hirdetés
hirdetés
hirdetés

A multik zsebében vannak a kocsmárosok

Sörforradalmat hirdetett Bart Dániel, aki a Folyékony kenyér blog indítása előtt inkább borivó volt. Ő találta ki, hogy a kisüzemi söröket kézművesnek nevezzék, bemutatásukra pedig Főzdefeszt néven rendezvényt szervez, és maga is kísérletezik a sörfőzéssel. Interjú.

hirdetés

Több helyen olvasni, hogy a sörforradalom kirobbantását tervezted. Hol tart ez a folyamat?

Ezt nem úgy kell elképzelni, mint egy jelenséget, amit leírunk, hanem hívószóként. Azért kell így eladni, hogy önmagát gerjessze, és azt is mondhatnám, hogy a sörforradalom tulajdonképpen zajlik. Ha van egy érdekes magyar sör, akkor azt megkóstolod, és vagy ízlik, vagy nem. De ha van egy folyamatos mozgalom, ami halad előre, és ekkor találkozol egy érdekes sörrel, ami ízlik, akkor máris rákapcsolódtál a gondolatmenetre. Mert tudod, hogy lehet új dolgokat várni, hogy van a Főzdefeszt, ahol 77 magyar sört lehet kóstolni, és el lehet azon gondolkozni, hogy ezek a sörök hol voltak mostanáig.

K&V

Bart Dániel <i>(Fotó: Egyed Péter)</i>
Bart Dániel (Fotó: Egyed Péter)

Mire szoktál ébredni?
Gyerekekre.

Melyik a kedvenc sorozatod?
Nincs tévém, nem ismerem a sorozatokat.

Mivel lehet a legjobban munka közben motiválni?
Határidővel, krízissel, meglepő, súlyos fordulatokkal.

Melyik volt a legcikibb munkád eddig?
Télapó voltam pénzért egy diplomataboltban.

Sportoltál valamit komolyan?
Főleg úsztam, dzsúdóztam, de nem vagyok igazi sportember.

Melyik a kedvenc kocsmád/kávézód?
Egyiket se szeretem eléggé. Amúgy még leginkább a romkocsmavilágba szoktam járni, de rendes sör csak a Szimplakertben és a Piritósban van.

Melyik a kedvenc boltod?
A Népszínház utcában van egy harminc évvel ezelőttről ott maradt szaküzlet, aminek a kirakatában szénkeféket, önkenő perselyeket és más egészen elbűvölő ipari nippeket próbálnak eladni.

Sör vagy bor?
Gyakorlatilag sör, elméletben meg nyitott vagyok.

Mi a zsánered?
Még nem alakult ki.

Bonyolódnál munkahelyi szerelembe?
A szerelem nem néz munkakönyvet.

Mi az, amitől menthetetlenül elérzékenyülsz?
A világ nélkülem.

Álmaid munkahelye?
Harangozó. Notre Dame. Nem volt egy szép álom.

Mikor írtál utoljára kézzel írt levelet?
Talán 15 éve. Kreatív, kivágott fotókból hajtogatott borítékokat alkalmaztunk.

Ki az a három ma élő ember, akit vendégül látnál egy vacsorára?
Nem hinném, hogy a széles közönség ismerné őket. Hozzám közel álló emberek.

Hol voltak?

Ugyanott, ahol most, csak eddig nem tudtak kijutni a piacra.

A blog és a Főzdefeszt révén változott meg a helyzetük?

Igen, e kettő miatt. Ezt eddig nem csinálta senki, de megvolt a recept, mert az elmúlt években a bor is feljött, a pálinkát is megtolták. Nem kell zseninek lenni hozzá, de nem elég a marketinghez vagy a közösségi piacteremtéshez érteni, hanem a sört is érteni kell. Mondjuk van 47 jól működő vállalkozó, aki kis mennyiségben készít sört, de közülük 35 még nem ivott jó sört. Mert ők is nagyüzemi, érdektelen, világos söröket isznak, abból nem tudják kikövetkeztetni, hogy milyen a jó sör. Én ezt az egészet azért kezdtem el csinálni, mert a Nyugaton hozzáférhető kézműves sörök olyan gasztronómiai minőséget jelentenek, hogy simán letolják az asztalról a mindennapi borainkat. A sörnek nincsenek határai, bármit meg lehet vele csinálni. A magyar sörfőzés az elmúlt 15 évben sehol nem volt, mert a multicégek értettek ahhoz, hogy középgagyi színvonalon hogy kell elhelyezni a terméket az alulművelt átlagfogyasztónak, és csak kevesen háborodnak fel, hogy át vannak verve. Az elmúlt húsz évben egy lelketlen, gasztronómiailag irreleváns sörkultúra alakult ki.

Korábban műfordító voltál, majd újságíróként foglalkoztál építészettel, gasztronómiával és kultúrával. A Folyékony kenyérre azért választottak, mert legendásan nagy sörivó hírében álltál, vagy mert úgyis meg tudod csinálni?

A Dining Guide-nál látszott, hogy az étteremkritikában szakmailag nem vagyok olyan penge, mert nem jártam örökké Michelin-csillagos éttermekbe. De azt látták, hogy jól tudok írni, ezért bíztak meg a Gösser által szponzorált blog írásával. Korábban egyébként inkább boros voltam. Az elején elmentem sörgyárakba, megírtam, hogyan készül a sör, próbáltam a nyelvemből kihozni az ízlelést, mert a söröket sokkal nehezebb kóstolni, mint a borokat. Egy év után elgondolkoztam, hogy akkor miről írjak heti öt cikket, és egy kommentelő javaslatára elmentem egy kisüzembe Tapolcára.

A kézműves sör kifejezés tőled ered?

Igen, mert kellett valami a hivatalos kisüzemi helyett. Az olyan vacakul hangzik, külvárosi, olcsó, igénytelen sörre asszociál az ember.

Melyik a kedvenc magyar kézműves söröd?

A Keserű Méz. Nem én csináltam, hanem egy sörfőző, aki kísérletezgetett, és amikor megkóstoltam, tudtam, hogy ez kell nekünk. Ez lett az első magyar alternatív sörmarketing-kísérlet, komlótobozzal lövöldöző szukával és olyan durva komlóízzel, hogy aki egyszer megkóstolja, egyhamar nem felejti el. Igazából jó sörből nincs is hiány, a sörforradalom legnagyobb kerékkötője az, hogy a magyar kocsmárosok a multik zsebében vannak, és bár a kizárólagossági szerződéseket az Európai Unió betiltotta, a szakma praktikusan továbbra is ezekhez tartja magát. Azért jövőre várható egy bumm, négy olyan kocsma is nyílni fog Budapesten, ahol kézműves söröket árulnak. Nekik szakértőként segítettem.

[Arról, hogy az egyes italmárkák hogyan kötik magukhoz a különféle kocsmákat és szórakozóhelyeket, bővebben olvashat alábbi cikkünkben - A Szerk.]

(forrás: Kreatív)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Love, Death & Robots egyik epizódjában végzett digitális effektekért kapták az Annie-díjat.

A SorozatWiki információi szerint az RTL Magyarország, a TV2 és a Viasat is bedarál saját gyártású műsort.

Nagyívű, Sissitől egészen Mészáros Lőrincig eljutó összeállítás az osztrák és magyar nézőknek.

A Media1 biztosnak véli, hogy jövő csütörtöktől minden munkanap megjelenik az ingyenes újság.

Először osztják majd ki a „Live Communication” díjakat, amire 2019-es rendezvényekkel lehet pályázni.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. január 28., 08.30 - 14.00

Gyere, ünnepelj velünk a Best.net díjátadóján! Helyszín: Story Budapest (1075 Budapest Kazinczy utca 21.) Időpont: 2020. január 29. kapunyitás: 19:00, pontos kezdés: 19:30

2019 legdíjazottabb ügynökségeinek és megbízóinak estéje. A 2019-es Kreatív-MAKSZ M+Lista és a Kreatív PR Toplista helyezettjeinek díjazása. Időpont: 2020. február 11.

A HRKOMM Award 2019 nyertes pályázatainak bemutatása február 13-án.

Február 18-án ismét megrendezzük a Kreatív szaklap PR-workshopját, ahol a résztvevők megismerkedhetnek a 2019-es év kiemelkedő PR-kampányaival.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 21.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

HR workshop az FMCG és a kereskedelem-piac szereplői számára A workshop célja: HR-finomhangolás az élelmiszer kiskereskedelmi szektort és az élelmiszergyártó cégeket terhelő munkaerőhiány-állapotok közepette, a hatékonyság növelése, a versenyképesség megtartása érdekében.

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Gondolatok és példák gyógyszeripari szakemberektől: patient journey map, társadalmi felelősségvállalás, élményközpontú PR, dezinformációk az oltásellenességről és további érdekes témák!

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés