hirdetés
hirdetés
hirdetés

Reklámarcok 2.

A fél reklámszakma odébbállna

A legtöbben legalább hat éve dolgoznak a szakmában, nagy a cserélődés, és 50 százalékuk tervezi, hogy munkahelyet, vagy akár szakmát is vált – ez derül ki a Szonda Ipsos és a Kreatív a reklámszakma szereplőiről készült átfogó kutatásának második részéből.
hirdetés
Kapcsolódó cikkek

Első részünkben megtudhatta, hogy mik a reklámszakma kreatív szereplőinek általános demográfiai jellemzői, a második összefoglalóban arra kaphat választ, hogy pozíciók szerint hogyan oszlanak meg, milyen régen dolgoznak a szakmában, és milyen szakmai mobilitás jellemzi őket.
 

A reklámszakmában fele-fele arányban oszlik meg a kreatív, illetve az ügyfélkapcsolati oldalon dolgozók aránya (43, ill 44 százalék), míg az ügyvezetéshez 18, a stratégiai tervezéshez 5 százalékuk tartozik.
 
A megkérdezettek (a kutatás hátteréről lásd keretes írásunkat! – a Szerk.) átlagosan 8 éve dolgoznak a szakmában, legtöbbjük (62 százalékuk) legalább 6 éve tevékenykedik ezen a területen, és lényegében mindenki a rendszerváltást követően került be a szakmába. Kezdő azonban viszonylag kevés van.

Rutinos kreatívok, friss accountok
A kreatív folyamatokban résztvevő munkatársak között – korukból adódóan – többen vannak a szakmában régebb óta jelenlevők: 36 százalékuk több mint tíz éve, négytizedük 6-10 éve van a szakmában. Ezzel ellentétben az ügyfélkapcsolatokért felelős válaszadók hattizede kezdőnek számít: négytizedük 1-3 éve, kéttizedük maximum 5 éve van a szakmában.

A menedzsment tagjai és a stratégiai tervezők jellemzően vagy több mint 10 éve vannak jelen a szakmában, de legalábbis hat éve foglalkoznak ezzel a területtel. A stratégiai tervezők 80 százaléka több mint 10 éve foglalkozik marketing-kommunikációval. Ez az arány a vezetők körében 52 százalékos.

A network dolgozók fiatalabbak
A kutatás alapján megállapítható, hogy míg a magyar tulajdonú ügynökségek az átlagnál nagyobb arányban foglalkoztatnak több, mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkezőket, addig  a teljes egészében külföldi tulajdonban lévő ügynökségeknél dolgozók vagy 6-10 éves tapasztalattal rendelkeznek, vagy kezdőnek számítanak.

Viszonylag sokan, a megkérdezettek négytizede más szakmában is dolgozott. Közülük legtöbben a gazdaság, kereskedelem, IT területéről érkeztek. A többiek a nyomtatott sajtó, oktatás, szakfordítás, a nem nyomtatott média, állami vagy civil szervezetek, film, művészet, dekoráció területéről érkeztek. A kreatív folyamatokban részt vevők körében különösen magas azoknak az aránya, akik más szakmából érkeztek (49 százalék).
 
Gyorsan mozognak
A jelenlegi ügynökségnél átlagosan 4 éve vannak a válaszadók, átlagosan 3 éve ugyanabban a beosztásban. A válaszadók 30 százaléka nem ugyanabban a beosztásban dolgozik jelenleg, mint amikor belépett az ügynökséghez. Átlagosan 3 év után adódik lehetőségük a váltásra.

Ügynökségen belül leginkább mobilnak a szakmában 6-10 éves tapasztalattal rendelkezők bizonyulnak: 44 százalékuk nem ugyanabban a beosztásban dolgozik, mint amilyenben kezdett. A kreatív folyamatokban résztvevő válaszadókra kevésbé jellemző (22%), hogy beosztást váltanának egy ügynökségen belül.

Beszédes szám, hogy a megkérdezettek 66 százaléka a jelenlegi ügynökség előtt dolgozott más ügynökségnél, ügyféloldalon, vagy külföldön, azaz nem ez az egyedüli munkahelye a szakmában A 6-10 éves munkatapasztalattal rendelkezők 80 százaléka, a több mint 10 év szakmai tapasztalatúak 88 százaléka dolgozott máshol is,  leginkább a kreatív folyamatokban résztvevők és a férfiak.

Menni kéne, menni kéne
A válaszadók csupán egynegyede nem tervezi, hogy máshova (akár más szakmába is) megy dolgozni. Egynegyedük bizonytalan e kérdésben, és közel felük tervezi, hogy a közeljövőben munkahelyet vált. A jövőbeni váltási szándék és a szakmában eltöltött idő fordított arányban áll egymással: minél régebb óta van valaki a szakmában, annál kevésbé tervezi, hogy munkahelyet vált.


Az 1-3 éves szakmai tapasztalattal rendelkezők 62 százaléka tervezi, hogy elmegy a jelenlegi ügynökségtől, addig a 4-5 éves régiségűek 54 százalékának, a 6-10 év tapasztalatúak 49 százalékának, a seniorok (10+ év szakmai tapasztalat) 36 százalékának vannak ilyen tervei.

A közeljövőben leginkább az ügyfélkapcsolati beosztásúak (55 százalék) körében várható nagyfokú mobilitás, elsősorban a fiatalabbak, a 21-29 évesek (61 százalék), és a 30-34 évesek (60 százalék) körében. A közeljövőre várható munkaerő-fluktuáció a nagyobb (30+ fős), illetve a teljes egészében külföldi tulajdonban lévő ügynökségeket nagyobb mértékben érinti.

 

A kutatásról
A Szonda Ipsos 2009 márciusában készítette a kutatást a Kreatív megbízásából a magyarországi reklámügynökségek (atl és online) dolgozóinak körében. A kutatás alanyai azok voltak, akik az adott ügynökségen belül valamilyen formában részt vesznek a kreatívfolyamatban, tehát a kreatívcsapatok munkatársai, az accountok, a menedzsmenttagok és a stratégiai tervezésért felelős emberek. Az adminisztratív és egyéb munkakörben dolgozók nem vettek részt a kutatásban.
 
A Kreatív előzetes címgyűjtése után megkezdett kutatásban az összesen 1100 munkatársat foglalkoztató 87 hazai (85 százalék atl/15 százalék online,) ügynökség közül 58 cég vett részt a kutatásban. A 600 címre kiküldött online kérdőívet 303-an töltötték ki; a 27 százalékos elérési, és a több mint ötvenszázalékos válaszadási arány önkitöltős módszertan mellett nagyon jó aránynak tekinthető. Mivel a válaszadók és az alapsokaság (a 87 ügynökségnél dolgozók) között nincs lényeges eltérés az ügynökség típusa, az ügynökség mérete, tulajdoni háttere és a munkavégzés jellege szerint, ezért a kutatás e szempontok szerint reprezentatív. A mintavételi hiba +/-5 százalék.
 
Fontos megjegyezni, hogy a kutatás sem hazai, sem pedig nemzetközi előképekre nem támaszkodhatott (a nemzetközi kutatások rendszerint a komplett kreatívipart vizsgálják, amelybe a reklámszakma mellett ugyanúgy beletartoznak a képzőművészek, zenészek, építészek, divattervezők, dizájnerek is). A kérdések típusainak összeállításakor hasznos kiindulópontként szolgáltak a hazai és nemzetközi újságíró kutatások (lásd pl.: Vásárhelyi Mária Foglalkozása: újságíró, MÚOSZ/MTA-ELTE 2007, és Pew Research Center for the People & The Press: How journalists see journalists?, 2004).
 
A kutatás szakmai támogatói a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége és a Magyar Reklámszövetség voltak.

 

hirdetés

kapcsolódó linkek

kapcsolódó cikkek

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A koronavírus-járvány a tinimagazint is elérte.

A fesztivál szervezői már nem keresgélnek új dátumot, az eseményt jövőre rendezik meg legközelebb.

Műalkotásokat kell újraalkotni a lakásban található tárgyakból vagy családtagokból.

Az otthoni oktatást pedig a történelmi témájú bookazinek ingyenessé tételével támogatja a kiadó.

Team Visa olimpikonokkal forgatott házi videókkal helyettesítik az elhalasztott olimpia miatt kieső kreatívokat. 

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Végső nevezési határidő: 2020. július 31.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne ad

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! A Kreatív szaklap először szervezi meg a Best of Best.net & Lollipop workshopot, amelyen az ügynökségek bemutatják a két versenyen legeredményesebben szereplő kampányaikat.

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: június 3.

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre!

Elhalasztva! A rendezvény új időpontban kerül megrendezésre! ÚJ IDŐPONT HAMAROSAN!

hirdetés
hirdetés