hirdetés
hirdetés
hirdetés

A marketingszakma esete a sajtburesszel

"Rám férne pár sajtburesz" - mondta a medencéből kimászva a sportriporternek a friss bronzérmes pillangóúszó, Kenderesi Tamás. A spontán és őszinte mondat kiválóan alkalmas az ismeretlenségből felbukkanó és egyből érmet hozó úszótehetség személyes márkájának építésére: ott van benne egy mindössze 19 éves srác lazasága, egy profi sportoló embersége, néhány szó, amitől azonnal közel érezhetjük magunkhoz ezt a fiút. Hiszen amikor hajnalonként szárnyashajóként száguld a hideg medencében, azt tisztelni könnyebb, mint szeretni, na de a sajtburesz, az igen, az nekünk is megvolt, sőt ennénk belőle mi is egyet akár kimagasló sportteljesítmény nélkül is. Ám Kenderesi szimpatikus nyilatkozata a gyorsétterem-hálózatoknak is labdát dobott. Csak le kellett csapni. Az egyiknek sikerült, a másiknak nem. Rényi Ádám publicisztikája.

hirdetés

Rényi Ádám
A junk food és a street food hazai képviselői, marketingesei, kreatív ügynökségei, akik csorgó nyállal figyelik a buzzfeedes és marketingblogos PR-stuntokat és social médiás atombombákat, érezhették volna, hogy amire régóta vártak, most végre eljött. A pillanat, amire ügyesen rá lehet csatlakozni, amitől még akár egy Effie is összejöhet, de legalábbis a brandépítés kihagyhatatlan ziccere hullott az ölükbe.

Azonban ami egy pársoros "Csak kimondta az olimpikon, hogy mire vágyik - a hamburgerlánc lépése zseniális volt" típusú tengerentúli történetben annyira egyszerűnek tűnik, az a valóságban könnyen hullhat a semmibe vagy végződhet zsákutcában. A valódi márkaépítéssel járó akciók ugyanis csak akkor működnek, ha a vállalat gyorsan reagál és aktivitása logisztikailag is kellőképpen meg van támogatva. Ellenkező esetben a csodafegyver visszafelé is elsülhet, a Sajtburesz-ügyben erre is láttunk példát.

A Sajtburesz-sztori győztese egyértelműen a Zing Burger lett. Három dologban is verték a mezőnyt. Egyrészt gyorsaságban, másrészt abban, hogy azonnal fogyasztói promóciót építettek a jeligévé vált mondat köré, harmadrészt pedig nem hibáztak az akció megvalósíthatóságában sem. Logikus, hogy egy alig néhány egységből álló, mégis népszerű hamburgercég hamarabb tud reagálni, mint egy franchisepartnerekkel komplikált üzleti kapcsolatot fenntartó multi, hiszen nem kell megvárnia, míg a jogi osztály is átnézi az apró betűt, elég, ha a főnök odaszól az üzletvezetőknek, hogy hadd szóljon, és már szól is.

A Zing ráadásul a sajtburger mellé ingyen sültkrumplit kínált, ami - meglehetősen hiányos vendéglátóipari ismereteim szerint - a könnyen beszerezhető/pótolható alapanyagok egyike. Így - amennyiben a közösségi médiás mozgósítás sikeres lesz - úgy a legrosszabb esetben valakinek át kell szaladnia párszor a szomszéd zöldségeshez. Az eredmény egy valósággal felrobbanó Facebook-oldal (az interakciók száma sokszorosa a nagy versenytárakénak) csupa pozitív visszajelzéssel, és minden bizonnyal egy jó nap a bevételi oldalon is. Talán annyi aggály merül fel, hogy a lépés gyorsasága és hatékonysága nem számolt az esetleges jogi következményekkel (azaz hogy sérti-e a Nemzetközi Olimpiai Bizottság hirdetési irányelveit a megjelenés - a szerk.).

Benyomásom szerint a legtöbben a piacvezető McDonald's-tól várták a nagy sajtburesz-ötletet. Ám ez elmaradt. Mégsem annyira meglepő, hiszen a cégnek fut egy olimpiai promóciója arany, ezüst és bronzpoharakkal reagálva az előző napi magyar teljesítményekre, és minden bizonnyal a McDonald's-nál lenne a leglassabb átvinni egy ilyen promóciót, így inkább bele sem vágtak. Pedig lehetett volna azért lépni valamit. Mondjuk úgy, ahogyan azt a Burger King tette. Nyilvánvalóan hasonló cipőben járnak, mint legnagyobb versenytársuk, azonban ha a betérő vendégeiknek nem is tettek gesztust, Kenderesinek és az olimpiai csapat tagjainak azért felajánlották, hogy bőségesen ellátják őket sajtburgerrel vagy bármi mással.

