hirdetés
hirdetés
hirdetés

A Der Spiegel sztárújságírója évekig hamisította a riportjait

A német lap hetvenéves történetének mélypontjáról beszél, és maga tárta fel a csalást.

hirdetés

Hitelességi válságba került a hamburgi Der Spiegel lap, miután Claas Relotius nevű, többszörösen díjnyertes újságírójáról kiderült, hogy több cikkében hamis forrásokat használt. Külön érdekes, hogy a Der Sipegel maga számol be erről egy igen hosszú elemző-feltáró cikkében.

Relotius hatvan cikkéből legalább 14-ről kiderült, hogy a benne megszólaló források kitaláltak, ezáltal pedig a bennük leírt történetek sem igazak vagy állják meg a helyüket. Az újságíró hét éve dolgozik a lapnak, jelenleg 33 éves, kirúgták, szégyenéről beszélt a lapnak, illetve arról, hogy megbánta, amit tett. "Beteg vagyok és segítségre van szükségem" - mondta továbbá, utalva feltehetően arra, hogy pszichiátriai kezelésre szorulhat.

Relotius szíriai menekültekről és az amerikai-mexikói határról is írt riportot, előbbiről kiderült, hogy a forrásai hitelessége legjobb esetben is határesetnek tekinthetők, és a történet nagy része kitalált, írja a Guardian, utóbbi pedig konkrtéan az a riport volt, amely a gyanút keltette egy kollégájában, aki nyomozni kezdett Relotius forrásai után: ketten azt nyilatkozták neki, hogy sosem találkoztak Relotiusszal, és kiderült az is, hogy a cikkben hivatkozott "Mexicans keep out" falfelirat sem létezik.

Egy Colin Kaepernickről és egy Guantanamo Bay-bel állítólagosan fogva tartott jemeniről szóló riportjairól is kiderültek, hogy nem állják meg a helyüket.

A Spiegelt több mint 6 és fél millióan olvassák, és maga a lap számol be arról, hogy ez "hetvenéves történetének mélypontja". Tanulságos amúgy, hogy miként szembesül a lap a saját hitelességi válságával és tárja fel azt, hiszen Relotius sztorijai profi szerkesztőkön csúsztak át korábban. Mint ahogy az is, hogy a csalásokat feltáró Juan Moreno maga is az állását kockáztatta, mert nem hittek neki eleinte. Volt, aki azt feltételezte róla, hogy fúrja a kollégáját. A Spiegel bocsánatot kért az olvasóitól.

 

Puskár Krisztián
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Nyelvleckéknek álcázott kampányt indított a székesfehérvári sörfőzde, a Hübris, hogy bizonyítsák, mindenki megtanulhat sörül.

Az óvszermárka a Red nevű, nemi betegségek megelőzését célzó, társadalmi célú üzenetet közvetítő kampányához kereste a partnerét.

Visszatér az üdítő csomagolására Fido Dido.

Smashing Pumpkins, The Clash, UB40 - a múltba révednek, és a felszabadult zenehallgatásra buzdítanak a cég új kültéri plakátjai.

Gera Marina Örök télben nyújtott alakítását, és a Trezor című tévéfilmet jelölték a rangos díjra.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés