ez Antonioni. Könyvek terén sokkal konzervatívabb vagyok. Nádas, Esterházy, Grecsó.

Lakatos András
Lakatos András

Mitől lesz sikeres egy show-műsor?

Nincs biztos recept. Külföldön sikeres, sok évadot megélt, nagy költségvetésű formátumot is láttunk már itthon leszerepelni. A kulcs a csapat. A mi műsorainkat a stáb készíti, nem egy vagy két ember ötlete, stílusa a meghatározó, produkciós cégként szorosan együttműködünk a megrendelővel, a TV2 Csoporttal. Hiszek abban, hogy egy feladatnak nem csak egy jó megoldása van. Minden szekció ad a saját területéről olyan pluszokat, amitől folyamatosan fejlődnek a produkciók. Elképzeléseinket a producerekkel, kreatív producerekkel, főszerkesztővel, vezető operatőrrel, fővilágosítóval és a többi részleg vezetőjével együtt dolgozzuk ki. Egy-egy ötletbe gyakran annyira beleszeret a stáb, hogy a megvalósításában messze többet nyújt az elvártnál. A Sztárban Sztár esetében például láthattuk már a képernyőn zenészként a stylistunkat, táncosként a steadycam operatőrt, illetve állatidomárként a vezető operatőrt és a fővilágosítónkat, hogy csak néhány példát említsek.

Mi az, amit szeret, és mit nem ebben a munkában?

A „szeretem” kategória nálam több részből áll. Szeretem, amikor közösen fejlesztünk egy műsort. A Paprika Latinonak nagyon komoly formátumfejlesztő csapata van. Olyan kollégákkal dolgozhatok együtt, akik valamennyien aktív műsorkészítők is egyben, ez komoly előny Magyarországon egy multi e-mailben elküldött „bibliájával” szemben.  Az alapkérdés minden esetben, hogy milyen lenne az a képi világ, amit én, mi is megnéznék a tévében. A Sztárban Sztár esetében hetekig terveztük a díszletet. Magyarországon ez az első olyan komplex set, ahol bármikor trópusi esővel tudjuk elárasztani a színpadot, vagy épp lángnyelvekkel körbevenni, mindezt úgy, hogy közben akár egy tánckart is le tudunk engedni a lámpák közül. A következő „szeretem” fázis a megvalósítás. A stúdióban már nincs idő arra, hogy ott találjunk ki bármit is. Itt már csak azok a technikai eszközök, lámpák, kellékek, berendezések állnak rendelkezésre, amiket korábban egyeztettünk. Itt látjuk először egyben az elképzeléseinket. De előfordult már olyan eset is, hogy az adást megelőző órákban cseréltünk animációt vagy plánoztunk át produkciókat. A harmadik „szeretem” időszak a másnap reggel 9:30. A reggeli kávé mellé érkezik általában a nézettség. A görbén egyértelműen látszik, hogy ott maradnak vagy elkapcsolnak a nézők egy-egy szegmensben. Azon szerencsések közé tartozom, aki nem találkozott még olyan részével a munkájának, amit ne szeretne.

Kedvenc hazai tévéműsorai?

Természetesen a Sztárban Sztár. Az ország házibuliját mi szó szerint értjük. Ahogy azt tavaly láthatták is, a stáb egy-egy beéneklés alatt a folyosón végigtapsolja, táncolja az adást megelőző perceket, gyakran az adást is.

Kedvenc nemzetközi tévés produkciói?

Szeretem a díjkiosztóknak álcázott esztrád show-műsorokat, ahol az extra produkciók mellett mellesleg díjakat is átadnak. Ilyen az Emmy vagy a Billboard magazin díjátadója. Az elmúlt évtizedben személyes kedvenc lett a Super Bowl félidei show-ja is. A látvány mellett érdemes figyelni a stílusra, egy-egy produkció felépítésére. Szeretném, ha egyszer egy hazai produkciónak is lenne lehetősége ilyen komoly szintű felkészülésre, mint ezekben a műsorokban.

 

A rendezés kreatívabb, mint a zenélés

Koós György, Show & Game Produkció, társtulajdonos, rendező, producer

Hogyan lett önből tévés rendező?

Eredetileg zenésznek készültem, ütős voltam, de 1977-ben fordult az életem, és bekerültem az akkori Magyar Televízió Szórakoztató és Zenei Főosztályára. Itt döntöttem el, hogy a tévés rendezés sokkal összetettebb és kreatívabb önkifejezési forma, mint a zenélés, így itt is ragadtam és 1985-ben rendeztem első önálló műsoromat. Azóta számtalan szórakoztató és zenés show-t rendeztem a honi televíziózás valamennyi számottevő csatornájára.

Miből merít inspirációt?

Egyrészt próbálok – leginkább az interneten – lépést tartani a világtrendekkel. Figyelem, hol tart a világ a televíziózásban, a modern művészetekben, szűkebben vett szakmámban, a show-műfajban, hol tart a világ a vizuális kultúrában. Másrészt nyitott szemmel próbálom figyelni az engem körbevevő közvetlen környezet stílusváltozásait, és igyekszem mindenből tapasztalatot nyerni – jóból, rosszból egyaránt.

Koós György
Koós György

Mitől lesz sikeres egy show-műsor?