Ez a megoldás is jó, hiszen alkalmas volt arra, hogy a sajtburesz-sztoriban a nagy hálózatok közül egyedüliként nyerjen valamit az imidzsének a gyorsétteremláncolat. Hasonló személyes gesztust tett - Kenderesi Tamásnak - a sajtból készült burgereket kínáló Paneer. Mind a Burger King, mind a Paneer szokásos eredményeinek sokszorosát hozta lájkban és megosztásban is a facebookon.

Az igazi balfogást a KFC követte el. Mivel a sajtburesztől csak igen távoli asszociációkon keresztül lehet eljutni a csirkés hálózathoz, a KFC nem lehetett volna könnyen a nagy nap egyértelmű haszonélvezője, ezért az úszósikerekre hivatkozva egyik szendvicse mellé aznap egy másikat ígért vendégeinek. Az akció azonban - legalábbis image-szempontból - visszaütött. Egyrészt mert nem is voltak igazán lépéskényszerben, hiszen a nagy versenytárs gyorséttermek nem akarták ad hoc akciókkal elorozni a hozzájuk betérőket; a fogyasztók sem tőlük várták a stílusos okosságot.

Másrészt, és inkább ez a probléma, az akcióról logisztikai szempontból felkészületlenül döntöttek, így több helyen nem csak az ígért második szendvics maradt el, de az első is. Emiatt napközben kellett módosítani a promóción, csalódott, mérges és rossz szájízzel posztoló fogyasztókat hagyva a reputációépítésre kitalált akció után. Szegény social media managernek nem ez volt élete legjobb napja. Kereskedelmi szempontból jó eséllyel kifizetődő lehetett az egyet fizet, kettőt kap akció, de nem biztos, hogy ez hosszabb távon a márka szempontjából is megéri.

Az eset mindenesetre tanulságos az egész marketingszakma számára, hiszen a nagy érdeklődésre számot tartó médiaeseményeken bármelyik pillanatban jöhet egy ilyen mondat, amely végigszalad a hagyományos és a közösségi platformokon és bármelyik szektort játékba hozhatja. Élni pedig az tud vele, aki képes döntéshozatali mechanizmusait a lehető legrövidebbé, mégis üzembiztosan működővé tenni. Célszerű tehát a kríziskommunikációs protokollokat használni ezekben az esetekben, hiszen a gyorsaság és a megalapozottság éppúgy kritérium a nem várt problémák, mint a nem várt lehetőségek sikeres kezelésében.

Megjegyzés: a fenti publicisztika az említett aktivitásoknak kizárólag a marketinges, kommunikációs vonatkozását elemzi. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak a márkákra vonatkozó rendkívül szigorú szabályozásai miatt az említett marketingakciók akár jogi kérdéseket is felvethetnek. Erről rövidesen cikk jelenik meg a Kreatívon.

Rényi Ádám, kommunikációs szakértő, az Uniomedia kreatív tartalom igazgatója
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (1 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Ádám,a Zing nem kínált ingyen sültkrumplit, "pusztán" extra adagot.
De ettől függetlenül, azt gondolom, hogy mindegyik cég a lehetőségeihez mérten harapott rá az elhangzottakra és próbálta kihozni belőle a maximumot.
Készült egy publicisztika (ezzel Te is megragadtad Kenderesi mester által generáltakat) és az élet megy tovább a sajtburik útján. :)
Hajrá Magyarok! Gratulálok minden magyar és nemzetközi sportolónak az elért sikereikért. Gergő

Meghívásos tenderen végül a Next9-t választották.

A nemrég önálló sales house-zá alakuló cég a Toprum Barba hívta partnereit. Képgalériával mutatjuk meg, hogy sikerült az este.

A márka új termékeit fiatal művészek értelmezték újra. A nonfiguratív snackdarabkák értelmezésére pedig nyereményjátékot is indított a Cheetos.

A márka kompakt autóval bővíti a portfólióját, amihez a Café és a White Rabbit készítettek bevezető kampányt. A koncepció az „elsőség” volt.

Azzal, hogy a brazil kozmetikai cég egyesül az Avonnal, a világ negyedik legnagyobb teljes mértékben szépségiparral foglalkozó vállalatcsoportját hozza létre.

hirdetés

A MOST Fórum május 30-i eseményén a magyar sportélet szereplőivel tekintjük át, hogyan változott a szabadidő- és élsport a technológia fejlődésével. (X)

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés