hirdetés
hirdetés
hirdetés

Tudósítás

A jobbos média egy papagájkommandó

A jobboldalon kiépülő média nem etikus, nem mond igazat – hangzott el a terézvárosi önkormányzat zártkörű háttérbeszélgetésén. Aknamunka, bértollnokok, de velünk nincs semmi baj. Bátorfy Attila tudósítása.

hirdetés

Díszes, zömében gondosan kiválogatott baloldali kompánia cigizik a terézvárosi önkormányzat Eötvös utcai szép épületében, Dési János kezeket fog. A kis tétovázás után felnyalábolt sárga mappára azonnal rátámadnak a muslicák, mintha sejtenék, hogy egy erjedésnek indult, pimpósodó szövegkoktél lapulna benne. És tessék! A csomag Verók István, Terézváros polgármesterének a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) címzett nyílt levelét tartalmazza, valamint az arra adott etikai bizottsági állásfoglalást.

Verók, a nyílt levelet szignáló városatya bizonyos szavakat idézőjelbe téve erősít rá, hogy itt bizony iróniáról van szó, hogy értsük, hogy a „hír” az igazából csúsztatás, az „újságíró (sic!)” az bértollnok, a „konkurencia” az aknamunkás ellenség, az úgynevezett „szaklap” meg a bulvár maga. A polgármester levele tele van velük, közben felsejlik a baljós veszedelem, a kormányfordulat hozta elkeserítő jövőkép, az elszámoltatás, a „20 évet a 20 évért”. Kemény délelőtt lesz ez.

Nem Terézváros a lényeg!

Az önkormányzat azért szervezte a neves újságírókkal együttes, zárt körű háttérbeszélgetést, hogy feltárassék a magyar média jelenlegi állapotának egy szelete: a jobboldali etikátlanság, a csúsztatás, és hogy mi lesz most, az új médiatörvénytervezet és médiaalkotmány után.

A téma komoly, de a polgármester szándékosan nem hívott meg jobboldali orgánumokat. „Az Echo Tv-nek és a Hír Tv-nek nem vagyunk hajlandóak nyilatkozni, csak élőben, mert a szerkesztéssel és a vágással elferdítik a mondanivalónkat” - mondja Verók. Illetve hát a „Célkeresztben” című csatolt brossúrából világossá válik, hogy miért nincs itt sem a Magyar Nemzet, sem a Magyar Hírlap munkatársa: 2008 márciusa és 2009 novembere között az önkormányzat 31 helyreigazítási pert nyert meg, ebből 16 hírlapos és 9 nemzetes cikk ellenit. Sajnos az nem derül ki, hogy összesen mennyit indítottak. „Akik itt ülnek, azokkal különösebb baj nincsen, azért választottuk önöket” - tüntetett ki bennünket Verók.

A polgármester a bevezető beszédében felvázolta a helyzetet: az utóbbi időben bértollnoki tendencia figyelhető meg a magyar sajtó jobboldali részén, papagájkommandóként ismétlik a politika által megrendelt szólamokat, és ez mérgezi a társadalmat. „Visszatérhetnek az ötvenes évek” - figyelmeztet a polgármester, és „hiába a sok helyreigazítás, semmi sem szegi kedvét a jobboldali sajtónak, nincsenek fékek, a demokráciát kijátsszák” – sorolja elégedetlenségét. Dési egy apró tétova sóhajjal felteszi a kérdést: „Nem tudom, hogy az újságírók lelke romlott-e?”, Verók pedig válaszol: „A jót is képesek megfordítani”.

Nincs jó példa jobboldalról

A polgármester után Halák László, a MÚOSZ etikai bizottságának elnöke ragadja magához a szót, első mondata így hangzik: „Politikai rangra emelkedett, hogy a sajtónak nem az igazat, hanem valakiknek az igazát kell írnia”. Ezt követően rátér a jobboldalon kialakult médiatúlsúlyra, majd egy kérdéssel azt is kétségbe látszik vonni, hogy létezik-e baloldali média ma. Az etikai bizottság elnöke elmondja, hogy az etikai követelményeket a Magyar Nemzet nem tartja magára kötelezőnek, mivel nem tagjai a MÚOSZ-nak, a Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége pedig egyoldalúsággal vádolta őket, amikor Bayer Zsolt „Cigányliszka”, egyébként valóban ritka aljas cikkéről megállapították, hogy elkövette az összes lehetséges sajtóvétséget. Halák úgy véli, hogy baloldali médiatermék ellen azért nem indul sajtóetikai vizsgálat, mert nem tudnak rá példát sem felhozni, ellenben a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap és a Hír TV tendenciózusan egyoldalú és félretájékoztat.

A beszélgetésen szóba került a médiatörvény-módosítás is. Halák úgy látja, hogy a Fidesz-KDNP kormány rá akar ülni az internetre, a törvényjavaslat ellenőrizni akar, és portásokra, gondnokokra bízza majd a feladatot. Mint mondja: „Törvényerőre emelkedik, hogy mindent meg lehet tenni, hogy a média ellenőrzése, mint cél, szentesít majd minden eszközt”.

Nem lehet mindent leírni

A baloldali lejtőről dr. Árnyasi Katalin, a Terézvárosi Önkormányzatot az említett 31 esetben képviselő ügyvéd hozza vissza a beszélgetést. Elmondja, hogy ma kizárólag bejegyzett sajtótermék és szolgáltató ellen lehet pert indítani, de személy szerint nem ért egyet azzal, hogy az interneten megjelenő, nem szerkesztőségi tartalmak ellen ne lehessen. A szabályozás jelenleg nem tekinti sajtómegjelenésnek a blogokon megjelenő tartalmakat, így helyreigazítási pert sem lehet indítani. Ugyanakkor rámutatott „a normális ügymenet tarthatatlanságára”. Egy ítélet meghozatala fél év, miközben a sajtóval nem lehet peren kívül megállapodni. A téves információ közlése és a helyreigazításé között egy év is eltelhet, és ezek szövege általában úgy van megfogalmazva, hogy még egyszer leírják a cikkben szereplő valótlan állítást.

Halák úgy látja azonban, hogy a törvénytervezet a helyreigazítás intézményét is meg akarja szüntetni, ehelyett a válaszadást akarja bevezetni. „Ezek után a Magyar Fórum egy számának két verzióban kell majd megjelennie. Az egyikben Csurka István leírja a véleményét, a másikban pedig én reagálok rá” - illusztrálta az etikai bizottság elnöke az elképzelés abszurditását.

Hit, remény, szeretet

„Aki hitből veszi a Magyar Nemzetet, azt nem érdekli, hogy igazat ír-e vagy sem” – táncol vissza Halák a beszélgetés kétharmadában felvetett filozófiai kérdéshez. Majd rámutat, hogy amúgy a tulajdonosnak sem lenne mindegy. „Amikor Tóta W. Árpád egy cikke miatt hárommillió forintot kellett fizetnie az Indexnek, akkor a tulajdonos utánaszámolt, hogy hány hárommillió forintja van arra, hogy Tóta W. azt írhasson, amit akar”.

A polgármester zárszavai előtt Földes András, az Index újságírója kellemetlenkedett néhány térézvárosi pert érintő kérdéssel, amire a hatodik kerületi polgármester szinte rimánkodott az Index újságírójának, hogy „értse már meg, hogy itt nem Terézvárosról van szó”. Verók István azzal zárta a háttérbeszélgetést, hogy nem hiszi, hogy előrébb léptünk volna, „de ezekről a problémákról beszélni kell”.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (2 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
Én "belehalnék"! A "belehalnák", az a tárgyas ragozásban a többes szám harmadik személyes alak jelen időben. (Ők belehalnák...). De a belehalni ige esetében nem igen
értelmezhető az alanyi és a tárgyas ragozás (mivel ez egy tárgyatlan ige - ha jól emlékszem az általános iskolás nyelvtani tanulmányaimra).
Sosem késő megtanulni.
De mindenképpen meg kell, ha "publicisztikával" akarunk foglalkozni. A Kreatív Online Fórumai pedig valami módon a publicisztika színterei.

Helyesen írni (beszélni) meg azért is érdemes, mert a "tartalom és a forma egysége" törvény alapján, helyesen írva (magyarul mondva) a tartalom is hitelesebb, és
komolyabban veszi az olvasó.