A jó show-műsor olyan, mint a sláger. Ha tudnánk a pontos receptet, akkor a zeneszerzők csak slágereket írnának. A jó show-műsorban minden benne van, amit a néző szeret: humor, zene, sodró dinamika, színek, trendi formák, modern technikák, sztárok, jó showman és még valami plusz: a stílusérzék, és amit az ember megérzésnek definiál. Talán ez utóbbi a legfontosabb, hiszen ez garantálhatja a sikert.

Mit szeret és mit nem ebben a munkában?

A sikert és a sikertelenséget.

Kedvenc hazai tévéműsorai?

A Sztárban Sztár, a XXI. század, az On The Spot és a Susogós Mackók.

Kedvenc nemzetközi tévés produkciói?

Sok külföldi produkciót láttam az elmúlt évek során, ami nagyon tetszett és emlékezetes maradt, de hosszú lenne itt felsorolni őket. Ami most, 2015 őszén szakmai szempontból érdekel, az az Eurovíziós Dalversenyek vizuális megvalósítása, illetve a Britain’s Got Talent vagy a The Cube, amiknek éppen most készítem a magyar változatait. Amúgy pedig az örök szerelem: a Family Guy.

 

Mindig nyitott szemmel járok és figyelek

Kovács Dániel Richárd, RTL Klub, főrendező

Hogyan lett önből tévés rendező?

Gyerekként klasszikus zenésznek készültem, de viszonylag korán, 15 éves koromban kiválasztottak a pécsi városi tévé műsorvezetőjének. Ott ismerkedtem meg a televíziózás minden szegmensével. Fájdalommentesen lehetett kísérletezni és az évek során kiderült, hogy a rendezés sokkal jobban érdekel, mint a műsorvezetés, arról nem is beszélve, hogy szörnyen rossz műsorvezető voltam. Minden álmom az volt, hogy filmrendezést tanuljak Amerikában. Az RTL támogatásának köszönhetően volt szerencsém Los Angelesben tanulni. 

Miből merít inspirációt?

Alapvetően az életből. Szerintem egy rendező mindig nyitott szemmel jár és figyel. Én megpróbálom még akár a saját életem kudarcait is messzebbről nézni és tanulni belőle. Persze a pozitív élményekből is lehet inspirálódni, de tanulni, érzékenynek lenni az átélt fájdalmakból lehet a legjobban.

Kovács Dániel Richárd
Kovács Dániel Richárd

Mitől lesz sikeres ön szerint egy show-műsor?

Ahhoz, hogy egy show-műsor, vagy bármely más szórakoztató műsor sikeres legyen, alapvetően rendben kell lennie minden elemének, a koncepciótól a castingon át a megvalósításig. Bár nyilván ezek nagy, általános igazságok. Meg kell találni az adott időszak és sáv izgalmas formátumait. Nagyon nagy hangsúlyt és elegendő mennyiségű időt kell szentelni a szereplők kiválasztására, és valójában, ha már ebben a két elemben bármilyen komolyabb hibát vétünk, garantált a bukás. De persze a megfelelő stábot kell felépíteni, adott esetben betanítani a feladatra. A nem élő műsoroknál nagyon fontos szerepe van az utómunkának. A vágás során sok hiba javítható, és egy jó ízlésű hang-utómunkával csodákat lehet tenni. Persze egy élő műsor esetében erre nincs lehetőség.

Hogy személy szerint mindezeken felül szerintem mi a siker titka? A történetmesélés. Mindig azt tartottam a legfontosabbnak, hogy tudjunk olyan műsort készíteni, amiben a szereplők küzdelme úgy van a nézők elé tárva, hogy az izgalmas legyen. Pont úgy, mint egy jó játékfilm vagy sorozat esetében, ahol a főszereplőnek szurkolunk, mert valamit nagyon akar, csak bizonyos emberek vagy körülmények megakadályozzák őt. Valójában minden erről szól. Jellemzően a kis ember nagy történetéről.

Mit szeret és mit nem ebben a munkában?

Nagyon szeretem, hogy mindig meg lehet újulni, roppant változatos és szabad, arról nem is beszélve, hogy bizonyos műsorokkal a világ minden tájára el lehet jutni. Amit kevésbé szeretek, hogy soha nincs elegendő idő egy műsor elkészítésére. Soha nem lehet tökéleteset alkotni, mindig lenne mit csiszolni, legalábbis én rendszeresen így érzem.

Kedvenc hazai tévéműsorai? 

Celeb vagyok ments ki innen!, X-faktor, Kész átverés, 1 perc és nyersz.

Kedvenc nemzetközi tévés produkciói?

Tv-műsorok közül a Saturday Night Live, sorozatokból pedig rengeteg… 24, Dexter, True Detectives, Wayvard Pines, Homeland, Prison Break.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Rajtuk kívül az Eletforma.hu női portál is a sales house-hoz került január 1-jével.

A felek azonban keresik az üzleti együttműködés további lehetőségeit.

Kirády Attila, eddigi kreatív igazgató pozíciója megszűnik, de marad a cégnél.

Erre is választ ad az IAB Influencer Marketing Kisokosa és Fogalomtára.

Az abszolút győztes a Mateking.hu, az Internet Kultúra Fővárosa pedig Debrecen lett az MMSz által szervezett megmérettetésen.

hirdetés
hirdetés

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

15 küldőpiac 15 percben. A Pont Itt és a Turizmus Online szakmai rendezvénye Dátum: január 31.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók