hirdetés
hirdetés
hirdetés

A Der Spiegel sztárújságírója évekig hamisította a riportjait

A német lap hetvenéves történetének mélypontjáról beszél, és maga tárta fel a csalást.

hirdetés

Hitelességi válságba került a hamburgi Der Spiegel lap, miután Claas Relotius nevű, többszörösen díjnyertes újságírójáról kiderült, hogy több cikkében hamis forrásokat használt. Külön érdekes, hogy a Der Sipegel maga számol be erről egy igen hosszú elemző-feltáró cikkében.

Relotius hatvan cikkéből legalább 14-ről kiderült, hogy a benne megszólaló források kitaláltak, ezáltal pedig a bennük leírt történetek sem igazak vagy állják meg a helyüket. Az újságíró hét éve dolgozik a lapnak, jelenleg 33 éves, kirúgták, szégyenéről beszélt a lapnak, illetve arról, hogy megbánta, amit tett. "Beteg vagyok és segítségre van szükségem" - mondta továbbá, utalva feltehetően arra, hogy pszichiátriai kezelésre szorulhat.

Relotius szíriai menekültekről és az amerikai-mexikói határról is írt riportot, előbbiről kiderült, hogy a forrásai hitelessége legjobb esetben is határesetnek tekinthetők, és a történet nagy része kitalált, írja a Guardian, utóbbi pedig konkrtéan az a riport volt, amely a gyanút keltette egy kollégájában, aki nyomozni kezdett Relotius forrásai után: ketten azt nyilatkozták neki, hogy sosem találkoztak Relotiusszal, és kiderült az is, hogy a cikkben hivatkozott "Mexicans keep out" falfelirat sem létezik.

Egy Colin Kaepernickről és egy Guantanamo Bay-bel állítólagosan fogva tartott jemeniről szóló riportjairól is kiderültek, hogy nem állják meg a helyüket.

A Spiegelt több mint 6 és fél millióan olvassák, és maga a lap számol be arról, hogy ez "hetvenéves történetének mélypontja". Tanulságos amúgy, hogy miként szembesül a lap a saját hitelességi válságával és tárja fel azt, hiszen Relotius sztorijai profi szerkesztőkön csúsztak át korábban. Mint ahogy az is, hogy a csalásokat feltáró Juan Moreno maga is az állását kockáztatta, mert nem hittek neki eleinte. Volt, aki azt feltételezte róla, hogy fúrja a kollégáját. A Spiegel bocsánatot kért az olvasóitól.

 

Puskár Krisztián
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

A Republic Group feladata a márkapozicionálás és az online kommunikációs stratégia kialakítása lesz.

A Motor1.com és a Motorsport.com értékesítése került hozzájuk 2020. január 1-jétől.

A Nike Germany szerint a sportolók nem csak magukért, hanem a társadalom egészéért küzdenek.

A Spice csinálta a Spar karácsonyi szpotját.

Egyszerre 25 országban indította el a Burger King, ez az eddigi legnagyobb szabású termékbevezetésük.

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 04.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!

hirdetés
hirdetés