hirdetés
hirdetés
hirdetés

A digitális jövő új kihívásai hirdetői oldalon

A hálózatba kapcsolt okoseszközök alapjaiban változtatják meg az otthonaink működtetését, de még a vásárlási szokásainkat is átformálják – állítja Mondovics Péter, a Mastercard marketing vezetője. A digitalizáció térhódításával a márkáknak új utakat kell keresniük a fogyasztók eléréséhez, az adatvédelem pedig kulcsszerepet játszhat abban, hogyan alakul majd az egész ökoszisztéma. (X)

hirdetés

Mondovics Péter
Mondovics Péter
Feltűnő volt az idei CES-en, hogy hatalmas mennyiségű, mesterséges intelligenciával felvértezett okos, hálózatra kapcsolt eszközt mutattak be a gyártók. Ez azt jelenti, hogy már megérkeztünk a digitális korba, vagy ez még csak a kezdete az igazi forradalomnak?

A digitalizációról, a hálózatba kapcsolt eszközök alkotta ökoszisztémáról (IoT) már 8-10 éve beszélünk, azonban úgy gondolom, hogy az idei lehet az első év, amikor azt mondhatjuk, hogy valóban megérkezett és a mindennapok részévé válik. Ez több tényezőnek köszönhető a gyártók fejlesztései mellett. Egyrészt felnőtt egy olyan generáció, amelynek már természetes, hogy folyamatos internetkapcsolattal bíró, mesterséges intelligenciával is ellátott eszközöket használ, így nem meglepő, hogy ezek a készülékek beépülnek a mindennapi életünkbe. Másrészt nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy jelentős mértékben csökkent az okoseszközök ára. Elég csak arra gondolni, hogy egy olyan okoshangszórót, amivel egy egész okosotthon irányítható akár 15-20 ezer forintért is meg lehet már vásárolni. 

Arról érkeznek hírek, hogy az Egyesült Államokban milyen népszerű az Amazon Echo, de a világ többi részén is használják az okoshangszórókat?

Az Amazon Echo-t 2015-ben, a Google Home-ot 2016-ban mutatták be és néhány év alatt elképesztően népszerűek lettek ezek és a hozzájuk hasonló eszközök. Kínában például az internethasználók 10 százaléka, 85,5 millió ember rendelkezik okoshangszóróval, az Egyesült Államokban 74 millió ember, de például Németországban is már 11,7 millióan használnak ilyen készüléket. Ma már azt lehet mondani, hogy ami megtalálható egy otthonban és digitalizálható – legyen szó az ajtózárról, vagy háztartási gépekről vagy akár az autóról – már részei lehetnek az IoT ökoszisztémának. Ezt a trendet maguk a gyártók és szolgáltatók is erősítik, de fontos szerepet játszanak a változásban azok a külsős fejlesztők is, akiket a piac meghatározó szereplői azért fogadnak fel, hogy egy másik cég megoldásait implementálják a saját otthoni eszközeikbe.

Ha már említetted az Amazon Echo-t, azért meglehetősen sok olyan történetről hallani, amikor nem feltétlenül úgy működik, ahogy azt a tulajdonosaik szeretnék, például többször előfordult, hogy egy beszélgetés alapján rendelést adott le, pedig a felhasználók nem is akartak vásárolni.

Ilyen hibák nyilván előfordulnak, de az, hogy egyáltalán erről beszélünk azt mutatja, hogy az otthonok működtetése mellett egy másik területen, a vásárlásban is óriási változást hoznak a  hálózatra kötött okoseszközök. Az amerikai háztartások 63%-a már aktív Amazon Prime előfizető, jelentős részükben már ott van az Amazon mesterséges intelligenciára épülő digitális asszisztense, az Alexa is és sokan aktívan használják termékek rendelésére. Ez azonban azzal is jár, hogy a vásárlási folyamat alapvetően megváltozik, hiszen a felhasználó csak azt adja meg, hogy mit szeretne – például élelmiszert vagy háztartási eszközöket venni – és Alexa kínálja fel a különböző termékeket. A fogyasztó alapvetően gyorsaságot és alacsony árat vár el, a márka- és főleg a kereskedő iránti hűség egyre kevésbé számít. Ez egyben azt is jelenti, hogy átalakul a reklámok szerepe is, a brandingelt marketing ugyanis ezen a platformon már nem igazán működik, az ár és a szolgáltatás számít, no meg az, hogy ki mennyit szán arra, hogy Alexa előre sorolja az ajánlási rendszerben.

