hirdetés
hirdetés
hirdetés

Saatchi interjú

A jó reklám nem pénzfüggő

Matt Ryan, a londoni Saatchi & Saatchi korábbi kreatívigazgatója átmenetileg a budapesti iroda kreatív részlegét vette át. Szerinte a jó kreatív nem a pénztől függ, a magyar reklámok pedig bonyolultak. Miért jött? Hogyan dolgozik? Első benyomások most, elszámoltatás távozáskor.
hirdetés

Önkéntes száműzetésbe érkezett vagy főnöke kényszerítette erre?
Egyik sem. A barátom, John Pallant [a Saatchi európai hálózati kreatívigazgatója, Ryan korábbi szövegíró-társa – A Szerk. ] megkért, hogy jöjjek és csináljam. Én pedig boldogan mondtam igent, mert szerintem óriási lehetőségek vannak Kelet-Európában. Optimista vagyok, jó lesz itt dolgozni.

Hallott bármit is korábban a magyar reklámiparról? 
Nem sokat, de nyilván tájékozódtam valamelyest.
 
Mi a kihívás abban, hogy nemzetközileg elismert szakemberként Magyarországra jöjjön?

1985-ben csatlakoztam a Saatchihoz, tehát mondhatni itt nőttem fel. Ez a közeg a reklámokról alkotott szemléletemet alapvetően határozza meg. A kreatívrészleg, a mentorom, Paul Arden [a Saatchi legendás kreatív igazgatója, reklámguru, idén áprilisban hunyt el], valamint Jeremy Sinclair [a Saatchi & Saatchi alapítótagja, majd igazgatója] egészen elképesztő dolgokat vitt véghez. Az ügynökség terjeszkedett, mindent megnyertünk, amit ebben a szakmában csak meg lehet nyerni. Ezt a kreatív szellemiséget akarjuk most meghonosítani Magyarországon, ami elég nagy kihívás.

Személyes ambíciók?
Az én személyes ambícióim egybeesnek a Saatchi terveivel. Az egyszerű, de ütős ötletekhez akarunk visszatérni. Az első hetem alatt azt tapasztaltam, hogy az itteni kreatívok ezt igenis képesek megvalósítani. Most arról kell megbizonyosodnunk, hogy képesek vagyunk-e mindezt állandóan szállítani, mert nem elég, ha van néhány jó ötletünk egy reklámhoz. Új ügyfelek is kellenek és nekünk bizonyítanunk kell.

Ön szerint a magyar reklámok miért nem képesek áttörni a nemzetközi fesztiválokon?
Három hete, amikor megérkeztem Magyarországra, a repülőtérről idáig tartó taxiút alatt rengeteg plakátot láttam, és azt mondtam magamnak: oké, hogy a nyelvet nem értem, de hogy miről szólnak, azt értenem kéne. A plakátok vizuálisan zavarosak, komplikáltak, túl sok mindent akarnak elmondani egyetlen reklámban. Egy reklám egy üzenet, nem tíz.

A magyar szakértők pedig pont azt mondják, hogy az itteni reklámok rendkívül bárgyú üzeneteikkel az egyszerű embereknek szólnak.
Azt persze nem tudom eldönteni, hogy intellektuálisan mennyire izgalmasak ezek a reklámok, én vizuális benyomás alapján mondom azt, hogy szerintem bonyolultak. Ha a magyar szakértők azt mondják, hogy a hazai reklámok igénytelenek, színvonaltalanok, akkor a hiba a stratégiai gondolkodásban és a tervezésben van.

Volt olyan magyar reklám, amire valaha is felkapta a fejét?
Most gondolkoznom kell. A magyar Saatchi évekkel ezelőtt elkészítette az Ariel-nek a Pink Hot Chili Peppers-ös kampányt, amit egyszerű, mégis erős ötletnek tartok.
 
Melyik munkájára a legbüszkébb?
A legbüszkébb a British Airways-nek szállított interaktív szpotra vagyok, amit Cannes-ban jelöltek Arany Pálmára, de végül azért nem kaptuk meg, mert nem klasszikus, hanem egy élő performansszal egybekötött mozireklám volt. Az ötlet lényege az volt, hogy a mozikban a filmek előtt elkezdődött a szpot, egy szerelmes pár sétálgat a parkban, mire a közönség sorai közül előpattant egy színésznő, aki kérdőre vonja a szpotban szereplő férfit, hogy mit csinál egy másik nővel. Erre a filmben szereplő férfi válaszolt is neki. Az ötlet itt is egyszerű volt, a megvalósítása olcsó, mégis óriási sikere volt. Ez is bizonyítja, hogy a jó reklám nem mindig pénzfüggő. Egy kisebb büdzséből is sokat lehet kihozni, mert a kampányról annak idején minden jelentősebb orgánum beszámolt, így rengeteg ingyen médiát kapott. Igaz, hogy Arany Pálmát nem, de Arany Oroszlánt nyertünk vele, valamint a One Show Best of Show díját, és a D&AD-n is jól szerepelt.

CV
Matt Ryan 1955-ben született Londonban. Felsőfokú tanulmányait a Hornsey Art School-ban végezte grafikus dizájnerként, majd a Bozell Jacobs London ügynökséghez szerződött. 1982-ben a Hedger Mitchell Stark-nál art directorrá nevezték ki és olyan cégek kreatívjain dolgozott, mint az IBM, az Olivetti vagy a Forsters. 1985-ben csatlakozott a Saatchi & Saatchi-hoz, ahol mentora Paul Arden volt. 1998-ban nevezték ki a londoni Saatchi kreatívigazgatójává. 2001-ben megvált az ügynökségtől és a Spectre produkciós cég rendezője lett, és megnyerték az év produkciós cége díjat Nagy Britanniában. 2005-től mostanáig a Hanrahan Productions-nél dolgozott rendezőként.
 
Jelentősebb munkák:
  • Hedger Mitchell Stark (1982-1985): IBM, Olivetti
  • Saatchi & Saatchi (1985-2001): British Airways, British Petrol, Gillette, National Lottery, Toyota, Lexus, Nissan, Visa, Sony, Procter & Gamble, Hewlett Packard
  • Spectre (2001): Coca Cola
  • Founded Rudaizky Ryan (2002-2005): Dubai Kormányzat, CNBC Europe, T&T Soft Drinks,
  • Hanrahan Productions: (2005-2008): Toyota, Vodafone, Procter & Gamble, Nikon, Carlsberg, Tetley Tea, T-Mobile

  

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

kapcsolódó linkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A felsőoktatásban hallgatók egy ezresért fizethetnek elő a zenék mellett filmeket és sorozatokat is kínáló alkalmazásra.

Ha arra gyanakszol, hogy itt most valami újrahasznosítós dologról lesz szó, akkor jó helyen kapiskálsz.

Egy külön rendezvényszervezési feladatokra kiírt tender további 30 milliárddal dobja meg az éves keretet.

Újabb fejezethez ért a ketchupmárka és az énekes szerelmi története.

Most már az utazni vágyóknak sem kell a Startlapnál messzebb száguldaniuk az információs szupersztrádán.

hirdetés

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

hirdetés
hirdetés