Amúgy a megjegyzés tartalmával semmi bajom, de 'hangolja föl elébb mindenki a hangszert, ki a lantoknak pengetésibe belebátorkodik!'


"Jót s jól! Ebben áll a nagy titok. Ezt ha nem érted
Szánts és vess, s hagyjad másnak az áldozatot."

(Kazinczy Ferenc: A NAGY TITOK )


"Ne fogjon senki könnyelműen
A húrok pengetésihez!
Nagy munkát vállal az magára,
Ki most kezébe lantot vesz.
Ha nem tudsz mást, mint eldalolni
Saját fájdalmad s örömed:
Nincs rád szüksége a világnak,
S azért a szent fát félretedd."

(Petőfi Sándor: A XiX. század költői)


"Ne légy szeles.
Bár a munkádon más keres -
dolgozni csak pontosan, szépen,
ahogy a csillag megy az égen,
ugy érdemes."

(József Attila: Ne légy szeles)

Mily nagy emberek, mily régóta "szajkózzák"!
Lehet, tán nincs új a Nap alatt (de reménykedjünk...)

Csótilaci
#
"Majd rámutat, hogy amúgy a tulajdonosnak sem lenne mindegy. „Amikor Tóta W. Árpád egy cikke miatt hárommillió forintot kellett fizetnie az Indexnek, akkor a tulajdonos
utánaszámolt, hogy hány hárommillió forintja van arra, hogy Tóta W. azt írhasson, amit akar”"

Ez a legvisszataszítóbb megnyílvánulás amit mostanában olvastam. Az illető éppenséggel nem az újságírók érdekeinek védelmével foglalatoskodna, ha nem volna egy
megkövesedett kommunista (ne kérje ki magának, mert belehalnák a röhögésbe) maradvány?

Több európai országban koordinálják majd a márka influenszer marketingjét.

Szegedi kézilabdásokkal és az ORFK szakmai részvételével készített közlekedésbiztonsági kampányt a Groupama biztosító.

A Telekom Race TV és a Media Markt Akcióhősök című vígjátéksorozata esélyes a győzelemre.

Nem tudták igazolni, hogy 455 ezer ingatlanhirdetés érhető el náluk. A GVH lecsapott.

Az újonnan kialakított stratégiai terjesztési igazgatói pozíciót 2019 májusától Tóbiás Andrea tölti be a kiadóban.

hirdetés
hirdetés

A Magyar Instagram Körkép 4.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Az aktuális globális és hazai trendek és érdekességek (fun fact-ek) bemutatása, mindezt az adatvezérelt marketing gondolkodás, az adatvizualizáció eszköztárának demonstrálása mellett.

Nyerő SSC people-management stratégiák. Fluktuációcsökkentő minikonferencia június 7-én.

A versenyre nevezhető bármely olyan mozgóképes alkotás, amely 2018.01.01. és 2019. 05.24. között bármilyen online, illetve mobileszköz-alapú felületen került elsődlegesen publikálásra. Nevezési határidő: május 24.

Idén is Sales&Pszichológia konferencia. Foglald le helyed most! 2019.05.28.

Gyakorlatorientált tréning az INTREN szakmai támogatásával a Google Ads kampány létrehozásának és optimalizálásának technikájáról és trükkjeiről, egészen a kezdő lépésektől. május 31., 08.30 - 14.00

Egyre több az aktív, fizetőképes ötvenes és hatvanas fogyasztó - a te célcsoportodban is. Elmondjuk, hogyan kommunikálj velük, nekik!

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop június 6-án, limitált létszámmal.

Burnout - Ismerd fel, ismerd meg és lábalj ki belőle Csatlós Csillával június 12-én!

Leendő ügyfeled már nálad van – csak észre kell venned! Az adatvezérelt marketing lehetőségei és kihívásai. Hogyan szerezz új ügyfeleket digitális marketinggel, hogyan tartsd meg a régieket? Weboldal-monitoring, tartalommarketing, email-marketing június 12-én.

Egy laza szakmai délután szuper előadásokkal, influencer best practice-ekkel és borkóstolással! Ráadásul igazi influencereket is kérdezhettek majd!

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nevezési határidő: július 5.