A márkaépítést az sem könnyíti meg, hogy a médiafogyasztási szokások is alapvetően átalakultak. Szerinted mik lesznek a közeljövő meghatározó trendjei ezen a területen?

Egyre több on-demand tartalmat fogyasztunk, illetve gyorsan elérhető és fogyasztható, testreszabott tartalmat keresnek az emberek. A streaming videószolgáltatások térhódítása már most is jelentős és a jövőben ez a trend még erősebb lesz, ahogy a nagy stúdiók is beszállnak a versenybe, például a Disney is saját on-demand videószolgáltatás indítására készül. Vagyis egyre inkább a reklámmentes tartalomfogyasztás felé fordulnak az emberek sőt, sokan már a tévé előfizetésüket is visszamondják mondván, hogy bőven elég nekik az internet. Ezek a változások persze nagy kihívást jelentenek a hirdetőknek abban, hogyan érjék el a fogyasztókat.

Mit tehetnek ebben a helyzetben?

Aki nem akar kiesni a versenyből, annak részévé kell válnia a digitális ökoszisztémának. Igaz, ez nem annyira egyszerű, hiszen meg kell találni a megfelelő platformot és persze adatvédelmi aggályok is felmerülhetnek. A felhasználók egyre inkább tisztában vannak azzal, milyen adatvédelmi kockázatai vannak az online platformok és szolgáltatások használatának. Egyfajta kettősség figyelhető meg, hiszen az emberek tudják, hogy egyre több eszköz gyűjt róluk információkat és el is várják, hogy ezek alapján testreszabott élményt nyújtsanak nekik, ugyanakkor az is elvárás, hogy az adataik legyenek biztonságban és a lehető legkevesebbet használják azokat. A GDPR sokat segített abban, hogy megregulázta Európában az adatkezelést sőt, az Egyesült Államokban is a globális szinten jelenlévő cégek mellett is sok vállalkozás önkéntesen kezdte alkalmazni, mivel tisztában vannak ezzel, hogy valószínűleg globális szinten is jön hasonló szabályozás. Ez azonban felvet egy problémát. Egyre inkább abba az irányba megyünk, hogy a felhasználók anonim módon, az adatfelvétel lehetőségét letiltva akarnak jelen lenni az ökoszisztémában – ebből adódóan viszont hiányozni fognak a perszonalizációhoz szükséges információk. A nagy kérdés, hol alakul majd ki az egyensúlyi helyzet a szolgáltatáshoz szükséges adatok felvétele és a megfelelő biztonság között. Úgy gondolom, hogy az adatvédelem lesz az egyik meghatározó pontja annak, amíg el tudunk menni a digitális szolgáltatások testre szabásában, hiszen az infrastruktúra, az eszközök, szolgáltatások adottak, vagyis innentől a fogyasztók diktálnak.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A csókolózó pár fotója 1800 kommentet kapott egy nap alatt.

A mobilozó gyalogosok allegóriáiként jelennek meg az elmaszkírozott arcú fiatalok.

A kezdeményezés nem független a Láncfűrész Akadémiától.

Joe ágyba viszi a reggelit, Sarah pedig időben felkel, és nem csak úgy összekaparja magát.

Nagyon forró dalra épül a szénhidrátcsökkentett sör Valentin napra időzített kampánya.

hirdetés

Merre tart az orvostudomány a digitalizált világban? Hogyan segíthet a technológia az egészség megőrzésében? Megtudhatod az első MOST Fórumon február 21-én (x)

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése, a turisztikai szektorra fókuszálva február 19-én. BETELT!

A HRKOMM Award 2018 nyertes pályázatainak bemutatása február 20-án.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: február 22.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye! A verseny shortlistesei és a díjazottjai pontokat szereznek az M+Listán! Nevezési határidő: március 8.

PR workshop a Prizma Kreatív PR Díj kiemelkedő kampányainak bemutatására március 12-én!

Március 13-án ismét megrendezzük néhány órás Facebook, Instagram workshopunkat, ahol gép előtt, az oktatóval együtt, a saját accountunkra belépve közösen végigvesszük, hogy adjunk fel hirdetést.

Hasznos ötleteket, tapasztalatokat és gyakorlati megoldásokat mutatni a munkaerő-megtartással és -hiánnyal küzdő belső kommunikációs csapatoknak. Időpont: március 20., 09.00

Idei kétnapos konferenciánk fókuszában a fogyasztó lesz. Dátum: 2019.04.25-16. Helyszín: Avalon Resort&SPA, Miskolc

hirdetés
hirdetés