hirdetés
hirdetés
hirdetés

A magyar gazdaság sikertörténete lehet a kreativitás

Egy kutatás arról, hogy mekkora Magyarország kreatívipara, mik az erősségei és milyen fejlődési utak állnak a szegmens előtt.

hirdetés

A kreatív ágazatok mai és jövőbeni hozzájárulása Magyarország versenyképességéhez – ezzel a címmel készített kutatást 2014-ben a Hétfa Elemző Központ a Design Terminál megbízásából. A kutatás első eredményeit múlt héten, a Kreatív Budapest konferencia második részén mutatták be, erről mi is beszámoltunk.

A kutatás során interjúkra, szakértői konzultációra, a szakirodalom áttekintésére, valamint a KSH, a NAV és az NFSZ releváns adatbázisainak statisztikai elemzésére támaszkodtak. Az alábbiakban a kutatás legfontosabb eredményeit összegezzük, a teljes kutatás pedig ősszel könyv formájában jelenik majd meg.

Mi a kreatívipar?

A kutatást végzők kreatíviparként határozták meg azokat a tevékenységeket, amelyek egyidejűleg teremtenek üzleti és kulturális értéket. Arra az eredményre jutottak, hogy a magyar kreatívipar egyik részét a globális piac dominálta ágazatok (terméktervezés, technológia, grafika, divattervezés stb.) alkotják, amely ágazatok szereplői a világpiacra termelnek, itt nincs is önálló hazai piac, a magyar piac csak a világpiac egy szeglete.

Szepesi Balázs, a Hétfa kutatóközpont stratégiai igazgatója
Szepesi Balázs, a Hétfa kutatóközpont stratégiai igazgatója

A másik rész a magyar nyelvre és kulturális hagyományokra épülő kereslet által meghatározott szegmens. Itt a hazai kereslet és a közösségi megrendelések szervezik a piacokat. Ezeknek az ágazatoknak (például zene, tartalomszolgáltatás, reklám stb.) a nyelvi kötöttségek vagy a szabályozás viszonylagos védettséget adnak a globális szolgáltatókkal szemben. A legdinamikusabban növekvő kreatívipari terület 2008 és 2012 között a dizájn, vagyis a termék-, grafika- és divattervezés voltak, itt a bruttó hozzáadott érték közel háromszorosára, a vállalkozások száma pedig közel két és félszeresére nőtt.

Jobban teljesít, mint a gazdaság

Az eredmények szerint a kreatíviparban dolgozik a foglalkoztatottak 4,4 százaléka, a tevékenységük pedig Magyarország gazdasági teljesítményének 3,7 százalékát adja. Az ágazat teljesítménye majdnem ötször, exportja közel kétszer gyorsabban nő, mint a gazdaság egésze. Viszont a hazai piacra termelő szegmens – ahová a média és a reklámpiac nagy része is tartozik – szerepe 2008 és 2012 között a legtöbb érintett ágazat esetében csökkent. A globális piac dominálta szegmens viszont dinamikus növekedést tudhatott maga mögött.

A kreatívipar más országokhoz hasonlóan nálunk is a fővárosban koncentrálódik. Budapesten egyszerre meghatározók a kreatívipar technológiai képviselői és a kultúrára épülő tevékenységek, illetve adottak a nagyvárosi élet szolgáltatásai és az élhető környezet is. Ezért a kutatás készítői szerint Budapest eséllyel indul az európai nagyvárosok közötti kreatívipari pozíciókért folytatott versenyben.

Mire kell vigyázni

A kreatívipar fő erősségeként a fejlődés dinamikáját, a jó adottságokat és az erős ambíciót említi a kutatás. A szektor kihívásai ugyanakkor az ágazat belső szervezettségének hiányosságaiból és a piacokkal, finanszírozókkal való kapcsolatok kiépületlen voltából következnek. Probléma az is, hogy alacsony a hazai dizájnkereslet, a tőke és a vállalkozások találkozása nehézkes, sokszor a művész-attitűd érvényesül, azaz nincs megfelelő üzleti tudás.

Szepesi Balázs, a Hétfa kutatóközpont stratégiai igazgatója
Szepesi Balázs, a Hétfa kutatóközpont stratégiai igazgatója

Probléma, hogy a kreatívipar cégei nem kapnak megfelelő kezdeti finanszírozást. Ha önerőből eljutnak addig, hogy kockázati tőke bevonására alkalmassá váljanak, akkor van csak esélyük a pénz megszerzésére. Nagy teher számukra az adózás, mind mértékében, mind adminisztrációban, emiatt a vállalkozások több mint fele részt vesz a szürkegazdaságban is.

Lehetséges célok

A Hétfa szerint a problémák és a lehetőségek figyelembe vételével reális cél lehet, hogy a kreatívipar fejlődése a következő évtizedben meghaladja az országos növekedés dupláját és hozzájárulása a nemzeti termékhez elérje a GDP 5 százalékát, 10 év alatt pedig az ágazat foglalkoztatása 33 százalékkal, azaz 55 ezer foglalkoztatottal nőjön, az exportja megduplázódjon.

Ehhez az ágazat hátterének, üzleti környezetének és működésének javítására van szükség. Megfelelő gazdaságfejlesztési intézkedések, az üzleti környezet javítása, a növekedési korlátok oldása és intézmények – mint például kommunikációs platformok, tőkefinanszírozási kínálat – megerősítése vezethet egy jövőbeni a sikertörténethez a Hétfa szerint.

A kutatás eddigi legteljesebb összefoglalója innen tölthető le, a teljes anyag majd könyv formában ősszel érkezik.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Fileok

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A hagyományos íznél édesebb New Coke csak 79 napot ért meg 1985-ben, annyira gyűlölték Amerikában. A sorozat 1985-ben játszódó folytatása miatt újra felélesztik a receptet.

Az MTÜ Budapesten kezdte a bemutatást, elmennek az összes nagy borvidékre.

A Punkt szerkesztőinek célja, hogy kritikusan reagáljanak a hazai és külföldi színtér aktuális történéseire.

A fürdőszoba felszereléseket forgalmazó cég meghívásos tenderen választotta ki az ügynökséget.

A vállalat kerekasztal-beszélgetésen viszi tovább a párbeszédet, ami az anyák napi reklámjuk kapcsán elindult.

hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.

hirdetés
hirdetés